- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (437 opinii)
- 2 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (669 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (282 opinie)
- 4 Mevo. Jest dobrze, ale nie idealnie (57 opinii)
- 5 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (20 opinii)
- 6 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (155 opinii)
Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?
Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.
Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.
Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.
- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.
Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie
Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.
- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.
Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?
Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.
- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.
Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników
Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.
Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.
Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.
Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.
Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie
Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.
Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.
Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (147) 4 zablokowane
-
2021-06-10 13:01
Po co?
- 7 2
-
2021-06-10 13:00
Nie potrafią rozpocząć planowo remontu Falck Polonusa 10 dni opuznienia, a robotników nie widać.
- 1 0
-
2021-06-10 12:59
Molo w Sopocie jest takie dekadenckie i nihilistyczne, odmety zielonej wody kuszą zblakanych przyjezdnych i miejscowych z problemami
- 2 0
-
2021-06-10 07:17
(4)
Haha. Pobliska trasa idącą z Przymorza do Brzeźna to wąskie zakorkowane i masakrycznie dziurawe gardło. Ulice, takie jak Hallera, PCK, duża część ulic wewnętrznych w Brzeźnie, jak i ulicy idącej w stronę wiaduktu do Nowego Portu jest w opłakanym stanie, a on chce z publicznej kasy powiększyć molo... Chyba po to żeby dogadzać nowobogackim którzy będą wynajmować mieszkania na odziny w planowanej obok inwestycji mieszkaniowej postawionej kosztem pobliskiego lasu?
- 54 12
-
2021-06-10 11:04
(1)
Miasto to nie tylko drogi. Już słuchać się tego nie da. Jakikolwiek pomysł jest zawsze torpedowany w ten sam sposób - najpierw zróbcie dziurawe drogi. A ja mówię NIE. Wole jeździć dziurawymi drogami na dłuższe molo.
- 3 2
-
2021-06-10 12:46
Chodzi o to, że wiele kluczowych rzeczy jest zaniedbanych i przypomina Bangladesz, a radny wystrzeliwuje z takimi pomysłami, jakby chciał w Brzeźnie robić konkurencję Sopotowi. Więcej pato-turystów to jeszcze większe ceny, chlew i awantury, dodatkowe koszmarki architektoniczne oraz korki. Nie dziękuję. No i też wara z betonem od parku nadmorskiego.
- 5 0
-
2021-06-10 11:17
nie! bo nie
- 0 0
-
2021-06-10 07:20
Pato-turystyki i windowania cen już wystarczy, lepiej pomyśleć o mieszkańcach. Szkoda, że już nie grasuje tam Kjut...
- 7 6
-
2021-06-10 12:18
Drogo naprawiajcie a nie molo
- 6 0
-
2021-06-10 11:38
Drogi naprawcie bo żaden turysta tu nie dojedzie
Zęby można zgubić po przejażdżce po Gdańskich drogach. Budujecie pałace, a sr*cie w wychodku.
- 9 0
-
2021-06-10 11:30
wybory jakieś idą?
- 5 1
-
2021-06-10 08:57
(1)
Oczywiście że jest szansa. Warszawka która zamieszka w okolicznych apartmą xd będzie musiała się gdzieś zmieścić przecież.
- 7 2
-
2021-06-10 11:26
Warszawka ma jachty w Hiszpanii, Grecji i Chorwacji.
Jak byłem na wakacjach to widziałem jachty i motorówki pod polską banderą. Tam jest raj do żeglowania i dużo przystani. Zresztą Grecja ma 0 % cła i vat na jachty i łodzie motorowe z USA. Oplaca się tam założyć firmę czarterową i ściągnąć łódkę z USa. Wyjdzie 50 % taniej niż u nas. Przy 100 tys usd jest co oszczędzić.
- 0 0
-
2021-06-10 11:11
Zagłsouje w następnych wyborach na każdą partię która obieca rozbudowę tego mola.
Nawet na PiS jak będzie trzeba.
- 2 8
-
2021-06-10 10:59
Ciągle jak jestem na molo, przypomina mi się ta koncepcja wykonana u Leżucha, przy Necla 8.
Szkoda, że jej nie zrealizowano. To molo to skarb dla mieszkańców Gdańska. Myślę też, że koszt zwróciłby się bardzo szybko, ponieważ z pewnością wzrosłaby turystyka w tym rejonie.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.