• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?

Szymon Zięba
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W maju drugi etap remontu mola w Brzeźnie
Molo w Brzeźnie z lotu ptaka. Atrakcja jest chętnie odwiedzana nie tylko przez mieszkańców, ale i turystów. Molo w Brzeźnie z lotu ptaka. Atrakcja jest chętnie odwiedzana nie tylko przez mieszkańców, ale i turystów.

Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.



Czy był(a)byś w stanie zapłacić za wejście na molo w Brzeźnie?

Pomysł na rozbudowę mola w Brzeźnie nie jest nowy. Jak przypomina gdański radny Andrzej Kowalczys, jeszcze w 2007 roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku zorganizował przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przedłużenia pomostu.

Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.

Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.

- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.

Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie



Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.

- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.

Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?



Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne). Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne).
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.

- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.

Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników



Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.

Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.

Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.

Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.


Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie



Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.

Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.


Quiz Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz Średni wynik 52%

Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (147) 4 zablokowane

  • Po co?

    • 7 2

  • Nie potrafią rozpocząć planowo remontu Falck Polonusa 10 dni opuznienia, a robotników nie widać.

    • 1 0

  • Molo w Sopocie jest takie dekadenckie i nihilistyczne, odmety zielonej wody kuszą zblakanych przyjezdnych i miejscowych z problemami

    • 2 0

  • (4)

    Haha. Pobliska trasa idącą z Przymorza do Brzeźna to wąskie zakorkowane i masakrycznie dziurawe gardło. Ulice, takie jak Hallera, PCK, duża część ulic wewnętrznych w Brzeźnie, jak i ulicy idącej w stronę wiaduktu do Nowego Portu jest w opłakanym stanie, a on chce z publicznej kasy powiększyć molo... Chyba po to żeby dogadzać nowobogackim którzy będą wynajmować mieszkania na odziny w planowanej obok inwestycji mieszkaniowej postawionej kosztem pobliskiego lasu?

    • 54 12

    • (1)

      Miasto to nie tylko drogi. Już słuchać się tego nie da. Jakikolwiek pomysł jest zawsze torpedowany w ten sam sposób - najpierw zróbcie dziurawe drogi. A ja mówię NIE. Wole jeździć dziurawymi drogami na dłuższe molo.

      • 3 2

      • Chodzi o to, że wiele kluczowych rzeczy jest zaniedbanych i przypomina Bangladesz, a radny wystrzeliwuje z takimi pomysłami, jakby chciał w Brzeźnie robić konkurencję Sopotowi. Więcej pato-turystów to jeszcze większe ceny, chlew i awantury, dodatkowe koszmarki architektoniczne oraz korki. Nie dziękuję. No i też wara z betonem od parku nadmorskiego.

        • 5 0

    • nie! bo nie

      • 0 0

    • Pato-turystyki i windowania cen już wystarczy, lepiej pomyśleć o mieszkańcach. Szkoda, że już nie grasuje tam Kjut...

      • 7 6

  • Drogo naprawiajcie a nie molo

    • 6 0

  • Drogi naprawcie bo żaden turysta tu nie dojedzie

    Zęby można zgubić po przejażdżce po Gdańskich drogach. Budujecie pałace, a sr*cie w wychodku.

    • 9 0

  • wybory jakieś idą?

    • 5 1

  • (1)

    Oczywiście że jest szansa. Warszawka która zamieszka w okolicznych apartmą xd będzie musiała się gdzieś zmieścić przecież.

    • 7 2

    • Warszawka ma jachty w Hiszpanii, Grecji i Chorwacji.

      Jak byłem na wakacjach to widziałem jachty i motorówki pod polską banderą. Tam jest raj do żeglowania i dużo przystani. Zresztą Grecja ma 0 % cła i vat na jachty i łodzie motorowe z USA. Oplaca się tam założyć firmę czarterową i ściągnąć łódkę z USa. Wyjdzie 50 % taniej niż u nas. Przy 100 tys usd jest co oszczędzić.

      • 0 0

  • Zagłsouje w następnych wyborach na każdą partię która obieca rozbudowę tego mola.

    Nawet na PiS jak będzie trzeba.

    • 2 8

  • Ciągle jak jestem na molo, przypomina mi się ta koncepcja wykonana u Leżucha, przy Necla 8.

    Szkoda, że jej nie zrealizowano. To molo to skarb dla mieszkańców Gdańska. Myślę też, że koszt zwróciłby się bardzo szybko, ponieważ z pewnością wzrosłaby turystyka w tym rejonie.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane