• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Linia 157 (4)

    Mogliby przedłużyć Kurs 157 i/lub 167 do Banina. Dzieciaki nie mają jak dojeżdżać do gimnazjów i liceów.

    • 2 11

    • Linia 126 miała mieć węcej kusów, w tym tych do Żukowa.

      Ale zgodnie z przepisami, za część kursu po stronie Gdańska płaci Gdańsk, za jego granicą gmina Żukowo, i zgadnij kto poskąpił na tym swoim udziale w kosztach? Podpowiem, że nie Gdańsk.

      • 0 0

    • Macie już 126. Jak chcecie więcej, to niech Żukowo się dorzuci. Dlaczego Gdańsk ma sponsorować komunikację miejską poza swoim terytorium?

      • 5 0

    • Auto

      Chce się mieszkać na przedmieściach, to nie jęczęć :3

      • 8 0

    • Z tym problemem

      idź do swojego wójta. Podatki płacisz do gminy, a nie do miasta, więc miasto nie będzie w ciebie inwestować!

      • 11 0

  • (8)

    Na pohybel blaszanym pudłosmrodom ! Komunikacja publiczna to podstawa.

    • 15 20

    • Wlasnie dlatego trzymam sie od komunikacji publicznej z daleka (2)

      Jezdzi nia motloch....
      Ostatnio mialem nieprzyjemnosc pojawic sie na dworcu pkp w gdyni, wrazenia nastepujace
      1. Smierdzi
      2. Pelno podpitego, przeklinajacego motlochu
      3. Bieda....

      Z ulga i radoscia wrocilem do swojego lsniacego i pachnacego bmw.... Nie zamierzam podrozowac z motlochem jednym srodkiem transportu....

      • 6 8

      • Oczywiście BMW rocznik 76' bo jak wino im starsze tym lepsze.

        • 1 0

      • i wtedy się obudziłeś

        • 6 0

    • "Na pohybel blaszanym pudłosmrodom ! Komunikacja publiczna to podstawa.
      z pięknej Żabianki"

      Tak, tylko, że u nas prawie jej nie ma. Nowoczesna i bezkolizyjna komunikacja miejska to metro i kolej miejska biegnące przez wszystkie dzielnice.

      • 1 3

    • (1)

      to niech pogotowie przyjedzie po ciebie komunikacją miejską

      • 2 2

      • obawiam się, że pogotowie utknie w korku na ulicy, na którym nie wyznaczono buspasa

        • 6 1

    • Na pohybel cyklistom !

      • 6 7

    • publiczna, jak te domy publiczne czyli burdel!!!

      • 7 6

  • ale amatorszczyzna ten artykuł (5)

    W Gdyni nie ma już Jelczy, ani jako trajtki, ani tym bardziej jako autobusy.
    Fakt, że u kierowcy można kupić karnet powoduje, że płaci się równą kwotę np. 10zł, poza tym jest to utrudnienie, żeby nie tracić czasu na każdym przystanku.

    • 3 6

    • A Jelcze 120 MTE i 120 MT to niby co?

      • 0 0

    • (3)

      5x1,50 czyli 7,5. Bardzo okrągła kwota. To jest po to by zostawał dodatkowy bilet. W Starogardzie Gdańskim bilet u kierowcy jest droższy 10 gr. W Gdyni w najgorszym wypadku (potrzebujesz jeden bilet ulgowy) jest o 6zł.

      • 2 0

      • napisałem np. 10 zł (2)

        czyli 5x2zł na R lub nocne.
        Poza tym, jak komuś żal naraz wydać taką kasę, to niech szuka kiosków.

        • 4 3

        • I gdzie znajdzie taki kiosk np. w niedzielę, albo nawet w tygodniu o godz. 20?

          • 2 0

        • W dużych miastach np. Gdańsk, Kraków są biletomaty. W małych np. Chojnice, Kościerzyna nie ma. Do której grupy zalicza się Gdynia?

          • 0 0

  • a tramwaje? (3)

    budujmy nowe linie tramwajowe!! Caly zachod juz wie, ze to najlepsza alternatywa dla ruchu drogowego..

    • 8 1

    • Ale w Gdańsku się buduje.

      Niedawno oddano na Chełm, teraz będzie budowa na Morenę. W dalszych planach są kolejne, wzdłuż nowej Bulońskiej i Nowej politechnicznej.

      • 0 0

    • niedługo będzie tramwaj na Morenę

      • 1 0

    • Tramwaje to w miastach, a nie w w Gdyni

      • 5 2

  • Karnety (2)

    Mam propozycje, jeśli biletomaty sa zbyt drogie to chyba nie ma problemu aby sprzedawano w autobusie karnety 4 biletowe. Skad ten 5-cio przejazdowy?
    zawsze jeden jest niewykorzystany.
    Apeluję zmieńcie karnety na 4-o biletowe a nie instalujcie biletomatów!!!!

    • 5 0

    • Nie, bo na zmarnowanych biletach ZKM zarabia najwięcej.

      • 0 0

    • a ja apeluję o bilety pojedyncze

      jak np. w Gdańsku

      • 5 1

  • a dlaczego taxi może jeździć bus pasem a samochód z dwoma pasażerami już nie (2)

    Na zachodzie jest wytyczony bus pas taxi motor i samochód +dwie osoby, ten który porusza się sam jedzie normalnym pasem to też jest jakiś pomysł,a nie tylko autobus i taxi

    • 1 1

    • Bo u nas każdy by tego nadużywał.

      • 0 0

    • W Polsce też jest. W Rzeszowie.

      • 0 0

  • (2)

    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po ulicach
    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po chodnikach
    cudowne dzieci dwóch pedałów chcą jeździć po buspasach
    władzo! czas podjąć zdecydowane kroku umożliwiające cudownym dzieciom dwóch pedałów jazdę po rzekach, kanałach, ciekaw wodnych a nawet z Trójmiasta na Hel po Zatoce

    • 9 6

    • trollujący złodziej nicków

      bełkocze nie od wczoraj. Kto sieje wiatr, zbiera burzę. Przyjdzie kryska na matyska. Podpisz się jeszcze kierunek szacunek i schowaj szydło do worka. I tak wyjdzie.

      • 0 0

    • najlepiej ich zdelegalizować

      a do wszystkich poza tymi z łbami zakutymi w furmanki -
      strzelać (bo szkoda błotników)

      ale by było bossssko

      • 1 1

  • bardzo dobre pomysly (2)

    Tylko ten rower na buspasie - nie wyobrazam sobie. Najlepiej miec po prostu sciezke rowerowa. Zlikwidowac jeszcze zielone strzalki dla samochodow. Oraz tak przeprogramowac swiatla, aby pierwszenstwo mialy rower/pieszy/autobus a na koncu samochod. Na osiedlach powinno byc jak najwiecej spowalniaczy, zeby nikt sie nie mogl rozpedzac.

    • 1 5

    • jak sobie nie wyobrażasz, skorzystaj z internetu (1)

      i poszerz wyobraźnię. W wielu miastach na buspasach odpowiedniej szerokości jeżdżą i rowerzyści, i taksówkarze i autobusy. Naprawdę nie ma problemu.
      Spowalniacze nie są konieczne jeśli ludzie rozumieją potrzebę uspokajania ruchu

      • 0 3

      • 3 inernautów nie mających dostępu do internetu?

        to nowość. Zróbcie czasem elementarną pracę domową, zanim zaczniecie minusować.

        • 0 0

  • woj pomorskie (1)

    Mieszkam nad Wisłą lecz po drugiej stronie Tczewa
    i jak mam się dostać do gdańska do pracy jak nic nie jeździ w stronę Tczewa

    • 1 2

    • skorzystaj z mostu knybawskiego

      • 0 0

  • Buspas na Kieleckiej niewiele da (1)

    Dalej będzie korek na b. wąskiej Rolniczej no i ta krzyżówka przy Vitawie. Nadzieją jest tylko przebudowa Chwarznieńskiej. A tak na marginesie to buspasy na Kieleckiej można osiągnąć w mądrzejszy sposób, po prostu ja poszerzając bo jest na to miejsce. Ok, rozwiązanie droższe, ale naprawdę usprawniające jazdę, malowanie niewiele da.

    • 37 5

    • To nie jest takie proste

      Jeśli poszerzysz drogę w jednym miejscu, to tylko przeniesiesz korek (więcej samochodów do wciśnięcia w tę samą drogę). Jeśli natomiast autobusy będą bardziej punktualne, to więcej osób skorzysta z autobusu i droga się rozluźni. Ot taki paradoks.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane