• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dolne Miasto: nowy chodnik do wymiany, bo ma zły kolor

Krzysztof Koprowski
3 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Świeżo wykonany chodnik na ul. Łąkowej będzie musiał być ułożony ponownie, tym razem z wykorzystaniem żółtoszarych płyt. Świeżo wykonany chodnik na ul. Łąkowej będzie musiał być ułożony ponownie, tym razem z wykorzystaniem żółtoszarych płyt.

Błąd w zapisach dokumentacji na rewitalizację Dolnego Miasta sprawił, że zrywany i kładziony od nowa będzie chodnik przy ul. Łąkowej. Dodatkowe prace spowodowała błędna interpretacja koloru chodnika, który opisywany jest jako "żółtoszary", "szarożółty" i "szary z domieszką żółtego".



Ulica Dolna pierwotnie miała być pokryta identycznym chodnikiem, jak Łąkowa, ale zdecydowano się, że wykonana już nawierzchnia nie będzie zmieniana. Ulica Dolna pierwotnie miała być pokryta identycznym chodnikiem, jak Łąkowa, ale zdecydowano się, że wykonana już nawierzchnia nie będzie zmieniana.

Który kolor płyt chodnikowych lepiej będzie pasował do ul. Łąkowej?

Na Dolnym Mieście w ramach rewitalizacji tej części Gdańska, już od kilku tygodni trwa układanie nawierzchni chodników. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że zupełnie odwrotnie odczytano intencje konserwatora zabytków w zakresie kolorystyki płyt chodnikowych.

- W dokumentacji wkradł się drobny błąd, który jednak rzutuje na kolorystę płyt chodnikowych. Chodzi o to, że w jednym z dokumentów zdefiniowano ich kolor jako żółtoszary, a w innym jako szarożółty - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje projekt odnowy infrastruktury drogowej Dolnego Miasta.

Teraz, gdy ul. Łąkowa zobacz na mapie GdańskaDolna zobacz na mapie Gdańska świeżo wykonanymi chodnikami nawiązują do morskiego piasku, okazało się, że prawidłowym kolorem jest tylko i wyłącznie żółtoszary (urząd konserwatora stosuje też określenie "szary z domieszką żółtego").

- Wykonawca [firma Skanska - dop. red.] źle odczytał projekt i aby uzyskać naszą aprobatę, będzie musiał wykonać nawierzchnię chodników jeszcze raz. Uzgodniliśmy, że płytki z przewagą żółtego będą mogły pozostać na ul. Dolnej, gdzie wykonano już częściowo chodnik, ale z ul. Łąkowej muszą zniknąć - mówi Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Ulica Dolna, zgodnie z wizją przekształceń Dolnego Miasta, ma być przestrzenią, która będzie regularnie wypełniona różnymi plenerowymi wystawami oraz wydarzeniami. Z tego powodu tak mocny kolorystyczny akcent, nie będzie elementem dominującym dla tego miejsca.

Fakt zastosowania błędnych płyt chodnikowych wyszedł na jaw dopiero w momencie, gdy dokonano regularnej kontroli placu budowy. Wcześniej wykonawca zamówił materiały, podpierając się wyłącznie dokumentacją.

- Wiemy od wykonawcy, że udało mu się zwrócić do producenta błędnie zamówione płyty chodnikowe. Sytuacja ta nie będzie więc wiązała się z żadnymi dodatkowymi kosztami dla miasta czy zmianą terminu zakończenia inwestycji - zapewnia Bartosiewicz.

Prace budowlane na Dolnym Mieście potrwają maksymalnie do końca czerwca przyszłego roku. Koszt odnowy infrastruktury drogowej wynosi 23,8 mln zł - taką cenę w przetargu zaproponowała firma Skanska (o wyborze firmy decydowała tylko cena, przetarg był dwuetapowy - przed złożeniem ofert, wykonawcy musieli wnioskować o dopuszczenie do udziału w przetargu). Inwestycja swoim zasięgiem obejmuje ulice: Łąkową zobacz na mapie Gdańska, Wróblą zobacz na mapie Gdańska, Dolną zobacz na mapie Gdańska, Śluza zobacz na mapie Gdańska, Kieturakisa zobacz na mapie Gdańska, Kurzą zobacz na mapie Gdańska i na fragmentach Toruńską zobacz na mapie Gdańska oraz Radną zobacz na mapie Gdańska.

Tak mają prezentować się ulice Dolnego Miasta po zakończeniu prac budowlanych.

Poznaj także historię kościoła Maryi Panny przy ul. Łąkowej (materiał archiwalny)

Miejsca

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • Na ulicy Dolnej dwa razy kładziono bruk (2)

    Ten, który został, właśnie widoczny obok żółtego chodnika, zupełnie nie nadaje się do jazdy rowerem. Mimo największych chęci. Odległość między kamieniami dochodzi do 6-7 cm. No nie da się jeździć, więc wszyscy wjeżdżają na chodnik.

    Na drugiej nitce Dolnej leży za to zupełnie inna kostka.
    Kto to wymyślił i dlaczego?

    • 3 0

    • (1)

      Druga nitka to będzie parking . To samo jest na Łąkowej .Pierwsza część będzie brukiem dwukierunkowym a druga parkingiem .

      • 0 0

      • Po tych kocich łbach nie da sęe przejechać

        Serio.I nie chodzi o same kocie łby a odległość między kamieniami.

        • 0 0

  • Skanska (1)

    " Wykonawca źle odczytał projekt..." - może wykonawca powinien wrócić do szkoły i nauczyć się poprawnego czytania

    • 7 5

    • Kolor definiuje się NUMEREM a nie opisem słownym, o czym konserwator, jak widać nie wie.

      • 6 0

  • idiotów nie brakuje

    • 1 0

  • Kolory są od ponad stu lat definiowane wg różnych tzw palet kolorów. Wystarczy (4)

    podać typ palety i numer koloru aby kolor zdefiniowany był JEDNOZNACZNIE !!! Jeśli konserwator nie zdefiniował koloru jednoznacznie to oznacza, że wszelkie koszty jakie poniósł wykonawca (a poniósł na pewno) MUSI mu zwrócić konserwator, czyli miasto. Jest to wystarczający powód do dyscyplinarnego zwolnienia z pracy. I tak powinno się stać. Głupota MUSI być tępiona i karana.

    • 24 3

    • Pan nieomylny się znalazł. Zaraz dyscyplinarka? Na początek wystarczyłoby upomnienie i edukacja w tym zakresie.

      • 1 1

    • Niedoinformowany INIK (2)

      Głupota w Twojej wypowiedzi polega na tym, iż wiedza w zakresie utwardzonej nawierzchni jest u Ciebie znikoma.
      Kostki betonowe/granitowe nie są produkowane w oparciu o palety RAL/NCS/PANTONE itp. Kolorystyka w przypadku artykułu polega na ustalenia kruszywa na kostce betonowej i konserwator opisał wyraźnie kolorystykę, którą można użyć.
      A że SKANSKA zinterpretowała to na swoją stronę celem zyskania na cenie to już teraz im się odbija mocną czkawką.

      • 2 5

      • nie są, nie są

        i co z tego? To ma być argument? Po to wymyślono palety, żeby uniknąć problemu. Wystarczyło wyspecyfikować Pantone i niech sobie wykonawca dobiera właściwy kolor. A szarożółty to nie kolor, tylko dowód głupoty specyfikującego.

        • 2 2

      • Ale masz oczywiście rację, teoretycznie. Bo fakt, że kostki nie są produkowane w kolorach określonych dowolną paletą kolorów

        nie może mieć i nie ma żadnego znaczenia dla konieczności precyzyjnego ZDEFINIOWANIA koloru i dobrania najbliższego do zdefiniowanego wg palety. A właśnie tego zabrakło !!! Jestem pewny, że KAŻDY sąd, nawet najmniej kumaty zgodzi się z taką argumentacją.

        • 0 1

  • proszę o wyjaśnienie

    jaka jest w ogóle różnica między kolorem żółtoszarym a szarożółtym? Czy to nie jest aby ten sam kolor?

    • 1 1

  • żółtodzioby zamiast urzędników

    Oczywiście zawsze zwalą winę na wykonawcę !!!
    Trzeba zagnać ich do zrywania i ponownego układania to będzie najlepsza szkoła dla nich !!!

    • 7 1

  • KONSERWA czy Konserwator ?

    Gdzie był konserwator , gdy położono pierwsze metry chodnika . Ciężko wysłać kogoś na kontrolę ? Sprawdzać trzeba bo często kolor w teorii wygląda inaczej a w rzeczywistości jeszcze inaczej .

    • 4 0

  • Konserwator niech płaci ...

    jak nie wie, co to jest RAL !!! Tą tabelą posługują się wszyscy, żeby właśnie nie bylo takich drogich pomyłek.

    • 9 0

  • ubarwianie przestrzeni publicznej... kolorowymi chodnikami to jakaś polska mania - pewnie jakiś p. Kazik stwierdził, że tak będzie bardziej "kolorowo" i "wesoło" i pierdzielnął te żółte płyty zamiast tych przewidzianych w projekcie uzgodnionym z konserwatorem - p. Kazik wie lepiej!

    Wniosek - czym prędzej wprowadzić lekcje estetyki do szkół - w przeciwnym razie Polacy nadal będą wielbicielami tanich, tandetnych, "kolorowych" i "wesołych" rozwiązań

    • 3 1

  • proponuje patologiczny kolor

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane