• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Ktos

    Jakaś firma robiła już projekt i miał być tunel a nad nim park rekreacyjny.

    • 0 0

  • Ta

    Konsultacje społeczne a zrobią jak chca.
    Niech już robią Via Maria bo niedozyje żeby wstęgę uciąć na otwarcie

    • 0 0

  • Tak tylko na chwilę. (4)

    Te tereny od dawna są przeznaczone na taką infrastrukturę. Jak ktoś kupił tańszą działkę aż w takim miejscu to i tak ma szczęście że przez tyle lat żył spokojnie.
    Inny przykład:
    Znany deweloper się chwalił w reklamach "mieszkać tak blisko stuletniego lasu" tylko że zapomniał dodać że to jest las gospodarczy i według dokumentów nadleśnictwa w ciągu 15 lat wytną go w pień. Ciekawe ilu z mieszkańców wie. Będzie kolejny lament. Może tu jest podobnie? Kto wie

    • 45 4

    • Dot Drogi Czerwonej, która ma przebiegać przez ul Południową. Tutaj są wypowiedzi osób, które przy niej nie mieszkają, chcą dla

      • 0 0

    • Jak wytną duże drzewa

      to posadzą małe i nadal będzie las.

      • 0 0

    • To nie tak. Tam nikt się nie wybudował w ostatnich 50-60 latach. Obwodnica powstała później niż tamtejsze domki. Mieszkańcy wiedzą że tam jest rezerwa terenu pod drogę ale nie widzę nic złego w tym że walczą żeby droga do portu która przebiegać będzie kilka metrów od ich działek była jak najmniej uciążliwa.

      • 9 0

    • mieszkam tam zanim powstała obwodnica

      tam chodziliśmy na spacery po łąkach

      • 4 5

  • Mieszkańcy, w tym wypadku, nie powinni mieć nic do powiedzenia (23)

    Kupili sobie działki/mieszkanka z doskonałą wiedzą o tym, że kiedyś będzie tamtędy poprowadzona droga. To tylko ICH wina, że tam mieszkają.
    Proszę szanownie odczepić się od dobrych założeń projektowych. Się chciało przyoszczędzić i myślało się, że się upiecze - nie, nie upiecze się.

    • 41 15

    • (10)

      Ktos z mojej rodziny mieszka tam od polowy lat 70tych. Wtedy mieszkania sie dostawalo z przydzialu i nie mozna bylo narzekac i odmawiac, bo drugiej szansy nie bylo. Aaa i wtedy nie bylo deweloperow. Rozumiem, ze juz wtedy bylo wiadomo, ze na pewno powstanie tam droga Czerwona w roku 2032?

      • 3 4

      • Wtedy było wiadomo, że przedłużenie obwodnicy w kierunku Chylońskiej to rezerwa terenowa. (3)

        Dlatego nie stoją tam bloki z wielkiej płyty....

        • 11 0

        • (2)

          Tak, więc ludzie, którzy się tam wprowadzali mieli odmówić przyjęcia mieszkania i czekać kolejne 10 lat na inne. Dokładnie tak... taaak... tak

          • 2 3

          • oni mieli jakieś 20 lat od czasu uwłaszczeni mieszkań żeby się przeprowadzić jeśli są wrażliwi na hałas

            tylko że ta nowa trasa wcale hałasu nie zwiększy bo już teraz hałas z Morskiej jest tam nie do zniesienia

            • 0 0

          • Jako że pamiętam te czasy myślę, że 10 lat to byłoby za mało.

            Z drugiej strony patrząc - czy Morską należy obudować ekranami od Grabówka po Cisową?

            A może Estakadę wpuścić pod ziemię przy Dantyszka?

            To nie jest w porządku (drogą pod oknami)

            • 1 0

      • Dokładnie! (3)

        Tam mieszkania są z lat 70 i nie było wyboru i możliwości zapoznania się z drogami, planowanymi w tym miejscu za 60 lat. A teraz to realnh problem. Koszt tunelu i wykopu nie są drastycznie większe w skali całej inwestycji

        • 3 8

        • (2)

          to może pozostańmy przy układzie dróg z lat 70, komuno wróć!

          • 6 1

          • uklad komunikacyjny portu i miasta w tym miejscu

            to lata '30 ubiegłego wieku.
            Jedyna zmiana to Morska i obwodnica ale to odległe od otoczenia portu.

            • 0 0

          • Nikt nie mówi o pozostaniu w latach 70-tych. Tylko jeśli buduje się drogę szybkiego ruchu 20 metrów od bloków to trzeba zadbać o mieszkańców. A budowa tunelu jest wystarczające

            • 2 2

      • tak, bylo wiadomo

        Wtedy powstala obwodnica, a ta droga to jej niezrealizowany fragment.

        • 2 0

      • Nie było deweloperów?

        Państwo i państwowe firmy były deweloperami.

        • 0 0

    • co za brednie (6)

      • 3 13

      • Hehehe (5)

        Jak Ty kupujesz nieruchomość bez zaznajomienia się z planem zagospodarowania przestrzennego to jesteś taki sam jak oni.

        Moje gratulacje.

        • 10 3

        • a jak mieszkasz dłużej niż cokolwiek zaplanowano? (2)

          • 2 9

          • po układzie bloków widać że jak je stawiali to uwzględnili że będzie droga

            czyli już w latach 70-tych było jasne do czego ma służyć ta pusta przestrzeń, tylko kilka przedwojennych domków nie całkiem pasuje do przebiegu

            • 0 0

          • to masz pecha...

            Jak ci, ktorzy wybudowali sie przy Chwaszczynskiej.

            • 2 0

        • Nie wie a się wypowie (1)

          Te działki przy tej ulicy i domy budowane były w latach 60-70. Z tego co mi wiadomo, to w tamtych latach nie było ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i planów budowy dróg szybkiego ruchu. Jakbyś mieszkał tam od tylu lat, to też byś szukał jak najlepszego rozwiązania problemu hałasu itd jakie będą generować jeżdzące tam auta

          • 2 3

          • To źle Ci wiadomo.

            • 5 0

    • Co ty wygadujesz (2)

      Tam również są wieżowce i bloki, powstałe 50 lat temu, więc jaka działka wykupiona za pół ceny?! Naprawdę mieszkańcy nic do gadania nie mają? Słaby jesteś.

      • 2 4

      • ten odcinek to niezrealizowany fragment obwodnicy

        Planowanej ponad 50 lat temu.

        • 2 0

      • Wszyscy chcą tej drogi,

        byle tylko nie koło swego domu. To jest miasto.

        • 2 1

    • (1)

      Bloki powstały tam w latach 79-tych, a koncepcji drogi czerwonej tam nie było, więc te rady możesz sobie wsadzić do ... kieszeni.

      • 2 7

      • Plany były już w roku 1972, a ostatni z zainteresowanych bloków powstał w roku 1978 lub 1979.

        • 8 0

  • MiAStO

    Zawsze się znajdzie jakiś fermenciarz co ferment sieje.

    • 0 0

  • Metro w Gdyni? (4)

    Skoro tunel to może od razu zaplanować metro?

    • 8 8

    • (3)

      planować sobie możesz. Metro jest ok przy odpowiedniej gęstości zaludnienia, do której nam daleko. całe tricity rozleczone na 50km

      • 4 4

      • Co to za głupoty (2)

        Ilość stacji z Gdyni Chyloni do Gdańska Śródmieście do 21 przystanków dokładnie tyle ile ma linia Metra M1 w Warszawie. Rumia Reda i Wejherowo to nie Trójmiasto. Metro jest jedynym sensownym rozwiązaniem żeby ludzi jakkolwiek zachęcić do korzystania z Zbiorkomu obecnie kto może korzysta z samochodu a kto musi korzysta z muzeum kolejnictwa SKM

        • 3 6

        • Co za bzdury (1)

          Chcesz dublować skm? Jakim kosztem?

          • 2 0

          • Tu nie ma czego dublować bo SKM to żart z pasażera a nie przewóz osób

            • 0 0

  • tunel nad samą wodą to ogromne koszty (1)

    a potem serwis, przecieki, remonty

    • 0 2

    • najbliższy masz w Gdańsku

      nawet pod wodą...
      dają radę...

      • 1 0

  • a nie można zrobić zagłębienia

    a nad nim zrobić "zadaszenie" z zielenią na równi z obecną powierzchnią, po którym by mogli chodzić ludzie? oczywiście, bez możliwości wjazdu aut

    • 2 0

  • (1)

    Ktoś wie, dlaczego do portu ma być droga Czerwona? Nie wystarczy istniejąca Trasa Kwiatkowskiego?

    • 1 3

    • pan nietutejszy?

      ...bo taki niezorientowany...

      • 1 1

  • Propozycja (1)

    Gdynia chce być tak bardzo eko więc proponuję zrobienie tunelu a nad nim parku. Trzeba "zwracać przestrzeń ludziom i wprowadzać więcej zieleni do miast".

    • 3 0

    • Gdynia jest eko...

      jeśli za darmo to się osiągnie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane