- 1 Jest data otwarcia Kauflandu na Karwinach (102 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (451 opinii)
- 3 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (846 opinii)
- 4 Mevo. Jest dobrze, ale nie idealnie (94 opinie)
- 5 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (303 opinie)
- 6 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (29 opinii)
Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem
Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. Południowej. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.
Przypomnijmy:
- Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
- Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
- Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.
Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
- węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
- węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
- węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.
Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni
Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.
Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.
Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.
- Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
- Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.
Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska
Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.
Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.
W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.
- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Po ile samochody do 50 tys. zł benzyna diesel
Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne
Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.
- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.
Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty
- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.
Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka
- Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
- Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
- Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
- Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
- Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
- Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
- Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
- Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.
Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku
Droga Czerwona: jaki koszt?
Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.
Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje
Miejsca
Opinie (160) 4 zablokowane
-
2024-01-10 16:51
Opinia wyróżniona
Doskonale że ta drogą powstanie szkoda tylko że tak długo trzeba na nią czekać bo przecież mówi się o niej od lat (4)
Niemniej jednak to jest arcyważną inwestycja. Dopinguje by powstała jak najszybciej i by w przyszłości połączyła się z OPAT i VIA Maris
- 113 4
-
2024-01-11 08:42
Ale problem. Ludzie debatują czy droga której budowa ma się rozpocząć za 5 lat ma być w tunelu czy w rowie :)
Po pierwsze i tak nie powstanie ta droga bo wraca jak bumerang przy każdych wyborach.- 2 3
-
2024-01-11 08:34
Ciekawe czy dożyję?
- 4 0
-
2024-01-10 18:05
(1)
Ja zaś dopinguje by samochody mogły jeździć po całym mieście a nie tylko w wybranych miejscach
- 3 7
-
2024-01-11 09:35
Kto pytał?
- 1 1
-
2024-01-10 16:59
Opinia wyróżniona
Widziały gały co brały - rezerwa terenowa była w tym miejscu od dziesięcioleci (12)
Wiadomo było, że pobiegnie nią droga i ciężko oczekiwać, że do inwestycji dołoży się kolosalne pieniądze, żeby tylko jakaś grupa mieszkańców miała trochę mniej hałasu.
- 196 16
-
2024-01-11 08:21
(2)
Nie rozumiem jednak dlaczego nie mozna zmodyfikowac planow i przestać ignorować fakt, ze mieszka tam bardzo duzo ludzi, zwlaszcza starszych. Wiekszosc te mieszkania dostała za PRL, kiedy to nie wybierało sie co chciało, ale dostawało sie przydział i nie było tak, ze mogleś sobie zmienic lokalizacje.
Czasy sie zmienily, mieszkaja tam ludzie, więc moze warto dostosowac plany do realiow.- 4 3
-
2024-01-11 10:26
Czego nie rozumiesz
napisano w tekście, jak krowie na rowie, że cytuję: "przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety". Do tego piszesz, że mieszka tam bardzo dużo ludzi. Dodam, że jesteśmy w mieście. Tu jest dużo ludzi wszędzie i mieszkanie w mieście ma swoje plusy jak i minusy.
- 3 0
-
2024-01-11 09:35
Zanim zaczną budowę ci starzy ludzie zdążą wymrzeć.
- 1 1
-
2024-01-10 19:49
I po co ta złośliwość? Jeśli można ludziom ułatwić życie, to dlaczego tego nie zrobić? (4)
Obawiam się, że problemem mogą być spadki drogi. Wykop pozwala zaprojektować mniejsze pochylenia drogi, tunel wymusza większe. I być może ten czynnik zadecyduje, a nie czyjaś małpia złośliwość wobec bliźnich.
- 17 3
-
2024-01-11 11:38
Dopłacisz brakujące miliony?
Pewnie taniej byłoby wywłaszczyć sąsiadów niż robić tam tunel.
- 1 0
-
2024-01-10 22:44
miejsca jest dosyć, na obwodnicy nawet (2)
Nie ma być połączenia z Hutniczą, więc nie trzeba wychodzić na wierzch zaraz za torami.
- 2 4
-
2024-01-10 23:28
ale nie będzie wtedy także połączenia z Morską (1)
- 4 1
-
2024-01-11 08:47
ono juz jest
I jest miejsce na slimaki.
- 5 0
-
2024-01-10 17:35
Dokladnie.
- 35 0
-
2024-01-10 17:33
(2)
To znaczy od kiedy jest tam rezerwa terenowa akurat na ta droge?
- 2 35
-
2024-01-10 19:55
W 1971 już były umieszczone w planach całej obwodnicy.
- 49 0
-
2024-01-10 18:15
Od czasu budowy Obwodnicy, albo i dłużej.
- 60 0
-
2024-01-10 16:56
Opinia wyróżniona
Ta droga to mega ważne inwestycja która powinna być na wczoraj (12)
i oby powstała jak najszybciej i aby do tego czasu estakada Kwiatkowskiego wytrzymała
- 123 6
-
2024-01-10 18:04
(2)
A jakaś droga nie jest ważna? Przecież po to się je buduje by było więcej aut w mieście
- 2 11
-
2024-01-10 18:24
Idąc Twoim tokiem myślenia (1)
Gdyby nic w Gdyni nie budowano od 100 lat to dalej by tu była wioska rybacka i nie najechało by się 250 tys ludzi...
- 10 0
-
2024-01-11 07:48
Dzięki temu, że wybudowano już nie jest rybacka.
- 1 0
-
2024-01-10 17:52
Po co nam polskie porty? (8)
Przecież jest port w Hamburgu
- 5 26
-
2024-01-11 09:58
przecież to jest ironiczna wypowiedź czytelnika
na słowa Trzaskowskiego "po co nam CPK skoro lotnisko jest w Berlinie"
- 1 0
-
2024-01-10 19:50
Zrób sobie lewatywę uszną.
- 1 0
-
2024-01-10 18:43
Zbudujmy lotnisko
Co z tego że jest już w Gdańsku?
- 1 6
-
2024-01-10 18:43
Przestań trollować, nic nie wnosisz poza głupimi uwagami.
- 8 0
-
2024-01-10 18:29
(3)
W Gdyni tez jest port, który na już potrzebuje alternatywnego dojazdu, bo estakada od lat jest przeciążona.
Jeśli pijesz do CPK to nietrafione porównanie.- 15 1
-
2024-01-10 22:46
piję... (2)
...do słynnej i powtarzanej wypowiedzi, credo niektórych, co wrócili...
- 5 3
-
2024-01-11 02:27
(1)
To pij sam, my teraz chcemy tworzyć coś z uwolnionych środków pato-milionerów, co ssali z publicznych.
- 3 2
-
2024-01-11 09:53
"zarzekała się żaba błota"
przejąć i "tworzyć"...
Znamy, znamy, to już było...- 1 0
Wszystkie opinie
-
2024-01-25 07:42
Ktos
Jakaś firma robiła już projekt i miał być tunel a nad nim park rekreacyjny.
- 0 0
-
2024-01-25 07:36
Ta
Konsultacje społeczne a zrobią jak chca.
Niech już robią Via Maria bo niedozyje żeby wstęgę uciąć na otwarcie- 0 0
-
2024-01-10 16:20
Tak tylko na chwilę. (4)
Te tereny od dawna są przeznaczone na taką infrastrukturę. Jak ktoś kupił tańszą działkę aż w takim miejscu to i tak ma szczęście że przez tyle lat żył spokojnie.
Inny przykład:
Znany deweloper się chwalił w reklamach "mieszkać tak blisko stuletniego lasu" tylko że zapomniał dodać że to jest las gospodarczy i według dokumentów nadleśnictwa w ciągu 15 lat wytną go w pień. Ciekawe ilu z mieszkańców wie. Będzie kolejny lament. Może tu jest podobnie? Kto wie- 45 4
-
2024-01-17 20:39
Dot Drogi Czerwonej, która ma przebiegać przez ul Południową. Tutaj są wypowiedzi osób, które przy niej nie mieszkają, chcą dla
- 0 0
-
2024-01-11 08:11
Jak wytną duże drzewa
to posadzą małe i nadal będzie las.
- 0 0
-
2024-01-10 17:19
To nie tak. Tam nikt się nie wybudował w ostatnich 50-60 latach. Obwodnica powstała później niż tamtejsze domki. Mieszkańcy wiedzą że tam jest rezerwa terenu pod drogę ale nie widzę nic złego w tym że walczą żeby droga do portu która przebiegać będzie kilka metrów od ich działek była jak najmniej uciążliwa.
- 9 0
-
2024-01-10 16:44
mieszkam tam zanim powstała obwodnica
tam chodziliśmy na spacery po łąkach
- 4 5
-
2024-01-10 16:25
Mieszkańcy, w tym wypadku, nie powinni mieć nic do powiedzenia (23)
Kupili sobie działki/mieszkanka z doskonałą wiedzą o tym, że kiedyś będzie tamtędy poprowadzona droga. To tylko ICH wina, że tam mieszkają.
Proszę szanownie odczepić się od dobrych założeń projektowych. Się chciało przyoszczędzić i myślało się, że się upiecze - nie, nie upiecze się.- 41 15
-
2024-01-10 17:36
(10)
Ktos z mojej rodziny mieszka tam od polowy lat 70tych. Wtedy mieszkania sie dostawalo z przydzialu i nie mozna bylo narzekac i odmawiac, bo drugiej szansy nie bylo. Aaa i wtedy nie bylo deweloperow. Rozumiem, ze juz wtedy bylo wiadomo, ze na pewno powstanie tam droga Czerwona w roku 2032?
- 3 4
-
2024-01-10 18:18
Wtedy było wiadomo, że przedłużenie obwodnicy w kierunku Chylońskiej to rezerwa terenowa. (3)
Dlatego nie stoją tam bloki z wielkiej płyty....
- 11 0
-
2024-01-10 22:09
(2)
Tak, więc ludzie, którzy się tam wprowadzali mieli odmówić przyjęcia mieszkania i czekać kolejne 10 lat na inne. Dokładnie tak... taaak... tak
- 2 3
-
2024-01-11 16:22
oni mieli jakieś 20 lat od czasu uwłaszczeni mieszkań żeby się przeprowadzić jeśli są wrażliwi na hałas
tylko że ta nowa trasa wcale hałasu nie zwiększy bo już teraz hałas z Morskiej jest tam nie do zniesienia
- 0 0
-
2024-01-11 07:54
Jako że pamiętam te czasy myślę, że 10 lat to byłoby za mało.
Z drugiej strony patrząc - czy Morską należy obudować ekranami od Grabówka po Cisową?
A może Estakadę wpuścić pod ziemię przy Dantyszka?
To nie jest w porządku (drogą pod oknami)- 1 0
-
2024-01-10 17:41
Dokładnie! (3)
Tam mieszkania są z lat 70 i nie było wyboru i możliwości zapoznania się z drogami, planowanymi w tym miejscu za 60 lat. A teraz to realnh problem. Koszt tunelu i wykopu nie są drastycznie większe w skali całej inwestycji
- 3 8
-
2024-01-10 17:53
(2)
to może pozostańmy przy układzie dróg z lat 70, komuno wróć!
- 6 1
-
2024-01-11 13:15
uklad komunikacyjny portu i miasta w tym miejscu
to lata '30 ubiegłego wieku.
Jedyna zmiana to Morska i obwodnica ale to odległe od otoczenia portu.- 0 0
-
2024-01-10 22:07
Nikt nie mówi o pozostaniu w latach 70-tych. Tylko jeśli buduje się drogę szybkiego ruchu 20 metrów od bloków to trzeba zadbać o mieszkańców. A budowa tunelu jest wystarczające
- 2 2
-
2024-01-11 08:52
tak, bylo wiadomo
Wtedy powstala obwodnica, a ta droga to jej niezrealizowany fragment.
- 2 0
-
2024-01-11 08:16
Nie było deweloperów?
Państwo i państwowe firmy były deweloperami.
- 0 0
-
2024-01-10 16:41
co za brednie (6)
- 3 13
-
2024-01-10 16:47
Hehehe (5)
Jak Ty kupujesz nieruchomość bez zaznajomienia się z planem zagospodarowania przestrzennego to jesteś taki sam jak oni.
Moje gratulacje.- 10 3
-
2024-01-10 16:50
a jak mieszkasz dłużej niż cokolwiek zaplanowano? (2)
- 2 9
-
2024-01-11 16:19
po układzie bloków widać że jak je stawiali to uwzględnili że będzie droga
czyli już w latach 70-tych było jasne do czego ma służyć ta pusta przestrzeń, tylko kilka przedwojennych domków nie całkiem pasuje do przebiegu
- 0 0
-
2024-01-11 08:54
to masz pecha...
Jak ci, ktorzy wybudowali sie przy Chwaszczynskiej.
- 2 0
-
2024-01-10 23:05
Nie wie a się wypowie (1)
Te działki przy tej ulicy i domy budowane były w latach 60-70. Z tego co mi wiadomo, to w tamtych latach nie było ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i planów budowy dróg szybkiego ruchu. Jakbyś mieszkał tam od tylu lat, to też byś szukał jak najlepszego rozwiązania problemu hałasu itd jakie będą generować jeżdzące tam auta
- 2 3
-
2024-01-11 07:50
To źle Ci wiadomo.
- 5 0
-
2024-01-10 19:48
Co ty wygadujesz (2)
Tam również są wieżowce i bloki, powstałe 50 lat temu, więc jaka działka wykupiona za pół ceny?! Naprawdę mieszkańcy nic do gadania nie mają? Słaby jesteś.
- 2 4
-
2024-01-11 08:50
ten odcinek to niezrealizowany fragment obwodnicy
Planowanej ponad 50 lat temu.
- 2 0
-
2024-01-11 08:18
Wszyscy chcą tej drogi,
byle tylko nie koło swego domu. To jest miasto.
- 2 1
-
2024-01-10 19:34
(1)
Bloki powstały tam w latach 79-tych, a koncepcji drogi czerwonej tam nie było, więc te rady możesz sobie wsadzić do ... kieszeni.
- 2 7
-
2024-01-10 20:07
Plany były już w roku 1972, a ostatni z zainteresowanych bloków powstał w roku 1978 lub 1979.
- 8 0
-
2024-01-11 15:18
MiAStO
Zawsze się znajdzie jakiś fermenciarz co ferment sieje.
- 0 0
-
2024-01-10 16:09
Metro w Gdyni? (4)
Skoro tunel to może od razu zaplanować metro?
- 8 8
-
2024-01-10 16:15
(3)
planować sobie możesz. Metro jest ok przy odpowiedniej gęstości zaludnienia, do której nam daleko. całe tricity rozleczone na 50km
- 4 4
-
2024-01-10 16:49
Co to za głupoty (2)
Ilość stacji z Gdyni Chyloni do Gdańska Śródmieście do 21 przystanków dokładnie tyle ile ma linia Metra M1 w Warszawie. Rumia Reda i Wejherowo to nie Trójmiasto. Metro jest jedynym sensownym rozwiązaniem żeby ludzi jakkolwiek zachęcić do korzystania z Zbiorkomu obecnie kto może korzysta z samochodu a kto musi korzysta z muzeum kolejnictwa SKM
- 3 6
-
2024-01-10 19:52
Co za bzdury (1)
Chcesz dublować skm? Jakim kosztem?
- 2 0
-
2024-01-11 14:03
Tu nie ma czego dublować bo SKM to żart z pasażera a nie przewóz osób
- 0 0
-
2024-01-11 10:44
tunel nad samą wodą to ogromne koszty (1)
a potem serwis, przecieki, remonty
- 0 2
-
2024-01-11 13:11
najbliższy masz w Gdańsku
nawet pod wodą...
dają radę...- 1 0
-
2024-01-11 12:37
a nie można zrobić zagłębienia
a nad nim zrobić "zadaszenie" z zielenią na równi z obecną powierzchnią, po którym by mogli chodzić ludzie? oczywiście, bez możliwości wjazdu aut
- 2 0
-
2024-01-11 10:42
(1)
Ktoś wie, dlaczego do portu ma być droga Czerwona? Nie wystarczy istniejąca Trasa Kwiatkowskiego?
- 1 3
-
2024-01-11 12:02
pan nietutejszy?
...bo taki niezorientowany...
- 1 1
-
2024-01-11 10:43
Propozycja (1)
Gdynia chce być tak bardzo eko więc proponuję zrobienie tunelu a nad nim parku. Trzeba "zwracać przestrzeń ludziom i wprowadzać więcej zieleni do miast".
- 3 0
-
2024-01-11 12:01
Gdynia jest eko...
jeśli za darmo to się osiągnie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.