• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Oby to w ogóle powstało. A czy w tunelu, wykopie czy na podwieszanych linkach to już bez znaczenia. (3)

    • 29 3

    • (1)

      Pewnie że lepszy tunel ,jednak jeśli za drogą impreza to niech zrobią naziemną drogę. Tunel może w innym czasie .Najważniejsze zacząć inwestycję jak najszybciej.

      • 4 1

      • Jak robić, to tylko całość.

        • 2 0

    • Tak niech budujuą estakadę.

      Zdziwią się że trzeba ją zamykać co chwile bo trzeba czyścić i naprawiać dylatacje. Przy pierwszym korku z tej okazji nie omieszkam wam przypomnieć te słowa. Jak się obudzą ile kosztuje utrzymanie takiego obiektu to za parę lat będą ją rozbierać jak Gdańsk wiadukt na Elbląskiej bo się nie opyla tego trzymać.

      • 2 0

  • (7)

    Wizja fajna ale za obecnego gospodarza to nie powstanie.Wybory wygra ten co zagwarantuje powstanie tego tunelu jak i innych jeszcze w tym roku.Choć przy 1,5mld długu miasto może być ciężko.

    • 13 14

    • Wiszisz sven drugi jesteś. Pewnie to przez te narty :-D :-D Nie da się tak zjeżdżać i paść kommenty, co? (1)

      • 3 4

      • Tak,wiązania mi szczeliły))

        • 1 3

    • (1)

      przecież to nie jest inwestycja miejska...

      • 7 0

      • ale miasto się obawia...

        że zostanie obciążone skutkami przebudowy infrastruktury...

        • 0 1

    • Ale to tusk daje kase na to (1)

      Więc za jego rządów to nie PO wstanie

      • 0 4

      • tusku już się na ten temat wypowiedział w 2014 roku:

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany."

        "Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane"

        I pojechał do Brukseli...

        • 3 0

    • Wybory już kilka razy wygrał ten co zagwarantował.

      • 3 1

  • Od dawna było wiadomo że pas pozostawiony pod przyszłą drogę

    no miejsce takie a nie inne, budować co tańsze ;-)

    • 36 2

  • Metro w Gdyni? (4)

    Skoro tunel to może od razu zaplanować metro?

    • 8 8

    • (3)

      planować sobie możesz. Metro jest ok przy odpowiedniej gęstości zaludnienia, do której nam daleko. całe tricity rozleczone na 50km

      • 4 4

      • Co to za głupoty (2)

        Ilość stacji z Gdyni Chyloni do Gdańska Śródmieście do 21 przystanków dokładnie tyle ile ma linia Metra M1 w Warszawie. Rumia Reda i Wejherowo to nie Trójmiasto. Metro jest jedynym sensownym rozwiązaniem żeby ludzi jakkolwiek zachęcić do korzystania z Zbiorkomu obecnie kto może korzysta z samochodu a kto musi korzysta z muzeum kolejnictwa SKM

        • 3 6

        • Co za bzdury (1)

          Chcesz dublować skm? Jakim kosztem?

          • 2 0

          • Tu nie ma czego dublować bo SKM to żart z pasażera a nie przewóz osób

            • 0 0

  • Tak tylko na chwilę. (4)

    Te tereny od dawna są przeznaczone na taką infrastrukturę. Jak ktoś kupił tańszą działkę aż w takim miejscu to i tak ma szczęście że przez tyle lat żył spokojnie.
    Inny przykład:
    Znany deweloper się chwalił w reklamach "mieszkać tak blisko stuletniego lasu" tylko że zapomniał dodać że to jest las gospodarczy i według dokumentów nadleśnictwa w ciągu 15 lat wytną go w pień. Ciekawe ilu z mieszkańców wie. Będzie kolejny lament. Może tu jest podobnie? Kto wie

    • 45 4

    • mieszkam tam zanim powstała obwodnica

      tam chodziliśmy na spacery po łąkach

      • 4 5

    • To nie tak. Tam nikt się nie wybudował w ostatnich 50-60 latach. Obwodnica powstała później niż tamtejsze domki. Mieszkańcy wiedzą że tam jest rezerwa terenu pod drogę ale nie widzę nic złego w tym że walczą żeby droga do portu która przebiegać będzie kilka metrów od ich działek była jak najmniej uciążliwa.

      • 9 0

    • Jak wytną duże drzewa

      to posadzą małe i nadal będzie las.

      • 0 0

    • Dot Drogi Czerwonej, która ma przebiegać przez ul Południową. Tutaj są wypowiedzi osób, które przy niej nie mieszkają, chcą dla

      • 0 0

  • pierwszy odcinek za 8 lat najwczesniej? Matko jedyna, jakież to polskie (4)

    • 36 4

    • Jakie to gdyńskie

      • 8 3

    • Chcesz budować na rympał bez dokumentacji, planów, przetargów?

      Jakie to ruskie

      • 3 6

    • Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni (1)

      • 5 2

      • Ty się uśmiechasz do lustra.

        Bo widzisz głupotę.

        • 0 0

  • (2)

    to juz nie jest glupota , to dramat. W miejscu gdzie od 40 lat wydzielony jest grunt pod droge chcecie budowac tunel, a moze most

    • 21 7

    • ale widzisz ulice Morską i Chylońską? (1)

      • 1 3

      • i tory, wreszcie byłby tunel pod torami

        • 6 1

  • Mieszkańcy, w tym wypadku, nie powinni mieć nic do powiedzenia (23)

    Kupili sobie działki/mieszkanka z doskonałą wiedzą o tym, że kiedyś będzie tamtędy poprowadzona droga. To tylko ICH wina, że tam mieszkają.
    Proszę szanownie odczepić się od dobrych założeń projektowych. Się chciało przyoszczędzić i myślało się, że się upiecze - nie, nie upiecze się.

    • 41 15

    • co za brednie (6)

      • 3 13

      • Hehehe (5)

        Jak Ty kupujesz nieruchomość bez zaznajomienia się z planem zagospodarowania przestrzennego to jesteś taki sam jak oni.

        Moje gratulacje.

        • 10 3

        • a jak mieszkasz dłużej niż cokolwiek zaplanowano? (2)

          • 2 9

          • to masz pecha...

            Jak ci, ktorzy wybudowali sie przy Chwaszczynskiej.

            • 2 0

          • po układzie bloków widać że jak je stawiali to uwzględnili że będzie droga

            czyli już w latach 70-tych było jasne do czego ma służyć ta pusta przestrzeń, tylko kilka przedwojennych domków nie całkiem pasuje do przebiegu

            • 0 0

        • Nie wie a się wypowie (1)

          Te działki przy tej ulicy i domy budowane były w latach 60-70. Z tego co mi wiadomo, to w tamtych latach nie było ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i planów budowy dróg szybkiego ruchu. Jakbyś mieszkał tam od tylu lat, to też byś szukał jak najlepszego rozwiązania problemu hałasu itd jakie będą generować jeżdzące tam auta

          • 2 3

          • To źle Ci wiadomo.

            • 5 0

    • (10)

      Ktos z mojej rodziny mieszka tam od polowy lat 70tych. Wtedy mieszkania sie dostawalo z przydzialu i nie mozna bylo narzekac i odmawiac, bo drugiej szansy nie bylo. Aaa i wtedy nie bylo deweloperow. Rozumiem, ze juz wtedy bylo wiadomo, ze na pewno powstanie tam droga Czerwona w roku 2032?

      • 3 4

      • Dokładnie! (3)

        Tam mieszkania są z lat 70 i nie było wyboru i możliwości zapoznania się z drogami, planowanymi w tym miejscu za 60 lat. A teraz to realnh problem. Koszt tunelu i wykopu nie są drastycznie większe w skali całej inwestycji

        • 3 8

        • (2)

          to może pozostańmy przy układzie dróg z lat 70, komuno wróć!

          • 6 1

          • Nikt nie mówi o pozostaniu w latach 70-tych. Tylko jeśli buduje się drogę szybkiego ruchu 20 metrów od bloków to trzeba zadbać o mieszkańców. A budowa tunelu jest wystarczające

            • 2 2

          • uklad komunikacyjny portu i miasta w tym miejscu

            to lata '30 ubiegłego wieku.
            Jedyna zmiana to Morska i obwodnica ale to odległe od otoczenia portu.

            • 0 0

      • Wtedy było wiadomo, że przedłużenie obwodnicy w kierunku Chylońskiej to rezerwa terenowa. (3)

        Dlatego nie stoją tam bloki z wielkiej płyty....

        • 11 0

        • (2)

          Tak, więc ludzie, którzy się tam wprowadzali mieli odmówić przyjęcia mieszkania i czekać kolejne 10 lat na inne. Dokładnie tak... taaak... tak

          • 2 3

          • Jako że pamiętam te czasy myślę, że 10 lat to byłoby za mało.

            Z drugiej strony patrząc - czy Morską należy obudować ekranami od Grabówka po Cisową?

            A może Estakadę wpuścić pod ziemię przy Dantyszka?

            To nie jest w porządku (drogą pod oknami)

            • 1 0

          • oni mieli jakieś 20 lat od czasu uwłaszczeni mieszkań żeby się przeprowadzić jeśli są wrażliwi na hałas

            tylko że ta nowa trasa wcale hałasu nie zwiększy bo już teraz hałas z Morskiej jest tam nie do zniesienia

            • 0 0

      • Nie było deweloperów?

        Państwo i państwowe firmy były deweloperami.

        • 0 0

      • tak, bylo wiadomo

        Wtedy powstala obwodnica, a ta droga to jej niezrealizowany fragment.

        • 2 0

    • (1)

      Bloki powstały tam w latach 79-tych, a koncepcji drogi czerwonej tam nie było, więc te rady możesz sobie wsadzić do ... kieszeni.

      • 2 7

      • Plany były już w roku 1972, a ostatni z zainteresowanych bloków powstał w roku 1978 lub 1979.

        • 8 0

    • Co ty wygadujesz (2)

      Tam również są wieżowce i bloki, powstałe 50 lat temu, więc jaka działka wykupiona za pół ceny?! Naprawdę mieszkańcy nic do gadania nie mają? Słaby jesteś.

      • 2 4

      • Wszyscy chcą tej drogi,

        byle tylko nie koło swego domu. To jest miasto.

        • 2 1

      • ten odcinek to niezrealizowany fragment obwodnicy

        Planowanej ponad 50 lat temu.

        • 2 0

  • 1. Kupuję działkę za pół ceny, bo znajduje się w pobliżu (11)

    projektowanej drogi. 2. Protestuję, że droga powstanie i cena mojej działki wciąż będzie niższa niż daleko poza drogą.. Budować, nie pytać. Tunel jest 10 razy droższy

    • 37 9

    • Uspołecznianie kosztów

      Kupiłem działkę taniej, bo była tam planowana droga, teraz niech wszyscy się zrzucą żeby koszt drogi był o wiele wyższy żebym mógł komfortowo korzystać z mojej tańszej działki

      • 10 2

    • ja tu mieszkam ponad 50 lat

      a działka jest w naszej rodzinie jeszcze dłużej
      jak będą budować koło Ciebie, też mam to w nosie, obyś miał widok na ekran akustyczny i hałas całą dobę

      • 2 12

    • Decyzja SIWZ zostajesz wywłaszczony za bezcen... (2)

      i cały twój misterny plan poszedł się niebać.
      Buahahahaha!!!!!!

      • 5 1

      • (1)

        W ogóle w cwaniaków nie uderzy. Ostatnia budowa w tej okolicy została ukończona 40-50 lat temu. Tu nie ma mowy o kupowaniu działek za bezcen bo jest plan na drogę. Na tej :rezerwie terenowej" dawniej stał 80 letni dom...

        • 1 0

        • cwaniaki kupili ostatnie dzialki

          Rok lub dwa temu...
          W bezposrednim sasiedztwie rezerwy, w okolicach Polnocnej.

          • 1 0

    • Jeśli zdjęcie do artykułu przedstawia te ulicę to tak nie jest

      Na zdjęciu widać najprawdopodobniej domek z lat 50/60 ubiegłego wieku. Budowane jeszcze z gruzu... Stąd nie tylko w cwaniaków to uderzy.

      • 3 2

    • (2)

      czyli masz 60+ lat. Bez obrazy ale ciebie problem tej drogi nie będzie już dotyczył

      • 3 2

      • dominanta osob protestujacych w naszym 3miescie to 60+ :(

        "nie dla wszystkiego"

        • 0 4

      • Ciebie, zabrakło wielkiej litery

        nikt nie wie ile lat żyć będzie, ale skoro ojciec jeszcze żyje, a dziadek dożył sędziwego wieku, to i ja mam nadzieję :)
        poza tym majątku do grobu nie wezmę, więc to moi spadkobiercy stracą na utracie wartości nieruchomości, ale zanim to nastąpi to ja stracę na komforcie mojego życia

        • 2 0

    • A znasz fakty mieszkania w tym miej dCi a droga

      Domy powstały tu w latach 60, a o drodze pierwsze wzmianki lata 70 o pod koniec ich powstała obwodnica

      • 2 0

    • dlaczego ma być tańsza??!

      Obecnie największe branie mają tereny przy... głównej magistrali kolejowej!
      Mieszkania na Chylońskiej od torów są sprzedane!

      A co dopiero pod zabudowę biurową i przemysłową. Tylko przy trasie...

      • 2 0

  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r. (1)

    Przecież już wtedy tą drogą nie będzie potrzeba, bo ludzie aut nie będą mieli....

    • 26 2

    • Roftl

      Dinozaury zrozumieją,
      Gimby nie znajo.
      Zrobiłeś mi dzień tym komentarzem.
      Pozdro.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane