• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Dramatyczny jest czas realizacji (1)

    6 lat na papierologie? Obłęd.

    • 12 0

    • Gdzie ty byłeś przez ostatnie 20 lat?

      • 0 0

  • (2)

    to bardziej pytanie czy projektujemy jak w latach 70 czy realizujemy drogę w nowoczesnym standardzie i mówię to jako projektant. Niestety jeśli chodzi o wiele rozwiązań drogowych to ciągle bazujemy na planach i założeniach z lat 70/80, czyli wielkie arterie i estakady przecinające tkankę miejską. Tymczasem trendy urbanistyczne i transportowe mocno się zmieniły.

    • 9 5

    • (1)

      dodam tylko, że choć rzeczywiście ten teren był przygotowany na budowę tej drogi od lat i teoretycznie nie mają oni teraz powodów aby podnosić protesty, to mimo wszystko warto czasem weryfikować założenia planistów jeszcze z poprzedniej epoki. I chociażby w tym miejscu można zrealizować na poziomie 0 bardzo fajne założenie parkowe, atrakcyjne dla całej dzielnicy. a na poziomie -1 jeździłyby auta. No ale przy obecnych władzach samorządowych nie spodziewam się nawet dyskusji na ten temat.

      • 5 2

      • dokładnie tak

        • 1 2

  • Tą droga jest za droga

    i dlatego pewnie nie powstanie nigdy lub zdopiero za 20 -30 lat.

    • 6 3

  • Kiedy w końcu DCz i DZ w Gdańsku?

    DCz na estakadzie, a DZ w tunelu.

    • 1 0

  • I po co się tak niezdrowo ekscytować?

    Spójrzmy prawdzie w oczy. Przecież wiadomo, że ten rząd i tak niczego nie da rady zbudować.

    • 16 1

  • Opinia wyróżniona

    Doskonale że ta drogą powstanie szkoda tylko że tak długo trzeba na nią czekać bo przecież mówi się o niej od lat (4)

    Niemniej jednak to jest arcyważną inwestycja. Dopinguje by powstała jak najszybciej i by w przyszłości połączyła się z OPAT i VIA Maris

    • 113 4

    • (1)

      Ja zaś dopinguje by samochody mogły jeździć po całym mieście a nie tylko w wybranych miejscach

      • 3 7

      • Kto pytał?

        • 1 1

    • Ciekawe czy dożyję?

      • 4 0

    • Ale problem. Ludzie debatują czy droga której budowa ma się rozpocząć za 5 lat ma być w tunelu czy w rowie :)
      Po pierwsze i tak nie powstanie ta droga bo wraca jak bumerang przy każdych wyborach.

      • 2 3

  • ..a ja bym chciał żeby było metro. Zejdźmy na ziemię. To że ktoś chce to nie znaczy że wszyscy muszą się zrzucać

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Ta droga to mega ważne inwestycja która powinna być na wczoraj (12)

    i oby powstała jak najszybciej i aby do tego czasu estakada Kwiatkowskiego wytrzymała

    • 123 6

    • Po co nam polskie porty? (8)

      Przecież jest port w Hamburgu

      • 5 26

      • (3)

        W Gdyni tez jest port, który na już potrzebuje alternatywnego dojazdu, bo estakada od lat jest przeciążona.
        Jeśli pijesz do CPK to nietrafione porównanie.

        • 15 1

        • piję... (2)

          ...do słynnej i powtarzanej wypowiedzi, credo niektórych, co wrócili...

          • 5 3

          • (1)

            To pij sam, my teraz chcemy tworzyć coś z uwolnionych środków pato-milionerów, co ssali z publicznych.

            • 3 2

            • "zarzekała się żaba błota"

              przejąć i "tworzyć"...
              Znamy, znamy, to już było...

              • 1 0

      • Zbudujmy lotnisko

        Co z tego że jest już w Gdańsku?

        • 1 6

      • Przestań trollować, nic nie wnosisz poza głupimi uwagami.

        • 8 0

      • Zrób sobie lewatywę uszną.

        • 1 0

      • przecież to jest ironiczna wypowiedź czytelnika

        na słowa Trzaskowskiego "po co nam CPK skoro lotnisko jest w Berlinie"

        • 1 0

    • (2)

      A jakaś droga nie jest ważna? Przecież po to się je buduje by było więcej aut w mieście

      • 2 11

      • Idąc Twoim tokiem myślenia (1)

        Gdyby nic w Gdyni nie budowano od 100 lat to dalej by tu była wioska rybacka i nie najechało by się 250 tys ludzi...

        • 10 0

        • Dzięki temu, że wybudowano już nie jest rybacka.

          • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Widziały gały co brały - rezerwa terenowa była w tym miejscu od dziesięcioleci (12)

    Wiadomo było, że pobiegnie nią droga i ciężko oczekiwać, że do inwestycji dołoży się kolosalne pieniądze, żeby tylko jakaś grupa mieszkańców miała trochę mniej hałasu.

    • 196 16

    • (2)

      To znaczy od kiedy jest tam rezerwa terenowa akurat na ta droge?

      • 2 35

      • Od czasu budowy Obwodnicy, albo i dłużej.

        • 60 0

      • W 1971 już były umieszczone w planach całej obwodnicy.

        • 49 0

    • Dokladnie.

      • 35 0

    • I po co ta złośliwość? Jeśli można ludziom ułatwić życie, to dlaczego tego nie zrobić? (4)

      Obawiam się, że problemem mogą być spadki drogi. Wykop pozwala zaprojektować mniejsze pochylenia drogi, tunel wymusza większe. I być może ten czynnik zadecyduje, a nie czyjaś małpia złośliwość wobec bliźnich.

      • 17 3

      • miejsca jest dosyć, na obwodnicy nawet (2)

        Nie ma być połączenia z Hutniczą, więc nie trzeba wychodzić na wierzch zaraz za torami.

        • 2 4

        • ale nie będzie wtedy także połączenia z Morską (1)

          • 4 1

          • ono juz jest

            I jest miejsce na slimaki.

            • 5 0

      • Dopłacisz brakujące miliony?

        Pewnie taniej byłoby wywłaszczyć sąsiadów niż robić tam tunel.

        • 1 0

    • (2)

      Nie rozumiem jednak dlaczego nie mozna zmodyfikowac planow i przestać ignorować fakt, ze mieszka tam bardzo duzo ludzi, zwlaszcza starszych. Wiekszosc te mieszkania dostała za PRL, kiedy to nie wybierało sie co chciało, ale dostawało sie przydział i nie było tak, ze mogleś sobie zmienic lokalizacje.
      Czasy sie zmienily, mieszkaja tam ludzie, więc moze warto dostosowac plany do realiow.

      • 4 3

      • Zanim zaczną budowę ci starzy ludzie zdążą wymrzeć.

        • 1 1

      • Czego nie rozumiesz

        napisano w tekście, jak krowie na rowie, że cytuję: "przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety". Do tego piszesz, że mieszka tam bardzo dużo ludzi. Dodam, że jesteśmy w mieście. Tu jest dużo ludzi wszędzie i mieszkanie w mieście ma swoje plusy jak i minusy.

        • 3 0

  • No jasne

    W tunelu każdy by chciał. Tylko kosztem czego? Niech mieszkańcy sobie zdadzą sprawę że to musiało by być kosztem powstania np kolejnej szkoły, remontem innej ulicy itp. Pieniądze nie powstają znikad

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane