• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Ten plan wygląda rozsądnie.

    Etap I przejmie obecny ruch z estakady, dając jednocześnie możliwość budowy Via Baltica (gdyby ktoś nadal chciał to robić), natomiast dwa pozostałe etapy będą potrzebne gdy powstanie port zewnętrzny.
    Natomiast najwyższy priorytet powinna mieć modernizacja linii kolejowej 201, tzw. węgłówki. Niestety, PLK guzdrze się z tą sprawą niemożebnie. Rząd powinien czym prędzej wymienić tych lamusów w PLK, bo najwyraźniej mają zaparcia mentalne i nie doszli jeszcze nawet do ustalenia co należy wybudować.

    • 0 0

  • Hałas to najmniejszy problem (2)

    Drodzy mieszkańcy okolic planowanej drogi, jak myślicie, ile będziecie wdychać smrodu i związków rakotwórczych z tysięcy rur wydechowych co dziennie jadących TIRÓW? A będzie ich jeszcze więcej niż dzisiaj. Zdrówka życzę i aby wygrała koncepcja tunelu, to jedyne możliwe kompromisowe rozwiązanie. Musicie walczyć o TUNEL !!! Powodzenia.

    • 7 1

    • A ile wdychają teraz z samochodów jadących Morską?

      • 1 0

    • ten cały artykuł jest źle napisany, osoba pisząca go kompletnie nie zna realiów co chcą tu budować że będzie tu 9 pasów , poziom hałasu będą mierzyć po 5 latach od otwarcia itd itd i ze mieszkancy złotówki nie dostaną za nic a w końcu np domki na południowej i gospodarskiej były pierwsze a plany pojawiły się potem

      • 0 0

  • Do tej pory estakada się zawali.

    • 4 0

  • 2029 rozpoczęcie toć to za 5 lat

    Wtedy już nikogo nie będzie stać na auto spalinowe a prąd będzie jak w finladi ostatnio 2,35 Euro za 1 KWh

    • 3 0

  • Zagłębienie czemu nie

    Ale powinno się TO zadaszyć i zrobić np boisko do koszykówki. Co za marnotrawstwo terenu. Zamiast tej czerwonej drogi może trakt rowerowy wzdłuż obwodnicy oczywiście z asfaltem i oświetleniem...helloł

    • 3 2

  • wszystko 25 lat za pozno

    • 5 0

  • bieda oszczędnosci na inwestycji, która będzie eksploatowana przez dziesięciolecia

    Tylko (!!!) tunel pozwalający na odzyskanie powierzchni miasta.

    Na nim można postawić obiekty użyteczności publicznej i handlowe.
    Wykop powinien być znacznie dłuższy, za co będą wdzięczni mieszkańcy osiedla powstającego w miejscu likwidowanego centrum handlowego. Jedynego w okolicy...

    • 2 0

  • ktoś tu chyba prowokuje "protesty społeczne"

    Pod "Kaszubską" poszły całkiem reprezentacyjne siedliska willowe.
    Jakoś nie słychać było narzekań.

    • 4 1

  • przecież ten tunel nie musi być całkowicie pod aktualnym poziomem ziemi

    pochylenia niwelety będą zachowane jak tunel będzie tylko w połowie w ziemi. Na powierzchni może zostać betonowa kopuła.

    • 0 0

  • (3)

    Rozumiem mieszkańców, ale droga w tunelu jest niebezpieczna dla podróżujących i bardzo droga. Ekrany powinny spełnić swoje zadanie. Pani radna z PO z prądem. Proszę uważać, bo może porazić.

    • 4 3

    • przecież mówimy o krótkim odcinku, Morska-Hutnicza

      • 2 0

    • na Południowej ma być 9 pasów , poziom hałasu będą mierzyć po 5 latach od otwarcia i co wtedy ???? a gdzie szkodliwość spalin wstrzasów itd i ie ma mowy by wykupić domki dać odszkodowanie mieszkańcom okolicznych bloków czy pokryć szkody budowlane lub chociaż wyrównać za utratę wartości lokali

      • 0 0

    • "droga w tunelu jest niebezpieczna dla podróżujących i bardzo droga"

      To dlaczego na "zakopiance" budowany jest tunel o długości ponad 2 km, skoro to takie niebezpieczne i drogie?
      Dlaczego przekopano się pod Wisłą?

      Dlaczego zawsze znajdzie się taka lękliwa opinia?
      Z takim podejściem to do dzisiaj siedzielibyśmy na drzewach albo w jaskiniach.
      Choć z własnej woli nikt pewnie nie zszedł, tylko spadł przez nieuwagę... ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane