• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Propozycja (1)

    Gdynia chce być tak bardzo eko więc proponuję zrobienie tunelu a nad nim parku. Trzeba "zwracać przestrzeń ludziom i wprowadzać więcej zieleni do miast".

    • 3 0

    • Gdynia jest eko...

      jeśli za darmo to się osiągnie.

      • 1 0

  • tunel nad samą wodą to ogromne koszty (1)

    a potem serwis, przecieki, remonty

    • 0 2

    • najbliższy masz w Gdańsku

      nawet pod wodą...
      dają radę...

      • 1 0

  • a może podnieść

    tory???

    To by pasowało do koncepcji przejazdu na Puckiej...

    • 0 0

  • Nikt się nie liczy z mieszkańcami !!!!!

    Ten cały artykuł jest źle napisany, osoba pisząca go kompletnie nie zna realiów co chcą tu budować!!!, że będzie tu 9 pasów , poziom hałasu będą mierzyć dopiero po 5 latach od otwarcia drogi , a gdzie spaliny !!!! a gdzie zdrowie mieszkańców !!!!!! itd itd a mieszkańcy złotówki nie dostaną ani za utratę wartości posiadłości / lokali ani odszkodowań budowlanych i nie ma mowy o wykupie posesji na Południowej pomimo że każdy chce sprzedać, bo nie chce w tym miejscu mieszkać!!!!! domki na Południowej i Gospodarskiej były pierwsze a plany pojawiły się potem!!!!! I ktoś zaraz Powie że tylko 1000 podpisów ale są to podpisy osób których ta inwestycja dotyczy bezpośrednio!!!! Po konsultacjach społecznych dali mieszkańcom tylko 12 dni na napisanie stosownego pisma / protestu oraz zabraniu podpisów i to kiedy????? na 2 tygodnie przed samymi świętami gdy ludzie byli zajęci przygotowaniami do świąt. Gdyby to nie był okres przedświąteczny a czasu było by chociaż 2 miesiące podpisów było by parę tysięcy !!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 1

  • a nie można zrobić zagłębienia

    a nad nim zrobić "zadaszenie" z zielenią na równi z obecną powierzchnią, po którym by mogli chodzić ludzie? oczywiście, bez możliwości wjazdu aut

    • 2 0

  • MiAStO

    Zawsze się znajdzie jakiś fermenciarz co ferment sieje.

    • 0 0

  • Ta

    Konsultacje społeczne a zrobią jak chca.
    Niech już robią Via Maria bo niedozyje żeby wstęgę uciąć na otwarcie

    • 0 0

  • Ktos

    Jakaś firma robiła już projekt i miał być tunel a nad nim park rekreacyjny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane