• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona: w tunelu czy w wykopie? Tysiąc podpisów za tunelem

Patryk Szczerba
10 stycznia 2024, godz. 16:00 
Opinie (160)
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.
  • Ul. Południowa w Gdyni. Okoliczni mieszkańcy chcieliby, aby Droga Czerwona biegła w tym miejscu tunelem, a nie w wykopie.

Choć Droga Czerwona przez zdecydowaną większość mieszkańców Gdyni jest uznawana za potrzebną, to jej przebieg i rozwiązania techniczne budzą wątpliwości. Najwięcej obaw mają mieszkańcy ul. PołudniowejMapka. Tam droga ma przebiegać w zagłębieniu, choć sąsiedzi woleliby tunel. To jednak rozwiązanie droższe i - jak przekonują projektanci - nieodpowiednie dla tego miejsca. Problem hałasu mają rozwiązać ekrany akustyczne.



Czy mieszkasz przy ruchliwej drodze?

Przypomnijmy:

  • Podczas trzech grudniowych spotkań mieszkańcy Gdyni mogli poznać założenia projektu Drogi Czerwonej.
  • Do 10 grudnia można było składać uwagi do inwestycji.
  • Budowa pierwszego etapu ma ruszyć w 2029 r., a skończyć się trzy lata później.


Droga Czerwona będzie złożona z trzech odcinków o łącznej długości 9 km:
  1. węzeł Morska (Gdynia-Chylonia) - węzeł Kwiatkowskiego II,
  2. węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia '70,
  3. węzeł Ofiar Grudnia '70 - węzeł Terminal Promowy.


Tędy ma prowadzić Droga Czerwona. Tędy ma prowadzić Droga Czerwona.

Zobacz zaprezentowaną przez projektantów wizję Drogi Czerwonej w Gdyni



  • Odcinek 2 - wariant 2 i 3.
  • Odcinek 1 - wariant 1B.


Materiały udostępnione przez projektantów można znaleźć na stronie internetowej drogaczerwona.pl, w zakładce Galeria.

Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r. Droga Czerwona najwcześniej w 2032 r.

Nie jest przesądzone, że powstaną wszystkie planowane odcinki Drogi Czerwonej.

  • Pierwszy odcinek na pewno zyska koncepcję programową, dzięki której możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego budowę.
  • Dwa pozostałe zyskają studium komunikacyjne, które jest mniej szczegółowym dokumentem i które nie pozwala na ogłoszenie przetargu na budowę całości trasy. Studium ma być punktem wyjścia do decyzji o zasadności budowy. Będzie gotowe w III kwartale 2024 r.




Droga Czerwona: kontrowersje wokół odcinka Morska - Chylońska



Nad szczegółowymi rozwiązaniami pracują projektanci z firmy Mosty Katowice, którzy za swoją pracę otrzymają 8 mln zł.

Najbardziej zaawansowane prace dotyczą pierwszego odcinka. Tutaj zaproponowane są dwa warianty, które różnią się rozwiązaniami w okolicach torów.

Tymczasem spore kontrowersje wśród mieszkańców ul. Południowej wywołały plany poprowadzenia Drogi Czerwonej na odcinku od ul. Morskiej do Chylońskiej w zagłębieniu, a nie w tunelu. Takie rozwiązanie zastosowano także w przypadku Drogi Zielonej, biegnącej wzdłuż granicy Sopotu i Gdańska.

W imieniu mieszkańców, sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi w zagłębieniu, radna Mariola Śrubarczyk-Cichowska (PO) wysyłała interpelację do władz miasta.

- Mieszkańcy wyrażają swój sprzeciw wobec przebiegu drogi na odcinku między Morską i Chylońską. Trasa ma przebiegać na tym odcinku w zagłębieniu, a mieszkańcy oczekiwaliby drogi w tunelu. Swój pogląd argumentują znaczącym obniżeniem standardu życia przy ul. Południowej oraz spadkiem wartości ich działek i zabudowań. Sprzeciw wyrazili w konsultacjach i poparli go ponad tysiącem podpisów - pisze w interpelacji radna.


Urzędnicy: Za wykopem przemawiają uwarunkowania techniczne



Władze Gdyni tłumaczą, choć opowiadają się za schowaniem w tunelu jak najdłuższych odcinków Drogi Czerwonej, to nie w każdym miejscu jest to możliwe.

- Zgodnie z opinią wykonawcy, przedstawioną na spotkaniu w dniu 22 listopada 2023 r., przebieg Drogi Czerwonej w wykopie wynika z konieczności realizacji łącznic z węzłem Morska i zapewnienia odpowiednich pochyleń niwelety [linii łączącej punkty wysokościowe, wyznaczające projektowany profil drogi - przyp. red.], zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami dla dróg - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Zwraca też uwagę, że zasadnicza część Drogi Czerwonej będzie przebiegać w wykopie lub w tunelu, a to jest korzystne dla mieszkańców żyjących w pobliżu planowanej trasy ze względu na ograniczenie hałasu. Podczas spotkań z mieszkańcami projektanci trasy zapewniali, że ekrany dźwiękochłonne zostaną zamontowane na ok. 2 km trasy.

Raport o oddziaływaniu na środowisko wskaże słabe punkty



- W miejscu, gdzie łącznice Drogi Czerwonej będą łączyć się z ulicą Morską, zostaną ustawione ekrany akustyczne - potwierdza Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Dodaje, że wszelkie szczegóły, dotyczące ewentualnego negatywnego wpływu Drogi Czerwonej, zostaną określone w Raporcie o Oddziaływaniu Inwestycji na Środowisko, który zgodnie z przedstawionym harmonogramem GDDKiA zostanie opracowany na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 r.

Droga Czerwona: harmonogram pierwszego odcinka



  • Odbiór Koncepcji Programowej dla 1. odcinka - II kwartał 2025 r.
  • Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - III kwartał 2025 r.
  • Uzyskanie decyzji - III kwartał 2026 r.
  • Ogłoszenie przetargu w formule Zaprojektuj i wybuduj - I kwartał 2027 r.
  • Podpisanie umowy na roboty budowlane - III kwartał 2027 r.
  • Opracowanie projektu budowlanego - II kwartał 2028 r.
  • Planowany termin złożenia wniosku o decyzję ZRiD - II kwartał 2028 r.
  • Uzyskanie ZRiD - I kwartał 2029 r.
  • Rozpoczęcie prac budowlanych - I kwartał 2029 r.
  • Koniec prac budowlanych - I kwartał 2032 r.


Tereny, przy których przebiegnie Droga Czerwona. Film z 2020 roku



Droga Czerwona: jaki koszt?



Koszt inwestycji szacuje się na ponad 2 mld zł. Dlatego właśnie nie ma szans na to, by droga powstała bez przerzucenia większości kosztów na budżet centralny. Prowadzeniem inwestycji zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury.

Droga Czerwona: informacje, terminy, wizualizacje

Miejsca

Opinie (160) 4 zablokowane

  • Znów brakuje istotnej odpowiedzi w ankiecie

    Przydałoby się: "Nie mieszkam przy ruchliwej ulicy ale mógłbym, to nie hałas mi przeszkadzał."

    • 3 0

  • Spokojnie i tak nie dożyjecie, nie ma się co martwić. O tunelu pod torami mowa jest od lat 80, minęło 30 lat i dalej to samo.

    • 7 0

  • Ekran akustyczny

    Mieszkam przy ruchliwej ulicy. Dzięki ekranowi nie odczuwam dokuczliwości

    • 3 2

  • Droga Czerwona na odcinku odul. Morskiej do ul. Hutniczej (3)

    Już zespół koordynowany przez panią inż. Pieśla miał podobne dylematy (OPAT). Z punktu widzenia blokowiska GSM tunel byłby najlepszy, ale to utopia techniczna i finansowa. Terminowa również. Dodatkowo ekstremalne kłopoty z uzbrojeniem podziemnym (wodociągi, kanalizacja sanitarna i deszczowa, magistrale ciepłownicze).
    Proponuję przedłużyć obwodnicę prawie do ul. Chylońskiej na poziomie istniejącego gruntu z parabolicznymi ekranami akustycznymi (stosowane np. na estakadach warszawskich i obwodnicy autostradowej Wrocławia (A8).
    Ulicę Morską na odcinku skrzyżowania z Drogą Czerwoną poprowadzić mostem.
    Dalsza część Drogi Czerwonej to wjazd na estakadę nad ul. Chylońską, torami SKM i ul. Hutniczą i dalej wg koncepcji "katowickej"

    • 9 5

    • Twój nick jest nieadekwatny z tym co piszesz, bo się źle kojarzy. Mądre słowa!

      • 1 1

    • jakoś wszystkie rządy potulnie budują "zakopiankę"

      Drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym dla kraju (odwrotnie niż dla tubylców), gdzie są drążone tunele dłuższe niż cały odcinek "I" drogi "czerwonej".

      • 3 0

    • Proponuje by Pan sam zamieszkał na południowej , moge sie domem zamienić z Panem

      • 1 0

  • Zanim budowa ruszy to już w Gdyni nie będę mieszkać

    • 5 0

  • Droga jest dobra. Bo po niej będzie można jeździć.

    • 0 1

  • Jeśli ma być w tunelu, to inwestycja za 30 lat.

    Na granicy Sopotu i Gdańska idzie w wykopie i nie ma tragedii. U góry dołożyć lekkie osłony i ruch poleci.

    • 7 0

  • Co na to powie M. Wołek?

    Nie wcześniej niż w 2032 roku pierwszy etap?

    • 0 0

  • I tak to tylko chwyt przedwyborczy

    Nie ma szans żeby ta droga powstała w najbliższych latach. Skoro do tej pory nie było kasy to przy obecnej inflacji i zadłużeniu nic się nie zmieni. Od 30 lat wszyscy na nią czekamy i pewnie kolejne 30 poczekamy.

    • 4 0

  • Droga Czerwona na odcinku od ul. Morskiej do ul. Hutniczej - dopisek do opinii Kaczora (1)

    "Proponuję przedłużyć obwodnicę prawie do ul. Chylońskiej na poziomie istniejącego gruntu z parabolicznymi ekranami akustycznymi (stosowane np. na estakadach warszawskich i obwodnicy autostradowej Wrocławia (A8).
    Dalsza część Drogi Czerwonej to wjazd na estakadę nad ul. Chylońską, torami SKM i ul. Hutniczą i dalej..." - koniec cytatu, wziętego z innego postu.
    Wydaje się, że jest to propozycją, którą warto rozważyć bo wydaje się być finansowo korzystniejsza od tych proponowanych rozwiązań i dająca szansę na o wiele szybsze zakończenie inwestycji. Przecież to jest niedokończona sprawa z lat, gdy powstawała obwodnica.

    • 2 0

    • podobnie jak w przypadku tunelu

      Nachylenia niezbędne dla "wjazdu na estakadę" spowodują, że zajmie on co najmniej połowę odcinka Morska-Chylońska.
      I to dokładnie naprzeciw mieszkalnej szafy...
      Wypełniając przestrzeń konstrukcjami ekranów tracimy powierzchnię do wykorzystania a estakada będzie w świetle okien budynków.
      Takie rozwiązania były powszechnie stosowane, obecnie przerabiane są na tunele, aby z miasta zrobić miejsce dla ludzi.

      Koszty?
      Jakoś górale potrafią przekonać decydentów do budowy "zakopianki", drogi o znikomym znaczeniu dla kraju.
      Gdzie jeden tunel (Luboń Mały) jest dłuższy niż ten krytyczny odcinek "drogi czerwonej".

      Ale górale mówią jednym głosem, niezależnie od tego, kto siedzi na decydenckich stolcach.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane