- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (161 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (73 opinie)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (139 opinii)
- 4 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (56 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (245 opinii)
Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji
Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.
W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.
Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty
Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).
Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?
Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.
- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.
- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.
- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.
Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.
Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.
"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.
Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?
To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.
Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.
60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu
Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.
- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.
Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:
Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis
Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.
Opinie (409) ponad 20 zablokowanych
-
2019-05-16 08:23
Opinia wyróżniona
Pięknie to wygląda (9)
ale proponuje więcej zieleni.moze drzewka zamiast lamp obecnie stojących.
Klinkiety jak najbardziej na plus.
Oczywiście rewitalizacja odbywać się będzie zimą/wiosną na 3 zmiany i potrwa 1miesiąc.- 127 47
-
2019-05-16 21:20
Obecny stan Drogi Królewskiej jest w miarę dobry
Wystarczy tylko trochę wyrównać nawierzchnię, wielki remont jest niepotrzebny
- 3 4
-
2019-05-16 15:50
na Długim Targu jest jej tyle, że Złotej Kamieniczki i sąsiednich już niestety nie widać (1)
usunąć te wysokie drzewa,
jeżeli zieleń to niska, żeby nie zasłaniała pięknych kamienic.- 4 6
-
2019-05-16 19:34
Pojedyncze parasole tak, ale nie ogródki.
Jak przechodzisz koło parasoli o ogródków to rzeczywiście nie widać wiele.
- 3 3
-
2019-05-16 13:29
Kinkiety na Długiej i brak oświetlenie na Długim Targu, to jakieś nieporozumienie, paranoja, kpina i żart.
Brak zieleni to kolejna sprawa, pseudo zaznaczaniu dawnych przedproży to też pomyłka
Reasumując - lepiej nic nie robić jak to ma tak wyglądać.- 11 5
-
2019-05-16 12:20
zieleni są niestety niechetni konserwatorzy :(((( (1)
- 4 4
-
2019-05-16 15:05
akurat tam zieleni nigdy nie było ... nie ma i nie potrzeba
natomiast fajnie by było ... gdyby w bruku przywrócić tory ... na taki mini-tramwaj dla turystów... najlepiej wzorowany na coś a'la gdański tabor pierwsze dekady XXw.
- 3 11
-
2019-05-16 10:52
A 3 kobiety urodzą dziecko w 3 miesiące (2)
O ile należy zrobić, co się da, aby remont poszedł jak najsprawniej i nie kolidował ze szczytem sezonu turystycznego, to jednak mówienie o miesiącu jest nieporozumieniem.
- 8 2
-
2019-05-16 11:32
(1)
Przecież to opinia kogoś związanego z projektem...
- 3 0
-
2019-05-16 19:54
najlepiej jest tak jak obecnie
- 2 2
-
2019-05-16 08:37
Opinia wyróżniona
według mnie to licho to wygląda. Paździerz. (18)
To jest najpiękniejszy trakt w Gdańsku. Niech się trochę bardziej wysilą. Takie coś to można na osiedlu zrobić.
1. Proponuję jakiś wzór z kostki, bardzo foremny i regularny.
2. bliżej kamienic proponuję np. te stare płyty kamienne, obecnie leżące na trakcie, ale regularnie, bez tego chaosu, który widać naTo jest najpiękniejszy trakt w Gdańsku. Niech się trochę bardziej wysilą. Takie coś to można na osiedlu zrobić.
1. Proponuję jakiś wzór z kostki, bardzo foremny i regularny.
2. bliżej kamienic proponuję np. te stare płyty kamienne, obecnie leżące na trakcie, ale regularnie, bez tego chaosu, który widać na zdjęciach-propozycjach.
3. Proponuję w samym trakcie dać elementy oświetlenia halogenowego.
4. Proponuję w kilku miejscach umieścić małe fragmenty szklanej podłogi z grubym szkłem a pod spodem niespodzianki z wykopalisk w Gdańsku.
Jest wiele możliwości! Niech się projektanci i urzędnicy wysilą. Tak zostanie na dziesiątki lat więc niech siary nie narobią.- 175 59
-
2019-05-18 10:16
Kto sie domysli,ze te plyty to zarys przedprozy, pierwsze skojarzenie- zabraklo im kostki.Gdyby byly przedproza to byloby super, a jakis zarys, kogoto obchodzi.Pozatym troche nudnawo.
- 0 0
-
2019-05-16 15:09
a nie lepiej jakby zdobyć gdzieś taką orginalną kostkę z odzysku z Iszej połowy XXw
lub użyć nowej drogowej - ale czarnej bazaltowej
- 2 1
-
2019-05-16 14:37
disneyland
Taka pusta i smutna przestrzeń. Ja dałbym np. pośrodku jakieś kilka lub kilkanaście mozaik z pięknego marmuru o tematyce marynistycznej, np. żaglowiec, Afrodytę jako piękną nimfę itp. Kiedys u znajomego widziałem duży pokój z z parkietu z taka wstawką marmurowa, pięknie to wyglądało.
- 6 2
-
2019-05-16 13:42
licho wygląda?! (1)
jest elegancko, projekt jest godny najbardziej reprezentatywnego miejsca w Gdańsku a ty proponujesz jakąś cepelię odpustową! weź się schowaj z takimi durnymi pomysłami bo jeszcze ktoś je weźmie na poważnie
- 2 10
-
2019-05-16 15:08
cepelia odpustowa to w Żukowie, na ziemniakobraniu.
z posypką gruzową na ulicy.
- 6 1
-
2019-05-16 13:31
(1)
Nie przekonują mnie te zarysy przedproży. Za bardzo nieregularne i trochę przypominają bałagan który jest teraz. Tak napewno będą to odbierać turysci którzy nie do końca mogą znać historię tego miejsca. Według mnie albo odbudować te przedprożu, albo potraktować całą przestrzeń jako przedłużony plac z spójna nawierzchnią
- 9 0
-
2019-05-17 11:51
Lepiej by się wzięli za odnowienie istniejących
Przedproża się sypią...
- 0 0
-
2019-05-16 11:27
Dobry projekt z kilkoma poprawkami (1)
1. Wzor na tak duzej powierzchni moglby byc zbyt meczacy dla wzroku, brak wzroku raczej poczytuje jako plus tego projektu.
2. Te stare plyty maja odwzierciedlac uklad starych przedprozy, wiec ich uklad bedzie nieco chaotyczny, mam nadzieje ze jakos zostanie tu uwydatnione, moze jakimis ramakmi metalowymi w powierzchnie?
Od siebie dodam ze chcialbym wiecej zieleni na trakcie!- 3 7
-
2019-05-16 15:06
wzór nie musi być wcale falami czy prostokątami. Geometria zna różne rozwiązania.
a brak wzoru na kilkuset metrach powoduje uczucie znudzenia.
Przepdroży i tak nie będzie, a turyści w ogóle nie będą wiedzieli o co chodzi.
Poza tym przedproża miały różne wartości powierzchni więc wyjdzie zbyt nieregularnie, w szczególności gdy wykorzysta się duże płyty, które mają zbyt dużą "bezwładność".
Ale mnie te płytya brak wzoru na kilkuset metrach powoduje uczucie znudzenia.
Przepdroży i tak nie będzie, a turyści w ogóle nie będą wiedzieli o co chodzi.
Poza tym przedproża miały różne wartości powierzchni więc wyjdzie zbyt nieregularnie, w szczególności gdy wykorzysta się duże płyty, które mają zbyt dużą "bezwładność".
Ale mnie te płyty się podobają, akurat. więc można je wykorzystać jak najobficiej.
A propos niespodzianek "pod powierzchnią", to jestem za. Fajny pomysł. Złamie monotonię. Można je w nocy podświetlić żeby były widoczne cały czas. Np. jakąś część starego statku, albo kotwicę z zatopionego okrętu, albo kopię aktu chrztu Gdańska, itp.
Miejsca nie zabierze ;)- 7 0
-
2019-05-16 10:53
(2)
Mam nadzieję że córka leśnika troluje tylko
- 2 6
-
2019-05-16 15:07
mam nadzieję że już nigdzie indziej nie trollujesz. (1)
- 3 0
-
2019-05-17 09:09
Dostaniecie to co najtańsze!
I nic ponadto.
- 1 0
-
2019-05-16 10:11
proponuję żebyś kostkę to połozył na chodniku u siebie w Osowie, czy gdzie tam mieszkasz. (3)
Znawco architektury i urbanistyki ;)
- 12 4
-
2019-05-16 15:06
A gdzie leży ten Osów? (1)
- 3 1
-
2019-05-16 15:16
może gdzieś pod Brzeczotem?
- 3 2
-
2019-05-16 15:00
albo jak drogą z sedesów u ciebie w żukowie.
- 3 0
-
2019-05-16 08:46
(1)
dość tandetne masz te pomysły
- 22 13
-
2019-05-17 11:32
Wymyśl lepsze!
- 1 0
-
2019-05-16 07:57
Opinia wyróżniona
(4)
Koncepcja bardzo fajna.
Tylko błagam, nie robić zarysów dawnych przedproży!
Albo je odbudować, albo dać spokój a nowy bruk położyć na całości.- 114 37
-
2019-05-17 14:05
Przedproża miały sens, w czasach gdy były potrzebne, bo droga była pokryta odchodami, nie tylko końskimi, najbogatsi łazili w najdłuższych gumiakach (skórzakach?), jeździło się albo wozem, albo wierzchem konno, albo bicyklem 50", do wszystkich najwygodniej wsiadało się z drabiny lub przedproża właśnie.
Dziś są bez sensu, jak rynsztoki, jak nocniki w każdej sypialni, jak wysokie wodoszczelne buty.- 0 0
-
2019-05-16 13:30
Bardzo słabo to wygląda. Zarys dawnych przedproży wyglądają jak sztukowanie. Co gorsza nowa kostka też wygląda jak sztukowana - wzór chaotyczny: różne rozmiary losowo, raz kostki obok siebie, raz na zakładkę. W niektórych zamiast jednej dużej kostki są 4 mniejsze - może to nawiązanie do obecnego sztukowania? Tu jedno drzewko, tam trzy (czyli pewnie zostawione obecne, bez próby poprawienia). Przy jednym drzewku ławki, przy drugim nie. Dramat.
- 17 4
-
2019-05-16 10:51
nie ma to jak zaangażować nawiedzonych architektów partaczy ... z wizjami (1)
magistrów od "taką mam koncepcję" - jak u barei
- 8 5
-
2019-05-16 14:59
expose yours.
ale myślę że lepiej pozostań w Kościerzynie.
Aha. Powiedz waszemu proboszczowi żeby przestał palić śmieciami, bo inaczej powstanie kolejny film, tym razem nie o pedofilii.- 1 7
Wszystkie opinie
-
2019-08-17 00:15
Czytajcie ze zrozumieniem ..... czyżby " tekst sponsorowany"
Cytat: "W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.
To oznacza ze 1. Przeanalizowali 2. że zaproponowali całościową koncepcje nie oznacza ze zostala zaakceptowana.- 0 0
-
2019-08-17 00:07
Zamiast historycznego bruku znowu duze ( 20x20, 40 x 20...) plyty pod falszywym pretekstem ukladania "bruku"
To nie jest żaden bruk. To koljna wersja plyt kamiennych i to nie duzych plyt zwanych balastowymi jakie są na ulicy Długiej, ale po prostu mozaika z nowoczesnych plytek kamiennych które w ogóle ie pasują do dawnego miasta. Już raz ułozono takie coś za Gierka, teraz kolejna odsłona nowoczesnych płytek tylko że w czerwieni. Na starych ulicach powinien być tradycyjny bruk albo tradycyjne płyty balastowe a nie nowoczesne posadzki z granitu.
- 0 0
-
2019-07-10 11:41
Projekt Drogi Królewskiej
Wiecej zieleni, więcej zieleni, więcej zieleni!!! I ławeczki dla spacerowiczów, żeby podziwiać ten piękny trakt nie tylko z ogródków gastronomicznych.
- 1 0
-
2019-07-09 22:51
A niby dlaczego mamy kurczowo trzymać się koncepcji pruskich urbanistów z XIX wieku ?
Gdańsk, jako miasto Rzeczpospolitej charakteryzował się przedprożami na Drodze Królewskiej. Dopiero pruska, de facto okupacyjna władza zlikwidowała przedproża. Uważam, że po ponad 150 latach nadszedł już czas na ich odtworzenie. Pruski wygląd miasta nie jest bliski obecnym gdańszczanom. Owszem, nie wszystko, co stworzyła władza pruska w Gdańsku było złe i brzydkie.
To co powstało w czasach burmistrza Wintera na pewno warte jest zachowania, a nawet odtworzona. Oczywiście nie wszystko !- 1 0
-
2019-05-19 20:19
Zarys historycznych przedproży zostanie i tak zasłonięty - niestety- koszmarnym natłokiem ogródków.
- 2 0
-
2019-05-19 17:16
A nie lepiej tam położyć kafelki antypoślizgowe?
Np w kolorze żółtym. Byłoby pogodnie i słonecznie przez cały rok.
- 0 0
-
2019-05-16 07:28
więcej Polskości w tym mieście i w tym miejscu - Ławki w Kształce Rodła prosze przywrócić (2)
- 17 14
-
2019-05-17 01:29
10% wystarczy (1)
na podworkach z tylu kamienic, zaszczanych i zasr*nych jest 200% polskosci
- 1 1
-
2019-05-18 23:45
Ty nawet Rodło do pisu porównywać musisz? Brak inteligencji.
- 0 0
-
2019-05-18 23:03
Kolejna Fuszerka W tym obszarze powinna zostać ułożona nawierzchnia z materiałów odzyskanych.
Układanie nawierzchni z materiałów wtórnych na uprzednio wzmocnionym i wyrównanym podłożu daje dużo lepszy efekt. Ostatnio wymienione nawierzchnie na Wajdeloty, co podkreśla inna opinia nie są zrobione poprawnie. Również ulice w Starej Oliwie z wypadającym brukiem i zaczynają być uporczywe przez zle dobrane kamienie. Bruk zalany na betonem luźno położony jest wysadzany przez mróż. Dawna nawierzchnia na podłożu przesiąkliwym jak piasek i żwir była na mroź odporna, tyle ze miała swoje lata i faktem jest ze bruki się przekłada kiedy jedna jego strona się wyślizga. Włosi stosują też zarysowywanie istniejącej nawierzchni dla zmniejszenia poślizgu.
- 0 0
-
2019-05-18 11:46
Środkiem Traktu powinna biec gładziutka szpilkostrada.
- 0 0
-
2019-05-18 11:43
Płyty balastowe hahhahahhahha
Od kiedy płyty balastowe? na pewno chodziło o płyty bazaltowe...
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.