• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogie oferty na projekt tramwaju z Moreny do Wrzeszcza

Michał Brancewicz
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Tylko dwie firmy zgłosiły chęć zaprojektowania Nowej Politechnicznej - linii tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem. Obie oferty znacząco przekraczają szacunkowy koszt - jedna o 3,3 a druga aż o 6,5 mln zł.



Jak oceniasz oferty na projekt Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna, nazywana też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i włączy się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Oferty na projekt Nowej Politechnicznej:

  1. Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego i Ingeo - 4,88 mln zł,
  2. Mosty Katowice - 8,118 mln zł.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała przeznaczyć na ten cel 1,599 mln zł.

Co ciekawe, drugi z oferentów opracował koncepcję Nowej Politechnicznej i miał również przygotować sam projekt, ale z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. dotyczące przebiegu trasy, umowa ze spółką została rozwiązana.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 24 miesiące na uporanie się z tym zadaniem.

Opinie (331) ponad 10 zablokowanych

  • Z Wilenskiej przez Akademie medyczna i do Gdanska-To by mialo sens...

    a ten obecny projekt-sensu nie ma i juz.Gdyby kreta za 70 naniek nie iddali na zlom -mieli bysmy tunel pod akademia do Gdanska.....Byle jak ,byle bylo i nie wazne czy ma sens czy sensu brak....Z Wilenskiej powinny wychodzic 3 trasy Rozdzielajace sie przy stawku .Jedna w lewo druga na wprost trzecia w prawo na Suchanino i wiaduktem nad Kartuska w strone Chelmu.Ta w lewo powinna dochodzic do skrzyzowania do studzienki by pozniej wjechac w tunel pod Grundwaldzka.

    • 5 0

  • Tunelem...

    Tunelem pod ulicami Do Studzienki i Miszewskiego, i dalej połączona z linia na Zaspę na rondzie Komorowskiego. Pod Grunwaldzką przystanek podziemny połączony z przystankiem naziemnym linii biegnącej po tej ulicy.
    Drogo... Dużo drożej, ale lepiej, perspektywicznie i bez naruszania istniejącej zabudowy.

    • 0 2

  • Takie ceny musiały być (33)

    Bo Gdańsk nie ma zamiaru tego w ogóle robić. Najłatwiej uwalic, mówiąc że nie mieszczą się w widelkach

    • 235 56

    • no 8mln za projekt to chyba sporo... (17)

      • 22 12

      • 8mln (4)

        to chyba faktycznie trochę za dużo. W Krakowie za projekt tramwaju na Azory cena była w granicach 3mln. W 2019.

        • 5 1

        • Zupełnie inny zakres inwestycji (3)

          8 mln zł to nie jest bardzo zawyżona kwota - zwłaszcza jak wliczysz ryzyka z braku uzgodnień.

          • 1 0

          • i za ryzyka (2)

            należy się zapłata?
            Projekt jest progi bo zawiera karkolomne rozwiązania w trudnym i nieodpowiednim dla takich przedsięwzięć terenie. Wykonanie będzie również znacznie droższe niż przeciętność.
            A wszystko forsują miejscy urzędnicy, bo za te wydumki nie płacą swoją forsą.

            • 1 0

            • Oczywiście, wycena ryzyka to zupełnie normalna sprawa (1)

              Weźmy na przykład ryzyko, że miasto źle rozpoznało grunt i zamiast prostej konstrukcji trzeba będzie projektować bardzo trudne technicznie rozwiązania.

              Ba, każdy z nas dokonując zakupu wycenia sobie ryzyko, ot kupując samochód używany zakładasz ryzyko ile mogą kosztować naprawy.

              • 0 0

              • projekt powienien zawierać efekty uzgodnień

                chyba, że to projekt projektu.
                I tu można się zgodzić, że ilość domniemanych uzgodnień może rzutować na cenę.
                Ale również wystawia cenzurkę miastu, skoro bierze się pod uwagę ryzyko wejścia w nieznany teren. I za taka "wycenę" to dziękuję, bo że to teren trudny, to widzi każdy może nie laik ale inzynier na pewno. Niekoniecznie budowlaniec.
                Ale w urzędzie nie inżynierowie rządzą...

                • 1 0

      • Jesteś ekspertem od projektów? (9)

        Nie znam się na tym temacie, nawet 6 milionów wydaje się dużą kwotą ale z drugiej strony autorski projekt domu to koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tutaj masz do wymierzenia i zaprojektowania kilka kilometrów trasy wliczając w to tunel i przejście podziemne. Jak dla mnie to bardziej realne jest to, że miasto specjalnie zaniżyło przewidywalny koszt wystawionego na przetarg projektu aby mieć ewentualnie powód do przesunięcia tej inwestycji w czasie.

        • 42 6

        • Pytanie nasuwa się samo (8)

          Po co w takim razie budować tunele za niemało kasy jak można poprowadzić linię tramwajową pod Estakadą Rakoczego obok sądu. Przypuszczam że koszy poprowadzenia jej tędy wyszłyby dużo taniej.

          • 23 5

          • tylko (7)

            że ta trasa jest bez sensu i obsługuje za mało mieszkańców. Tą samą logiką, można było prowadzić tramwaj na WZ, jak to komuna planowała, kilometr od potencjalnych użytkowników, by nikt nawet nie próbował z niej korzystać...

            • 6 17

            • mało mieszkańcow obsługuje??? (4)

              Cała Słoneczna Morena i Morenova, teraz Eurostyl bedzie budować przy Piekarniczej (na miejscu po tych barakach) - chyba ze 20 tys ludzi...
              Plus pracownicy i klienci Sądu i Galerii Morena

              • 9 2

              • z Myśliwskiej i Robyga (1)

                do najbliższego przystanku tramwajowego, na znacznie większej Morenie, od jednego, do 3 przystanków autobusem. Równie dobrze można zrobić linię z Emaus na Zaspę, przez Morenę, a przesiadać się na tramwaj na istniejącym przystanku Piekarnicza. Trasa pod Rakoczego i tak wymaga podjazdu busem, bo od najdalszego bloku na Robygu, jest 800m... A z kolei jeżeli ludzie z Moreny mieliby się przesiadać, to trzeba przebudować wiadukt Rakoczego, na węzeł integracyjny, co przy jego wieku może nabudować takie koszty, jak budowa tunelu odkrywkowego, jaki jest planowany na trasie, najtańszy ze wszystkich

                A jak czas dojazdu tramwajem nie pasuje, to czas obalić prezesa ZTM, który uważa, że receptą na komunikację miejską w Gdańsku, jest sugerowanie ludziom, by zaczynali pracę w innych godzinach, bo "peaki są za wysokie"

                • 4 3

              • ew. przystanek na Rakoczego

                nie jest jedynym.
                Na pewno bedzie jakiś w okolicach sądu (przystanek Prokuratura? ;) ) Myśliwskiej. A tramwaj to nie taksówka.
                Choć mógłby nią być, gdyby funkcjonował "wspólny bilet" a przewoźnicy zapewnili rozkłady i minimum sysnchronizacji dla szybkich przesiadek miedzy różnymi rodzajami transportu.

                • 0 0

              • a na morenie (1)

                40tys i rośnie

                • 6 4

              • morena ma już tramwaj

                • 4 3

            • Mówisz, że z szybkiego, wydzielonego tramwaju nikt by nie korzystał?

              Masz rację, wszyscy na pewno uwielbiamy stać w korkach i jeździć po dzielnicy przed pracą.

              • 4 1

            • komuna to bardzo dobrze zaplanowała

              ale w Gdańsku wygrywają opcje turystyczno krajoznawcze

              • 30 4

      • Bo projekt to tylko parę kresek, prawda?

        • 13 1

      • nawet sobie nie wyobrażasz

        ile osób i dokumentów, przez ile lat trzeba opłacić w procesie projektowym.
        tak samo jest w drogownictwie, czy architekturze. Jeżeli każda firma tak się wyceniła, znaczy że prawda leży po środku, pomiędzy najniższą, a najwyższą ofertą, tak jak było z tunelem, gdzie przez rażąco niską cenę hydrobudowy, OHL musiało dołożyć 300mln zł do inwestycji... Ja nie wiem co za cepy estymują w urzędzie te projekty, ale za każdym razem przewidują za mało, nie tylko za projekt, a i za wykonanie.

        • 16 0

    • Gdyby nie grupa pieniaczy (4)

      z Bohaterów Getta może juz by ten tramwaj jeździł, no ale w tym prymitywnym kraju zawsze musi sie znaleźc jakiś malkontent ze swoim "liberum veto"

      • 13 34

      • to nie grupa z Getta

        ani ze Studzienki.
        Pieniaczami sa forsujący to rozwiązanie urzędnicy, którzy idą w zaparte i w drogie oraz ryzykowne i intruzywne rozwiązania. Tak jak w tramwajową estakadę w Brętowie.
        Dlaczego to robią? Bo mogą i za to nie płacą.

        • 0 0

      • Trzeba mieć zle w głowie,

        żeby prowadzić tramwaj ulicą Bohaterów Getta.

        • 11 2

      • (1)

        Czemu narzekasz na "pieniaczy" z Bohaterów Getta a nie "pieniaczy" z Do Studzienki? Dlaczego niby ten tramwaj nie leci prosto aż do Placu Komorowskiego dając skrót ludziom z Zaspy i Przymorza do Wrzeszcza? Nie potrafimy wybudować nowego wiaduktu dla kolei?

        • 22 7

        • To byli najwięksi pieniacze - z FRAG

          • 8 3

    • No to nici z tej inwestycji (2)

      • 10 1

      • oby (1)

        ale obawiam sie, ze urzad nie odpusci...

        • 7 8

        • nie chcemy tam tramwaju

          piękna okolica, zostanie zniszczona, park Sobieskiego, zabytkowa aleja dębowa, miejsca do specerów i odpoczynku zostaną zabrane, zieleń zniknie, dziękujemy za taką wymianę ... skierek na kijek

          • 3 1

    • Tramwaje wystarczy zastąpić komunikacją autobusową ,która obecnie jest przyszłoscią na swiecie (3)

      ale nie w Gdańsku tutaj cofamy sie w rozwoju kosztem mieszkaniowców

      • 9 25

      • Cały cywilizowany świat inwestuje w tramwaje

        Tramwaje wracają nawet tam, gdzie dawno temu zastąpiono je metrem (np. w Londynie).

        • 2 1

      • Na świecie? Którym? Trzecim?

        • 4 3

      • Tendencja jest taka, by odciążyć coraz bardzie korkujące się ulice. Druga strona medalu, to wciąż psujący się tabor szynowy.

        • 15 0

    • Najlepsze

      że 2 razy będą robić przebudowę istniejących torowisk

      • 3 1

    • i oby tak sie stalo...

      Ale obawiam sie, ze podstolowe interesy sa silniejsze. I za nasze pieniadze skomplikuje sie nasze i wielu innych ludzi zycie.
      Czy komus pomoze? Szczerze watpie, poniewaz komunikacja tych miejsc istnieje i ma sie calkiem niezle.
      Wiec trzeba spieprzyc...

      • 4 2

    • Tam tylko z buta

      • 7 1

  • ..co z huśtawkami za 340tyś zł?

    kto tam pracuje?!?!?!

    • 2 0

  • !!!!!! (7)

    Chcemy tramwaj na osowę!!!!!

    • 93 35

    • Tramwaj w Osowie nie ma sensu - macie PKM pod nosem (4)

      juz bardziej tramwaj mógłby powstać na Kowalach,

      • 20 6

      • (1)

        Idąc tym tokiem myślenia tramwaj do Wrzeszcza nie ma sensu bo już jest PKM

        • 17 2

        • teoretycznie tak

          ale Brętowo wyłączono z obsługi części pociągów a połączenie Brętowa z Wrzeszcsem, po likwidacji 142 jest żałosne. Podobnie inne przystanki PKM. Przesiadki mocno problematyczne. A obciążenie PKM raczej nie sprzyja wykorzystaniu jej jako transportu miejskiego.
          No i "wspólny bilet", którego brak mocno zniechęca do korzystania z różnych środków komunikacji

          • 0 0

      • Na nieistniejącą dzielnicę Morena jest a na Osową nie może?

        • 8 4

      • Bez żartów

        Z Osowej do UG każdy pojedzie autobusem/samochodem a nie drogą okrężną.

        • 3 5

    • Tramwaj

      jest na prąd.

      • 1 0

    • Żarty

      Przecież wy tam zawsze narzekacie a każdy z Was ma co najmniej po jednym samochodzie

      • 4 1

  • (6)

    Jak zamiast walnąć pasem rezerwy zrobili przez Wileńską jakieś tunele i dzikie węże, to co się dziwić.

    • 169 11

    • Dokładnie tak! (4)

      Jadąc przez Wileńską tramwaj będzie tracił dodatkowo 3 minuty ale miasto uważa że to żaden problem. Podobnie jak tempo jakim aktualnie jedzie Adamowicza. A potem zdziwienie że ludzie nie chcą jeździć tramwajem.

      • 41 1

      • to może (1)

        wskazanie do kontroli racjonalności wydania finansów publicznych do odpowiednich organów?

        • 14 0

        • problem w tym

          że takich organów nie ma.
          Samorządy zadbały aby nie mieć nad soba kontroli a wojewoda sprawuje jedynie kontrolę formalną. Szczególnie nad wykonem powierzonych zadań administracji państwowej. W działalności lokalnej, samorządy są jak spółdzielnie mieszkaniowe, maja kasę i prawo decyzji i !!!żadnej!!! kontroli.

          • 0 0

      • Niech dołożą jeszcze więcej świateł. Zapomniałem :) Przecież mamy Tristar ;)

        • 17 0

      • Skądinąd wiem

        Że w wymyśleniu i wyborze tego gupkowatego przebiegu tramwaju grały role ambicje pomysłodawców i decydentów. Nie tylko FRAG.
        A wiadomo, niezaspokojone ambicje najtrudniej okiełznać, także będzie upór przy tym drogim wariancie do końca, chociaż można poprowadzić tramwaj zgodnie z planami.

        • 37 1

    • Firma z Katowic projektowała, w Gdańsku nie była, mapy czytała to co się dziwić?? Projekt oderwany od rzeczywistości, i drogi jak cholera. Naprawdę ten tramwaj jest tak potrzebny???

      • 10 3

  • jakie to planowanie jest żałosne ... (4)

    • 145 20

    • Szkoda ze przez teren politechniki nie idzie (1)

      Może nowy rektor się zgodzi

      • 13 2

      • jesli będzie inzynierem a na dodatek budowlańcem

        to na pewno nie.

        • 0 0

    • Dla mnie to jest dramat, że to nie jedzie przez politechnikę. Studenci by zapewnili rentowność linii

      A tak to jest to linia która niszczy miasto, a do tego jedzie na około wszystkich generatorów potoków pasażerskich i jest koszmarnie droga. Powinni ten tramwaj puścić politechniką, potem Bora Komorowskiego, albo bliżej radia Gdańsk. Albo w ogóle wykupić ten budynek z lat 2000-2010 i wyburzyć - to jest znacznie lepsze rozwiązanie niż powolne wyniszczanie starych kamienic, a tramwaj dzięki temu nie będzie kluczył między domkami, tylko przejedzie na wprost. Z tego co pamiętam to nawet planowai burzyć te kamienice przy ul. Do Studzienki, więc uważam, że 1 budynek kontra pierzeja kamienic to dobry deal.

      • 4 2

    • Rozwalanie zagospodarowanej tkanki miejskiej, tunele, srunele - co to jest?

      takie rzeczy planuje się 30 lat wcześniej

      • 25 18

  • To jest chory projekt - oby nigdy nie powstał

    Wrzeszcz zostanie rozerwany drogą szybkiego ruchu i tramwajem jak nową Słowackiego. Pomysł od czapy, oby przepadł jak czerwona droga. Jedyne co ma sens to tramwaj (bez szosy) przy gumed. ale to za mało gierkowskie dla Oli i Grzelaka.

    • 7 2

  • niech nawet kosztuje 10mln

    Dla porównania - na TVP rocznie płacimy 2mld. Czyli koszt 200 takich projektów.

    • 2 1

  • 4,8 mln, co to jest...

    A pewien redemptorysta dostał tylko ostatnio od państwa na jakieś muzeum 180 mln. , ile linii tramwajowych można by za to zrobić...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane