• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drożeją bilety na pociągi dalekobieżne

Szymon Zięba
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (177)
Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy. Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy.

Od 11 stycznia podrożeją bilety jednorazowe na dalekobieżne pociągi PKP Intercity. Planowane podwyżki - w zależności od kategorii pociągów - wyniosą od 11,8 proc. do 17,8 proc. Dziś - w najtańszej opcji - za podróż pendolino z Gdańska do Warszawy zapłacić trzeba ok. 49 zł.



Przekonują cię argumenty za wzrostem cen biletów?

Po zapowiedzianych podwyżkach cen biletów w ramach systemu Fala, pasażerów czekają, i to już za kilka dni, podwyżki na kolei. Przedstawiciele PKP Intercity poinformowali o aktualizacji cennika biletów w związku z "dostosowaniem do sytuacji na rynku".

Kolejarze wymieniają rosnące koszty działalności, związane z wyższymi cenami energii elektrycznej, ale też dopasowanie stawek, jakie mają płacić podróżni, do cen konkurencji.

- Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 r. Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 r. jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki. W porównaniu do stycznia 2022 r. cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 r. opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity - podkreślają kolejarze.

Rozkłady jazdy pociągów PKP



Na wyższe koszty funkcjonowania przewoźnika wpływa także inflacja oraz rekordowe stopy procentowe.

- Obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100 proc. w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej - dowiadujemy się w PKP Intercity.
Jak więc zmienią się ceny biletów? W tym miejscu należy zaznaczyć, że koszt przejazdu na tej samej trasie może być różny, w zależności m.in. od tego, czy bilet kupiony był z wyprzedzeniem, został objęty ceną promocyjną i w końcu - zależy od rodzaju pociągu, jaki wybrał podróżny.

Z tego powodu przewoźnik podaje uśredniony wzrost procentowy cen bazowych dla poszczególnych kategorii pociągów.

Ceny wzrosną o:

  • 17,8 proc. dla pociągów kategorii EIP (pendolino);
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.

Opinie (177) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    W końcu w związku ze wzrostem cen ogólna konsumpcja dóbr i usług zacznie spadać i przychody spółek będą mniejsze. Dotyczy to każdej branży. Wtedy będzie problem.

    • 38 0

    • Dodrukuję jak trzeba.

      Glapiszon jaszczomb

      • 14 2

    • Ale firmy jak podniosą cenę np x2byonmoga sprzedać 2x mniej a i tak wyjdą na 0 (2)

      Mam wrażenie że na tym polega plan ekooszołomów "Fit for 55" - mniej zużytych surowców i energii a korporacje i tak swoje dostaną.

      • 6 7

      • Wszystko zmierza w kierunku stagflacji czyli wysoka inflacja połączona ze spadkiem PKB.

        • 8 0

      • Korporacje z bananem na Twarzy wciskałyby Ci spalinówki do których kontrolują paliwo ile się da.

        Niestety typowy polski Janusz tak ciągnie do uzależnienia od Putina i Arabów, że trzeba całe programy budować by go poprowadzić za rączkę...

        • 0 8

    • Nie każdej, bo transport publiczny nie ma być z zasady rentowny.

      to jedna z usług, które po prostu powinny działać. Tak samo jak szpitale.

      • 8 0

    • Tą podwyżką przekonali mnie aby do Zakopca jechać autem z cała rodziną

      • 4 0

    • wtedy skarb państwa rozwiąże kolejny worek z kasą

      na dofinansowanie kolei i zapłacą za pociąg wszyscy, ci którzy pociągiem nie jeźdźą też

      • 2 0

  • a czy kiedys coś taniało? (7)

    • 40 1

    • Godność i przyzwoitość bardzo przez ostatnie 7 lat potaniały

      • 14 0

    • (5)

      W trakcie deflacji

      • 4 0

      • (3)

        W 2015, na koniec rządów PO mieliśmy lekką deflację (inflacja minus 0.9%)
        No ale potem doszedł do władzy PiS i dzięki ich geniuszom ekonomii już przed wojną mieliśmy +9%, a teraz próbują wszystko zwalić na putina.

        • 13 2

        • (2)

          A co było przed wojną? Czyżby pandemia?

          • 0 8

          • A z TVP się dowiesz, że PiS nadrukował pustej kasy w pandemii czy, że "putinflacja"?

            • 9 0

          • A co było za Tuska? Kryzys gospodarczy w Europie.

            I pacz pan, jakoś nie mieliśmy inflacji 18%

            • 4 4

      • lokomotywy

        • 1 0

  • O Ludzie co jeszcze w 2023 r. nie zdrożeje w Polsce (5)

    Takiej drożyzny nie było dawno, chyba ostatni raz ponad 28 lat temu mieliśmy w Polsce taką turbodrożyznę. Najgorsze że ceny paliw od lutego znowu Orlen podniesienie a prąd będzie coraz droższy.

    • 57 5

    • "Moja wizja Polski jest warta poświęcenia gospodarki" - J. Kaczyński, 2016.
      Naród dostaje, co sobie sam wybrał.

      • 27 0

    • (1)

      Papierowy pieniądz traci wartość? Nowe, nie znałem. Nie było takiej drożyzny? W 2022 kupowałeś chleb i artykuły po cenie z 2015 roku i dalej zarabiałeś 1k?

      • 2 10

      • 1k to się zarabiało za premiera Jarosława Kaczyńskiego :)

        Średnia pensja przez od 2015 wzrosła o 50%. Tyle co inflacja przez dwa ostatnie lata. O pozostałych pięciu nie wolno mówić, bo nie :D

        • 10 0

    • Musimy wyjść na ulicę i krzyczeć - slava. Ktoś walczy z Europę aby było tanio

      • 0 0

    • Wszystko drozeje , no ale mamy za to inflacje ze ho ho , ze za Tuska takiej nie bylo .

      • 1 0

  • A kiedy dopasujemy zarobki do zarobków konkurencji (3)

    spoza Polski i punktualność kolei do punktualności japońskiej?

    • 46 3

    • (1)

      Mierzmy siły na zamiary kolego. Z takimi wygórowanymi wymaganiami zawsze będziemy niezadowoleni.

      • 0 7

      • Po pierwsze to koleżanko

        A po drugie, gdybym nie miała wymagań, to bym nic nie osiągnęła

        • 1 0

    • Zarobki prezesów , dyrektorów , menagerów , biznesmenów i polityków już są dopasowane.

      Robol ma robić za miskę ryżu jak to powiedział pan premier . A gawiedź się raduje i bije brawo.

      • 8 0

  • na szczęście jest ficyt

    i podwyżka piniondza

    • 20 2

  • For for 55 lub inaczej Gotowi na 55? (2)

    Przecież to wszystko zmierza w kierunku "nie będziesz nic miał i będziesz szczęśliwy" - tylko jakoś w tym zubożaniu społeczeństwa nie widzę szczęścia dla zwykłego Kowalskiego

    • 31 10

    • UE sie sama zaora. Caly swiat bedzie mial w D ekooszołomy z UE. Reszta odjedzie gospodarczo i Europa zostanie takim skansenem.

      • 3 5

    • AntySsemita !

      • 0 0

  • Jakby tak pensje rosły jak te podwyżki...

    • 20 4

  • Tymczasem w Niemczech (16)

    49 EUR - bilet miesięczny na wszystkie pociągi w całym kraju (poza ichniejszym intercity)
    Za to z telewizji partyjnej TVPis dowiemy się, że Niemcy nam zazdroszczą dobrobytu...

    • 103 7

    • I ze mamy tańsze paliwo od nich! Najtańsze w Europie! (5)

      Ale o wartości pieniądza nikt już nie wspomni, tak samo i sile nabywczej

      • 20 2

      • Poza Czechami (4)

        W Czechach było taniej - Orlen sprzedawał taniej w Czechach, żeby Czesi nie przyjechali do Polski i nie wykupili całego naszego paliwa :D
        Obajtek serio to powiedział...

        • 26 2

        • (3)

          i co? Pisowcy mu uwierzyli i sie jeszcze ucieszyli ze on taki zaradny XD

          • 6 0

          • xd tyle ze Orlen to nie spółka charytatywna ani socjalna (2)

            która będzie każdemu za free wachę dawała, te czasy minęły słusznie, gdzie monopoliści paliwowi co roku ledwo na plus wychodzili co jest jakąś abstrakcją i najlepiej świadczy o tym jak ten kraj był rozkradany przez wszelkiej maści k* i złodziej, którzy teraz zgrywają przykładnych biznesmenów, deweloperów albo polityków

            • 0 0

            • (1)

              jasne, tylko jak to jest za za granica taniej z vatem niz w PL bez VAT. Ba w Polsce z dnia na dzien cena nizsza o 23% VATu LOL

              Przeciez to sie nie klei i to tak naprawde mocno. Jednak na zagorzałych PiS wyborcach nie robi to wrażenia.

              • 1 0

              • ty chyba za granicą na Białorusi, Bułgarii albo Rosji byłeś i porównywałeś te ceny z naszymi

                wszędzie są co wyższe niż u nas, to że w stosunku do zarobków kupisz mniej wachy niż tam to inna sprawa, bo jak porównasz cenę paliwa w Rosji do średniej pensji tam to wychodzi gorzej niż u nas. A od czego zależą te ceny wprost ? Od cen ropy, kursu dolara i cen energii reszta to jakiś ułamek wartości. Gdyby jedni i drudzy w kulki nie lecieli to już dawno były by ukończone nowe elektrownie szczytowo pompowe, kaskada Wisły i stał by tu atom, dobrze, że w ogóle coś w tym kierunku się ruszyło bo od PRL był przestój poza modernizacjami jakimiś

                • 0 0

    • (2)

      Może Niemcy mają tańsze pociągi niż my, ale za to mają mają najdroższe w Europie autostrady! A nie... wróć... pomyliło mi się, to znowu Polska...

      • 28 0

      • dobre... :O)

        • 3 0

      • hmm no to zapozbnaj się ze strukturą własnosciową autostrad w Polsce i kto jest właścielem czego

        i kiedy doszło do podpisania umów na to. Te same nazwiska dziwnym trafem wszędzie się przewijają.

        • 1 0

    • tego biletu ciagle nie ma, w lecie 2021 byl miesieczny za 10 eur, to byl raj :)

      • 3 0

    • wyprowadzam się do Niemiec. Będę tam zbierał szparagi jeździł koleją po całych Niemczech (1)

      Ktoś podpowie czy odbiera tam tvn?

      • 1 11

      • Telewizja co ma ryja .

        • 3 1

    • W Hiszpanii też coś podobnego zrobili a w tym roku nawet poszerzają ofertę

      • 3 0

    • 2 klasa Berlin - Friedrichshafen 110 euro w ciągu dnia i ok 50 euro w nocy (1)

      w jedną stronę, tak, że nie koloryzuj z tymi cenami

      • 0 1

      • I pociagi spozniobe ciagle, albo

        odwoluja w ostatniej chwili kurs pociagu.

        • 0 0

    • Ten bilet jeszcze nie wszedl.

      Moze od kwietnia 2023...poki co byla podwyzka na biletu miesieczne z 156 euro na 166. Takze nie szarzujmy.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeśli nie kupi się biletu tydzień dwa wcześniej (18)

    To cena jest ogromna, mocno porównywalna podróżą samochodem (dieslem ze spalaniem w trasie rzędu 4,5-5l) i to w przypadku podróży samemu. Jeśli już jadę z kimś, to podróż pociągiem staje się zupełnie nieopłacalna, a wszak to powinna być konkurencja dla transportu indywidualnego! Lubię jeździć pociągiem, ale nie za te ceny.

    • 249 4

    • (6)

      A tak trąbią na lewo i prawo o ekologii i transporcie zbiorowym. Hipokryci

      • 34 3

      • Ale jak mają zbudować kawałek torów zamiast 17 pasa obwodnicy, nagle słychać wycie i protesty... (5)

        • 18 10

        • (3)

          Panie opowiadasz Pan głupoty. W gdańsku drogi nie są rozbudowywane, tylko bez przerwy są zabierane pasy, żeby przeznaczyć je na drogi rowerowe lub parkingi ( np Grunwaldzka). Za Adamowicza były budowane drogi rowerowe ale nie kosztem jezdni, a teraz ciągłe niszczenie infrastruktury drogowej, by podbić statystyki ilości wybudowanych "nowych" dróg rowerowych. Wracając do tematu, kolej w Polsce jest droga i póki nie będą mieli konkurencji to będzie tak to wyglądało. Smutne to ale prawdziwe.

          • 17 18

          • W wielu krajach nie ma konkurencji a kolej jest znacznie tańsza w stosunku do przeciętnych zarobków.

            Wszystko zależy od polityki transportowej państwa.

            • 19 0

          • Skoro kierowcy nie chcą się dzielić wspólną przestrzenią to należy im ją zabrać. Proste!

            • 5 12

          • Miasto nie jest z gumy.

            Nie da się budować tylko dróg, ludzie potrzebują mieszkań, miejsc pracy, parków.. Poza tym, dlaczego Miasto miałoby was uprzywilejować? Kierowcy płacą dokładnie tyle samo do kasy miejskiej co piesi i rowerzyści, bo wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania auta trafiają do budżetu centralnego.

            • 5 8

        • Bo wiadomo

          Że jak zbuduja kolejny kawałek torów to ceny nie spadną a znowu wzrosną.

          • 3 0

    • Lubię jeździć pociągiem, ale nie za te ceny.

      "Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika. " Czyli można, jak się obniżkę nazwie to sprawa wtórna.

      • 3 7

    • (1)

      nie no wiadomo że lepiej siedzieć za kółkiem pilnując żeby przy wyprzedzaniu tirów przypadkiem nie 'zajechać' drogi jakiemuś handlarzowi, który musi jechać 200 zamiast usiąść i poczytać książkę/obejrzeć film/popracować.

      i wiadomo że jedyne pociągi to eip, wcale nie ma pociągów do warszawy poniżej 100.

      • 4 7

      • A ja jednak wole jak chce siku pi prostu zamknac auto na parkingu i isc do toalety zamiast zastanawiac sie czy ktos mi bagazu nie skroi.

        • 1 1

    • (4)

      Kup bilet Gdańsk- Krakow taniej. Zobaczymy. Mimo oczekiwania o 01 w nocy aby kupic bilet jako pierwszy ceny powyzej 200zl

      • 14 1

      • Dokładnie!

        Mam takie samo doświadczenie. Czekałam do 00:30, żeby kupić bilety na zaplanowaną podroż do i z Warszawy. Cena startowa za bilet 169zł, czyli 340zł w dwie strony. Pociąg pusty, 8 miejsc zajętych. Przypuszczam, że promocje wskoczą po podwyżce cen biletów.

        • 9 1

      • Jutro, 10:02 z Wrzeszcza, tlk53102 za 75/115.

        Albo 23:02 kuszetka za 163 albo sypialny za 173, na rano jesteś. Zrób to samochodem.

        • 3 3

      • zasady się zmieniły

        Od połowy zeszłego roku nie da się kupić tańszego biletu kupując wcześniej. Teraz ceny spadają w miarę zbliżania się terminu odjazdu, ale tylko w pociągach gdzie zostało sporo miejsc.
        Przykładowo, teraz możesz kupić przejazd pospiesznym z Gdańska do Rumi za 4zł w dniu przejazdu. W SKM to 29,19zł i kilkadziesiąt minut dłużej jedziesz.

        • 3 0

      • Przecież już od pół roku nie obowiązuje zasada "im wcześniej, tym taniej". Było na ten temat sporo artykułów. Teraz PKP ma ofertę "elastyczne ceny". Cena biletu nie zależy już od tego, jak wcześnie przed podróżą go kupujesz, tylko zmienia się w zależności od obłożenia danego kursu pociągu. Im większe zainteresowanie danym kursem, tym wyższe ceny. Więc jeżeli nawet 30 dni wcześniej próbujesz kupić bilet na popularną relację (np. Gdańsk-Warszawa w piątek), to nie licz na promocję. Ale sprawdź sobie taki przejazd na kilka dni w przód, tyle że w tygodniu, a zobaczysz o ile niższa jest cena;) Też zdecydowanie bardziej wolałem taryfę "wcześniej-taniej") bo z reguły planuję wyjazdy miesiąc wcześniej i udawało mi się kupować bilety w atrakcyjnej cenie (Pendolino do Warszawy za 49 zł), ale to już historia...

        • 5 1

    • Ale podróż

      koleją jest bardziej bezpieczną niż podróż samochodem

      • 2 5

    • jak porównujesz pendolino z samochodem to gratuluję bzdurnej logiki

      Pendolino to usługa premium i to normalne że jest drożej niż jechanie samochodem, jest za to szybciej i wygodniej. Z samochodem to można bardziej porównać kategorię IC a te wcale nie są drogie. Bilet na dziś wieczór do Warszawy 60 zł. To jest drożej niż samochodem? No nie sądzę, dieslem za 60 to może 150 km się przejedzie. No a do tego bez problemu znajdzie się tańsze bilety jeśli nie jedzie się w największych szczytach i kupuje z wyprzedzeniem np na 30 stycznia teraz są bilety za 29 zł.

      • 1 2

    • Ale to tak już od dawna było, że podróż przy 2 osobach traciła prawie całą przewagę...

      • 0 0

  • Ktoś powinien się zajać pkp

    Osądzić za ciągłe spóźnienia i podwyżki. Patologia pkp

    • 45 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane