• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Druga estakada rowerowa w Gdyni?

Michał Sielski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe. Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają nie tylko rowerzyści, ale też wielu kierowców. Pokonanie go w niektórych kierunkach nie jest bowiem łatwe.

Zamiast wartego wiele milionów przecisku pod torami i wykonania kolejnego tunelu, nad chodnikiem przy ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni może stanąć estakada rowerowa. To rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i szybciej pozwoliłoby ułatwić wjazd do centrum Gdyni rowerzystom.



Jak rozwiązać brak dróg rowerowych i dojazdów do centrum Gdyni dla rowerzystów?

Dziś jadąc rowerem do centrum Gdyni od strony Chyloni można wybrać ul. Morską, ale tam droga pieszo-rowerowa kończy się na skrzyżowaniu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni. Dlatego większość rowerzystów wcześniej zmienia stronę i jedzie mało uczęszczanym chodnikiem graniczącym z torami kolejowymi i dworcem Gdynia Główna. Nieliczni włączają się do ruchu drogowego i do Śródmieścia dojeżdżają ulicami wraz z samochodami.

Od drugiej strony jest podobnie. Aleją Zwycięstwa jedziemy drogą rowerową, która kończy się na początku ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam również większość rowerzystów pozostaje na chodniku, choć jest mnóstwo pieszych i jest to niebezpieczne nawet przy małej prędkości.

Rozwiązaniem mogłoby być przekonanie rowerzystów, że mogą, a właściwie powinni, poruszać się po ulicach, ale dla większości z nich wielką barierą jest strach. Głównie przed kierowcami wymuszającymi pierwszeństwo, wyprzedzającymi bez zachowania bezpiecznej odległości i przekraczającymi prędkość. Rozwiązaniem pośrednim jest natomiast rozbudowa infrastruktury. Wąskim gardłem jest jednak węzeł przy ul. Podjazd, gdzie początkowo planowano zrobić osobny tunel dla rowerzystów.

Zobacz więcej: Będzie tunel do centrum dla rowerzystów.

Rozwiązanie to okazało się jednak zbyt drogie, bo wiązałoby się z przełożeniem niezliczonej ilości kabli i kolejowej infrastruktury teletechnicznej, która znajduje się w nasypie. Inwestycja pochłonęłaby wiele milionów, więc przedstawiciele PKP PLK zaproponowali wyniesienie trasy dla rowerów ponad znajdujący się w istniejącym tunelu chodnik.

- To ciekawa koncepcja. Fajnie, że kolej twórczo włączyła się w kreowanie rozwiązań. Bardzo to doceniam. Jeśli uda się to zrobić, zaoszczędzimy duże pieniądze, ominiemy sygnalizowane przez kolej poważne przeszkody wykonawcze, a ja pokłonię się panu dyrektorowi PKP PLK Leszkowi Lewińskiemu do samej ziemi - mówi Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, przewodniczący Rady Miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury rowerowej.

Na razie jest to jednak koncepcja, a możliwość jej wykonania sprawdza biuro projektowe. Tunel ma bowiem 4,34 metra wysokości, więc jeśli ma się tam jeszcze zmieścić estakada, prawdopodobnie o ok. pół metra będzie trzeba obniżyć chodnik. Rowerzyści zyskaliby nie tylko bezpieczny i bezkolizyjny dojazd, ale też łatwiejszy do pokonania - estakada zminimalizowałaby stromy podjazd.

Pierwsza estakada z protestami

Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł. Pierwsza estakada rowerowa w Gdyni kosztowała 10 mln zł.
W Gdyni jest już jedna estakada rowerowa. Słynna na całą Polskę, głównie ze względu na protesty części rowerzystów, którzy twierdzili, że 10 mln zł wydane na niespełna 400-metrową estakadę kole w oczy, gdy porówna się to z 3 mln zł na budowę 17-kilometrowej asfaltowej ścieżki pomiędzy Swarzewem a Krokową. Pytanie, czy gdyńscy rowerzyści nie woleliby np. 50 km dróg łączących ul. Morską z dzielnicami zamiast - jak sami ją nazwali - zdublowanej estakady, nigdy nie padło.

Czytaj więcej: Droga na "nie", czyli estakada rowerowa w Gdyni.

Tym razem protestów jednak nie ma, bo wszyscy wiedzą, że połączenie do centrum Gdyni powinno być obecnie jednym z priorytetów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej.

- Nowa koncepcja estakady do centrum to bardzo dobra wiadomość. Liczymy na prezentację jej szczegółów, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort dla mieszkańców, wybierających rower zamiast auta w podróżach do centrum. Bardzo liczymy na nowe otwarcie konsultacji podczas Rady Rowerowej - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Będziemy zabiegać o nowe sensowne rozwiązanie, uwzględniające uspokojenie ruchu. Rowerowa czarna dziura w sercu miasta musi jak najszybciej zniknąć - podkreśla.

Opinie (258)

  • Jak mnie pamięć nie myli to w okolicy chyba 2003 r.

    za czasów moich studiów mówił o tym pan Piotr Kuropatwiński z UG i widziałem taki projekt przeprowadzenia ruchu rowerowego w tym miejscu i w stronę wylotu z Gdyni na Sopot... Fajnie, że w końcu coś się rusza...

    • 7 9

  • Kiedy Stępa przyjedzie (2)

    do roboty na rowerze aby zobaczyć jak to się ma z jego opowieściami do kamery

    • 23 6

    • W pierwszej kolejności to może (1)

      pomyśleć nad przebudowaniem przystanków na ul.Morskiej przez środek których biegnie ścieżka rowerowa. Jak ludzie wysiadają z autobusu do akurat zapierd... zdziwiona Krycha na rowerze z pierwszeństwem i nawet nie pomyśli aby się zatrzymać

      • 18 1

      • ha ha, dobre, dobre

        • 3 0

  • Gdyńska ciekawosteczka (4)

    A kiedy przebudują całe skrzyżowanie by kierowcy mogli bezpiecznie je przejechać nie wymuszając ciągle pierwszeństwa na innych. Może od tego trzeba zacząć

    • 49 4

    • (3)

      Zgadzam się z opinią dotyczącą upierdliwości tego skrzyżowania dla kierowców. Sam, jako wieloletni kierowca, raczej staram się tam unikać lewoskrętów, do czego, poza refleksem, trzeba mieć nieraz nieskończoną cierpliwość. Jednak uważam, że równie ważna jest sprawa sprawnego i bezpiecznego przejazdu rowerzystów przez ten rejon Gdyni i najlepiej byłoby rozwiązać te problemy jednocześnie.

      • 9 0

      • pamiętaj - zawsze można zsiąść z roweru/a i go PROWADZIĆ po chodniku - cała tajemnica. (2)

        • 2 1

        • Tak, pamiętam.

          I tak chodzę sobie prowadząc rower po tym centrum Gdyni i odkrywam tajemnice jej chodników :).

          • 1 0

        • samochod tez możesz se pchać
          nastepny se kupisz mniejszy

          • 2 3

  • SERIO ?! (5)

    Przecież ścieżka na morskiej to namalowana linia na chodniku, która zmienia stronę 3 razy i jest poprowadzona tak, żeby obowiązkowo stwarzać zagrożenie dla osób osób na przystankach. NON- STOP latam na rowerze i są pilniejsze inwestycje. A po za tym jak by to wyglądało. I co z mniej sprawnymi rowerzystami, bo na obecną estakadę co 3 osoba prowadzi rower

    • 24 4

    • Co do ulicy Morskiej masz rację, ale nie widzę w Gdyni pilniejszych rowerowych problemów do rozwiązania od stworzenia możliwości sprawnego, zgodnego z przepisami i bezpiecznego przemieszczania się rowerem przez centrum tego miasta, przez które obecnie nie da się tak przejeżdżać.
      Sam też tam nieraz jeżdżę rowerem i wypracowałem sobie na to własne sposoby, ale nie są one całkiem zgodne z przepisami o ruchu drogowym, ani całkiem bezpieczne, a są niejako wymuszone przez niekorzystny dla rowerzystów układ drogowy.

      • 5 1

    • (1)

      " A co z mniej sprawnymi rowerzystami " mam odpowiedz! NIECH KUPIĄ SOBIE SAMOCHÓD!

      • 2 6

      • ok, wszyscy przesiądźmy się do samochodów, każdy niech jedzie jednym, a tacy jak ty, niech próbują jeździć dwoma na raz, zdolny jesteś, dasz radę.

        a wtedy pieszo będzie szybciej, nawet w "słoniku" (masce p-gaz), nawet o kulach

        • 2 1

    • skoro twierdzisz że latasz na rowerze to nie mam pytań, ale porozmawiaj o tym z lekarzem

      • 2 0

    • nie masz latać, masz JEŹDZIĆ.

      • 1 1

  • Bez przesady (2)

    Skrzyżowania ul. 10 Lutego, Podjazd i Dworcowej unikają osoby,kierowcy którzy nie potrafią jeździć.Tak po prostu .Stop ścieżkom rowerowym !! Niedługo piesi będą musieli latać bo coraz mniej chodników. Rowerem jeździ się po ulicy. A jak ktoś się boi to niech korzysta z ZKM ,a jak chce sobie pojeździć to do lasu. Tam samochodów nie widać.

    • 25 28

    • (1)

      Kolejna pisowska propaganda. Rozumiem że na dudę głosowałeś pisowcu jeden

      • 4 18

      • WOJT to Ty?

        • 2 3

  • Gdynia XXI w.

    Spaprali Węzeł Maksymiliana. Była okazja zrobić duży kompleks na wysokości Areny z funkcjami dla wszelkiej komunikacji od pieszych do szynowej dla części biznesowej,sportowej,widowiskowej, handlowej i dla mieszkańców.A tak jest bunkier dla pieszych i nie ma np. Węzła kolejowego.
    Podjazd jest okazją dla udrożnienia Centrum.Tylko z wyobraźnią !

    • 19 6

  • (4)

    ...Druga estakada dla rowerów-cudnie. A gdzie choć JEDEN przejazd nad/pod torami w Chylonii?. Rowerzyści ważniejsi od całego ruchu samochodowego?
    Na bzdury są pieniądze tylko nie na to, co naprawdę potrzebne.

    • 39 14

    • "na bzdury" - czyli na jakieś widzimisie kilku kierowców GWE....

      masz rację. Są pieniądze na bezsensowne poszerzanie Chwarznieńskiej (i tak przepustowość ogranicza przejazd przez Witomino), są pieniądze na zbyt rozległy węzeł Wzgórze. A na potrzebne rzeczy kasy nie ma.

      • 12 4

    • w pobliżu centrum miasta jest dużo więcej ludzi (2)

      niż chcących przejechać nad/pod torami w Chylonii. Koszt budowy tunelu/mostu nad torami w Chylonii jest dużo większy niż budowa proponowanej kładki. Produktywność nakładów na rozwój ruchu rowerowego jest wyższa w początkujących miastach rowerowych takich jak Gdańsk i Gdynia dużo wyższa niż produktywność nakładów na inwestycje drogowe w centrum miasta.

      • 4 10

      • (1)

        Chylonia to najludniejsza dzielnica Gdyni!!! Stałes kiedyś kilkanascie minut pod zamkniętym szlabanem? Zważ równiez, że na Hutniczej jest Straż Pożarna. Szlag jasny człowieka trafia kiedy widzi, jak samochody straży stoją przed zamkniętym przejazdem. To jest XXI wiek! i problem z przejazdem przez tory!!! Skandal.

        • 5 1

        • licz ludzi a nie pojazdy

          być może dojdziesz wreszcie do rozsądnych wniosków.

          • 0 0

  • nieudolne władze gdyni

    Te pofragmentowane ścieżki to kpina szczurka z mieszkańców!!! Nie jestem rowerzystą ale próbowałem przejechać z obłuża na leszczynki.
    Kpina!!! Kawałek kładki za pięć milionów, kawałek ścieżki potem chodnika potem chodnik po drugiej stronie Wiśniewskiego Itp. To jakaś szachownica wstydu!!!

    • 30 3

  • Oszczędności? Świetnie, to porozmawiajmy o rewitalizacji Starowiejskiej (2)

    Na początek wystarczy konkurs architektoniczny. Wystarczy na niego 300 tys. :)

    • 21 1

    • konkurs wygra BPBK lub Fort (1)

      wykonawstwo ABT i MTM
      czas wykonania 3 lata

      • 1 0

      • Nie dla zamykania starowiejskiej dla aut !!

        • 2 1

  • (3)

    Jezdze po ulicy tylko, gdy jest to lokalna uliczka, z progami.
    A tak tylko ddr, albo chodnik, gdy jest szeroki i zawsze zwalniam przy pieszych.
    Nikt mnie nie wysle na ulice, nie jestem samobojca.
    Zreszta to jest od d... strony - najpierw wysylac rowerzystow i liczyc, ze kierowcy sie dzieki nimi uspokoja. Brzmi jak horror.
    Najpierw uspokojajcie ruch, wstawcie kamery. zrobcie progi, wyniesione przejscie dla pieszych, egzekwujcie przepisy.
    Ludzie przestana sie bac i sami pojada ulicami.
    A nie odwrotnie.
    I zamiast gadac wreszcie zrobcie porzadek rowerowy w centrum, bo niedlugo chyba tylko jakas wioska afrykanska bedzie w gorszej sytuacji.

    • 18 5

    • to że się boisz jechać po jezdni, nie znaczy, że nie ma sensu budować kładki

      • 1 3

    • żeby robić progi to trzeba by zacząc od naprawienia nawierzchni (1)

      jeśli muszę mijać studzienki/wyrwy/ dziury/ pały ukryte w krzakach to sorry, ale nie mam czasu patrzeć na rowerzystów. Auto cenię bardziej niż nieznajomego.

      • 1 3

      • i nadal masz prawo jazdy?

        uważaj, czy nie odstawiłeś tabletek?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane