• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zakupu nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku. W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie ogłosiła przetarg na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem, bo oferty przekroczyły budżet spółki na ten cel. W obecnym postępowaniu zwiększono kryterium ceny z 60 do 80 proc.



W jakim stopniu cena powinna mieć wpływ na wybór producenta tramwajów?

Przypomnijmy, w poprzednim przetargu oferty zostały złożone tylko przez dwa przedsiębiorstwa: bydgoską Pesę oraz konsorcjum firm Stadler-Solaris z Siedlec i Bolechowa k. Poznania.

Oferta Pesy była wprawdzie tańsza o ok. 637 tys. zł, ale producent deklarował udzielenie znacznie krótszego okresu gwarancji na swój produkt niż Stadler-Solaris.

Ostatecznie obie oferty w wysokości ok. 143,878 mln zł (Pesa) oraz 144,515 mln zł (Stadler-Solaris) zostały odrzucone, ponieważ GAiT planował przeznaczyć na zakup nowego taboru 138,375 mln zł.

Rozpisany ponownie przetarg zakłada nadal dostawę 15 fabrycznie nowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Bez zmian pozostaje także wyposażenie tramwajów m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Z zapisów dokumentacji zniknął natomiast zapis dotyczący montażu systemu ostrzegającego motorniczego o ryzyku kolizji z przeszkodą na torach. Wraz z okresem gwarancji całopojazdowej oraz możliwym zużyciem koła tocznego stanowił on w 40 proc. o wyborze oferty (pozostałe 60 proc. stanowiło kryterium najniższej ceny).

Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją. Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją.
W rozpisanym właśnie przetargu najniższa cena w aż 80 procentach zdecyduje o wyborze producenta tramwajów. Ponadto pod uwagę brane są też: kryterium średniego zużycia energii (10 proc.), termin dostawy pięciu pierwszych tramwajów (4 proc.; nie później niż 15 miesięcy), maksymalny nacisk osi wagonu na tor (4 proc.) oraz zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego (2 proc.).

GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji. Wymaga jednak od producentów 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Takie zapisy gwarancji spełniała w poprzednim przetargu oferta konsorcjum Stadler-Solaris, które dla tramwaju Solaris Tramino oferowało aż 72 miesiące gwarancji całopojazdowej. Oferta Pesy w unieważnionym postępowaniu zawierała jedynie 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej oraz krótsze o kilka lat terminy na pozostałe elementy - z wyjątkiem wad masowych, dla których bydgoski producent deklarował 10-letni okres gwarancji.

Producenci na złożenie ofert mają czas do 6 czerwca. 15 pojazdów musi być gotowych w terminie maksymalnie 18 miesięcy od momentu poinformowania producenta przez GAiT o przyznaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Na realizację całego zamówienia wraz z opcją rozszerzenia o kolejne 15 tramwajów zarezerwowano 42 miesiące, czyli dwa miesiące krócej niż w pierwszym przetargu.

Miejsca

Opinie (150)

  • A prad i infrastruktura bedzie? (7)

    Zobaczcie jak Gdynia dziala. Zatoczki autobusowe wybetonowane. No bo mniej zuzywaja sie, latwiej hamowac i ew uzupelnic braki. Dojazdy do przystankow zrobione. Miejsca postojowe wydluzone.

    Slupy trakcji trolejbusowej wymienione + nowa trakcja. Co jakis czas jezdzi specjalny bus i sprawdza stan trakcji. Trajtki skomunikowane na wezlach bez problemu wieczorem mozna przesiasc sie. Kierowcy ladnie ubrani, czysci, kulturalni :) i uzywaja kierunkowskazow! Centrala nadzoru ruchu uprzejma. Mozna zadzwonic spokojnie pytac o odjazdy.

    Jeszcze jakies pytania? ;)

    • 24 42

    • Wypada z tej zatoczki wprost na dziury i koleiny, autobus co miesiąc w naprawie (2)

      Kierowca wytrzesiony w depresji od korków i marazmu:((

      • 7 5

      • Dokladnie wypada - w Gdansku (1)

        W Gdansku wszystkie (prawie) zatoczki autobusowe i dojazdy do nich wygladaja jakby zapadly sie po powodzi.

        • 5 6

        • bo w Gdańsku stawia się na tramwaje, a nie na PKS'y

          nie ta skala, nie porównuj do jakiejś tam zacofanej Gdyni

          • 2 1

    • Jeszcze jakies pytania? (1)

      Tak, co brałeś, też chcę.

      • 11 3

      • Wczoraj do auta lałem 95. No ale 95 oktanow to ona nie ma. Pewnie z 93.

        • 4 3

    • W Gdyni teraz zatoczek nie robią. Kasy nie ma. Patrz planowany od lat remont Chwarznieńskiej (1)

      • 12 4

      • ostatnie dwa

        lata wiekszosc byla zrobiona. Przejedz sie po gdyni .Zostaly wydluzone, wybetonowane, na skrajni polozona kostka brukowa, ogarnely krawezniki... Bardzo duzo zrobione.

        • 8 8

  • co wy z tymi inwestycjami??? (8)

    Nie lepiej biegać czy bawić się z Maryla???

    • 67 21

    • Niekarmic trola oplaconego przez PO niemogace sie pogodzic ze PO nigdy tam niewygra (1)

      • 2 3

      • PO ma gdzieś wygrywanie na prowincji

        • 0 1

    • Nas nie stać (3)

      Nas nie stać na zabawy z Marylą wszystko idzie na inwestycje.

      • 23 4

      • Dla szczura rządzenie to bieganie i bywanie na premierach teatralnych (1)

        • 20 1

        • pusta zawiść

          • 1 8

      • Każdego stać na zabawy z Marylą tylko nie każdy jest taki głupi by wydawać kasę na rozrywkę zamiast na inwestycje

        • 16 2

    • Z Marylą to strach się bawić.

      Już gubi bobki na scenie a wkrótce zapewne spektakularnie się rozsypie.

      • 12 1

    • Hahaha :)

      • 4 1

  • Modle się o Moderusa Gammę! (8)

    Albo żeby chociaż ten cały GAIT zlitował się nad pasażerami i zwiększył minimalną liczbę miejsc siedzących. Czy ci którzy zarządzają przetargami w ogóle wiedzą jak wszystko wygląda w rzeczywistości?

    • 22 19

    • ciekawe, bo mieszczą się w kosztach, (2)

      dlaczego nie przystąpili do przetargu GAiT, czyżby brak mocy przerobowych po wygranej w Poznaniu?

      • 1 1

      • Poniewaz

        Jest to tramwaj jednokierunkowy. A przetarg jest na trawmwaje dwukierunkowe taka mala róznica.

        • 0 0

      • Jest też inna opcja.

        Może chcą nabrać trochę doświadczenia w budowie tramwajów w 100% niskopodłogowych, a w dodatku niedawno rozpoczęli ich produkcję, więc pewnie mogli by nie zdążyć z realizacją zamówienia tym bardziej że realizują duże dla Poznania).

        • 0 0

    • (1)

      Miejsc siedzących? Trzeba dążyć do wersji a'la metro czyli miejsc siedzących jest mniej ale szybsza wymiana pasazerow

      • 3 7

      • Jest gorzej niż w metrze

        Rosyjski wagon metra (serii 81) ma 42 miejsca siedzące. Tramwaj PESA Jazz Duo (128Ng) ma tylko 28 takich miejsc!

        Czyli wagon metra ma 50% miejsc siedzących więcej. Też jest dwukierunkowy (drzwi po obu stronach) ale połowę krótszy niż tramwaj.

        • 6 0

    • i tak mamy najmniej miejsc siedzących w Europie i Wschodniej i Zachodniej :)

      odpowiednio x2 / x3 mniej.

      Można je w ogóle zlikwidować a gawiedzi co dojeżdża i 40 minut do roboty z Południa, sprezentować krzesełka wędkarskie.

      • 9 1

    • Watpie

      pracownicy SKM no nie jezdza pociagami. Wola jezdzic autami... Wystarczy, ktoregos zapytac.

      • 5 0

    • musi być bydłowóz

      a potem będzie zdziwienie, ze ludzie wybierają auta. Zresztą te rządzące guje nigdy nigdzie KM się nie ruszają

      • 16 2

  • Do Brzezna i na Stogi nadal jeżdżą stare graty. Obciach kiedy przyjezdzaja zagraniczni turysci. A wiec kupujcie i wymieniajcie bo obciach to i wstyd dla Gdanska.

    • 2 1

  • O wiele bardziej oplacało by sie kupic elektryczne autobusy,wodorowe czy hybrydowe (2)

    i zrobic wszedzie buspasy.

    • 0 1

    • Przechodzień

      Gdzie te buspasy? Na ścieżkach rowerowych?

      • 1 1

    • znaczy gdzie te buspasy możnaby zrobić?

      Nie ma szybszego środka komunikacji miejskiej niż tramwaj....poza metrem oczywiście.

      • 2 1

  • Unia dopłaca do tramwajów nawet 85%. W Gdyni Szczurek nie ma nawet na 15% wkładu własnego (8)

    A prosto można by zlikwidować chociażby korki na Chwarzno Wiczlino

    • 40 17

    • %

      Gdańsk też nie ma. Pożycza na lichwiarski procent.

      • 2 1

    • "nie da się" (1)

      • 11 4

      • Gdynia już miała swoją szansę - lotnisko

        • 1 1

    • szczur pozyskanie środków z UE 47 miejsce w kraju. (4)

      Jaśnie pan obrażony na UE za lotnisko. Tyle rzeczy można byłoby zrobi za te pieniądze...

      • 16 4

      • Wszyscy zajęci samolocikami, sylwestrami triatlonami i innych szitem więc robić nie ma komu ;) (3)

        • 13 4

        • o jest ! magicznie wojująca czworka od politycznej prostytucji haha (2)

          Co ? Po artykulami o Gdyni was olali, wiec szukacie posluchu u sąsiadów. Przykre i tanie zarazem ;)

          • 4 5

          • ta czwórka to jeden chory na głowę kaleka (1)

            z jakąś osobistą zemstą,
            siedzu przykuty do komputera i wylewa żale od miesięcy,
            biedny, chory na głowę człowiek

            • 5 5

            • proszę jaką nienawiść w sobie dla "kalekich" mają klakierzy kacyków
              każdy kto krytykuje władzę jest dla nich "chory"

              • 9 2

  • boze moj

    gniazda USB ja piernicze powalio ich a moze tak termometry zeby ogrzewanie nie napierda..... jak na dworze 10 stopni

    • 4 1

  • Ładowarka w Gdańskich tramwajach

    Widział ktoś w jakiś nowym tramwaju ?

    • 0 4

  • Ponad godzina na stojąco w tramwaju i autobusie, czy 20 minut wygodnie w samochodzie na siedząco? (2)

    Wybór należy do ciebie.

    • 8 9

    • 20minut wygodnie przecież ciagle sie plujecie ze stoicie w korkach godzinami:)

      • 1 0

    • tak nie zachęcimy ludzi do przesiadek, ale Władza bredzi o postępie a sama

      zaiwania limuzynami. Ot, opium do ciemnego ludu. Ludowi bydłowozzy

      • 7 0

  • Pesy ładniejsze

    I zdecydowanie wygodniejsze. Stadler to wiocha

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane