- 1 Poważny wypadek w Chyloni (101 opinii)
- 2 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (50 opinii)
- 3 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (138 opinii)
- 4 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (169 opinii)
- 5 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (157 opinii)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (186 opinii)
Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą
Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.
- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek
Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.
- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?
Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z na odcinku od Węzła Elbląska do ul. Łostowickiej . Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna , ul. Wały Piastowskie , ul. Podwale Grodzkie , ul. Wały Jagielońskie i ul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej .
Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska od al. Havla do Traktu św. Wojciecha , a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.
Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.
Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.
Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?
Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.
Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.
Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.
Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą
Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna
Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.
- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.
W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.
Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.
- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.
Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (509) ponad 10 zablokowanych
-
2016-04-13 07:13
Pogonić (...) (5)
Koleni frustraci na rowerach wylewają swoje żale
- 2 8
-
2016-04-13 09:15
przeczytaj swój własny post
i zadaj sobie pytanie czy aby nie jesteś frustratem wylewającym swoje żale - kretynie bez roweru.
- 2 0
-
2016-04-13 09:29
No pięknie
zgłosiłem do moderacji post, na który odpowiadam.
A została usunięta odpowiedź, w której oskarżam redakcję trojmiasto,pl o to, że przyczynia się do podziałów społecznych i że zależy im na tym, żeby mieszkańcy na siebie warczeli i się wyzywali. Ten który zgłosiłem do moderacji, oczywiście został i ten poniżej, bo są ok - ludzie się nawzajem obrażają i poniżają. O takich użytkowników chodzi redakcji trojmiasto.pl ?
Ciekawe czy reklamodawcom też chodzi o taki target, bo ja bym w życiu nie dał reklamy swojej firmy na takim portalu - nie chcę mieć klienteli hejterów.- 3 0
-
2016-04-13 09:34
robię screena (2)
jeżeli moderator nie wykasuje powyższego obraźliwego posta, tylko będzie się koncentrował na wykasowywaniu kolejnych postów zwracających mu na to uwagę, to piszę skargę do redakcji.
- 3 0
-
2016-04-13 09:37
To pisz.
Ino prędziutko.
- 0 1
-
2016-04-13 09:58
tylko pisz do RN. Bo jak napiszesz na byle skrzynkę kontaktową to trafisz na kolegów moderatora albo samego moderatora.
- 0 0
-
2016-04-13 07:27
nie 350 a 500zł mandatu
Autor artykułu nie zapoznał się z taryfikatorem. Od kwietnia 2015 za znak B5 mamy 500zl... Pewnemu bylemu straznikowi granicznemu zaostrzy sie k*tasik.....
- 3 0
-
2016-04-13 07:51
a kiedy odcinek między Rzeczypospolitej a Hallera. Bez niego utkniemy jadąc do Wrzeszcza albo na węźle Kliniczna albo na Czarnym Dworze :(
- 10 1
-
2016-04-13 07:54
A co z tirem
A co z tirem, którego kierowca ma bazę np na Chełmie?
- 6 1
-
2016-04-13 08:09
no nie.. to w paliwie jest ukryty podatek na utrzymanie i budowe nowych drog, place tez inne podatyki na infrastukture
i miedzy innymi z moich podatkow powstala ta inwestycja, a mam jeszcze doplacac za przjazd? nosz ku....
- 2 0
-
2016-04-13 08:22
Dlaczego TIRY
Dlaczego TIRY nie mogą tylko i wyłącznie wyjeżdżać z portu trasa sucharskiego i dalej obwodnica południowa?
teraz zrobicie zakazy będą jeździć marynarki polskiej i dalej gdzie ? znów do centrum czy przez wrzeszcz do obwodnicy północnej ul. żołnierzy wyklętych ?- 2 0
-
2016-04-13 08:28
i aż się prosi o okrzyk (1)
Cel osiągnięty, tunel otwarty na Euro!!!!
- 9 2
-
2016-04-13 10:21
2016 - we Francji :-)
- 1 0
-
2016-04-13 08:30
TIR
W końcu skończy im się jazda armii krajowej lewym pasem co innego jak wiezie towar do jakiejś hurtowni ale z pustą naczepą pod kontener jedzie do gdyni to jest ich kalkulacja obwodnicą południową do gdyni jest 10 km więcej a miastem mniej ale ile wachy spali miastem tego nie patrzy driver
- 1 2
-
2016-04-13 08:36
W Gdansku obowiazuje taryfa biletowa wiec dlaczego darmo ?
akurat tam powinny być kontrole biletów kilka razy dziennie.
- 2 4
-
2016-04-13 08:48
A co z osobówkami
Rowery przez tunel nie pojadą, no chyba że płatnym autobusem co pół godziny, czyli dojazdy do pracy odpadają, a wycieczki rekreacyjne w ten rejon też będą pod dużym znakiem zapytania. Szkoda
Ciężarówki pojadą ale po wyjeździe trafią na zakazy i potem będą kluczyć żeby dojechać do sklepów.
Ale najciekawsze jest co będzie z osobówkami.
Osobówki utkną w korku na skrzyżowaniu z Hallera.
Jedną z ulic na które trafi ruch z tunelu jest Jana Pawła i tu ciekawostka o której nikt nie mówi. Właśnie zaczął się remont tej ulicy. Ktoś wpadł na pomysł że trzeba wymienić krawężniki. Podejrzewam że otwarcie tunelu będzie odwlekane do momentu zakończenia tych prac ale oczywiście mogę się mylić.- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.