• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Po co ten zakaz na AK, skoro to droga tranzytowa. Moze niech urzędnicy wyjdą z zza biurek i trochę pomyślą

    • 9 2

    • Po to by tiry jeżdziły sucharskiego, obwodnicą południową i zachodnią a nie przez miasto (3)

      • 4 3

      • (1)

        Ci którzy nie muszą nie jeżdżą przez miasto ale dojedz z Gdyni np na Litewską jak będą zakazy zobacz ile klometrów trzeba nadrabiać jadąc południową obwodnicą

        • 4 1

        • TIR

          Nie truj miasta i niej wachy spalisz więcej sprzedasz

          • 0 1

      • Ale jakie miasto ? AK nie jedzie przez miasto.

        Chełm i Siedlce omija bokiem, Jasień też. To typowa szeroka wylotówka, przy której nic nie ma.

        • 3 0

  • No i super. Gdańsk przez ostatnie 10 lat niesamowicie się rozwija

    • 2 6

  • Teraz czas na wyeliminowanie z Gdanskich drog (1)

    wrakow z okolicznych wioch, nie spełniających ZADNYCH norm i wymagan. oza tym policja powinna zainteresowac sie stacjami diagnostycznymi realizujacymi usługe stemplowania dowodu rej za 100zl.

    Dosc mam jazdy za dymiacymi wrakami bez porzadnych swiatel i hamulcow.

    • 6 0

    • A w niektórych stanach w ameryce północnej na przeglądzie ważne jest tylko:

      Aby spełniał normy ekologiczne, nie było wycieków i działały światła. Może być rdzewiejący, bez drzwi itp.
      Jak już tu przywołujemy inne państwa.

      • 3 0

  • Grzelak!!! Lizus Adamowicza, tępy kolek. (1)

    • 8 1

    • lizus tak, tępy nie, ale zamiast na sprawach merytorycznych to skupia się na fleszach massmediów, fejsach, twiterach itp. Zresztą jak cała jego partia. Nie wyciągają wniosków i skończą na śmietniku historii. Zalecam więcej pozytywistycznej pracy u podstaw, zatrzymania się na chwilę, zastanowienia. To nie playstation

      • 3 0

  • Się zobaczy.

    • 0 0

  • Widziałem w Holandii

    Tunel. A właściwie trzy. Jeden dla autostrady (3+3), drugi dla ruchu miejskiego (1+1) i trzeci dla pieszych, rowerów i... koni.
    Wszystko to jest na granicy miasta. Po jednej stronie domy, a po drugiej pola uprawne.
    Zapytałem, po co te tunele do nikąd dla pieszych i rowerów?
    Odpowiedź była prosta. Najpierw drogi, tunele i mosty. Później reszta. Za 5 lat będzie tam osiedle i nikt nie będzie musiał kombinować z durnymi autobusami dla rowerów.

    • 14 2

  • Rowerzysci !!! (2)

    Za przewóz roweru autobusem tunelem pod martwą Wisłą ma kosztować 3 złote tyle co normalny bilet argumentuje urząd tym że do tej pory rowerzyści płacili też za przejazd z rowerem promem Wisłoujście ale za prom płaci się 1 zł a nie 3 zł to jest różnica no i gdzie tu dbanie o ekologię ??

    • 10 1

    • nie wspominając że przepłynięcie promem to atrakcja.... (1)

      a przejazd autobusem pod tunelem...hmmmm

      Nie wspominająć o mieszkańcach. Jak ktos mieszka po jednej stronie a pracuje po drugiej to jaki ma sens rower? bez samochodu ani rusz. średniowieczna polityka

      • 2 2

      • Uwielbiam zwroty typu "nie mówiąc już o..." albo "nie wspominając..."

        po czym bezpośrednio następuje owo mówienie o i wspominanie.

        • 1 0

  • i znowu ktoś usnął w czasie projektu lub uzgodnień

    ........raz w tygodniu będzie jeździć ekipa i zasłaniać na godzinę znaki bo tunel zamknięty i TIRy będą mogły ignorować zakazy wjazdu. A to wszystko w dobie LED, komputerów, Tristara. A słyszały inżyniery o wyświetlanych znakach zmiennej treści??? A ku ku.

    • 9 1

  • (2)

    Ciekawe ktoredy pojada te samochody ciezarowe jak juz z tego tunelu wyjada. A no prosto w mieszkalna dzielnice Zaspa. Jedna z noclegowni Gdanska. A najlepszym dla tego typu trasy bedzie skrzyzowanie Jana Pawla z Rzeczypospolitej i znak ustap pierwszenstwa pod estakada. Moze komus ubedzie spalin na Trzeciego Maja tylko jakim kosztem...

    • 12 1

    • (1)

      Ma być zakaz wjazdu na Drogę Zieloną, co oznacza, że na Aleję JP2 tiry nie będą mogły wjeżdżać. I bardzo dobrze.

      • 2 1

      • Co takiego tirowca zakaz interesuje? Przyjedź na Przeróbkę i zobacz. Są zakazy, a ciężarówki leca do Portu aż miło bo im po prostu bliżej.

        • 8 0

  • rowerzyści ...... (8)

    wszystko by chcieli za darmo,najbardziej roszczeniowa grupa w polsce proponuje całkowitą dyskryminacje pedalarzy w szczególnosci tych w obcisłych rajtuzach i kolorowych wdziankach jak z gejowskiej parady

    • 6 16

    • to oni nic nie kupują nie pracują ni opłacają składek i podatków?To są jacyś ludzie drugiej kategorii?Widać że tak skoro budyniowe palanty z takimi "propozycjami" wyskakują

      • 2 0

    • Ja im proponuję przesiąść się do samochodów

      Te parę tysięcy mniej miejsc parkingowych w mieście na pewno odczujesz.
      I sznur samochodów długości z Gdańska do Gdyni raczej też.
      Hałas też sie zwiększy i zatrucie powietrza ale to już jest mniej odczuwalne dla takich hipopotamów jak ty zamkniętych w swoich blaszanych puszkach.

      • 4 0

    • A ja jestem rowerzystą który na codzień porusza się po mieście rowerem (4)

      I nie chcę jeździć tunelem. bo uważam że to bezsens. Wolę dookoła bo po to właśnie jeżdżę rowerem, więc dodatkowe kilometry nie są dla mnie problemem.
      Mnie też wyślesz do gazu - faszysto rasisto ? Takimi wypowiedziami bliżej ci do hitlera niż do Polaka.

      • 3 0

      • Przez zasmrodzone centrum to czysta przyjemność (3)

        z domu do pracy i z powrotem każdego dnia mogłoby ci sie odechcieć

        • 1 0

        • Niemal codziennie od 10 miesięcy robię conajmniej 20km rowerem po mieście (2)

          I jak mam jeszcze siłę i czas, to trochę poza miastem.
          jeszcze mi się nie odechciało i nie przewiduję, aby mogło mi się odechcieć.
          nie masz pojęcia o tej przyjemności. Na pewno większa niż czekać 3 zmiany świateł na każdym większym skrzyżowaniu.

          rower daje mnóstwo korzyści i samemu rowerzyście i otoczeniu, ale zapatrzeni w swe blaszane puszki ignoranci nie mają odwagi by to przyznać.

          musiałem przemodelować swoje życie trochę, żeby móc jeździć rowerem codziennie. To było sporo kombinowania i wysiłku, ale warto było.
          żal mi tych, którzy są zakładnikami swojego samochodowego stylu życia.

          • 3 0

          • Ja robię 25 przy czym połowa to park krajobrazowy (1)

            i jestem zdania ze dopóki nie wezmą się za diesle+ domki"na węgiel" to nie ma przyjemności z jazdy po miescie.

            Nawet brak infrastruktury nie przeszkadza tak jak ten smród.

            Wracając do twojej wypowiedzi: nie każdy ma codzien czas nadkładać ponad 10km

            • 1 0

            • Wiadomo że jak jeździsz do pracy, to im krócej tym lepiej

              Bardziej miałem na myśli wycieczki rowerowe. Po to się jedzie na wycieczkę rowerową chyba, żeby zrobić parę kilometrów na rowerze. Nie powiesz mi chyba, że te 1.5 kilometra w tunelu będzie zdrowsze i bezpieczniejsze, niż 10km na powietrzu.

              • 1 0

    • kierowcy maja za darmo to czemu rowerzysci nie mają mieć

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane