- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (45 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (281 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (15 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (164 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (52 opinie)
Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później
Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.
Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.
Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.
- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.
Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?
- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.
Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.
Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.
Etap I
- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej
Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.
Etap II
- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride
Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem z Galerią Bałtycką
Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.
Miejsca
Opinie (156) ponad 20 zablokowanych
-
2010-10-10 15:56
TEN ARTYKUŁ JUŻ BYŁ
ten artykuł już był. Ile razy jeszcze pojawi się do wyborów? Wizualizajce, iluminacje...
- 4 0
-
2010-10-08 22:24
po co to? (1)
Sala kinowa i teatralna na dworcu?
Niezbędne rzeczy.
Sugeruję: Bankomat, sensowną kawiarenkę, ciepłą poczekalnie i przede wszystkim więcej kas i całodobową sprawnie działającą informację! (!!)- 23 1
-
2010-10-10 14:50
po co to?
i dodam. Won menelom!
- 1 0
-
2010-10-09 22:06
Najpierw kupcie zarówki do podświetlenia zegara.... (2)
który od 10 lat nie działa - potem pogadamy o reszcie........
- 13 0
-
2010-10-10 11:00
odpowiadam na twoje zarzuty! jest już tworzona wizualizacja kupna nowych żarówek, więc nie cwaniakuj, bo jak byś chciał faktycznie zobaczyć godzinę na tym zegarze, to być poświecił sobie latarką. Wizualizację, która pokazuję jak pasażerowie świecą sobie latarkami, też już tworzymy. Co zatkało? :)
- 3 0
-
2010-10-10 09:09
dobre:-)
ja sie już odzwyczaiłem, zapomniałem i teraz lukam na zegar na wieży kościelnej
- 1 0
-
2010-10-10 10:54
Ludziska!!
jak mnie wybierzecie na prezydenta miasta, to doprowadze, to tego, że WSZYSTKIE drogi w mieście będą dwu lub pasmowe. Jak chcecie mogę wam zrobić wizualizację. A dworzec we Wrzeszczu, Oliwie i Gdańsku Głównym, będzie 5 razy wiekszy niż ten co wam obiecuje obecny gospodarz miasta.
- 0 1
-
2010-10-10 03:58
zawsze malkontenci... dajcie sobie siana
PKP to PKP, miasto to miasto. Na calym swiecie (moze oprocz Niemiec) cale miasta nie sa "piekne", tylko glownie syf i miejscami cos fajnego. Mysle, ze w Polsce tez nie mamy tyle kasy zeby ladowac kase w kazdy metr kwadratowy przestrzeni, nie wazne czy sie podoba czy nie. Dworzec jest PKP. Ludzie wsiadaja, ludzie wysiadaja. Widzialem znacznie gorsze dworce w krajach ZDECYDOWANIE bogatszych od Polski. Nie jest to zaden cel, ale moze po prostu musimy zrezygnowac z czesci naszych "virtualnych wizualizacji przyszlosci i naszego otoczenia"? Nie wiem czy kumacie o co mi chodzi, ale nie chce mi sie rozwijac tematu. Generalnie: nie bedzie, trudno. Bedzie - fajnie.
- 0 6
-
2010-10-10 00:37
Wiecie co...
oby tego ścierwa nie zrealizowali. No kuźwa po co tam dowalać obiekty handlowo-usługowe, skoro obok jest Galeria Bałtycka która posiada wystarczająco dużo takowych obiektów!
Ten dworzec wystarczy porządnie, ładnie wyremontować... Tzn. gruntownie wyremontować sam budynek, wyremontować perony (położyć tam jakąś nową kostke brukową), zamontować ładne, szklane wiaty (zadaszenie).- 3 1
-
2010-10-09 23:08
DWORZEC WRZESZCZ.
POWINNO SIE TEN DWORZEC OD RAZU ZBURZYC I WYBUDOWAĆ NOWY.NA RAZIE TO OWY DWORZEC ODSTRASZA SWOIM WYGLĄDEM.ZA CHWILE EURO TO WSTYD TAKI DWORZEC TURYSTOM POKAZYWAĆ.
- 4 2
-
2010-10-08 21:04
Polskie myślenie...najpierw wyremontować, żeby potem zburzyć i od nowa budować... (4)
- 159 7
-
2010-10-09 22:57
ten dworzec co jest mial byc tymczasowka na 10 lat wiec postoi jeszcze z 30 bo wiadomo tymczasowki sie najlepiej trzymaja.
- 1 0
-
2010-10-09 09:08
To dlatego, że na remoncie sie skończy. (1)
No ewentualnie nawet tego remontu nie uswiadczycie.....
- 4 0
-
2010-10-09 17:19
Swietny projekt!
- 0 0
-
2010-10-08 21:48
to nie jest myślenie. to pragmatyczne rozdawanie kiełbasy wyborczej :)
- 7 0
-
2010-10-09 21:44
dworzec ma miec kasy i poczekalnie , a centrum rozrywkowo-usługowym to w galeri B se robta
- 4 0
-
2010-10-09 21:43
O "drodze czerwonej" to BLAGAM, JUZ NIE CHRZANCIE!!!!!!!!
Od 50 lat w Gdansku opowiada sie bajeczki o "Drodze czerwonej. Moze jeszcze trzecie pokolenie rodziny znanego projektanta drog z Gdanska ma na ten temat robic kolejne "studia" i "opracowania". A panu prezydentowi dziekujemy za odgrzewanie 50-letniego kotleta....
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.