• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziennie powstaje 4,9 m tunelu pod Wisłą. Dlaczego tak mało?

Maciej Naskręt
26 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gotowa ok. 100-metrowa południowa nitka Tunelu pod Martwą Wisłą. Gotowa ok. 100-metrowa południowa nitka Tunelu pod Martwą Wisłą.

W piątek minęło 50 dni od rozpoczęcia drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM pracuje ze średnią prędkością ok. 4,9 m na dobę z wyłączeniem weekendów. Gdyby to tempo się utrzymało, kret w Nowym Porcie pojawiłby się trzy miesiące później, niż planowano. Władze GIK uspokajają, że nie chodzi tu o czas lub prędkość, a jakość wykonania.



Już 50 dni trwa drążenie tunelu pod Martwą Wisłą, którego inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL). W tym czasie maszyna TBM pn. "Damroka" wydrążyła 176 metrów południowej nitki podwodnej przeprawy. Średnio, po odjęciu 14 dni weekendowych, kiedy to prace na budowie stają, maszyna drąży 4,9 metrów dobę.

Gdyby Hiszpanie utrzymali takie tempo prac, maszynę zobaczylibyśmy w Nowym porcie za ponad pół roku, czyli później o trzy miesiące niż wstępnie zakładano. Należy pamiętać, że ta sama maszyna będzie musiała jeszcze raz przejść pod dnem Wisły, drążąc tym samym północną nitkę tunelu.

Władze GIK uspokajają. - To jest liczenie na skróty, pod uwagę trzeba wziąć szereg zdarzeń, jakie mają miejsce podczas urobku gruntu. Między innymi trzeba odliczyć czas na konserwację maszyny, która odbywa się cyklicznie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

- Dla nas najważniejsza jest staranność wykonania tego zadania, a nie bicie rekordów prędkości - dodaje Trykosko.

Jak przekonują władze GIK, to cały czas początek operacji, którą jest drążenie tunelu. Praca nabiera tempa i przekonują o tym liczby przebytych metrów przez kreta. W ostatnim tygodniu maszyna przesunęła się ze 122 na 176 metr, co daje średnią 10,8 metra na dobę przy 5-dniowym trybie pracy. To napawa optymizmem.

Ponadto obsługa maszyny TBM ma coraz większe zaufanie do badań geotechnicznych. - Potwierdzają się wykonane przez nas pomiary, które były realizowane przed rozpoczęciem drążenia tunelu, pokrywają się one ze stanem rzeczywistym - mówi Trykosko.

Na stronie internetowej miejskiej spółki można obserwować postęp przy drążeniu południowej nitki; m.in. dowiemy się, czy maszyna znajduje się pod dnem Martwej Wisły. Kliknij tutaj, by sprawdzić.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (97) 8 zablokowanych

  • Jacy inspektorzy... jakie kontrole... przestańcie wierzyć w te różne bajki... (2)

    Stadion w Letniewie wybudowali robotnicy pracujący NA CZARNO a delegacji i kontroli było tam codziennie miliontrzysta.

    Dzisiaj na tysiącach targowisk codziennie setki patroli z UKS kontrolują Polaków a tysięcy " bułgarów" którzy nie mają żadnych ŻADNYCH zezwoleń faktur i wogóle niczego nie tykają nawet patykiem.

    Znajomi handlarze są zrozpaczeni , Polaków wbijają na kasy fiskalne obkładają czym się da i walą manadty za byle co , nawet wymuszają mandaty niczym gangsterzy a " bułgarzy "się śmieją Polakom w oczy.

    Jedź i zobacz np. w Malborku Tczewie , Zalewie , Sierakowicach , Kwidzynie....całej Polsce.

    • 14 5

    • za duzo cpiesz chyba:-)

      • 2 9

    • Dziadek, wypij ziółka i odpocznij :)

      • 2 8

  • dlaczego tak malo?? a gdyby bylo 200 m dziennie to by bylo za duzo, bo pewnie w pospiechu cos sprzperza

    ale czego sie mozna po autorze spodziewac

    • 7 3

  • Dla sfrustrowanego "dziennikarza" (1)

    Panie redaktorze Naskret,
    Za "wierszowkę" kup pan sobie wiaderko i łopatkę i pokop pan sobie tunelik jutro na plaży, zobaczysz jaka to przyjemność, a potem dopiero napisz sensowny artykuł.
    Co z pana za maruda, nudziarz i pesymista!
    Niech pan wreszcie w siebie uwierzy, wszyscy odetchnąć z ulgą. Tymczasem pozdrawiam, Optymista

    • 5 8

    • pan redaktor mógłby lepiej

      zająć się rok temu wyremontowaną nawierzchnią estakady między Jana z Kolna a Marynarki Polskiej. Tam to jest dopiero fuszerka.

      • 4 1

  • tego typu maszyny, podobnie jak tomografy itp.

    kosztują codziennie sporo kasy i powinny być wykorzystywane codziennie. Tomograf powinien pracować niemal 24 h i wówczas schodzimy z jednostkowymi kosztami do tego stopnia, że podwożenie pacjentów taksówkami byłoby opłacalne...

    • 14 1

  • zakopiankę można byłoby utunelowić (3)

    koniec kłótni górali byłby

    • 5 2

    • no właśnie nie, (1)

      bo oni chcą drogi koło domu i karczma będzie i pensjonat i turysta się zatrzyma a tak to tunelem popędzi do innego

      • 2 2

      • ale tam nie ma miejsca na poszerzenie drogi, czyli trzeba

        wjechać w glebę

        • 0 1

    • Ja bym chętnie Panów Tuska i Rostowskiego utunelowił

      zrobiłbym im tunel z Warszawy na jakąś wysepkę na Pacyfiku, żeby nikt ich więcej nie widział

      • 0 0

  • tańsze są dwa mniejsze tunele

    niż jeden większy - mniej urobku do wywiezienia, mniej wytrzymałe stropy, mniejsza maszyna drążąca. Czy ktoś wie, jakie ciśnienie na strop jest brane pod uwagę do obliczeń? I czy betonowe łuki są jednakowe na strop i na dno? Czy te łuki są pojedyncze, czy jeszcze jest tam dodatkowa konstrukcja żelbetowa? Czy beton/cement jest specjalny? Ile kosztuje 1 m tunelu?

    • 3 4

  • dzisiaj ok. 16:10 był wypadek motocyklisty (1)

    na ul. Redłowskiej w Gdyni (przy stacji paliwowej). Chłopak leżał nieprzytomny i krwawił z głowy. Żadnych informacji? Jaki jest jego stan? Jak doszło do wypadku?

    • 3 7

    • i nikt nic nadal nie wie?

      żyje?

      • 0 2

  • Nie wiem jak wy (1)

    ale patrząc na roboty drogowe w Polsce i jakość ich wykonania trochę się obawiam na myśl o możliwej jeździe tym tunelem.

    • 5 3

    • S-7, Sucharskiego, Obwodnica południowa - muldy!!

      .. a moze tak specjalnie buduja w nowej technologi dla Polski!!!!

      • 0 0

  • Dziennie powstaje 4,9 m tunelu pod Wisłą. Dlaczego tak mało? - trójmiasto pl (2)

    A w trójmiasto gazeta pl - TBM bije rekordy: 14 metrów na dobę, 54 w tygodniu
    - Wciąż staramy się przyspieszać. Chcemy osiągnąć stałą średnią prędkość 12 metrów na dobę - mówi Ryszard Trykosko, prezes GIK. Póki co najlepszy był miniony tydzień pracy, kiedy maszyna wydrążyła 54 metry i udało się zbliżyć do planowanej średniej.
    Cały tekst:

    Gdzie prawda

    • 8 1

    • no ale trzeba zwiekszyć klikalność wśród

      frustratów.
      redaktorek podzielił sobie 2 liczby i wyszło mu wolno ale jakby nie daj boże cos się stało (patrz warszawa) to pierwszy by napisał o tym że pośpiech to przy łapaniu pcheł.
      Niestety dziennikarzy to już prawie nie ma są pismaki od klikalności z debilnymi tytułami i koniecznie dużą ilością wykrzykniów i znaków zapytania.

      • 1 4

    • tez lalem z tego:-D

      • 2 1

  • Prorok

    No to za miesięc powinni skończyć, w końcu to nie ujście Amazonki, Nilu ani Gangesu, chyba że znowu coś pomieszałem z geografią....

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane