• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • od kiedy (1)

    Od kiedy misto Gdńsk jest stolicą kszub?????

    • 8 2

    • troche ponioslo budynia

      • 2 1

  • a wlasnie ze mam

    cale 8 centymetrow

    • 1 1

  • Metropolitarna, czy GDAŃSKA, bo wciąż nie wiem (4)

    Nie widzę tutaj kilku stacji, a i przebieg trasy jakiś chybiony, może Prezydent Szczurek wie coś na ten temat ???
    Gdzie są stacje: Gdynia Karwiny, Dąbrowa, Chwarzno, Grabówek, Obłuże, Lotnisko Gdynia, a może nawet Kosakowo i bardzo rozbudowane Mosty, na koniec Rewa.

    No nie widzę tych stacji.....a Wy ??????????

    • 9 1

    • Ja też nie widzę (3)

      Nawet na "obecnie" głupio sytuowanym odcinku brakuje mi dwóch podstawowych stacji Mały Kack i Witomino.
      A ten Stadion i Fikakowo to chyba jakieś żarty są

      • 3 0

      • Co więcej (2)

        ja na pokazanych mapkach nie widzę Gdyni. Panie Szczurek, gdzie jest Gdynia?

        • 4 0

        • Co z tą Gdynią (1)

          No gdzie Ona, nie widzę sensownych wypocin na ten temat żadnego z pomorskich autorytetów.......
          to może ta PKM jednak nie Pomorska ???

          • 2 0

          • Gdańska

            Szczurka na wmurowaniu kamyka nie widać, zresztą po co miałby tam być......

            • 1 0

  • Stolica kaszub Gdańsk - że co ???????????? (1)

    • 9 1

    • no, że budyń tak se ubzdurzył ...

      • 3 1

  • PICU PICU

    klakierstwo i pokazówki na POkaz jak za komuny
    PO=PZPR

    • 7 2

  • Mała prośba (5)

    Budowa odcinka gdańskiego przez PKM jest ciągle monitorowana przez dziennikarzy i wiemy dzięki temu co się dzieje na bieżąco. Chciałabym aby również tak monitorowano odcinek gdyński, który pozwoli na pełne wykorzystanie koleji.

    • 58 9

    • A czy przy okazji

      wizyty tylu polityków któryś z dziennikarzy dowiedział sie, czemu nie będzie budowana s7 do Elbląga, obecnie chyba najważniejsza droga w regionie, ani w ogóle żadna droga na Pomorzu, za to za grube miliardy buduje sie tunele na Zakopiance, by wygodniej wjechać na Giewont i znikąd do granicy czeskiej, by wygodniej dojechać nieistniejącą drogą u nas do nieistniejącej drogi w Czechach?
      Bo ja chętnie uslyszalbym, czemu znowu mają Pomorze w powazaniu...

      • 2 1

    • Proste (3)

      na odcinku gdyńskim nic się nie dzieje i nic się dziać nie będzie, bo Gdynia wolała budować lotnisko. Kolejka będzie jechała z Gdyni Głównej bezpośrednio do Rębiechowa. W planach jest na razie tylko jeden przystanek - koło Wzgórza Św. Maksymiliana. Brawo Gdynia!

      • 29 3

      • nieprawda (1)

        w pierwszym etapie planowane są 3 przystanki, ale na linii, która istnieje i jest modernizowana z regionalnego programu operacyjnego. kolejny etap to elektryfikacja PKM oraz pociągnięcie jej do Obłuża w Gdyni

        • 7 6

        • ?

          Skąd weźmiesz kolejny miliard na 10 kilometrów torów?
          Nie ma kasy...

          • 1 2

      • W planach napewno jest stacja Karwiny i dwie inne, więc nie siej zamieszania pieniaczu.

        • 5 6

  • Szyna węgielna... (6)

    Czy oni nie widzą, że to już jest żałosne? No dobrze, trochę śmieszne też.

    • 39 18

    • ale (3)

      Tu chodzi o to że trzeba zrobić oficjalne rozpoczęcie, przecież trzeba tej wódki się napić jakiś dobry obiad zjeść oczywiście wszystko za free.

      • 22 5

      • i aby nie spóźnić się na raut ( najeść i napić się za darmo ) (1)

        trzeba mieć dobry zegarek

        • 16 3

        • dygresja

          Na youtube gdyński zespół śpiewa nawet piosenkę: Dr Hackenbush - Zegarek .

          • 1 0

      • refleksja

        Czy pamiętacie tow. Bliniaka z "Czterdziestolatka"?

        • 0 1

    • Ciekawe czy...

      ...pod budowę np. nowego wysypiska śmieci będzie wmurowany śmietnik węgielny???Czy może wiadro na węgiel???

      • 9 3

    • a nie lepiej akt erekcyjny? :)

      tylko żeby nie było jak z tym tunelem pod Wisłą: wery importantne persony, pompa i wielkie otwarcie (parasola w d...) a tunelu nie widać.

      • 2 6

  • Skąpiradła... (2)

    Dziś o 4 rano do godziny 9 doczyszczałem tam ten cholerny parkiet (co za niskobudżetowy szmelc), i dostaliśmy za to tak śmieszne pieniądze...że szkoda gadać (tak się szarpnęli, że dali 5zł/netto za godzinę, i jeszcze się czepiali, że jest źle bo w tym samym czasie stado baranów łaziło po tej umytej podłodze mając naszą pracę w du....pie, rzygać mi się chce na ten kraj i na tych ludzi

    • 3 3

    • za 5 na godzinę, bym nawet nie chciał stać i pilnować

      żeby nie włazili na ten parkiet, nie mówiąc już o kiwnięciu palcem w bucie w kierunku zrobienia czegokolwiek. Taka stawka to nawet nie kpina, to już obelga.

      • 2 1

    • do tego miałem beke bo obok budimex robił za pomoc drogową i zamówili potężny dźwig żeby przenieść pozostawione auto z terenu budowy gdzieś na bok :) 3 godziny się zastanawiali jak to zrobić, białe kaski :D

      • 3 4

  • Moze by najpierw SKM dobrze jezdzila i byla czysta i schludna (1)

    Może by SKM dobrze jezdzila, często, bez opoznien, awarii, a do tego poproszę o czyste, schludne wagony, bo poki co to nie zmienia się ten bałagan od lat

    Już nawet w wawie jakos im się udało częściowo poprawić transport - przykład metro, czy warszawska SKM - czyste pociągi, te od SKM z klima, nowki (choć oczywiście już pociągi Kolei Mazowieckich, których sporo jeździ po wawie, jako pociągi dla dojezdzajacych z miejscowości podmiejskich, taki sam bałagan jak w trójmiejskiej SKM)

    • 8 3

    • czystosc

      czyste, schludne wagony?? A niby kto robi ten syf? Ludzie! Dopóki Polak nie dorośnie, nie będzie chłał i brudził w pociągach to nie będzie czystości w wagonach. No niestety! :P

      • 1 2

  • Patrzę na film... i jakoś nie widzę tam osób które rzeczywiście przyczyniły się do powstania PKM

    Mówię tu o projektantach... znam kilku z nich. Ludzie przez 2 ostatnie lata naprawdę dużo serca i wysiłku włożyli by dziś ta budowa mogła ruszyć. Widzę za to polityków, samorządowców, ludzi z tej śmiesznej spółki... To kolejne święto na pokaz dla uhonorowania tych którzy na to nie zasługują...

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane