• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • Na mapie jest BYK jakich mało (1)

    Stargard Gd. zamiast STAROGARD GD.ktoś z GTC nie przyłożył się do pracy

    • 18 1

    • jakiś gość ze Szczecina pewnie

      • 1 2

  • budować (1)

    jadąc w Polskę wolę jechać dłużej i coś po drodze zwiedzić,zatrzymać się gdzie mam ochotę niż zasuwać 140 smętną i monotonną autostradą

    • 4 38

    • Szczegółnie jak suniesz do klienta i masz takich klientów trzech do odwiedzenia...

      ... już to widzę. :)

      • 8 1

  • AmberOne ?? (16)

    Myslałem, ze jestem w Polsce i mówi sie po Polsku.

    • 23 7

    • Po polsku to się mówi...

      spier....aj i poproszę

      • 9 1

    • Po polsku to...

      ...przymiotniki pisze się małą literą.

      • 8 3

    • oczywiscie masz racje! (5)

      amber łan!haha :D

      • 10 0

      • Bursztynowy Łan- piękne;-))))) (3)

        przeciez to wbrew ustawie o jęz. polskim, psia mać Shiraz Park i Oliva Business Center, czemu nie zmienić Gdańsk Wrzeszcz na Gedansk Scream! ;-)))

        • 13 0

        • Ołów w poglądach (2)

          Zawsze mnie bawi niekompetencja wypowiadana autorytatywnie. Przeczytaj dobrze ustawę, jeżeli twierdzisz, że została złamana. Jeżeli nie, no zacznij walczyć o MILENIUM, KOKA KOLA itd itp. No i nie ucz się broń Boże obcych języków, bo i po co ? Przypominam sobie jak mój kolega wylądował w Holandii do legalnej pracy na stałe, w całkowicie holenderskiej firmie i był zdziwiony, że wszystko po angielsku, nikt nie pyta, czy zna holenderski, tylko jakoś bez problemów funkcjonuje...

          • 0 3

          • Jeśli holenderska firma ma powiązania międzynarodowe to angielski nie dziwi ale jeśli pracuje wyłącznie na krajowym rynku to pisma po angielsku lub porozumiewanie się wewnątrz firmy po angielsku jest trochę dziwne...

            • 1 0

          • człowieku nikt nie neguje przydatności znajomości języka angielskiego. Byłem kilkanaście razy za granicą na wschodzie zachodzie i gdzieś tam jeszcze i wiem że znajomość angielskiego to podstawa (no oprócz Francji :) hahahahha)Ale wiem też i widziałem (w większości) że nazwy obiektów, instytucji w większości są w ojczystym języku.Millenium - tutaj pudło biegnij do słownika wyrazów bliskoznacznych, coca-cola to zastrzeżona nazwa firmy zagranicznej. I teraz napisz jak to się ma do nazwy amberłan?

            • 4 0

      • a moze mialo być namber łan...?

        • 0 1

    • Lead (6)

      Podoba mi się. nie zaściankowe i łatwe hasło jako nazwa historycznego szlaku. Nie wiem, czy turysta wymówi szlak bursztynowy, a jestem człowiekiem otwartym i nie mam kompleksów

      • 1 7

      • (1)

        Wiesz tu nie chodzi o zaściankowość.. Wyobrażasz sobie taką nazwę w Niemczech lub o zgrozo we Francji?!! Następnie nikt nie musi znać języka angielskiego. Np.: wiele osób po prostu nie będzie umiało napisać poprawnie tej nazwy, i co ważne nie będą musieli. A może tak powinniśmy zbuntować się i specjalnie pisać amberłan...

        • 1 0

        • A powodzenia

          A pisz sobie jak chcesz. jestem przekonany, że dla zdecydowanej większości ludzi, to żaden problem. Ci co nie umieją, i tak będą mówili A-1... Całkowicie zastępczy temat.

          • 0 3

      • Kompleksów nie masz. Rozumu tez nie. Pokażmy jacy to my "niezasciankowi "jestesmy!! Po co nam w Gdańsku "Wrzeszcz"? Nazwijmy nowocześnie i niezaściankowo - "Scream". a przez Gdańsk niech biegnie "Grunwaldzka Street" albo inna "wallej".

        • 4 0

      • (2)

        Jak się ma ciężką głowę ( ang. lead = ołów ) to się pisze ciężko. Angielskojzycznych turystów mało więc polski turysta wymówi szlak bursztynowy bez problemu. Kiedyś też tu pisałem że gdyby osiedle w Calais czy Dunkierce tzw z angielska developer nazwał English Channel Apartments to Francuzi by go zakrakali

        • 4 0

        • Lead (1)

          To słowo ma jeszcze parę znaczeń... A mów sobie bursztynowa jak chcesz, albo jeszcze inaczej. Proponuję zacząć reformy od KOKA KOLA. Mnie się Amber podoba,mam do tego prawo, nie zaczynam od wyzywania ludzi od durniów i trochę nam nie po drodze z odmienną kulturą osobistą. Jeżeli uznajesz się za speca od języka, to weź się za tych, co do dzisiaj mówią KUBIKA na znanego kierowcę, bo inaczej nie potrafią. A nazwy handlowe może sobie wykonawca wymyślać jakie chce. Takie jego prawo. Moim zdaniem brakuje jeszcze znaków dwujęzyczych.

          • 0 4

          • Nie jestem specem od języka i nie użyłem słowa dureń ale nie podobają mi się te wszystkie Office Park, Sea Towers, AmberOne, Waterline itd i takie moje prawo. Jak tak dalej pójdzie to będziemy jeżdzić karem do szopu. Natomiast nazwy handlowe nie wymyśla wykonawca tylko zamawiający (Ministerstwo Infrastruktury).

            • 4 0

    • ciesz się że nie amber 'ainz'

      • 1 1

  • A na tej mapce poglądowej jest STARGARD a nie STAROGARD

    Najwyraźniej robił to jakiś łosiek z cĘtrali a nie mieszkaniec tego rejonu.

    • 11 1

  • PiS=Papryka i Salami (1)

    Przy tej okazji należy przypomnieć że Papryka i Salami zabrała koncesję na budowę autostrady firmie GTC i omało nie utrącili tej inwestycji. Dopiero sąd unieważnił ich zapędy.

    • 33 10

    • Zgadza się ówczesny minister Polaczek z PIS-u zablokował całą inwestycję ! Tak to już dawno jeździlibyśmy tą A 1 -nką. Naszczęście w 2007 roku opcja oszołomów się skończyła i teraz mamy chciaż te 152 km autostradki :)

      • 5 3

  • Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

    nie wiem czy w tym zdaniu czegoś nie brakuje

    • 8 0

  • Prędkość projektowa 120 km/h

    niezle :) a rozwijane predkosci to od 140km/h w gore :)200km/h nie jest czyms nadzwyczajnym na tej drodze

    • 3 2

  • Drogo... (1)

    Fajnie ale czemu tak drogo, to co zaoszczędze na paliwie oddam za przejazd .... Czy nie możnaby jakiejś lepszej promocji wymyslić ?

    • 11 1

    • Na autostradzie paliwa nie zaoszczędzisz jadąć maksymlanie ile można tj 140.Jadąc 90 będzie można zasnąć ;)

      • 3 1

  • Połowa forum już narzeka (3)

    Nie ma autostrad źle , są autostrady źle . Co za zrzędy , jak stare dewoty.Musicie frustraty psuć humor ludziom z samego rana ?

    • 33 9

    • (2)

      pisze sie ludziĄ analfabeto

      • 4 10

      • No comment

        • 4 1

      • Zamilcz, głupia.

        • 4 1

  • No pięknie, nareszcie !!!

    Tylko cena przejazdu to prawie cena paliwa zużytego do przejechania tej drogi

    • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane