• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś otwarcie AmberOne, czyli wydłużonej autostrady A1

Katarzyna Moritz
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo. Kierowcy z nowego odcinak A1 będą mogli do 14 stycznia korzystać za darmo.

Dokładnie o godz. 19 w piątek zostaną zdjęte szlabany i kierowcy będą mogli wjechać na nowy odcinek autostrady, między Nowymi Marzami a Toruniem. Dzięki nowemu, 62-kilometrowemu odcinkowi A1, podróż z Gdańska do grodu Kopernika może zająć raptem 65 minut. Do połowy stycznia zapłacimy za całą trasę jedynie 17,60 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Budowa drugiego odcinka autostrady A1 trwała dokładnie 27 miesięcy. Prace ruszyły w lipcu 2009 roku. Budowa pierwszego, 90-kilometrowego odcinka od Rusocina do miejscowości Nowe Marzy pod Grudziądzem rozpoczęła się w 2005 roku, a oddano go w 2008 roku. Koncesję na budowę i eksploatację łącznie 152 km drogi już w 1997 roku otrzymała firma Gdańsk Transport Company.

Obecnie oddawany odcinek z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most nad Wisłą w Polsce, nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Do jego budowy zużyto niemal 80 tys. m sześc. betonu i 14 tys. ton stali. Jedna nitka mostu ma szerokość 17,35 metra.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe - Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz - oraz cztery pary miejsc obsługi podróżnych - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś, gdzie będą parkingi toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy zamierzasz korzystać z nowego odcinka A1?

Na terenie punktu Malankowo będzie też stacja paliw LOTOS-u, której uruchomienie planowane jest na koniec października. Ma tam też powstać w przyszłości bar McDonald.

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 są linowe bariery ochronne. Zamiast dobrze znanych stalowych, obecne to system lin stalowych, zamocowanych do specjalnych palików. Jednak wbrew pozorom liny potrafią zatrzymać nawet ciężarówkę łagodząc siłę zderzenia.

Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym. Pocieszające jest jednak to, że przez najbliższe 90 dni kierowcy będą mogli nacieszyć się nową drogą za darmo. A za przejazd całą trasą z Trójmiasta do Torunia zapłacimy 17,60 zł, a dopiero po 14 stycznia przejazd ten będzie kosztować 29,90 zł.

Budowa 62-kilometrów autostrady kosztowała 3,1 mld zł. Za te pieniądze zbudowano drogę, która waży ponad 15 mln ton. Składa się na to 12,4 mln ton mas ziemnych, 1,1 mln ton kruszywa na podbudowę, 600 tys. ton betonów i 1,250 mln ton mieszanek bitumicznych.

Roboty budowlane na obu odcinkach A1 prowadziły firmy Skanska i NDI. Przez trzy kolejne sezony budowlane w szczytowych momentach prac na budowie przebywało nawet 4,5 tys.

Przy codziennej obsłudze trasy z Gdańska do Torunia znajdzie pracę łącznie 300 osób, z czego połowa będzie pobierała opłaty. Pozostałe osoby będą odpowiadać za odśnieżanie, sprzątanie, naprawy czy koszenie trawy.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny, 144-kilometrowy odcinek autostrady A1, między Toruniem a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Parametry techniczne A1

Autostradę tworzy sześć warstw, pierwsze trzy górne o grubości 27 cm to nawierzchnia. Poniżej znajduje się 20 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Jest ona ułożona na 50 cm warstwie mrozoochronnej, której wierzch stabilizowany jest cementem.

Potocznie mówi się, że nawierzchnia zbudowana jest z asfaltu, tymczasem tak naprawdę wykonywana jest z mieszanki mineralno-bitumicznej, a asfalt stanowi jej komponent. Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, z której ułożono nawierzchnię 62-km odcinka autostrady zużyto 1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. 

Prędkość projektowa 120 km/h
Liczba jezdni 2
Liczba pasów ruchu 4
Szerokość pasa ruchu 3.75 m 
Szerokość pasa dzielącego 4.00 m 
Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m 
Szerokość korony drogi 28.50 m 
Skrajnia pionowa 4.70 m 
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Rodzaj nawierzchni bitumiczna


Takie bariery zamocowano na kilku odcinkach nowej autostrady.

Opinie (284) 9 zablokowanych

  • jadąc tą autrostradą rezygnujesz z:

    ograniczeń do 40km/h, zakazów wyprzedzania, fotoradarów co teren zabudowany, przejść dla pieszych na które wchodzą nagle bezmyślne matki z dziećmi, hamujących w ostatniej chwili przed skrętem w lewo miekszańców wiosek przez które przejeżdżasz, maszyn rolniczych wyjeżdżających z zabłoconego pola, wyprzedzających na trzeciego kierowców tirów, samochodów oznaczonych rybką lub przeciwnie 15 letnich BMW rzucających wyzwanie każdemu z inną rejestracja itd... możnaby długo wymieniać... Warto? Myśle, że tak.

    • 42 4

  • Zastanawiałam się,czemu nie można taniej (3)

    Ale dziś już wiem. Za maksymalną cenę ma przejechac jak najmniejsza ilośc samochodów,żeby im tej nowej autostrady tak szybko nie "zużyli". Cena 60zł jest na pewno wygórowana. Ciekawe ile przejechanie podobnego odcinka kosztowałoby w Niemczech?

    • 15 1

    • w Niemczech za darmo, nie byles?

      • 4 1

    • ile przejechanie podobnego odcinka kosztowałoby w Niemczech? (1)

      NIC !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 0

      • Powyżej 12 ton płaci się. A planują wprowadzenie opłat także i dla samochodów osobowych.

        • 1 0

  • Do produkcji 1 mln 300 tys. ton masy mineralno-bitumicznej,(...)zużyto ...

    1 mln 250 tys. ton kruszywa, 975 tys. ton wypełniacza i 70 tys. ton asfaltu. to razem 2 290 000 ton składników i tylko 1 300 000 ton gotowego produktu...???Gdzie się podziało kilkadziesiąt tysięcy wielkich ciężarówek z masą asfaltową ???Pani Katarzyno !!!właśnie wykryła Pani wielką aferę gospodarczą !!!

    • 14 2

  • Brawo projektanci z Transprojektu Gańskiego (2)

    jak zwykle ani słowa o tych co zaprojektowałi autostradę

    • 9 1

    • i ani słowa o tych co sie na nią zrzucają i potem jeszcze zapłacą za przejazd!

      chociaż serduszka jak owsiak by dali;-))))))))))))))))))JURKU POZDRAWIAM I SZACUN OCZYWIŚCiE!

      • 4 0

    • Macie tam jeszcze robotę w Transprojekcie ? Czy zaczęli już zwalniać ?

      Koniec drogowego boomu jest bliski. Najpierw odczują to projektanci, a za rok, dwa firmy wykonawcze.

      • 1 0

  • Pani Kasiu (2)

    Przed kliknięciem "Enter" warto chociarz raz przeczytać co się napisało a nie od razu ustawiać się po wypłatę. No bo w końcu to za ile pojedziemy do połowy stcznia? za darmo, czy za 19,90 ?

    • 9 1

    • Panie Sławku

      Istniejąca część autostrady pozostanie płatna, bezpłatny do 14 stycznia będzie jedynie nowy odcinek.

      • 0 1

    • nie wystarczy znać alfabet ,trzeba jeszcze posiąć sztukę czytania ze zrozumieniem

      • 1 1

  • (1)

    co to za ganges na zdjeciu?

    • 2 2

    • malkontent

      • 0 0

  • Marudery (1)

    Polacy jak zwykle marudzą. Jak nie ma to źle, że nie ma, jak jest to dlaczego tak drogo.Dlaczego trawa jest zielona a słoneczko żółte?? Tak musi być i tyle a jak komuś się nie podoba to niech nie jeździ tą autostradą, bo zaraz znowu będzie źle że zjazdy są nie tam gdzie trzeba , mogłyby być 100 metrów bliże lub dalej. Oj ludzie ludzie Zachowują się jak Smerfy Marudy ciągle coś. Może tak szybki kurs optymizmu co!

    • 6 7

    • Drogo, drogo, drogo!!!

      • 2 0

  • a ty ....

    we wszystkim widzisz moherowe berety..??masz problem z głową!

    • 3 3

  • A czy na otwarciu będzie ksiądz z kropidłem?

    Bo bez księdza, to nie wypada.

    • 7 4

  • a do Wawy się opłaca? (5)

    Czy z Gdańska do Wawy teraz szybciej będzie przez Toruń? Czy dalej jechać starą 7-mką? Jadę do rawy mazowieckiej i tak się zastanawiam którędy jechać?

    • 4 0

    • Nawet bez tego odcinka szybciej było A1. Na "siódemce" wrze rozbudowa, poszerzanie, stąd objazdy, płyty... tylko knajpy fajne - Mariaszek, "Biesiadna" w Dalni..

      • 3 0

    • w ile ? (2)

      ile sie srednio jedzie ? zakladajac constans 140km/h na autostradzie ?

      • 0 0

      • Zatem: (1)

        Gdańsk - Lubicz: 0,8h - 1hLubicz - Płońsk: 1,5h - 2hPłońsk - Warszawa: 0,8h - 1hWersja dla szybkich: nieco ponad 3h.Wersja spokojna: 4h + jakieś przerwy.Teraz bedzie ok, bo od razu na 10tkę, bez jeżdżenia po wiochach, zamkach krzyżackich i innych takich.Dużo lepsza trasa niż DK7. Ale co to się będzie działo na 10tce w przyszłym roku jak wawka zacznie jeździć na półwysep...

        • 4 0

        • Lead

          Racja. Przez toruń robi się 340 km z Gdańska do Torunia. Teraz męczyć władze o drugą nitkę na odcinku Toruń-Płońsk. W planach jest tam droga szybkiego ruchu, a więc 120 km/h

          • 2 0

    • szybciej było i tak

      nawet bez tego odcinka jadąc A1-grudziądz-brodnica-rypin-sierpc-płonsk-wawa było szybciej niż krajową siódemką. Teraz będzie zapewne jeszcze szybciej

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane