• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-bilet od lipca

Michał Stąporek
30 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trwałość karty miejskiej, na której zapisany będzie bilet elektroniczny dostawca szacuje na 10 lat. Trwałość karty miejskiej, na której zapisany będzie bilet elektroniczny dostawca szacuje na 10 lat.
Od 1 lipca w Gdańsku pojawią się bilety elektroniczne. Karta z chipem zastąpi bilety miesięczne i semestralne.

Po latach obietnic i zapowiedzi w Gdańsku pojawi się w końcu bilet elektroniczny. Miasto podpisało właśnie wartą prawie 1,1 mln zł umowę z giełdową spółką Emax, która oprócz systemu informatycznego dostarczy również 75 tys. kart chipowych i 25 czytników dla kontrolerów.

Na granatowej karcie ozdobionej gdańskimi zabytkami znajdzie się chip, w pamięci którego zostanie zapisana informacja o naszym bilecie. Od lipca kartę będzie można "załadować" biletem miesięcznym i semestralnym. Docelowo będzie można na niej zapisać także abonament na krótsze przejazdy, np. tygodniowe.

Karta będzie wydawana w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego, natomiast comiesięczne doładywanie jej będzie się odbywało w tych samych miejscach, w których dziś kupuje się znaczki na bilety miesięczne. - Mam nadzieję, ze wniosek o wydanie karty będzie można złożyć np. przez internet, tak żeby proces ich wydawania był jak najsprawniejszy - sugerował na konferencji prasowej prezydent Paweł Adamowicz szefowi Zarządu Transportu Miejskiego, Włodzimierzowi Popiołkowi.

O zaletach biletu elektronicznego można by długo mówić. Jest bezpieczny dla pasażera, ponieważ w momencie zgubienia bądź kradzieży karty, zapisany na niej bilet można zablokować i wydać duplikat. Miastu gwarantuje większe przychody, ponieważ jest go dużo trudniej podrobić niż kolorowe znaczki naklejane na kartonowe legitymacje. Do plusów należy również to, że w przyszłości może pełnić także inne funkcje: wejściówki do gdańskich atrakcji turystycznych i rozrywkowych. Miasto chce także emitować limitowane serie, sprzedawane kolekcjonerom.

Minusem nowego biletu jest 10 złotowa kaucja, jaką trzeba będzie zapłacić za plastikową kartę. - To konieczne - przekonują przedstawiciele władz miasta. - Inaczej pasażerowie braliby nową kartę co miesiąc, a ich wykonanie przecież kosztuje.

Innym problemem związanym z kartą jest to, że pasażer nie będzie mógł sprawdzić na własną rękę, czy zapisano na niej poprawny bilet. Pasażer, który dowie się o złym zapisie na swojej karcie od sprawdzającego go kontrolera, może mieć więc uzasadnione pretensje. - Nasz system umożliwia samodzielne kontrolowanie biletów, ale trzeba by zmienić część kasowników w gdańskich tramwajach i autobusach - tłumaczy Wojciech Dziewolski, członek zarządu firmy Emax. Jednak zarówno przedstawiciele Emaxa jak i Paweł Adamowicz przekonują, że system może być i będzie rozbudowywany.

Trzeba dodać, że wprowadzenie biletu elektronicznego w Gdańsku nie wiąże się w żaden sposób z ujednoliceniem taryf przewozowych ani wprowadzeniem wspólnego biletu dla miast wchodzących w skład aglomeracyjnego związku komunikacyjnego. - Oczywiście chętnie będziemy służyć naszymi pionierskimi doświadczeniami, jeśli inne miasta będą chciały wprowadzić podobny system u siebie - zapewnia Paweł Adamowicz, zapominając jednak, że regionalnym pionierem w korzystaniu z elektronicznego biletu jest Wejherowo.

Władze Gdańska zakładają, że elektroniczne bilety całkowicie zastąpią papierowe bilety miesięczne do końca 2006 r.
Za co te 10 zł?
Gdy kilka lat temu kartę miejską wprowadzała Warszawa, mieszkańcy musieli za nią płacić 5 zł. Jednak Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji uznał, że pobieranie takiej opłaty jest nielegalne. Dlatego Gdańsk, podobnie jak m.in. Poznań zdecydował się na pobieranie kaucji, zwracanej w momencie rezygnacji z biletu. Nie udało nam się jednak dowiedzieć, czy władze Gdańska będą waloryzować kwotę 10 zł, gdy pasażer zrezygnuje z biletu elektronicznego po 10 latach jej używania.
Warto też zauważyć, że miasto - jak samo przyznaje - zaoszczędzi na kosztach druku kartonowych wkładek i znaczków do biletów. Trudno więc zrozumieć dlaczego koszt wykonania kart chce przerzucić na pasażerów.

Opinie (100) 1 zablokowana

  • E bilet

    a co z turystami

    • 0 0

  • już widzę te kolejki..

    ..po tę kartę. Nie wierzę w sprawność tego systemu, ani pod względem informacji dla pasażerów ani jego wdrożenia, tym bardziej eksploatowania...drżyjmy Obywatele Gdańska

    • 0 0

  • Czy WRESZCIE bedzie mozna placic karta kredytowa?

    Czy WRESZCIE bedzie mozliwosc zaplacenia gdziekolwiek za bilet miesieczny karta kredytowa lub bezposrednim przelewem z konta? To juz XXI wiek!!! Podobno... ;-)

    • 0 0

  • Gwiazdor....

    Ideał w Singapurze?..nie przesadziłes.?..ile tych kart nazbierałeś?(poza tą jedną).
    Obecnie za wydanie biletu nic się nie płaci,a za 75000x10 wyciąga sie od mieszkańców 750 000,-zł.Chyba lekka przesada.

    • 0 0

  • Kupcie sobie samochody

    jak tak narzekacie na ceny biletów,jak ktoś jest madry to znajdzie sobie dobra prace i dostanie auto służbowe i jezdzenie go nic nie kosztuje,ja za darmo jezdze służbowa fabią i śmiesza mnie nieudacznicy życiowi muszący jeżdzic tramwajami czy kolejką

    • 0 0

  • póki co nie widzę żadnych korzyści

    ale moze w mairę rozbudowywania systemu sytuacja się poprawi !

    • 0 0

  • do menedzer-dupek

    a pomyslales ze niektorzy nie moga miec prawa jazdy?

    BTW jak cale 3city wsiadzie do samochodow to miasto stanie :]

    BTW 2 firmowa fabia - to chyba za kare :>

    • 0 0

  • no fajnie...

    No fajnie ciekawe kiedy ZKM Gdynia wprowadzi taki elektroniczny bilet... BRAWO dla Gdańska za takie rozwiazania

    • 0 0

  • czego się nie robi...

    ... przed wyborami :>

    • 0 0

  • NIe czepiajcie sie tych 10zl

    wszedzie za chipy sa kaucje. bylem na nartach to kaucja za skipas kosztowala 3 euro. chip po prostu kosztuje. z reszta widac to bo te 1.1 mln zl z nikad sie nie wzielo. przypominam ze to jest kaucja a nie zakup. takze nie mazac sie lalusie(internetowi malkontenci)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane