• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E-bilet w Trójmieście, jak we Wrocławiu?

Krzysztof Koprowski
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Nowy wrocławski kasownik. Być może i u nas pojawi się takie rozwiązanie za dwa lata. Nowy wrocławski kasownik. Być może i u nas pojawi się takie rozwiązanie za dwa lata.

Podczas gdy w Trójmieście pasażerowie wciąż nie mogą doczekać się biletomatów w pojazdach, Wrocław właśnie je demontuje. Powód? Stolica Dolnego Śląska wdraża elektroniczny system biletów powiązanych z kartą bankową. System ten będzie podobny do rozwiązania, które pojawi się w Trójmieście za dwa lata, dlatego warto zobaczyć, jak będzie działał.



Czy korzystał(a)byś z opcji płacenia za bilet kartą bankową?

Pasażerowie komunikacji miejskiej w Trójmieście nie mają łatwo. Mimo funkcjonującego od lat Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, wciąż panuje całkowita dezintegracja biletowa, a zakup biletu jest wyzwaniem nie tylko dla turystów. O ile w Gdańsku i na przystankach SKM działają stacjonarne biletomaty, to na gdyńskich przystankach autobusowych i trolejbusowych wciąż takich urządzeń brakuje.

Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem byłby montaż biletomatów wewnątrz pojazdów. Te jednak zajmują cenne miejsce, a ponadto wymagają ciągłego serwisowania - wymiany papieru, a w przypadku przyjmowania monet (np. w Warszawie), także ich opróżniania z zachowaniem rezerwy do wydawania reszty.

I to między innymi z tych powodów Wrocław od 8 marca wprowadza rozwiązanie, które będzie przypominało system osiągalny w Trójmieście najprędzej za dwa lata.

Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Tak wyglądały dotychczasowe biletomaty we wrocławskich tramwajach i autobusach. Tak wyglądały dotychczasowe biletomaty we wrocławskich tramwajach i autobusach.

2 w 1, czyli kasownik i biletomat



Z wrocławskich tramwajów i autobusów oprócz wspomnianych biletomatów znikają także tradycyjne kasowniki. Zastąpią je nowe - z otworem do kasowania papierowych biletów oraz dużym wyświetlaczem dotykowym.

Jeżeli wsiądziemy do pojazdu bez biletu papierowego lub okresowego, na wyświetlaczu będziemy mogli wybrać potrzebny bilet, a następnie go opłacić poprzez przyłożenie do urządzenia karty bankowej lub telefonu komórkowego z opcją płatności zbliżeniowych. Kasownik-biletomat nie wydrukuje nam biletu, a jedynie powiąże jego zakup z naszą kartą płatniczą.

- [Wrocławski] system UrbanCard będzie automatycznie przypisywał bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa - dodaje Kamila Kaliszak, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Podczas kontroli kartę lub telefon będzie trzeba zbliżyć do czytnika kontrolera. Ważność biletu czasowego można również w dowolnym momencie sprawdzić za pośrednictwem odpowiedniej opcji na ekranie dotykowym nowego kasownika.

Przedpłacona karta dla tych, którzy nie mają karty w banku



Osoby, które nie posiadają konta bankowego z kartą, mogą wcześniej wyrobić specjalną kartę miejską z opcją jej zasilania (tzw. przedpłacenia) w punktach obsługi pasażera oraz biletomatach na przystankach (tutaj nadal będzie można płacić gotówką). Ze sprzedaży w kioskach czy sklepach nie będą też wycofane dotychczasowe bilety papierowe.

Wrocław będzie przykładem dla Trójmiasta?



Nowy system sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, którego wdrożenie zapowiedziano w 2020 r., ma funkcjonować w sposób zbliżony do Wrocławia. Wciąż nie wiadomo jednak, czy uda się go zintegrować z kartami bankowymi.

Z dotychczasowych słów samorządowców wynika, że podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej (podobne rozwiązania działają już m.in. w Wejherowie, Poznaniu oraz w górnośląskiej konurbacji). Pomorski system ma ponadto w sposób najkorzystniejszy i zautomatyzowany dobierać bilety do pokonanej przez pasażera trasy.

Elektronicznego biletu nie należy mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem na cały region. W 2020 r. uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.

Do wdrożenia pomorskiego e-biletu powołana została spółka InnoBaltica, a obecnie szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł.

Czytaj też: Krok w stronę biletu metropolitalnego? Są wątpliwości

Budżet projektu wdrożenia elektronicznego biletu na Pomorzu. Budżet projektu wdrożenia elektronicznego biletu na Pomorzu.

We Wrocławiu prowizja od sprzedaży biletów dla operatora



Wrocławski system wprowadzany jest w oparciu o 8,5-letnią współpracę z podmiotem prywatnym, wyłonionym w przetargu. W ramach umowy, oprócz 3,3 tys. nowych urządzeń w pojazdach, pojawi się też 170 nowych biletomatów na przystankach. Wykonawca będzie otrzymywał wynagrodzenie w formie prowizji od sprzedaży biletów w wysokości 10,49 proc., co po ponad ośmiu latach umowy powinno przełożyć się na kwotę ok. 174 mln zł.

Czytaj też: Artykuł z września 2017 r.: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Opinie (175) 8 zablokowanych

  • Proszę nie porównywać wsi adamowicza do Wrocławia!!!!

    • 8 0

  • Rozumiem, że będzie to JEDEN wspólny bilet za max 3,50 na przejazdy PKM, SKM i GAiT... (2)

    ... z przesiadkami.
    Decydenci, do roboty! Dwa lata to mnóstwo czasu.

    • 18 1

    • Chyba śnisz

      Przecież chodzi o to, że ma być drożej

      • 1 1

    • czytałeś artykuł do końca?

      • 1 1

  • Nie porownujcieegowna Gdańskiego do Wrocławia Gdańsk Adamowicza to peryferia która można do pcimia porównać

    • 7 0

  • Nigdy tego nie będzie od lat złodzieje miejscy kręcą żeby jak najwięcej ludzi łapać!!!!

    • 5 0

  • Opinia

    Wszystko fajnie tylko u nich super kasowniki i autobusy puste (co widać na załączonej fotografii) a u nas mamy tradycyjne i autobusy wypchane po brzegi. Czyli receptą na zatłoczoną komunikację jest wprowadzenie trudnego kasownika.

    • 9 1

  • patrząc na ten wrocławski system

    zastanawiam się gdzie my jesteśmy? Chyba 30 lat za murzynami ...

    • 13 0

  • (1)

    Bilet 3.80 a prowizja płatności kartą 5 zł.

    • 9 6

    • Nie wiem w jakim banku masz kartę

      ale ja juz dawno nie spotkałem się z prowizją za płatność kartą.

      • 4 2

  • Gdzie indziej ktoś po prostu podejmuje decyzję i coś robi.

    U nas natomiast powołuje się specjalną spółkę (!) do wdrożenia biletu elektronicznego, choć istnieje już MZKZG, którego jednym z celów miało być wdrożenie wspólnego biletu... Wystarczy pojechać do dowolnego większego miasta i widać, jak lokalna komunikacja publiczna zaczyna odstawać od standardów. A elektroniczna portmonetka to rozwiązanie znane od bardo wielu lat w innych krajach i generalnie w 2020 roku będzie już przestarzałe. Jak widać, gotowe rozwiązania już są i wystarczyłoby je wdrożyć... Pytanie, jaki będzie koszt po stronie miasta Wrocławia na wprowadzenie nowego systemu, z artykułu wynika, że system zamontuje podmiot prywatny w zamian za prowizję od sprzedaży, czyli samorząd nie musi początkowo ponosić kosztów systemu a to też jest korzyść.

    Swoją drogą czy ktoś może wie dlaczego w Gdyni nowsze trolejbusy Solarisy otrzymały swego czasu elektroniczne kasowniki, które nigdy nie zostały wprowadzone do użytku? Czy to nie jest marnowanie publicznych zasobów?

    • 8 0

  • Poznań

    A Poznańska PEKA ? Dalego nie trzeba szukać fajnych rozwiązań, żeby nie zdzierać pieniędzy z pasażerów. Przejazdy na przystanki super sprawa. Rozwiązuje wszystkie problemy braku biletmomatów, wydawania reszty itp. Brak biletów czasowych w appkach typu Sky Cash również to pomyłka.

    • 9 0

  • Biletu wcąż wspólnego brak ! To nic ale ważne że dyrektor w Gdańsku zarabia 15000 zł miesięcznie (1)

    Dyrekcja się dwoi i troi, "ciężko pracuje". Może dlatego co miesiąc dyrektor dostaje co miesiąc 15 000 zł za swój trud i wysiłek w sprawie widmo wspólnego biletu, przepełnionych autobusach.

    • 21 0

    • który? jaki?

      może są wolne stanowiska to się zgłoszę, tylko gdzie?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane