• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • przestańcie mieszać w ruchu drogowym

    Jeżeli wprowadzenie świateł "posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego" to może lepiej zostawić przychodnię na miejscu? Ranni mieliby szybciej pierwszą pomoc.
    Tak na marginesie: w ubiegłym tygodniu jakieś zdażenie na Sucharskiego spowodowało potężny korek na ulicy od Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego. Jest to jedyny dojazd do miasta w razie zdażenie w rejonie tunelu. Po co tworzyć wąskie gardło poprzez przebudowę (zwężanie) Podwala Przedmiejskiego. Luzu na ulicach na przyszłość nigdy za wiele. Ponadto zwalnianie ruchu przez przejścia naziemne spowoduje zwiększoną emisję spalin w pobliżu Starówki. Idąc tropem myślowym naszych "działaczy" w celu ochrony zabytków wyeliminujemy wogóle ruch samochodowy (dopuszczając ewentualnie pojazdy na gaz i elektryczne). U nas wszystko możliwe "dla dobra mieszkańców".

    • 5 0

  • (1)

    Droga zielona to moim zdaniem obraza dla mieszkancow i miasta jako takiego..jak mozna niszczyc najlepsze tereny czteropasmowa droga..?!!! W dodatku Zielona i tunnel pacholka to project dawno zatwierdzony pod stolem..inaczej np. dlaczego wykonawca tunelu wislanego zostawialby ciezki sprzet w gdansku..? Zamiast mydlic ludziom oczy trzeba bylo robic wszystko od razu a nie kopac tunnel, czekac az ludzie sami poprosza o czesc dalsza "bo korki".. - "jak bylo przewidziane zakorkowal sie czarny dwor.." - to nie mozna bylo od razu tego rozwiazac..?!!!

    • 33 5

    • jak ktoś wspomniał

      w komentarzu, były protesty, ludzie nie chcieli sprzedać nieruchomości za zaproponowane pieniądze, to Inwestor odłożył to, teraz korki zmiększą ludzi, pojawi się społeczne ciśnienie na ostatnich malkontentów i drogę zrobi się na spokojnie w normalnej cenie. Też byłem oburzony, że sobie zostawili taką wisienkę na torcie, żeby potem mieć wytrych do dalszych inwestycji, bo nigdy nie może być tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, ale w sumie to się nie dziwię. Niektóre inwestycje lepiej odpuścić, poczekać niż bezsensownie pompować koszty.

      • 3 1

  • budzi się urzędnik rano i myśli...

    co by tu jeszcze spier..ić

    • 12 3

  • (1)

    Nie urzędasy w d... się pocałują mam nadzieje ze jak posadzą Pawełka zmieni się rownież klika zatwardziałych betonów z drog

    • 17 2

    • 100/100

      • 5 0

  • Tak wlasnie degraduje sie miasta.
    Poprzez budowe estakad, wielopasmowek, tuneli zacheca ludzi do jezdzenia samochodami.
    Zezwala na dzikie parkowanie gdzie popadnie.
    Pieszy to wrog.
    Podnosi ceny biletow w komunikacji, a nie oplat parkingowych.
    W efekcie tworzy sie miasto ze spalin i smrodu.
    Dlugo nie da sie zyc, czlowiek jest zatruty spalinami a system nerwowy niszczy sie od halasu.
    Wiec ludzie uciekaja za miasto.... i nastepnie docieraja do centrum samochodami, zacheceni szerokimi drogami i tranzytami.
    Komunikacja typu PKM jest natomiast niedoinwestowana i niszczona.

    A wszystko to dla lobby samochodowego i naftowego. Oni na tym po prostu zarabiaja, oglupieni ich marketingiem ludzie - miotaja sie i oskarzaja nawzajem

    • 18 5

  • ale co kierowcy wyprawiają na rondzie wirowym..!!!! (1)

    tną te linie ciągłe jak chcą, to chyba zbyt skomplikowane skrzyżowanie dla niektórych, pozdrawiam także tych, którzy zatrzymują się na środku ronda, na pulsującym żółtym, celem przepuszczenia wyimaginowanego tramwaju.

    • 26 5

    • zjedź w końcu z tego ronda!

      w życiu nie widziałem ronda WIROWEGO, jeszcze pewnie takie nie powstało.
      Samo twoje określenie świadczy o twoim zakręceniu, może jak zjedziesz w końcu z tego ronda, to zrozumiesz co oznacza rondo turbinowe, ale to dla ciebie chyba zbyt skomplikowane.
      Buahahaha.

      • 3 2

  • Barachło z urzędu które nic nie potrafi

    • 6 3

  • Pawełka posadzą to będzie wszędzie czystka skończą się rządy w mieście nieudaczników którym nic nie wychodzi

    • 10 2

  • Korki (1)

    Wszyscy się cieszą z tunelu bo fajny, bo szybciej można się z Gdańska wydostać... Ale tak naprawdę budowa tunelu przeniosła korki z jednego miejsca w drugie. Wcale nie rozwiązało to problemu natężenia ruchu bo teraz w innym miejscu jest on większy. Niestety padło nad okolice nadmorskie, aż boję się myśleć co będzie latem jak przyjadą turyści. Czarny Dwór, Dąbrowszczaków staną się nieprzejezdne. Szkoda, że nie pomyśleli o tym i nie poszerzyli Czarnego Dworu o dwa pasy, bo jest gdzie je zrobić, w czasie kiedy budowali Nową Słowackiego. Za jednym utrudnieniem byłyby zrobione dwie rzeczy, a nie że teraz jak dotarło do naszych "szanownych" włodarzy na trasie gdzie są korki będzie rozbudowa. No cóż... póki ciepło można śmigać do pracy rowerem, ale to też średnia przyjemność wśród wyziewów z tylu aut próbujących pokonać tę trasę.

    • 12 5

    • A moze czas zrozumiec, ze poszerzanie drog nic nie daje?
      Gdy poszerzy sie droge, wielu kierowcow skieruje sie wlasnie na nia, myslac, ze tam szybko przejada. W efekcie korek jaki byl tak bedzie, tylko na wiekszej ilosci pasow. Za to halas i smrod bedzie jeszcze wiekszy, bo przeciez samochodow bedzie wiecej...

      • 8 2

  • Mistrzowie zarządzania

    "Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór . Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem" - czyli były prognozy ale do czasu wybudowana tunelu nie podjęto żadnych działań...a teraz będą się zastanawiać co by tu zrobić

    • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane