• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
25 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?

We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańskadworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.
Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Grzelak....beszczelny karierowicz. (1)

    Był przeciwny przywróceniu 142 a ludzi którzy o to walczyli nazwał upierdliwymi babciami. Wstyd!!!

    • 20 6

    • Grzelak

      Bezczelny ok.

      • 4 2

  • przez ten tunel przymorze i zasoa stoi (1)

    • 15 5

    • przesiądź się do tramwaju

      • 5 6

  • Kolejne estakady, tunele, szerokie drogi tylko zwiekszaja korki i je przesuwaja.
    Za grube pieniadze miasto zwieksza korki i je przenosi z miejsca na miejsce.

    Ile jeszcze to potrwa zanim ludzie to zrozumieja??

    Tak samo by bylo z Nowa Politechniczna.. Wrzeszcz bedzie sie trzasl od halasu i utonie w smrodzie. I to wszystko za duze pieniadze....

    • 20 1

  • Co za matoł układał tą ankietę? Zatrudnijcie jakiegoś gimnazjalistę to Wam pomoże (1)

    • 18 7

    • ciebie nie zatrudnią bo nawet gimnazjum nie skończyłeś

      • 2 5

  • Po co zmiany na Podwalu Przedmiejskim? Żeby je znowu zakorkować? Ktoś myśli w tych urzędach?

    • 10 4

  • Gdzie brakujący odcinek .... (1)

    Dobudujcie odcinek od skrzyżowania Hallera i Drogi Zielonej do Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych. Taki był plan zagospodarowania a nie puszczacie ruch przez al. Jana Pawła II i paraliżując dzielnicę dodatkowo WYDZIELAJĄC tam niebezpieczne PASY ROWEROWE - KTO NA TO POZWOLIŁ. !!!????

    • 28 7

    • głupi jesteś Słowackiego stoi w korku więc nic to nie zmieni

      • 4 5

  • Znowu brak zaplanowania do końca. Jak z PKM. (1)

    Brakuje odcinka od skrzyżowania Hallera i Dr.Zielonej do Słowackiego/Żołnierzy Wyklętych. To by zamknęło etap od obwodnicy do tunelu. Jest na to miejsce. Brak globalnego myślenia. Cały czas improwizacja, na zasadzie " jakoś to będzie"

    • 25 3

    • Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego już stoi w permanentnym korku a ty chcesz jeszcze dołożyć samochodów z tunelu

      zresztą co to za kierunek tunel -> obwodnica? do tego służy POG a nie centrum miasta

      • 5 4

  • Tutuł

    Czarny Dwór nową Słowackiego

    • 14 3

  • (3)

    Chcieć mieszkać w centrum, mieć spokój i ciszę, mieć ogródek, szkole, sklepy i drogę blisko, ale hak co do czego do protesty

    • 35 7

    • Zdecyduj się (1)

      Chcesz mieszkać w centrum czy mieć ciszę i spokój? Może lepiej w takim razie na wieś, obrzeża miasta... centrum to jednak centrum i nigdy nie będzie tam jak w lesie.

      • 9 4

      • ide o zakład że będzie jak przestaną przyjeżdżać codziennie samochodami ci ze wsi i z obrzeży

        • 6 3

    • Narzekać na brak infrastruktury to możemy my w Gdyni.

      • 12 1

  • Zamiast przed otwarciem tunelu pomysleć (1)

    o ulicach Hallera i Czarny Dwór to oni teraz odkryli amerykę. "Ruch jest większy" -wow. Nobel i Oscar dla urzedasów.

    • 49 5

    • tak tak

      a jakby zrobili Hallera i Czarny Dwór to napisałbyś że nie pomyśleli o Zwycięstwa i JP2

      kiedy do was dotrze że rozbudowa dróg nie likwiduje korków tylko przenosi je w inne miejsce?

      • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane