• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy

Maciej Naskręt
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę. Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę.

Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.



Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii. Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").

Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

Czy zasnąłe(a)ś, prowadząc auto?

Nawierzchnia nowego oznakowania jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tę linie powoduje wibracje i hałas. Jest skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że opuszcza pas ruchu.

Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska. Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?

Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i  stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

Miejsca

Opinie (157) 1 zablokowana

  • Dojazdy(zjazdy) do dzielnic

    Fajnie, ale moze by tak postawic oznakowanie gdzie zjechac aby trafic do poszczegolnych dzielnic Gdanska/Sopoty/Gdynii. Ile raz jade obwodnica widze jak dojechac do Lodzi, Szczecina, Kartuz, ale nie widze gdzie zjechac aby trafic do Brzezna, Nowego Portu, na Orunie, Stogi czy do innch dzielnic.
    Dla przyjezdnych z daleka jest to utrapieniem.

    • 0 0

  • RUMBLE STRIPS

    W Polsce się nie sprawdzą jeżeli nadal we wgłębieniach tych "rumble stripsów" będzie się utrzymywała woda. Jak zamarza - to stanowi dodatkowe niebezpieczeństwo dla zjeżdżających. Nie dość, że ktoś zjeżdża z pasa to budzi się z dodatkowym poślizgiem. W Polsce jedynym sprawdzonym są elementy wystające nad powierzchnię asfaltu a nie wklęsłości na nim. Dodatkowo w Polsce jakość asfaltu jest taka, że te wgłębienia szybko staną się początkiem drenażu nawierzchni przez wodę, mróz, itp.

    • 1 0

  • (17)

    A może by tak zamiast zabawy w frezowanie ustawić poprawnie światła na Armii Krajowej z Łostowicką.
    I wyłączyć sygnalizację w nocy. Bo stoi się na czeronym bez sensu a nie ma ruchu.

    • 220 52

    • powinno wyłaczyć się w nocy swiatła na całej długosci al Havla aż do Armii Krajowej (4)

      • 22 3

      • Wyłaczenie świateł w nocy spowoduje, że kierowcy pojadą "jak po swoje",czyli szybko i bez patrzenia (3)

        bo przecież "noc i pusto". Na efekty nie trzeba będzie długo czekać,a gdy już się spotka w jednym miejscu dwóch amatorów nieskrępownej światłami nocnej jazdy,skutki będą opłakane. Ewentualnie wyłączone światła mogły by być na wysokości Płockiej, albo przy rondzie z Łódzką,ale na pewno nie na dojeździe do żadnego większego skrzyżowania w mieście (np. Przy Operze)

        • 4 6

        • czujki prendkosci i zielone swiatlo.

          Wiec jak i tak korzystamy z norweskich rozwiązań to może po sąsiedzku od Szwedów pożyczymy system nocny do kontroli świateł. Nocny tryb świateł z czujnikiem prędkości i na zielonej fali z Pruszcza do Wejherowa będzie można śmigać.

          • 0 0

        • Gdzie Havla gdzie Opera? (1)

          j.w

          • 0 0

          • Daj diabłu palec

            Wyłączysz światła na jednej ulicy, zaraz będa chcieli wyłączenia ich na Zwycięstwa, Chłopskiej, Grunwaldzkiej, Trakcie, Rakoczego, Hallera...

            • 0 1

    • estakada Armii Krajowej/Lostowicka... (3)

      ...i problem z korkami znika na zawsze

      • 17 2

      • Niestety, ale nie masz racji. (2)

        Korek przesunie się dalej. Skrzyżowanie z 3 maja będzie jeszcze bardziej zakorkowane. Choć to nie zmienia faktu, że ta estakada by się przydała.

        • 2 7

        • masz racje!

          ...trzeba zbudowac TAKA estakade na Armii Krajowej zeby znikly korki na Al Niepodleglosci w Sopocie...ech

          • 2 0

        • Jakim cudem...

          ... estakada na krzyżówce Armii Krajowej/Łostowicka spowoduje zakorkowanie się skrzyżowania z ulicą 3 maja??

          • 2 0

    • ta sama sytuacja jest na Chwarznieńskiej w Gdyni. Odcinek dwupasmowy z Witomina do obwodnicy, godz 24.00, ruch zerowy a

      • 0 0

    • nie na temat (1)

      ale liczy się uwaga

      • 23 3

      • pierwsze do likwidacji światła Stryjewskiego-Nowotna

        żadnego ruchu nawet w godzinach szczytu ale zawsze 5 minut stracone

        • 1 0

    • swiatla swiatlami... (1)

      ale widze znaczne oszczednosci na wprowadzeniu norweskich rozwiazan na polskich drogach.
      tam trzeba frezowac a u nas wystarczy zamalowac koleiny...

      • 65 1

      • 10/10 :)

        Parsknąłem śmiechem, prawie pobudziłem dzieciaki :)

        • 4 0

    • to skrzyżowanie jest za duże

      • 1 0

    • można i jedno i drugie (1)

      ale na czym ma polegać eksperyment ? - takie rozwiązania są stosowane od dawna

      • 3 0

      • Ale nie u nas..

        Dlatego w polsce to dopiero eksperyment.. :)

        • 1 0

  • Zamiast ...

    dołka by górkę zrobili, poprzyklejać coś jak normalnie się robi a nie rynnę na zimową ślizgawkę. No chyba że będą to podgrzewać by woda tam nie zamarzała ;) Na coś kasę trzeba wydawać ...

    • 0 0

  • Sprawa dla prokuratury

    • 0 0

  • najechalem na to umyslnie,

    i poczulem takie wibracje ze prawie na barierce wyladowalem

    • 0 0

  • A dlaczego farba na pasach jest taka dziwna?

    Jest aż taka śliska jak jest mokro?
    Hamując to ślizga się po tym jak po lodzie.
    Pieszy nie ma żadnych szans w takim przypadku!

    • 0 0

  • Tylko tłuk śpi

    i to za kierownicą?... To tak można? ;)

    • 0 0

  • większość wypadków (11)

    nie jest przez zaśnięcie kierowców tylko przez ich głupotę i nadmierną prędkość...

    • 100 13

    • Nie przez nadmierną prędkość (6)

      lecz przez niedostosowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu do (wysokiej) prędkości

      • 20 2

      • prawy pas (5)

        powiem więcej, wg mnie większość wypadków jest przez agresywnie wjeżdżających z dróg dojazdowych, którzy zamiast z pokorą włączyć się do ruchu, pakują odrazu na lewy pas i jadą nim aż do końca nie zwalniając go nawet na chwilę. Stąd się wzięło wyprzedzanie prawym pasem. Najpierw walczmy z podstawami, czyli lewy pas do wyprzedzania a nie do ciągłej jazdy, wtedy też jazda się uspokoi, nie będzie wk... kierowców i wypadki się skończą.
        A ITD zamiast ścigać mandatami jadących 15km/h za dużo (mondeo z radarem ostatnio na obwodnicy cięło ze 180km/h podpuszczając innych) niech weźmie się za realny problem, czyli uporczywe zajmowanie lewego pasa. Tyle, że wtedy biedaki nie zarobią na radary hehehehe

        • 12 2

        • "Mondeo podpuszczało" - a co Ty własnego rozumu nie masz? Masz takiego małego piki,że się musisz nikomu nie dać wyprzedzić? (1)

          • 1 0

          • rozum mam

            Nie wiem skąd te wnioski? Wiesz o mnie więcej niż ja?rozum mam, ale jak każdy człowiek mam też emocje, jak ktoś z premedytacją siedzi ci na tyłku to możesz się zdenerwować. Oczywiście, że dałem się wyprzedzić bo z reguły mimo, że jadę szybciej od innych zajmuję prawy pas, zeby nie przeszkadzać innym.

            • 0 0

        • Potwierdzam - Uważajce na MONDEO (2)

          robi też fotki na Trkacie Św Wojciecha

          • 2 0

          • (1)

            i czarnego Passata. Rejestracja zaczyna sie na GBY. Policja już nawet kaszubów udaje :)

            • 2 0

            • hehe

              a gdańska Octavka nieoznakowana, z kamerą, lata aktualnie na GLE.
              Co do ITD to mam szczerą nadzieję, że gdzieś sobie ten czarny nosek przetrącą i skończy się sępienie.

              • 1 1

    • Ktoś mądry kiedyś powiedział (2)

      że to nie prędkość zabija kierowców, tylko nagła jej utrata. I ja się z tym zgadzam.

      • 16 0

      • a policja najbardziej tępi rowerzystów na procentach (1)

        widocznie wg. nich to rowerzysta w Poznaniu wjechał w tłum i ranił 19

        • 3 3

        • Tam to akurat nagłe zyskanie prędkości poturbowało ludzi.

          • 1 0

    • Nie przez głupotę i nadmierną prędkość tylko przez brak bezpiecznych dróg. Gdyby takie były to nie trzeba by jechać 400km przez wsie zwalniając co 2km do 50km/h. Autostrady i ekspresówki są ZNACZNIE bezpieczniejsze od krajówek a tymczasem codziennie setki tysiecy aut przepuszcza się przez miasteczka i wsie zaraz obok np szkół. W takiej sytuacji MUSI dochodzić do wypadków.

      • 3 4

  • wibracje to powinny być dla debili co jeżdzą metr od zderzaka przy 120 km/h (6)

    • 22 5

    • lekkie przyhamowanie zawsze pomaga (1)

      ;)

      • 5 1

      • przy 120km/h wystarczy

        trochę gaz odpuścić

        • 0 0

    • (3)

      debil jest ten który rozpędzi sie do 120km/h i własnie jedzie po obwodicy lewym pasem przyspawany.

      • 7 6

      • heh czyli według Ciebie jazda na zderzaku to coś normalnego, to jest właśnie mentalność

        • 3 1

      • Przecież jadąc zgodnie z prawem max. 120 i tak go nie możesz wyprzedzić... Inna sprawa, że są osobnicy którzy zawłaszczają lewy pas przy np. 100km/h - najgorsze jest to, że oni prawdopodobnie nie zdają sobie nawet sprawy że coś nie halo - przecież na kursie najważniejsze było parkowanie pod linijkę...

        • 8 2

      • Czyż na "obwodicy" nie obowiązuje

        max prędkość 120 km/h ?

        • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane