• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • tablice

    Wszystkiego najlepszego jak w ciągu dnia , a już przy słonecznej pogodzie to już kompletnie nie można odczytać informacje o odjazdach poszczególnych linii z przystanku , słońce oślepia i powoduje brak możliwości odczytu informacji . Napewno tak jest na przystanku przy dworcu pkp w gdańsku od strony dawnego monopolu

    • 16 4

  • ? (2)

    "Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii . To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze"

    Eee, obraz czy zasilanie, drobiazgi... Ważne że urządzenia... stoją.

    • 29 3

    • Szczegóły ;-)

      • 4 2

    • Dokładnie panie kolego sztuka to sztuka

      • 2 0

  • (2)

    G.....za 133 miliony zł

    • 35 3

    • (1)

      A nawet papieru nie dali

      • 5 0

      • możesz wziąć rolkę

        z kibla

        • 3 0

  • Na petli przy dworcu we Wrzeszczu przewaznie nie dziala

    • 12 3

  • kioski są całkowicie nieprzydatne (7)

    po pierwsze nikt o nich nie wie, po drugie stały przez rok nieczynne więc ci, którzy je zauważyli i tak myślą że nadal są niewłączone

    ale przede wszyustkim to jakiś IDIOTA zrobił program taki jaki jest za niezłą kasę

    a te informacje w kioskach nie służą do niczego i prędzej zniechęcają niż są przydatne komukolwiek

    podejrzewam, że większość ludzi woli sprawdzić informacje na smartfonie, a turysci,.. cóż, ostatnio widziałem jak ktos fotografował rozkład na przystanku

    • 30 4

    • to jest dla tych co nie mogą na smartfonie... (5)

      Dodatkowo tutaj mamy informację o czasach rzeczywistych, czyli możesz zaplanować podróż z uwzględnieniem tego, że niektóre autobusy itd. są opóźnione...

      • 2 3

      • (3)

        Na telefonie też można to sprawdzić :)

        • 2 1

        • nie wszyscy mają smartfony (2)

          i nie wszyscy z nich korzystają.

          • 4 4

          • Więcej ludzi ma smartfon (1)

            niż korzysta z kiosków. Czy dla tej garstki co nie ma smartfona i potencjalnie byłaby skłonna skorzystać z kiosku warto wydawać taką kasę?

            • 1 4

            • Internet w roamingu nadal jest płatny

              • 3 2

      • chyba kolejny kolega analfabeta

        zdanie:

        a te informacje w kioskach nie służą do niczego i prędzej zniechęcają niż są przydatne komukolwiek

        podejrzewam, że większość ludzi woli sprawdzić informacje na smartfonie,

        mówi o tym, że wiekszośc woli sprawdzić na smarfonie, BO te infomacje w kioskach nie służą do niczego i predzej zniechęcają.... niż są przydatne...

        aplikacje o ruchu na smartfony sa o niebo bardziej przyjazne i funkcjonują

        • 0 0

    • A korzystałeś?

      Czy tylko minusujesz?

      • 0 0

  • drobne awarie hehehehe

    "Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii . To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze"

    To w takim razie co wg was urzędasy jest poważniejszą awarią?

    • 23 2

  • no brak zasilania czy brak obrazu

    to faktycznie drobna awaria, wcale nie czyni urządzenia zupełnie nieprzydatnym

    • 20 4

  • Ja myślałem, że to jeszcze nie zostało uruchomione! Serio! (11)

    Ile razy mijałem ten "kiosk", zawsze na ekranie wyświetlało się "urządzenie nieczynne" czy coś takiego.. Na pewno na dwrocu w Gdyni i przy Batorym. Widać, że zlecały to urzędasy, które w ogóle się na tym nie znają. System miał być i jest. A że nikt nie korzysta? Cóż, szczegół.

    • 25 5

    • kłamiesz. Od początku roku nie było tam awarii.

      Jedyna w Gdyni była na zupełnie innym urządzeniu!

      • 3 6

    • poza tym nie ma takiego komunikatu na tych urządzeniach! (4)

      • 2 7

      • kłamca teraz daje minusy (3)

        • 2 5

        • .. wpisom na zlecenie Um mówimy NIE (2)

          • 3 2

          • ja też takiego komunikatu (1)

            nie widziałem... Wymysły...

            • 3 3

            • No taki nie może być. Producent nie przewidział:-)

              • 3 0

    • ??? ciekawe jak.

      Na tych urządzeniach taki komunikat się nie pojawi. Nie ma go po prostu w tym systemie. Jest wygaszacz lub interaktywna mapa z informacją on linę. Jeżeli nie działa to po prostu czarny ekran (np. brak zasilania).

      • 3 4

    • Od kiedy Windows ma komunikat "urządzenie nieczynne"?? (3)

      • 2 1

      • windows nie musi, wystarczy że program obsługujacy kiosk na windowsie - to nie windows się zawiesza ale centusiowy qumak (2)

        • 1 2

        • Program do wyświetlania nie jest autorstwa Qumaka

          tak samo Qumak nie jest producentem kiosków.
          I ten program nie ma tej opcji. Program wyświetla specjalnie przygotowaną stronę online, a w przypadku problemów z łączem offline.

          • 1 1

        • river pl

          a nie Qumak jest producentem kiosków :-)

          • 1 1

  • opinia

    Tristar to jest sprawa dla prokuratora.

    Zmarnowano tyle naszych, publicznych pieniędzy!

    • 25 5

  • ja wyłączą prąd (2)

    to nie jest awaria - chyba, że energetyczna....:)

    • 9 2

    • Niekonicznie (1)

      Wiele systemów ma własne zasilanie na krótkie przestoje. Zatem jest to w pewnym sensie awaria wynikająca z błędnego projektowania.

      • 2 2

      • upsy jeszcze chciałbyś w nich instalować?

        Chyba nieuzasadnione, zważywszy, że krótkotrwały brak informacji nie ma wpływu na bezpieczeństwo. No oczywiście jeszcze można zastanowić się nad solarami...

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane