• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczne punkty informacyjne Tristara: przyjęły się czy nie?

Maciej Naskręt
10 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • błędy wizualizacji tristar
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Batory w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy stacji Chylonia w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy CH Klif w Gdyni.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony przy pętli w Oliwie.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie CH Matarnia.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.
  • Punkt informacyjny ustawiony na terenie Stadionu Energa Gdańsk.

Rok temu ruszył system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar w Trójmieście. Jednym z jego elementów są elektroniczne punkty informacyjne, w których można np. zaplanować podróż komunikacją miejską. Nasi czytelnicy przekonują, że urządzenia często są popsute. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest naprawdę.



Czy korzystała(e)ś z elektronicznych punktów Tristara?

System inteligentnego sterowania Tristar, budowany przez 4 lata za 133 mln zł, działa w Trójmieście od ok. roku. Przedsięwzięcie, oprócz usprawnienia ruchu na skrzyżowaniach, czy dostarczania służbom informacji o korkach, podpowiada też, jak odbyć podróż z przesiadkami komunikacją miejską w Trójmieście. Służy do tego 20 elektronicznych punktów informacyjnych ustawionych w Gdyni i Gdańsku.

Kłopoty z funkcjonowaniem punktów. Prawda czy fałsz?

Szkopuł w tym, że czytelnicy co jakiś czas zgłaszają nam ich awarię.

- Od kilku miesięcy w Gdańsku stoją urządzenia systemu Tristar. Czy mogą państwo ustalić, dlaczego nie są jeszcze uruchomione, tak jak ten przy ul. Okopowej obok LOT-u zobacz na mapie Gdańska i kiedy będą służyły pomocą pasażerom? - prosi nasz czytelnik, Paweł.
Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak funkcjonują te urządzenia. W tym celu wytypowaliśmy połowę z nich do sprawdzenia - większość w Gdańsku, bowiem tu jest ich aż 15, a w Gdyni sześć. W Sopocie w ogóle nie ma punktów informacyjnych.

Z 10 przebadanych urządzeń nie działało tylko jedno, właśnie to wskazane przez naszego czytelnika.

- Jego interfejs jest bardzo przestarzały, mało interaktywny. Brakuje podpowiedzi co do trasy albo alternatywnych propozycji przejazdów. Żeby z niego skorzystać trzeba mieć jakąś wiedzę o liniach autobusowych bądź tramwajowych w mieście. Moim zdaniem dla turystów jest ono nieprzydatne - mówi pan Tomasz, którego spotkaliśmy przy punkcie informacyjnym obok City Forum.
Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku. Nieczynny punkt informacyjny przy LOT-cie w Gdańsku.
Tysiąc użytkowników w Gdyni

Urzędnicy z Gdańska i Gdyni przyznają, że co prawda awarie punktów informacyjnych zdarzają się, ale nie są one poważne.

- Od 15 maja zanotowaliśmy 11 drobnych awarii [na 15 gdańskich punktów - dop. red.]. To był na przykład brak zasilania czy brak obrazu na monitorze - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
W Gdyni natomiast urzędnicy nie mają problemów z nowymi urządzeniami.

- Od czasu odbioru odnotowaliśmy tylko jedną awarię jednego punktu informacyjnego - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk nie zlicza użytkowników punktów informacyjnych. Robi to za to Gdynia, która podkreśla, że z każdego urządzenia pod chmurką korzysta średnio 1 tys. użytkowników.

Żadne z miast nie planuje na razie rozwoju systemu informacyjnego w ramach Tristara.

Gdzie zgłaszać awarie punktów informacyjnych?
W Gdańsku należy kontaktować się z Dyżurnym Inżynierem Miasta - dane kontaktowe.
W Gdyni awarię można zgłosić Straży Miejskiej - dane kontaktowe.

Miejsca

Opinie (183)

  • jak poniżej

    Nienawidzimy tego, czego nie rozumiemy. Mniemamy, że to co niezrozumiałe zagraża nam, że z tego, co niepojęte, a więc ciemne i mroczne, może wydobywać się nagle jakaś siła wroga i niszczycielska, przed którą nie potrafimy się obronić. Ponadto niezrozumienie czegoś upokarza nas, sugeruje naszą niezdolność do pojmowania, rozumienia.

    • 2 1

  • 133 miliony a efekt jest naprawdę mizerny (6)

    tym bardziej, że ruch kierowany jest tylko na głównej arteri Trójmiasta

    • 194 9

    • a kto nim kieruje? (1)

      bo ja jeszcze w przeciągu roku ani razu nie odczułem tego, że Tristar czymkolwiek steruje. A jeżdżę ok. 50-60 km dziennie po 3mieście.

      • 1 3

      • niedawno były dni otwarte

        Musiałbyś popatrzeć na wszystko z góry, nie z miejscowego/lokalnego punktu widzenia. Mogłeś przyjść do Centrum Zarządzania Ruchem i zobaczyć... - można się umówić też. Ktoś powiedział, że nienawidzimy tego, czego nie rozumiemy - może trzeba zrozumieć...?

        • 1 2

    • kierowany!!??

      no tak, czerwona fala to też kierowanie, bo jedynie to zauważyłem z tristara.

      • 3 0

    • na jakiej podstawie oceniasz ten efekt?

      • 1 1

    • tutaj akurat

      mijasz się z prawdą - albo jesteś całkowitym dyletantem, albo idi... podejrzewam że jedno i drugie

      • 5 16

    • nie kłam

      • 6 21

  • ja dzisiaj też stanąłem na czerwonym

    jak włączałem się do ruchu o godz 9:30....

    • 2 0

  • Tristar to szmelc (1)

    Ten Tristar to jeden wielki przekręt A śmiech mnie ogarnia jak czytałem ostatnio ze po dokładnej analizie Tristar przyczynił się do zmniejszenia korków o 8% Ciekaw jestem gdzie Za to powinno wziąsc się CBA

    • 3 1

    • za to

      że zmniejszyły się czasy przejazdu?

      • 0 1

  • Tristar (3)

    Tak naprawdę powinna wkroczyć jakaś kontrola np NIK-u Pieniądze wydane w błoto! Nic nie działa normalnie tablicę jak z komputera Atari znaki elektroniczne nie działają. Został dwa miesiące temu otwarty tunel a na skrzyżowaniu Jana Pawła 2 z Czarnym dworem teraz jest podłączony do tej "super "sieci .Wstyd! A do Pana redaktora - Co to są za pytania? Ja je zadam : Czy dla Ciebie działa system Tristar?

    • 16 8

    • popsucie działania świateł (1)

      Można dodać śmiało informacje, że Tristar popsuł dobrze działająca sygnalizacje, ustawioną ręcznie.

      • 4 3

      • Chyba nie wiesz jak zarządza się sygnalizacją. Nic od wielu lat nie ustawia się "ręcznie"

        • 0 1

    • tak

      • 3 1

  • Ja myślałem, że to jeszcze nie zostało uruchomione! Serio! (11)

    Ile razy mijałem ten "kiosk", zawsze na ekranie wyświetlało się "urządzenie nieczynne" czy coś takiego.. Na pewno na dwrocu w Gdyni i przy Batorym. Widać, że zlecały to urzędasy, które w ogóle się na tym nie znają. System miał być i jest. A że nikt nie korzysta? Cóż, szczegół.

    • 25 5

    • Od kiedy Windows ma komunikat "urządzenie nieczynne"?? (3)

      • 2 1

      • windows nie musi, wystarczy że program obsługujacy kiosk na windowsie - to nie windows się zawiesza ale centusiowy qumak (2)

        • 1 2

        • river pl

          a nie Qumak jest producentem kiosków :-)

          • 1 1

        • Program do wyświetlania nie jest autorstwa Qumaka

          tak samo Qumak nie jest producentem kiosków.
          I ten program nie ma tej opcji. Program wyświetla specjalnie przygotowaną stronę online, a w przypadku problemów z łączem offline.

          • 1 1

    • poza tym nie ma takiego komunikatu na tych urządzeniach! (4)

      • 2 7

      • kłamca teraz daje minusy (3)

        • 2 5

        • .. wpisom na zlecenie Um mówimy NIE (2)

          • 3 2

          • ja też takiego komunikatu (1)

            nie widziałem... Wymysły...

            • 3 3

            • No taki nie może być. Producent nie przewidział:-)

              • 3 0

    • ??? ciekawe jak.

      Na tych urządzeniach taki komunikat się nie pojawi. Nie ma go po prostu w tym systemie. Jest wygaszacz lub interaktywna mapa z informacją on linę. Jeżeli nie działa to po prostu czarny ekran (np. brak zasilania).

      • 3 4

    • kłamiesz. Od początku roku nie było tam awarii.

      Jedyna w Gdyni była na zupełnie innym urządzeniu!

      • 3 6

  • Ankieta (1)

    Powinni się wypowiadać ci, którzy podróżują zbiorówką - nie kierowcy

    • 10 3

    • jest wielu kierowców, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, chodzą do niej pieszo

      a poza tym często korzystają z rowerów i kolei regionalnej, SKM i PKM

      • 0 0

  • ocxzywiście władze będą zachwalać tristar, bo wszystko mają na kamerach (10)

    ale korki jak były tak są, a dodatkowo światła działają zupełnie dziwacznie. Dla zwykłego mieszkańca - kasa w błoto. Za ta kasę lepiej było by chodniki wyremontować albo ścieżki rowerowe w Gdyni zrobić

    • 102 15

    • To moze o ścierkach rowerowych trochę,w Gdyni: (8)

      Otóż juz nie pierwszy raz jestem/byłam świadkiem sytuacji, gdy na ul.3 maja, gdzie wydzielono z ulicy pas na poczet ścieżki rowerowej, po obu stronach pasa ruchu przeznaczonego dla aut jadą rowerzyści. I po scieżce rowerowej i ulicą. Po co ta ścieżka? Czy towerzysci(do których i ja od czasu do czasu sie zaliczam) nie umieją czytać? Dlaczego zajmują cześć ulicy jeśli maja wyznaczony tylko dla siebie pas tej ulicy właśnie?
      Czasem nie dziwie sie temu hejtowi na rowerzystów. Czadem sami są sobie winni złej opinii.

      • 17 12

      • wystarczy że uznasz, że drogi rowerowe nie są budowane po to, by wyrzucić rowerzystów z jezdni

        tylko po to, by mieszkańcom, chcącym korzystać z rowerów ułatwić życie, przy okazji umożliwiając im ułatwianie życia innym (rowerzysta zajmuje ułamek miejsca na parkowanie, które zajmowałby, gdyby jechał samochodem).

        Niestety ta prosta prawda nie jest łatwa do ogarnięcia przeciętnemu kierowcy, a dla hejterów zaślepionych nienawiścią do rowerzystów to może wykraczać daleko poza wyobraźnię.

        Kolarze w wielu krajach nie mają obowiązku korzystania z dróg dla rowerów, ponieważ są doświadczeni w jeździe szosowej i nie stanowią dla kierowców na jezdni jakiegolwiek zagrożenia (choć narażają się na ryzyko obraźeń większe niż osoby jadące w samochodach).

        Brak uwzględnienia takich kwestii w polskich przepisach ruchu drogowego i wiele innych względów stoi u podstaw wielu przejawów nienawiści wobec rowerzystów w ogóle spotykanych często na tym forum.

        Nie z takimi wyzwaniami radziliśmy sobie w naszym pięknym kraju, poradzimy sobie i z tym.

        • 0 2

      • jednokierunkowy pas rowerowy (3)

        Mam nadzieję, że nie masz prawa jazdy

        • 7 2

        • Swietnie (2)

          Ale chyba nie o to chodziło? Bo rowerzysta jadąc w kierunku wzgórza jest nadal w niebezpieczeństwie znalezienia sie pod kołami nieuważnego kierowcy, czyż nie? Jaka jest idea tej ścieżki rowerowej tylko w jednym,słusznym kierunku?

          • 3 3

          • żeby mógł w obu kierunkach

            bo 3 maja jednokierunkowa.

            • 1 0

          • nie ścieżki rowerowej, bo nie ma separacji urządzeniami brd ani konstrukcyjnie

            Jest więc to pas ruchu określonych pojazdów,a pas ruchu nie może być dwukierunkowy. Wynalazek z Sopotu jest nielegalny, ale psom nie przetłumaczysz. Nieuważny kierowca za to nie będzie miał problemów przeciąć białą linię i pojechać na czołówkę.

            • 3 0

      • jeżeli ktoś potrafi niech przetłumaczy. Ja "ni w ząb" kumam ;) (2)

        • 0 0

        • Jest ulica i wydzieliny pas z ulicy na ścieżkę rowerowa (1)

          Mimo to rowerzyści jadą i ścieżka i po ulicy - w miejscu przeznaczonym tylko dla aut.

          • 1 1

          • kolejny który nie zna przepisie i jeździ autem

            Jest pas dla rowerów pod prąd. W kierunku zasadniczym rower ma jechać normalnym pasem ruchu. Tylko dla aut to masz obwodnicę.

            • 3 2

    • a najlepsze że radio podaje informacje na podstawie tel kierowców

      • 1 1

  • Ankieta tylko dla korzystających z transportu zbiorowego

    Kto korzystał niech da plusa, kto nie - minusa....

    • 3 0

  • systemy informacji dla podróżnych i systemy sterowania ruchem (3)

    Są już we wszystkich większych polskich miastach (nie wspominam o krajach stojących wyżej technologicznie, gdzie są od kilkudziesięciu lat -trzeba je dalej rozwijać biorąc pod uwagę wszystkich podróżujących - pieszych, rowerzystów, podróżujących transportem zbiorowym i kierowców. Trzeba jednak również podejmować inne działania porządkujące działanie transportu, również takie, które zahamują wzrost liczby pojazdów na drogach - bez tego żaden z wymienionych powyżej grup podróżujących nie będzie zadowolony.... Informacja dla podróżnych ma stanowić dodatkowe źródło informacji, im więcej - tym bardziej zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego.

    • 10 5

    • edukować... (1)

      • 1 0

      • nie tutaj...

        • 0 1

    • Jak ludzie nie beda sie pchali z plecakami na plecach, tylko je zdejmować, nie bedzie takiego ścisku, ludzie zaczną dbać o kulturę, używać coś pod pachami, staruchy, i komunikacja bedzie fakty żnie szybciej to pomyśle. Poki co, to smród, czas ten przejazdu ten sam Lubelszczyźnie bo często awarie, ceny biletów w gore. Taka zachęta to nie dziekuje

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane