• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektroniczny system poboru opłat rozładuje korki na autostradzie A1?

Maciej Naskręt
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek. Wprowadzenie system ViaToll na autostradzie A1 od początku usprawniłoby pracę kierowcom ciężarówek.

System elektronicznego poboru opłat - ViaToll - może pomóc w rozładowaniu korków na pomorskim odcinku autostrady A1. Zarządca drogi chce, by część kierowców przestała płacić za przejazd przy bramkach i skorzystała z systemu poboru opłat funkcjonującego m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. W tej sprawie trwają rozmowy z Ministerstwem Transportu.



Wizualizacja funkcjonowania systemu elektronicznego poboru opłat - ViaToll.

Autostrada A1 została skazana na sukces. W gąszczu dróg wiodących z południa kraju nad morze 140-kilometrowy odcinek między Toruniem a Rusocinem zapewnia, oprócz komfortu, krótki czas przejazdu. Najszybsi z łatwością potrafią jechać pomorskim szlakiem 50-60 minut. Nie zniechęca ich nawet opłata za przejazd - 29,90 zł.

Droga stała się bardziej popularna niż zakładano, szczególnie latem. W sobotę, 27 lipca, padł rekord. Trasą przejechało 63 tys. samochodów. To jednak przyczyniło się do powstania korków przed bramkami w Rusocinie między godz. 10 a 17. Kierowcy tracili nawet godzinę, by móc zapłacić w kasie za przejazd.

Władze Gdańsk Transport Company przekonują, że mają sposób na korki. Nie chodzi tutaj jednak na pewno o budowę kolejnych bramek. W ich rozładowaniu może pomóc system elektronicznego poboru opłat - ViaToll, który funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Aktualnie wyposażone w niego są głównie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 t. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o liczbie pieniędzy zgromadzonych na koncie kierowcy.

Czy skorzystałbyś z elektronicznego systemu poboru opłat, by ominąć korki przed bramkami na A1?

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Problem w tym, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Co ważne, na całe przedsięwzięcie musieliby zgodzić się ministerialni urzędnicy i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej. Jednak na razie żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że koszt budowy systemu ViaToll na autostradzie A1 może wynieść nawet 20 mln zł.

Tymczasem od 31 października 2013 r. do systemu dróg płatnych w kraju zostanie zakwalifikowana Południowa Obwodnica Gdańska. Przejazd ciężarówką (masa całkowita powyżej 12 ton) 18-kilometrową trasą będzie kosztował od 5 do 10 zł, w zależności od klasy emisji spalin silnika. Obwodnica południowa to kolejna trasa w województwie pomorskim - po Obwodnicy Trójmiasta i drodze krajowej nr 91 - objęta systemem elektronicznego poboru opłat.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (220) 2 zablokowane

  • Tworzy się zator ... (9)

    ... szlabany w górę i jazdaaaaa aż się korek rozładuje. Ale nie bo nasze Państwo jest pazerne. A swoją droga płacić za przejazd i stać w korku godzinę??, to płaci się za stanie w korku czy za jazdę?? Bo w korku to można gdzie indziej za darmo sobie postać. Dk 91 i tam nie ma korków i aż tak źle się nie jedzie. Zjechać wcześniej zjazd hmm Swarzędz i kawałek do Czarlina na 91 się wskakuje.

    • 13 0

    • Tylko że

      Polacy są sprytni i zatory byłyby cały czas.

      • 0 0

    • ten odcinek jest prywatny (2)

      • 1 2

      • myślisz że państwo nic z tego nie ma??

        • 1 1

      • i co z tego ale państwo czyli podatnik dołożyło się też do tego mafijna sitwa zwana GTC trzepie niezłe lody na frajerstwie tego państwa

        • 2 0

    • SWAROŻYN (1)

      Swarzędz jest koło Poznania. Kup mapę...

      • 2 1

      • No ok i co się tak pienisz

        Mam mapę w googlach, a tu pisałem z pamięci i się po prostu pomyliłem. Dziękuję za zwrócenie uwagi i poprawę. I jak widzisz tam jest hmmm bo myślałem właśnie jak się nazywa ta miejscowość. A tak poza tym, większość wie że mówimy o Gdańsku a nie Poznaniu i się domyślili.

        • 1 1

    • GTC to prywatna firma. (1)

      Jakbyś miał np. kino i był by tłum,też byś wpuszczał za darmo???

      • 1 3

      • droga jest UŻYTKU PUBLICZNEGO

        Lekarz prywatnej praktyki lekarskiej, nie będzie Cię ratował gdy będziesz umierał - bo nie zapłacisz mu??

        • 2 0

    • AUTOSTRADA

      Jasiu jaki Swarzędz chłopie, SWAROŻYN lub następny zjazd w Stanisławie i jedziesz na Tczew i dalej DK 91. A propo zjazdów, czy nie można im nadać NUMERY < TAK JAK JEST W CYWILIZOWANYM ŚWIECIE I NIE MA KŁOPOTU Z NAZWAMI, KTÓRYCH NIKT NIE ZNA!!!!

      • 2 2

  • ...

    Po pierwsze - takie usprawnienia można było przewidzieć wcześniej. A u nas najpierw jest gigantyczny korek, potem 10 artykułów w prasie a potem "trwają rozmowy".

    Po drugie - kierowcy sami sobie utrudniają życie. Jak ktoś stoi 30 minut w kolejce do płacenia a po podjeździe do okienka zaczyna grzebać w portfelu i kieszeniach - powinien dostać zakaz korzystania z autostrady. Ludzie - myślcie trochę do przodu...

    • 10 0

  • Płacenie odliczoną kwotą - promować, informować (6)

    Jeżdżę często, zawsze mam przygotowane w moim przypadku 29,90.
    Zrobiłem dwa razy eksperyment - płatność kartą wydłużyła transakcję o ponad 15 sekund. Wydawanie reszty z banknotu 50 zł o ponad 10.
    Te 10 sekund, nawet powiedzmy 6 sekund na każdej transakcji to w przypadku 30 000 samochodów to 3000 minut obsługi mniej. Nawet jak się rozbiję na 6 bramek to uzysk jest taki, że o kolejkach praktycznie nie powinno być mowy.

    • 3 2

    • (4)

      Jak jeździsz często to wiesz ile zapłacisz za przejazd i możesz przygotować odliczoną kwotę.
      Skąd ma to wiedzieć ktoś kto jeździ okazyjnie.
      Do tego opłata powinna być zaokrąglana w dół do pełnego złotego tak żeby nie było pitolenia z groszami.

      • 4 1

      • oplaty masz podane na stronie A1 masz kompa i siec, to mozesz to sobie sprawdzic (3)

        to sie nazywa "planowanie podrozy"

        • 3 2

        • (1)

          Wydaje Ci się że wszyscy w Polsce mają dostęp do internetu i potrafią go używać ?
          Oraz że każdy będzie siedział godzinę, szukał odcinków autostrad i kosztów przejazdu.

          Jest prostszy sposób
          Na bilecie z bramek powinien być cennik oczywiście nie do wszystkich bramek bo się nie zmieszczą ale do końcowej obowiązkowo i do 2 czy 3 pośrednich

          Co do planowania podróży to czasami widzę jak ludzie w nowszych furach pytają się o drogę i zastanawiam się dlaczego nie mają nawigacji którą można kupić już za jakieś 150 zł.

          • 5 3

          • bo nawigacja

            Nawet najlepsza potrafi wywieść w pole

            • 1 0

        • Zawsze na wakacjach jeździsz pod linijkę?

          Gratuluję spontaniczności.

          • 2 3

    • Bo źle są umiejscowione tablice z opłatami

      Tablice z opłatami przy bramkach wyjazdowych są umieszczone w takich miejscach, że już nie ma szans zdążyć przygotować odliczoną kwotę, jeśli ktoś jej z góry nie zna. Powinny stać chociaż parę metrów wcześniej, wtedy przy większym natężeniu ruchu stojąc jako drugi lub trzeci w kolejce do bramki, jeszcze masz czas na wygrzebanie drobnych. A tak jak jest teraz, to możesz sobie sprawdzić ile płacisz, jak już jesteś przy okienku. I albo wtedy dopiero sprawdzasz i liczysz albo dajesz "grube".

      • 6 0

  • hehe jeszcze mam im płacić za urządzenie które będzie (1)

    pobierać opłaty, niech zapomną !!

    • 11 1

    • tu jest Polska

      Tu się płaci (za wszystko)

      • 6 0

  • Pojawią się opłaty na POG to znowu będzię więcej ciężarówek na trasie W-Z (1)

    Pazerność rządu to dramat, zamiast promować jazdę obwodnicami to dowala kolejne opłaty. Już nie mówiąc, że potem i tak odczujemy to wszyscy w naszych kieszeniach w postaci droższych towarów :(

    • 13 0

    • nie mówiąc o opłatach zawartych w paliwie

      Czyli płacimy podwójnie.

      • 3 0

  • Jaki kretyn projektowal ta autostrade? W cywilizowanych krajach tam gdzie autostrada ma swój poczatek jest po kilkanascie (2)

    Dlaczego na tej autostradzie nie ma elektronicznego systemu powiadamiania kierowców i korkach,o tym ze autostrada jest zablokowana ( wypadek) lub o innych zdarzeniach !!!!!! Kpicie sobie z nas czy cale zycie mamy jezdzic na czuja a wy i tak nas za to skasujecie przy wyjezdzie ?? Wymagacie od nas bezpieczenstwa to najpierw sami zacznijcie cos robic w tym kierunku a nie tylko potraficie karac mandatami !!! O systemie odcinkowego pomiaru predkosci zaczeliscie mowic zanim ta autostrada powstala a gdzie zapewnienei nam w pierwszej kolejnosci bezpieczeństwa i podstawowej informacji co dzieje sie na autostradzie ?? Nie wiem czy wiekszosc czytelnikow 3miasto peel wie, ale odcinek A4 z Wrocławia do Gliwic ( 160km ) kosztuje 16 PLN !!! Pytam sie tych ZŁODZIEI - mamy lepszy asfalt? Powiem Wam coś jeszcze ciekawszego, odcinek A1 wybudowany z Gorzyczek do Gdańska ( wjazd do PL od stronych Czech) posiada 3 ( słownie: trzy)pasy do jazdy.... i co Wy na to? Ja uwazam ze za mało płacimy....

    • 19 0

    • obcielo mi poczatek, chodzi o kilkanascie punktow poboru oplat aby tworzyly sie jak najkrotsze korki

      • 2 1

    • Zaprojektowana jest OK, po prostu brakuje drobnych,acz istotnych udogodnień,jak wzmiankowane tablice.

      • 1 1

  • Skubać ile wlezie (3)

    Za kilka lat przejazd osobówkami po drogach szybkiego ruchu (obwodnicami) ma być płatny, więc warto już teraz 'oswajać' kierowców z urządzeniami viaToll.

    • 4 1

    • Mogę poprosić źródło tej rewelacji? (2)

      • 2 2

      • (1)

        sugerujesz osiołku że przy takiej pazerności rządzących sk.. synów nie wpadną na taki pomysł?Stopniowo sieć viatolla się rozszerza kasy w budżecie nie ma a musi być na premie synekurki dla znajomych to skąd mają wziąć?Podatek od deszczówki opłata audiowizualna ciągle mało

        • 1 2

        • Czyli źródło 〓propaganda, przypuszczenia, pomówienia, paranoja i sianie strachu?

          Dziękuję.

          • 1 2

  • tylko debile jeżdżą A1, płacą 3 dychy by stać 2 godz na zjeździe

    śmierć frajerom

    • 2 9

  • W Polsce jak zawsze

    Drogi szybkiego ruchu są darmowe i tańsze oraz szybsze w budowie więc dlaczego zafundowano nam kawałki autostrad.
    Oczywiście jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Ktoś na tym bardzo dobrze zarabia.

    Skoro mamy kawałki autostrad to dlaczego nie ma viniet - tygodniowych, miesięcznych i rocznych
    Oczywiście jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.
    Czy naprawdę Polacy nie mogą we własnym kraju mieć odrobiny normalności i wygody.

    • 14 1

  • A gdyby oprócz ViaToll można było kupić bilet przez internet? (3)

    Kupujesz online, drukujesz bilet z kodem paskowym lub QRCode, na bramce przykładasz do czytnika. Tanie, proste, nie trzeba wydawać 120zł na urządzenie.

    • 14 1

    • (1)

      albo bez QRcode tylko przypisujesz do rejestracji.
      Przy wjeździe system robi fotkę i sprawdza czy masz opłacone. Proste i za grosze coś takiego można postawić. Eksploatacja bezobsługowa.

      • 6 0

      • nie trzeba byłoby się nawet zatrzymywać. Ruch byłby płynny

        • 0 0

    • super pomysł. i na pewno wyszłoby taniej niż montowanie viatolla. powiedzmy 1 czytnik QRCode z montazem po 1000 zł x 50 czytnikow = 50'000 zł. co do systemu płatności online to można by skorzystac z gotowych rozwiazan, jak chocby PayU. do tego trzeba by tylko dopisac oprogramowanie do zczytywania czytnikow i oznaczania juz zuzytych kodow = 50'000 zł.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane