• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny pociąg obsługuje Pomorską Kolej Metropolitalną

Krzysztof Koprowski
17 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny pociąg SKM do Kościerzyny na stacji Gdynia Główna. We Wrzeszczu pasażerów czeka przesiadka na "właściwy" pociąg spalinowy. Elektryczny pociąg SKM do Kościerzyny na stacji Gdynia Główna. We Wrzeszczu pasażerów czeka przesiadka na "właściwy" pociąg spalinowy.

Od kilku dni pasażerowie PKM mogą poczuć przedsmak elektryfikacji całej trasy. Połączenie Gdynia - Kościerzyna jest bowiem obsługiwane na fragmencie trasy przez elektryczne pociągi serii EN57. Powodem takiej organizacji jest brak odpowiedniej rezerwy taborowej pociągów spalinowych.



Czy należy kupić dodatkowe pociągi spalinowe do obsługi PKM?

Dotychczas połączenie Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni - Kościerzyna przez Sopot zobacz na mapie SopotuGdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska było obsługiwane na całej długości spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Od kilku dni dwa kursy dziennie tej relacji realizowane są z podziałem na odcinki: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz oraz Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna.

Pierwszy z nich obsługują zmodernizowane jednostki serii EN57, doskonale znane pasażerom z "podstawowej" linii Szybkiej Kolei Miejskiej. Następnie we Wrzeszczu pasażerowie zmuszeni są do przesiadki na skomunikowany pociąg spalinowy, którym wjeżdżają na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Jak tłumaczy SKM, jest to tymczasowa organizacja ruchu i wynika z przeglądów technicznych dokonywanych w spalinowych pociągach. Ponieważ na linię PKM oddelegowano łącznie zaledwie 13 SZT-ów, brakuje obecnie taboru do obsługi pełnych relacji i stąd pomysł wykorzystania elektrycznych jednostek.

Przypomnijmy, że w najbliższych latach cała trasa PKM ma być zelektryfikowana. Do jej obsługi ma być jednak zakupiony nowy tabor, lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów niż konstrukcja zaprojektowana ponad 40 lat temu.

Czytaj też: Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (115) 1 zablokowana

  • Dla mnie "pociąg" wymagający przesiadki to dwa osobne pociągi. Równie dobrze mozna potraktować jako taki "pociąg" łącznie: tramwaj, którym jadę z Chełmu, SKM do Wrzeszcza, PKM do Rębiechowa i wóz drabiniasty, którym kończę podróż.

    • 1 0

  • SIWZ

    SIWZ na tabor powinien zostać szeroko skonsultowany, żeby nie powtarzała się bajka z niewystarczającą ilością miejsc na rowery. Tutaj są informacje o kopenhaskim METRZE: http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/transportation/what-are-you-allowed-bring-public-transportation

    • 0 0

  • Pomysł na kolej i jej trasa - świetne. (5)

    Jednak od początku co rusz są jakieś z nią problemy. A to okrajany rozkład jazdy, a to osuwające sie po deszczu nasypy, a to bałagan w regulaminie przewozów rowerów (jawnie niesprzyjający propagowanej rzekomo polityce promowania 'ekologicznych' środków transportu, takich jak rower i przy okazji aktywności fizycznej). Z przykrością trzeba stwierdzić, że przy wszystkich zbożnych celach i założeniach, zadanie to przerosło pomysłodawców.

    • 90 7

    • (3)

      niech obcisłogaci pedałują a nie wożą tyłki w pociągach czy tramwajach

      • 14 33

      • (2)

        Niech kierowcy chodzą pieszo, a nie parkują w wejściu do sklepu.

        • 13 5

        • Niech na rower sa egzaminy i rejestracje (1)

          Bo za dużo bezmózgów pedałuje łamiąc przepisy

          • 2 7

          • rozumiem, ze w miescie tylko 30-50km/h

            I zawsze na strzalce sie zatrzymujesz?

            Nie bede bronil niektorych rowerzystow, bo nie warto. Jednak czesc przepisow jest naginana swiadomie. Tak jak czesc przepisow przez kierowcow samochodow jest skutecznie ignorowana.

            • 6 0

    • Tak

      A gdyby zelektryfikowali to slupy po deszczach tez osunely by sie w dol! Byly by wielkie koszta napraw!

      • 1 5

  • Przejechanie się starym wypudrowanym truchłem (6)

    to przedsmak tego co nas czeka?
    Normalnie rewelacja.
    Już lecę przejechać się z Gdyni do Gdańska zwykłą skm-ką.
    Gratuluję pomysłu na artykuł.

    • 146 13

    • PKM najgorsza inwestycja 100 lecia (4)

      • 2 16

      • konkurencja jest bardzo silna (3)

        A co wiecej, akurat PKM jako inwestycja jest bardzo dobra. Poki co jednak kuleje produkt.

        • 9 0

        • Taka inwestycja, ze trzeba co roku 50 mln dopłacać (2)

          Czyli 25 zł za jeden przejazd pasazera. To juz taniej byłoby fundowac im taxi, pakowac po 2-3 do auta i wozic "pod drzwi". Miliard zl pozostalby na latanie dziur - cale Trójmiasto mogliby miec naprawione nawierzchnie

          Takie biznesy to tylko PO. Wszystko co drogo buduja potem trzeba za grube mln utrzymywac i dopłacać. Ale za to ile dyrektorskich i w zarzadzie stołków...
          PS do 1 pasazera SKM dopłata to 0.5 zł

          • 1 4

          • czyli lepiej zabudowac wszystko dookola Gdanska

            A potem plakac, ze nie zbudowano infrastruktury?

            Czy tak skrupulatnoe liczy Pan ile pieniedzy rocznie miasto doplaca do drog. Przypomne, ze z podatkow nalozonych na paliwo miejska kasa nie jest zasilana wcale.

            • 1 0

          • Zobaczymy za kilka lat, jak przedmieścia będą jeszcze gęściej zaludnione. Wtedy nie będzie gdzie palca wsadzić w wagonach, jak w SKMce.

            • 1 0

    • Spokojnie, z EN57 by SKM podbijemy kosmos! Następna stacja: Księżyc.

      • 15 0

  • Jak zeelektryfikują linię do Kościerzyny to umarliśmy w butach (8)

    Ta Smutna Kolej Miejska pod wodzą Głu(p)szka będzie nas wozić do końca świata reanimowanymi trupami EN57,
    pomorskie jest skansenem EN57 - i to tych najstarszych, najgorszych,
    elektryfikacja linii do Kościerzyny to paranoja - wyrzucanie pieniędzy w błoto,
    czasy jazdy się nie zmienią, przepustowość linii - także
    pozamykane lata temu stacje i mijanki - Skorzewo, Krzeszna, Wieżyca, Babi Dół...

    • 73 21

    • patrz przyszłościowo (1)

      Kiedyś paliwo i oleje też mogą się skończyć - więc co - będziemy zamykać kolej ?

      • 1 2

      • wyngiel tyż

        • 2 1

    • To nie ma stacji Krzeszna? (4)

      Jak byłem tam 25 lat temu w ekskluzywnym ośrodku wczasowym zrobionym z wagonów kolejowych to na stacji Krzeszna była nawet kasa i dworzec.
      To co tam teraz jest.

      • 12 1

      • Jest i dublowany stop w Żukago (1)

        Żukago Wschodnie i Żukago

        • 14 1

        • To okej i ołrajt

          wszystko wery gut

          • 5 0

      • przystanek osobowy janke-siku

        • 4 1

      • kolega się pomylił powinno być, stacje lub mijanki.... i będzie git.

        • 6 1

    • Jedna awaria i wszystko stoi

      • 15 3

  • dosc tych spalinowych zrobcie sklad stonki i en57

    a nie może stonka sm42 pociągnąć ten pociąg na zdjęciu a te złomy od pesy spalinowe spuścić w klozecie?

    • 0 0

  • ???

    Do bani taki artykuł. Niepotrzebny zupełnie nikomu.

    • 1 1

  • Jechalam w maju (4)

    Nową pkm a wsiadalam jak do starej skm miedzy wagonem a peronem bylam taka duza odległość ze naprawde współczucie dla wsiadajacych starszych osob

    • 45 4

    • Jest ciekawie (3)

      Jak widzisz starszą osobę i do tego jeszcze o kulach to nie wiesz czy rzucać się na pomoc czy biec do hamulca awaryjnego.

      • 14 0

      • Ja to się boję pomóc.

        Boję się że sam wpadne, albo będę posądzony że ktoś wpadł przeze mnie.

        • 2 0

      • Dawniej ludzie byli tacy bardziej samodzielni (1)

        i takich problemów nie znali

        • 6 10

        • A teraz jezdza rowerami i narzekają dzien w dzien

          • 13 2

  • Za dużo bałaganu (1)

    związanego z funkcjonowaniem PKM. W normalnie funkcjonującym przedsiębiorstwie prezes i nie tylko dawno by poleciał. 1. Brak przejrzystej informacji w rozkładach jazdy- rozkłady przypominają matryce matematyczne oraz brak informacji na peronach. 2 Zmiany nieprzemyślane: zamiast pozostawienia części połączeń z Kaszub przez Osowę , zmieniono wszystkie- tak nie wprowadza się zmian , należy poczekać na efekty. 3. Brak przewidywania: kontrola stanu nasypów, na umacnianie od czasu oddania do użytkowania było ponad 2 lata. 4. Teraz kolejny problem z brakiem składów. Energę, PZU, Pocztę Polską, SKM (uwzględniając skalę) cechuje jedno - brak sprawnego zarządzania. Spółki te utrzymują się wyłącznie przez monopol.

    • 29 0

    • Brak przejrzystej informacji w rozkładach jazdy- rozkłady przypominają matryce matematyczne oraz brak informacji na peronach

      z tym muszę się zgodzić - informacja PKP jeśli nie w kasie to powinna być dostępna pod wielką nazwą "INFO" - przecież wielu pasażerów jest zagubionych - niestety mam przykre doświadczenia z komunikatami głosowymi które po prostu przekreślały tablicę odjazdów i wysyłały pasażerów na inne perony - oby tego nie było...jeżeli pociąg przyjeżdża według papierowej wersji na peron pierwszy a komunikat jest 5 minut przed odjazdem ze zmianą peronu i w dodatku tak że muszę się w niego głęboko wsłuchiwać to mogę po prostu nie zdążyć na swój pociąg

      • 4 0

  • Powinniśmy poradzić się Czechów (2)

    w sprawach kolei większej i mniejszej. Niepotrzebnie wmawia się nam, że jesteśmy we wszystkim najlepsi; może kiedyś będziemy, ale tu gdzie potrzebne są szybkie rozwiązania komunikacyjne nie ma miejsca na takie eksperymenty. Oczywiście wiele czynników składa się na nasze spektakularne porażki (korupcja, rozbudowana biurokracja, niedoskonały system przetargów) jednak przy dobrze zaprojektowanych rozwiązaniach komunikacyjnych , trudniej jest coś spartolić. Szczegółowy projekt częściowo ogranicza pole do błędów. Jestem pod wrażeniem czeskich kolei, jakości składów, wyboru operatora itd. 10 lat nie wystarczy , żebyś ich dogonili w tej materii.

    • 7 0

    • Korupcja misiu, korupcja

      Tylko tu Budyń może golić 750 tysi "na komunię" z błogosławieństwem Urzędu Skarbowego (40 tysi kary - tj ok 7 % podatku...)

      • 3 0

    • Ha Czesi

      Inna kultura od pszenno-buraczanej...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane