• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Fakt, estakada szpeci miasto ale tunele dla pieszych powinno się zachować!

    • 2 12

  • Ja mam lepszy pomysł

    Zlikwidujmy SKM. Nic nie jeździ punktualne, składy stare...

    • 24 5

  • Estakada powinna być, ale wnie w formie obecnej, a w ciągu ul. Armii Krajowej

    i trasy WZ. Takie rozwiązanie znacznie upłynniłoby ruch z Chełmu w kierunku Makro i odwrotnie w kierunku obwodnicy.Ruch z centrum i od strony Pruszcza łatwo możnaby wówczas skierować we wspomnianych kierunkach i puścić dołem

    • 4 6

  • Zburzyc estakade

    Skad taka pewnosc u Pana,ze estakada jest zbedna? a moze idac za Pana mysla zburzyc dobudowany do Komendy Policji budynek dawnego Zjednoczenia Przemyslu Okretowego,Akademik Studium Nauczycielskiego(uczelni juz nie ma)itd.(...)

    • 16 4

  • Fajnie - coś jest

    wyremontowane za .... mln zł, a potem jest temat wyburzyc. Ostatnio był tez tekst o wyburzeniu Opery Bałtyckiej, a 2 lata temu wymieniono okna na nowe. I tak w kółeczko.

    • 25 4

  • Kupa Baranow bez wyobrazni

    trasa sucharskiego nie odkorkuje trasy w-z jak rowniez likwidacja tuneli i estakady nie poparawi estetyki brudnego i zasyfialego miasta
    likwidacja estakady i tuneli przyczynicie sie do zakorkowania centrum miasta i wzrostu wypadkow bo piesi beda biegac potej zakorkowanej drodze - switla tu nic nie pomoga ale pomorzy tylko cmentarz na lostowicach ktory szybko sie rozrasta

    • 32 10

  • Zlikwidujmy wszystko

    nie będzie niczego! K. Kononowicz

    • 30 3

  • jzełczałe jajo

    moze czas wylać do kibla ten zjełczały budyń razem
    z etatowymi upolitycznionymi bezradnymi dla nich każde wydawanie publicznych pieniędzy to extra kasa bokiem..

    • 18 0

  • Bydlo u gory Bydlo u doly

    a dzielo niszczenie jest dalej wazne jak dzielo tworzenie w waszej waznej sprawie czyli likwidacji Polski i Narodu Polskiego

    • 11 6

  • Niech mi autor łaskawie wytłumaczy

    ... na czym polega uspokajanie ruchu w korku. Chodzi o uspokojenie wkurzonych kierowców?

    • 52 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane