• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Wybory do samorządu tuż tuż (1)

    Jak ruszycie tunele i estakadę, to najbliższe wybory do samorządu "przerżniecie" na bank. Ja Wam to gwarantuję.

    • 3 2

    • oby

      • 0 0

  • Wiadukt na podwalu faktycznie powinien być zburzony

    Na miejscu obecnego wiaduktu powinien powstać nowy większy wiadukt łączący Podwale i Armii.

    • 5 2

  • nie wiem (4)

    o co ten krzyk. Przeciez ta estakada żadnego problemu nie rozwiązała i nie rozwiązuje. Isynieje tylko aby przenosic ruch z Wałów Jagiellońskich w POdwale Przedmiejskie. Z powrotem jedzie się normalnei przez skrzyżowanei w prawo na poziomie środkowym, który ma światła. Zatem w przypadku oddanai do użytku całej trasy suchrarskiego co nastąpi pod koniec roku i tunelu pod Martwa Wisłą co nastąpi za dwa lata Podwale Przedmiejskei straci zupełnie funkcje tranzytowe i będzie dla mieszkańców Głównego i Dolnego Miasta. Wówczas okaże się, że jest ona niepotrzebna, gdyż ruch tranzytowy odbywa się po obowdach, anie przez środek miasta. Koncepcje tras średnicowych to poza tym przestarzale koncepcje lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

    • 3 8

    • Tak sobie tlumacz

      Pod swiatlymi rzadami budynia te terminy sa nie realne . Naipier trzeba skonczyc i odpowiednio umeblowac ecs . Jak zobacze oddane te drogi do ruchu ,bez zapadajacych sie jezdni itp itd to uwierze .

      • 2 1

    • a co (1)

      z W-Zetką? Po co było budować Karczemki za grube miliony? Trzeba było W-Zetkę poprowadzić gdzieś w waginu a nie do centrum. I podobnie w Traktem Św. Wojciecha. Na cholerę jakieś połączenie z jakimś Pruszczem Gdańskim. Do Pruszcza można przecież jechać Obwodnicą lub przez Nowy Staw i Tczew ...

      • 1 0

      • powtarzam

        estakada istnieje tylko w jednym kierunku i to nie w kierunku wschód zachód. jadąc tranzytem od obwodnicy wpadasz na poziom środkowy, który ma multum świateł i z estakady nie korzytasz. Wz-tka ma poprowadzic ruch z górnego tarasu i z Kaszub do centrum. Ewentualnie można by rozważyć pociągniecie alternatywnej ulicy od Chełmu do węzła Lipce z obwodnica południowa, aby ułatwić mieszkańcom tych dzielic wylot na Warszawę. Poza tym z tym węzłem Okopowa gdzie jest estakada i tak nic nie da się rozsądnego zrobić . Aby rozbudować go do pełnej koniczyny lub turbiny należąłoby dokonać potężnych wyburzeń, także w zabytkach. Ps osotanio byłem w kordobie - miasto większe trochę od Gdyni i tam całe miasto z zewnątrz oplata sieć autostard , zas wewnątzr miasta jeździ się po średniowiecznych uliczkach, gdzie ulice starego miasta w Gdańsku sa jeszcze szerokie. Poza starym miastem są aleje , ale nigdzie nie ma żadnych estkad . Zaczynają się one dopiero po wjeździe na autostradę , czyli poza miastem.

        • 0 0

    • komu ukradniecie szmalec żeby takie inwestycje sfinansować?

      bo za darmo albo z kieszeni budynia tego nie zrobią

      • 1 0

  • (2)

    Estakada jak estakada. We wszystkich dużych miastach w Europie są estakady. A tam gdzie likwiduje się estakady to zamienia się je na tunele dla samochodów. Czy Gdańsk jest już tak bogaty, aby zburzyć estakadę i zbudować w jej miejsce tunel dla samochodów ?

    • 6 0

    • oczywiście

      tunele metodą mediolańską nie jest tak kosztowny jak się może wydawać

      • 1 1

    • zabrać biednym i zburzyć za te pieniądze pół miasta

      • 0 0

  • Panowie Naskręt i Słodkowski w boskim szale destrukcji... (1)

    ... a PiSowi słupki rosną. No chyba, ze obydwaj panowie już do tej partii się zapisali - tam przyjmują z otwartymi ramionami takie tęgie głowy.

    • 2 6

    • wprost przeciwnie, patrz rząd fachowców tuska

      • 3 0

  • Tunele pod Podwalem Przedmiejskim faktycznie zbyt ładne nie są, ale zasypanie ich to chyba niezbyt mądry pomysł. Można oczywiście zrobić przejścia górą ze światłami, i zdziwi się pan redaktor jak mało ludzi będzie po nich przechodzić. Powód jest prosty, tam nic ciekawego nie ma i nie ma po co tam przechodzić. To nie dlatego tak mało ludzi chodzi tunelami, że są brzydkie, tylko odwrotnie, właśnie dlatego, że mało ludzi tamtędy chodzi to tunele są zaniedbane. Jeżeli jest pomysł aby ożywić tę część miasta to tunele paradoksalnie można wykorzystać do tego ożywienia. Można je ciekawie zagospodarować, robić interesujące eventy w tunelach, które przyciągną ludzi. A jak ludzie przyjdą na ciekawe wydarzenie w tunelu to wyjdą z niego i pochodzą trochą i po jednej i po drugiej stronie.

    • 6 1

  • wbrew pozorom... (1)

    ... to może nie być takie nierozsądne na jakie wygląda. Jest teraz na świecie a nawet w Polsce (Wrocław) tendencja do likwidacji węzłów na estakadach. Chodzi o to, aby to pieszy "był górą" a samochody - bądź w tunelu (Oslo), bądź wyprowadzone obwodowo poza centrum (tak zrobiono we Wrocławiu z węzłem bardzo przypominającym naszą Kliniczną). Trzeba jednak być 100% pewnym, że alternatywna trasa (Dolny Taras z tunelem) rzeczywiście przejmie odpowidnio dużą część ruchu.

    • 0 2

    • Z jakiej racji ma być górą, skoro dla niego to zerowe poświęcenie. A dla kierowcy koniec świata?

      Kto płaci więcej, temu się należy więcej.

      Tunel dla samochodów jest szalenie kosztowny, trudny w budowie i czasochłonny w budowie. I po co? By zaspokoić garstkę pieniaczy.

      • 3 0

  • dość szastania moim szmalem złodzieje

    • 6 0

  • Typowy b*del gdanski

    Typowy b*del gdanski i tyle.

    • 4 0

  • Nazwiska !! (3)

    Panie Naskręt, podaj proszę nazwiska.
    Kto wpadł na pomysł likwidacji tuneli, kto promuje wyburzenie estakady ?
    Jak na razie widzę że to tylko Pan promuje ten pomysł.
    Jako dziennikarz nie powinien Pan wykorzystywać mediów do prywatnych celów.

    "Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt."

    • 6 0

    • (1)

      Komisja Rewitalizacji

      Skład komisji:

      Dariusz Słodkowski - przewodniczący

      Adam Nieroda - wiceprzewodniczący
      Aleksandra Dulkiewicz
      Piotr Grzelak
      Kazimierz Koralewski
      Agnieszka Owczarczak
      Piotr Skiba

      • 0 0

      • P O R Z Ą D E K P O S I E D Z E N I A
        Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska,
        które odbędzie się dnia 22 października 2012 roku (poniedziałek)
        o godz. 16.00, przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku
        (siedziba Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej)
        ================================================================
        1. Likwidacja podziemnych tuneli dla pieszych oraz budowa
        skrzyŜowań w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Spacer śladem
        tuneli - do Łąkowa/Sadowa.
        Zaproszeni :
        -Pan Maciej Lisicki, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
        -Pan Marcin Dawidowski, Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych (w
        kontekście GPKM)
        -Pan Mieczysław Kotłowski, Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku
        -Pan Grzegorz Sulikowski, Kierownik Referatu Rewitalizacji
        -Pan Remigiusz Kitliński, Kierownik Referatu Mobilności Aktywnej
        -Pan Michał Szymański, Kierownik Referatu Estetyzacji Miasta
        -Pan Karol Spieglanin, Prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji
        Gdańskiej
        2. Sprawy wniesione, wolne wnioski.
        Przewodniczący Komisji
        Dariusz Słodkowski

        • 0 1

    • Przeciez to pismak. Kazali to napisal. Myslisz, ze ktokowiek w tym tabloidzie ma wlasne zdanie? Przeciez to zwykle pseudodziennikarskie ku*wy jakich zawsze sporo sie znajdzie w kazdych czasach.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane