• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • żenułaaa! (4)

    Proponuję jak w Sopocie - pozwężać co się da, estakadę zrównać z ziemią i zrobić same jednokierunkowe z progami zwalniającymi co 50m. Zakład że wypadków tak czy siak będzie więcej? :D
    "Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni." Hahahahahaha, obśmiałam się jak norka.

    • 6 5

    • takie działania sprawdzono w wielu miastach w Polsce i w innych krajach

      to naprawdę zwiększa poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza liczbę wypadków. To może zrozumieć tylko osoba, która nie wyklucza korzystania z innych sposobów poruszania się po mieście niż samochodem.

      • 3 4

    • w Sopocie jest mniej wypadków od czasu podjęcia działań na rzecz uspokojenia ruchu (1)

      to także zmniejsza hałas (ważne zwłaszcza w nocy)

      • 3 2

      • ?

        No, no ciekawe czy w tych szczytowych korkach też jest tak wspaniale i bezpiecznie...

        • 0 3

    • a gil ci wyleciał z nocha???

      • 0 0

  • ESTAKADA

    Na Okopowej szpeci a na Słowackiego nie.
    Bo nowa? Czy nowy decydent?
    proponuję zburzyć wszystko co zostało z poprzednich lat, bez względu na to czy jest dobre czy nie. Tak jak fabryki, stocznie, PGRy itp.
    powodzenia w demontażu.

    • 5 0

  • niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch

    Nie prościej ustawić zakazy wjazdu - też uspokoją ruch w śródmieściu :-)

    • 7 2

  • w samo południe

    na tym portalu jednak coś jest nie tak ...

    • 4 1

  • (1)

    te tematy wymyslaja ludzie ktorzy zazywaja ruchu na polu golfowym i kortach tenisowych wszedzie indziej poruszajac sie swoim wypasionym samochodem ciekawe ze propozycje takie padaja w kraju gdzie najwiecej w europie ludzi ginie na przejsciach dla pieszych

    • 5 1

    • alibabo , te propozycje padają w mieście

      w którym we wrześniu odbył się kongres mobilności aktywnej. Zajrzyj na jego stronę, myślę, że wiele sobie wyjaśnisz (pod warunkiem tzw. dobrej woli)

      • 1 4

  • Kolejny świetny pomysł.

    Więcej takich poproszę. Kościoły zburzyć, bo cegła na łeb może spaść. Tramwaje i SKM zlikwidować, bo można w wypadku zginąć. Mam dalej wymieniać? Qfa co za idiota ma takie pomysły?

    • 5 2

  • "dobry skandal nie jest zły"

    "dobry skandal nie jest zły"

    • 2 0

  • ekstra (1)

    Idac tym tropem, usunmy tez estakade nad grunwaldzka, ktora sie buduje. I tak kierowcy nie zdazyli sie do niej przyzwyczaic, wiec jak ja zlikwidujemy nikt nie bedzie rozpaczal.

    • 4 0

    • nie zdziw się tylko chłopie

      jak się dowiesz, że na wygląd Slowackiego narzekali wszyscy jeszcze przed wbiciem pierwszej łopaty. To już chyba ostatni bastion modernizmu w tym mieście. Szkoda tylko kasy na poprawki, jaką trzeba będzie za kilka latw ydać

      • 1 2

  • Wszystkie auta za miasto wysłać, a pozostałość po ulicach zaorać, no i beznadziejnie betonowe chodniki zlikwidować.Najlepsze do chodzenia jest błoto.

    • 1 1

  • Estakada znakomicie spelnia swoja funkcje.

    Skad my w Gdansku mamy takich "jasnie oswieconych" od ruchu drogowego?Estakada nie jest najpiekniejsza ale to bezkolizyjny zjazd na Elblag,Braniewo, Mamonowo,Kaliningrad ale i wazny wezel z centrum w kierunku dzielnic Gdanska.Wystarczy chwile popatrzec jak wielu turystow z Rosji jezdzi ta estakada.Poza tym jest tam duzy ruch samochodow.Zlikwidowanie estakady to stworzenie kolejnego "korkowego" skrzyzowania w Gdansku.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane