• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • Kompletnie poronione pomysły (1)

    Wyobrażam sobie koszty budowy takich tuneli (bo przecież nie jednego).
    Za takie pieniądze to można byłoby zbudować np. Nową Politechniczną (połączenie górnego i dolnego tarasu), domknąć Drogę Zieloną (ring wokół Gdańska), a może parę mniejszych ulic.
    A tak mielibyśmy kawałek super drogiej ulicy, która w gruncie rzeczy niczego w miejskiej komunikacji nie zmieni. Oprócz estetyki oczywiście, na której najbardziej zależy FRAG. Tylko i wyłącznie ma ładnie wyglądać, nic więcej.

    • 8 3

    • DROGA Zelona przez Park Regana i najlepiej przy samym morzu..pobuduje sie wtedy wysokosciowce i zarobimy miliony.

      Dobrze ,ze wciaz o nas deweloperach myslicie .

      • 0 0

  • (1)

    Pomysł niezły ale jakie koszty takiej inwestycji? Ile czasu by trwał paraliż centrum? Jak często tunel byłby zamykany(patrz tunel pd Martwą Wisłą) Koszty rocznego utrzymania?

    • 9 0

    • Gdzie wiecej na dobe przejezdza aut pod Martwa Wisla czy przez Grundwaldzka?

      Odpowiedz sobie sam...a jakie koszty rocznie ponosza kierowcy ciagle ruszajac i hamujac z pod swiatel?

      • 1 0

  • Korki na jezdni w strone Huciska to nie wina tramwajow .a swiatel i braku tunelu dla aut pod Huciskiem.

    Ci co na Warszawe i w przeciwna nie zatrzymywali by sie na wysokosci bylego Zaka czy Pzu.Tam powinien byc tunele podziemne dla aut jak w Sopocie przed Molem.Tramwaju przed dworcem nie ruszajcie bo widzicie problem ale nie wtym miejscu gdzie on sie znajduje Takie same tunele powinny byc jeszcze przy galeri Baltyckiej i w przeciwna...Korkow by nie bylo.Odpowiednio wczesnie zaprojektowane i dlugie prawo i lewo skrety to inny temat.

    • 4 1

  • Alexanderplatz (7)

    Ciekawym przykładem dużego miejskiego placu i węzła przesiadkowego/komunikacyjnego jest Alexanderplatz w sąsiednim Berlinie. Tramwaje i autobusy jeżdzą w poziomie chodnika, samochody są odizolowane (vide u nas byłyby pod ziemią). Piesi chodzą wszędzie, nawet po torowiskach (o zgrozo! ;)), do tego kawiarnie , restauracje, "metro" S-bahn czyli nasza SKMka i trochę sklepów. Całośc placu wykonana z dobrej jakości i RÓWNEJ nawierzchni! Bardzo ciekawy przykład. Marzy mi się taki plac przy Dworcu Głównym w Gdańsku.

    • 37 8

    • (1)

      Zacznijmy od wybudowania w Gdańsk metra o podobnej gęstości linii.

      • 2 1

      • Najpierw musielibyśmy mieć podobna gęstość zaludnienia

        • 0 0

    • (2)

      Berlin to dobry przykład do naśladowania.

      • 8 5

      • Nie do końca (1)

        Miasto socjalistów i imigrantów, w tanich hostelach pluskwy

        • 3 5

        • masa tam tez imigrantow z .... Polski

          • 2 1

    • (1)

      To najpierw trzeba wyburzyć tam c*oty Forum i prokuraturę (niektórzy się ucieszą, bo to kiedyś była siedziba KW PZPR)

      • 6 3

      • I pan moderator mnie wymoderował. Dzięki.

        • 1 1

  • haha. To co mówiłem już 2 lata temu ten facet wreszie powiedział do szerszej publiczności. (6)

    Tu nie innej możliwości, tylko wpuszczenie tej przelotówki pod ziemię.
    Nie da się inaczej. Albo, ewentualnie, wywalenie tej przelotówki wyżej, tj. z dala od starego miasta.
    I trzeba się spieszyć póki PIS nas nie wywalił z unii i postarać się o środki. Dla Śródmieścia to tylko około 1 km. drogi. więc wcale nie dużo.

    Miasto dla ludzi, nie dla samochodów. Stop dewastacji naszego życia i życia naszych dzieci przez leniwych i aroganckich kierowców. Stop dewastacji miasta przez buraków z przedmieścia. Niech się nauczą trochę jśli do tej pory mieli opór.

    • 5 15

    • (4)

      Zdecydowanie lepszym i tańszym pomysłem jest budowanie dróg alternatywnych i zmniejszanie przepustowości przy dworcu PKP.
      Tunel (średnicowy) niczego nie rozwiąże

      • 5 0

      • w kosmosie te drogi? (3)

        na długiej? na szerokiej? gdzie? rybcia, czy ty jesteś z Gdańska czy ze wsi?
        tam już wszystko zastawione a do centrum zawsze ludzie będą się pchali samochodami. Na całym świecie tak jest. To normalne. co ty chcesz zmniejszyć? Przepustowość? Tzn. zamknąć drogę ? Ale przecież ilość samochodów będzie rosnąć. Nie ma cudów.

        Tunel rozwiąże to że ulica zniknie z powierzchni ziemi i powierzchnia będzie przeznaczona dla ludzi. W tak gęsto upakowanym miejscu zarżnięcie tego miejsca ulicą to jest najgłupsze z możliwych rzeczy. Niech ktoś tam stanie i stoi cały dzień. Wieczorem trafi do lekarza ogólnego z chorobą słuchu i zaczadzeniem, zakładając że żaden hrabia nie potrąci go samochodem z przedmieścia.

        Tunel ożywi to miejsce.

        Ale rzeczywiście, hipotetycznie można zbudowac inną drogę i tą zamknąć. Al.e tego nie da się zrobić, bo: a) nie ma miesjca na inną drogę, i b) nawet jeśli by było to tej i tak nie zamkną.

        Więc jedyną alternatywą jest tunel.

        aha! we wrzeszczu od Miszewskiego do Galerii Bałtyckiej też tunel. I przy okazji wyburzyć tą patologiczną wysepkę.

        • 0 0

        • (2)

          Normalnie buduje się siatkę dróg ograniczając ruch w centrum. Jak widać niektórzy wolą zrobić inaczej, budując mityczne tunele.
          Ale tak z ciekawości, jak poprowadzisz ruch lokalny, jak zrobisz połączenie ulic Rajskiej, Wałów Piastowskich i kolejnych?

          Albo we Wrzeszczu jak połączysz tunel z Jaśkową Doliną, Konopnicką, Słowackiego czy Miszewskiego?

          • 0 0

          • a co za różnica w skrzyzowaniu nad i pod ziemią? (1)

            ulica jedna pod i wylot/wlot na skrzyżowaniu. To pierwszy pomysł.
            drugi - przelot prosty bez niczego na długim odcinku. i wyloty na początku i końcu.
            Kolejne zmiany - zamknięcie starego miasta dla samochodów. Przynajmniej większości ulic. Jedynie rano do np. 9 rano, dostawczaki do sklepów/hoteli/itp.

            Skoro górą się to dlaczego nie miałoby się dać niżej? w czym problem? Nie chodzi o coś na kształt metra ale o to aby wywalić jeden prosty odcinek z centrum miasta. To i tak jest przelotówka. komuna nie przewidziała że będzie tyle samochodów ale jest. I trzeba to ogarnąć.

            Nie ma innego rozwiązania. W niektórych miastach USA tak właśnie robią: przelotówa w glebę a u góry trawka i zabawa. Ludzie są zachwyceni.

            Obecnie - wiocha jak w Żukowie: przez centrum przelotówka z dwoma rondami. Makabra. Gdańsk nie może być wiochą, nie ta skala.

            • 0 2

            • dr No

              Komuna przewidywała wzrost ilości samochodów do poziomu zachodu. Zostawiano nawet odpowiednie rezerwy terenowe. Ale rezerw już w większości nie ma. Każdą wolną przestrzeń sprzedaje się deweloperom. A prawdziwe rodeo na Hucisku zacznie się po oddaniu do użytku centrum Radunia na starym cmentarzu po dżumie.

              • 1 0

    • Hipokryzja

      To zamknij wszystkie drogi prowadzące do Centrum a zacznij np od Traktu Św Wojciecha, Hipokryzja polega na tym że dla kogoś to Centrum jest najważniejsze a reszta jakoś wyjdzie. Niech najpierw zrobią porządek z Grunwaldzką - gdy pojawia się pomysł np poprowadzenia tramwaju ul Do Studzienki aż do skrzyżowania właśnie z Grunwaldzką to pojawiają się głosy oburzenia, musi być przepustowość! Gdy chcą budować tunel Pod Pachołkiem to źle, mieszkańcy Osowy mogą się przeprowadzić. Jeśli problem dotyczy Centrum to wtedy jest priorytet, czyli zwężamy ulice ograniczamy ruch. Gdańsk to nie tylko Śródmieście. Dlaczego np do Centrum prowadzą co najmniej trzy szerokie ulice? Zacznijmy robienie zmian od podstaw a nie od środka.

      • 0 0

  • +65

    ...komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności?
    Macie bardzo poważne luki w wiedzy o mieszkańcach Trójmiasta. Bo mieszkańcy to nie tylko grupa 30 tys. młodych, ukraińskich gastarbeiterów. Z rynku pracy powoli zacznie schodzić pokolenie największego powojennego wyżu demograficznego. Ludzie starsi, często schorowani i już mało sprawni. I to oni będą stanowili większość! Proponowanie im aktywnej mobilności jest niepoważne i nieprofesjonalne.

    • 3 0

  • FRAG - lobby antysamochodowe (17)

    FRAG tylko udaje, że chce rozwiązać problemy z korkami, a tak na prawdę:
    - są przeciwni rozbudowie obwodnic,
    - są przeciwni rozbudowie dogodnych dojazdów do obwodnic, tak, aby realnie można było wyprowadzić ruch z centrum miasta,
    - są przeciwni budowie nowych szybkich arterii (tras średnicowych),
    - są przeciwni budowie nowych arterii komunikujących górny i dolny taras - choćby przywoływana tutaj Nowa Politechniczna,
    - są przeciwko ukończeniu Drogi Zielonej i Drogi Czerwonej,
    ... mówiąc w skrócie - są przeciwko budowie JAKICHKOLWIEK nowych dróg.

    • 18 10

    • (14)

      Jeżeli dla ciebie rozwiązaniem korków jest budowanie szerokich arterii w mieście to ja dziękuje...

      Jedz sobie do Moskwy tam całe miasto to jedna wielka obwodnica(szeroka arteria).
      Jak wrócisz daj znać jak tam się wygodnie jeździ ( dodam od siebie ze Moskwa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast na świecie)

      • 9 10

      • (3)

        Gdańsk 450tys i Moskwa 13200tys fajne porównania stosujesz lol

        • 4 6

        • (2)

          no tak, ale powierzchnia tez jest kilkanaście razy większa. Mechanizm ten sam.

          Jednym słowem sugerujesz ze jak Moskwa by miała autostrady po 12 pasów, a nie po 9 jak jest teraz to korków by nie miała?

          albo jak by się w centrum jeszcze kilka tranzytowych (po przynajmniej 3pasy) dróg wybudowało to byłoby lepiej?

          To droga do nikąd

          • 5 5

          • (1)

            takie porównania nie mają żadnego sensu, jak porównujesz to rób to z miastami podobnymi do Gdańska.

            • 4 0

            • Leeds, podobna skala jak w Gdansku

              Obwodnica wewnetrzna i zewnetrzna, sprawdzaja sie dobrze, wewnetrzna od strony miasta glownie w tunelu.

              • 0 1

      • (9)

        Budowanie dróg alternatywnych jest jedyną metodą na rozładowanie korków w ścisłym Śródmieściu.

        • 5 1

        • (8)

          Ludzie lubią narzekać, ale jako kierowca od wielu lat w Gdańsku mogę stwierdzić że tam gdzie pojawiły się szersze trasy jedzie się szybciej bezpieczniej i wygodniej. Nie stoimy już w korkach 1-2h jak to miało miejsce i to pomimo ogromnego wzrostu liczby samochodów.

          • 7 2

          • (3)

            Wystarczy wybudować normalną Drogę Zieloną (2x2)
            Oraz dojazd 2x2 z Wrzeszcza (a przez szerszą Miszewskiego z Zaspy/Przymorza) do Rakoczego w połączeniu z szybkim! tramwajem, aby w Śródmieściu zmniejszyć ruch samochodów (szczególne ten tranzytowy).

            Do tego dokończyć Nową Wałową w standardzie 2x2, tunelem i szybkim tramwajem

            • 7 2

            • wybuduj saobie droge buraku przez własne mieszkanie ,a potem podłacz sie do rury wydechowej (2)

              • 1 7

              • (1)

                To jest ta merytoryka zwolenników rowerów.

                • 3 0

              • i ped**arzy wszelkiej maści ;)

                • 1 0

          • (3)

            np gdzie? Gdzie po kilka godzin rzekomo stałeś?

            • 1 6

            • (2)

              Słowackiego, Kartuska

              • 7 1

              • Jana z Kolna, Kliniczna, Hallera, Al. Zwycięstwa... dalej ? (1)

                • 2 0

              • Do tego dodaj jeszcze Czarny Dwór.
                A teraz wyobraź sobie Drogę Zieloną, dokończoną Słowackiego i Nową Politechniczną.

                • 3 0

    • (1)

      Ciekawe ilu zwolenników koncepcji FRAGu codziennie, bez względu na pogodę porusza się komunikacją miejską czy rowerem.

      • 8 3

      • przecież oni wszyscy mieszkają w centrum i uważają że każdy tak powinien

        • 5 1

  • Tunel to może zbytnia ekstrawagancja (17)

    ale zwykłe zwężenie do 2 pasów z realnym ograniczeniem prędkoci spokojnie wystarczy. W Sopocie działa, w Gdyni działa. Po co Gdańskowi 3-pasmowa autostrada przez centrum?

    • 84 181

    • Tunel to świetny pomysł. Powstałby gigantyczny miejski plac. Coś czego w Gdańsku bardzo brakuje (10)

      • 39 20

      • (2)

        Po co gigantyczny pusty plac w tym miejscu?

        • 10 4

        • Bp tamten koleś chce sobie tam spacerować z psem (1)

          • 9 3

          • spacerować... normalnie chce powoli na rowerku zasuwać... z psem!

            • 0 0

      • Chcesz plac spacerowy w centrum to się przeprowadź pod Koszalin

        Tam jest wiocha w której mają takie coś, będziesz się tam czuł dobrze ze swoją plebejską mentalnością

        • 9 7

      • I co na tym placu by było? (4)

        Stragany? Wychodek dla psów? Nowa "galeria" handlowa?

        • 34 31

        • Oni by chcieli żeby to wyglądało jak we Wrzeszczu w latach 90 (1)

          Drewniane budy a w środku ciuchy z Azji

          • 16 3

          • A później można by zamiast placu zrobić kolejne centrum handlowe....

            • 10 0

        • naprzeciwko dworca prawdziwy węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji (1)

          a resztę zagospodarować jako bulwar spacerowy

          • 26 16

          • Dawno nie czytałem czegoś równie głupiego

            Nawet moje wypowiedzi są o kilka poziomów wyżej

            • 12 14

      • gigantyczny miejski plac to już jest na Targu Węglowym

        I co? Samochody na nim stoją i funkcjonuje jako parking...;)
        I co roku dywagacje jak go zagospodarować kończące się wystawieniem leżaków

        • 34 1

    • bo to także droga tranzytowa - chodzi o przekierowanie tranzytu

      • 1 0

    • Bo Gdańsk to metropolia

      a nie jakieś pipidówy pod Gdańskiem.

      • 4 0

    • odp

      W Sopocie nic nie działa korki, korki i jeszcze raz korki..

      • 11 0

    • No jak to PO CO, heretyku przeklęty? dla Przenajświętszego Samochodu!

      Niech św. Przepustowość wybaczy Ci te herezje.

      • 3 11

    • z całym szacunkiem (1)

      nie porównuj Gdyni a tym bardziej Sopotu do Gdańska. Tutaj ruch jest proporcjonalnie większy. Bardzo dobry pomysł z tym tunelem. Mogłoby przed dworcem znów wyglądać trochę jak przed wojną. Szkoda tylko, że przed Bramą Wyżynną nie można już tak zrobić.

      • 33 6

      • Można

        Wszystko można

        • 6 0

  • Aby udrożnić same perony to :

    Wystarczyłoby zlikwidować wiaty i zastąpić je zadaszeniem całego peronu. W ten sposób ludzie przestaną się zbierać pod wiatami tarasując wysiadanie i wsiadanie do tramwaju.

    To także umożliwiłoby łatwiejsze wybudowanie 3 i 4 toru i korzystanie z peronu z dwóch stron.

    Oczywiście jako kierowca nie do końca mi się to widzi, ale czasem jeżdżę tramwajem

    • 2 0

  • 3 maja

    podwale już jest zapchane; proponuję wykorzystać lepiej ul. 3 maja

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane