• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fala dostarczy dane o naszych podróżach, a bramki już to robią

Maciej Korolczuk
13 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Bramki zliczające pasażerów są zainstalowane w połowie gdańskich autobusów i tramwajów. Gromadzone przez nie dane pozwalają w efektywny sposób zarządzać na co dzień transportem publicznym w mieście. Bramki zliczające pasażerów są zainstalowane w połowie gdańskich autobusów i tramwajów. Gromadzone przez nie dane pozwalają w efektywny sposób zarządzać na co dzień transportem publicznym w mieście.

Najbardziej krytykowana zasada systemu Fala, a więc konieczność odbijania karty lub meldowania się w pojeździe poprzez aplikację w smartfonie, by organizator transportu wiedział, skąd i dokąd jedziemy, ma zastosowanie w trójmiejskiej komunikacji już teraz. Podobne dane, choć niepełne, daje bowiem system bramek służący do pomiaru potoków pasażerskich, zainstalowanych nad wejściami do autobusów i tramwajów.



W jaki sposób ZTM powinien gromadzić dane o potokach pasażerskich w komunikacji miejskiej?

Bramki mierzące potoki pasażerskie to niewielkie urządzenia zainstalowane nad drzwiami autobusów i tramwajów. Obecnie w Gdańsku wyposażonych w nie jest ok. połowa floty (dokładnie 115 autobusów i 54 tramwaje).

System jest prosty: bramka zlicza pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdów, na każdym przystanku gromadząc i przesyłając dane do Zarządu Transportu Miejskiego.

W tym roku liczba bramek ma jeszcze wzrosnąć, gdy do gdańskiej floty dołączy 18 autobusów elektrycznych fabrycznie wyposażonych w urządzenia do pomiaru potoków pasażerskich. Ponadto w tym roku planowana jest także modernizacja 14 tramwajów, w ramach której pojazdy te również wyposażone zostaną w takie urządzenia.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



- Informacje z bramek zliczających dostarczają nam dane niezbędne do optymalizacji zaangażowania odpowiedniego taboru na konkretnych kursach czy wykrycia tendencji liczby pasażerów korzystających z danej linii - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W dłuższej perspektywie na podstawie danych widać, że np. z jednej linii korzysta coraz mniej pasażerów, a na innych liniach jest ich coraz więcej. Zachodzi wówczas przesłanka, aby na jednej linii ograniczyć ofertę, by móc uwolnione zasoby wykorzystać na innych liniach, na których rośnie popyt.
Tyle teorii. A jak wprowadzanie zmian na podstawie danych zbieranych z bramek zliczających pasażerów wygląda w praktyce?

Kabaret o komunikacji miejskiej w Trójmieście Kabaret o komunikacji miejskiej w Trójmieście

Zmiany pojazdów na bardziej pojemne i korekty rozkładów



To np. rotacja autobusów i tramwajów z pojazdów mniej pojemnych na takie, które mogą przewozić więcej pasażerów.

Przykładem może być linia autobusowa 189, kursująca na trasie Maćkowy - Wały Piastowskie. Dane z bramek w autobusach wskazały, że konieczne są zmiany i zamiast autobusów standardowych na trasę na wybranych kursach powinny wyjeżdżać autobusy przegubowe.

Podobnie było na linii tramwajowej nr 12 (obecnie kursującej między Ujeściskiem a Zaspą). Ze spływających do systemu danych wynikało, że w pojazdach jest tłok. Na najbardziej obleganych kursach wycofano więc mniej pojemne tramwaje N8C, a w ich miejsce skierowano Pesy Jazz Duo. Kłopot z zatłoczeniem w pojazdach udało się zminimalizować.

Innym przykładem wykorzystania danych, które w zasadzie same spływają do bazy danych (potem je trzeba tylko uporządkować i wyciągnąć odpowiednie wnioski), są korekty w rozkładach jazdy. Tak się stało w przypadku dwóch linii autobusowych 213 i 289. Gdy ZTM zauważył, że korzysta z nich coraz więcej pasażerów, dokonał zmiany w rozkładach, zwiększając liczbę kursów.

Bramki zliczające pomagają też w zmianach statusów przystanków. Gdy jesienią okazało się, że z pary przystanków "Leśna Góra - Przychodnia", przy których dotychczas zatrzymywały się autobusy linii 136 i 283, korzysta coraz mniej pasażerów, ZTM zmienił ich status ze stałego na warunkowy ("na żądanie").

W tym roku nowoczesne bramki pojawią się w 18 nowych autobusach elektrycznych i 14 zmodernizowanych tramwajach. W tym roku nowoczesne bramki pojawią się w 18 nowych autobusach elektrycznych i 14 zmodernizowanych tramwajach.

Fala ma dać podobny efekt...



Podobne założenie (dostarczania danych o podróżach) stoi u podstaw systemu Fala, którego inaugurację zapowiedziano na początek lipca. Różnica polega na tym, że dane z Fali mają dostarczać nie bramki, a sami pasażerowie, odbijając kartę w falomacie lub meldując się w pojeździe przy użyciu aplikacji mobilnej.

Skoro więc bramki tak dobrze sprawdzają się w codziennym zarządzaniu komunikacją (mimo że brakuje ich w połowie autobusów i tramwajów), może warto wyposażyć w nie resztę taboru? Ich instalacja kosztowałaby ułamek tego, co kosztuje Fala, a przy tym udałoby się osiągnąć ten sam efekt - ZTM wiedziałby, które linie są najbardziej oblegane, który tramwaj jest za ciasny, a który autobus wozi powietrze.



...pytanie tylko - po co?



Gdyby jednak okazało się, że danych nadal jest zbyt mało, wsparciem, wiedzą i doświadczeniem z pewnością mogliby się dzielić np. kierowcy czy motorniczowie, którzy jak nikt inny znają cały układ transportowy w mieście. Począwszy od przebiegu linii, przez rodzaj przystanków i taboru, który je obsługuje, aż po mityczne potoki pasażerskie. Wbrew pozorom doświadczony kierowca czy motorniczy wcale nie musi liczyć pojedynczych pasażerów i przeprowadzać skomplikowanych analiz, by wiedzieć, czy na danej linii, w danym dniu tygodnia, na danym przystanku wsiada wiele osób albo nikt.

ZTM może podeprzeć się też badaniami ankietowymi w terenie czy jeszcze bardziej wykorzystywać dane z Gdańskich Badań Ruchu.

Wreszcie - zbieranie danych o tym, gdzie i jak poruszamy się po Trójmieście, nie rozpoczęło się wczoraj. ZTM i każdy inny organizator ma olbrzymie zasoby, bazy danych i wystarczającą wiedzę wynikającą z wieloletniego doświadczenia, by móc zastosować ją w praktyce. Siatka połączeń nie spadła nam z nieba, tabor jest policzalny, przystanki nie zmieniają swojej lokalizacji z dnia na dzień. Liczba niespodzianek jest więc ograniczona do minimum i nie wymaga zaprzęgania do tego kosmicznej technologii.

Tańszych i równie efektywnych rozwiązań jest więc sporo. Wystarczy chcieć i umieć z nich właściwie skorzystać.

Miejsca

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Ta Fala to kompletny niewypał i kolejny przykład marnotrawienia miejskich pieniędzy.

    • 125 3

    • Spytajcie sławnego piekarza,on doradzi co zrobić z tą Falą i parkiem kulturowym!

      • 1 1

    • Zlikwidować

      A pieniądze przekazać rzondowi Zjednoczonej Prawicy, który wyda je na ważniejsze projekty, np. poszerzenie przekopu mierzei do sześciu torów

      • 0 4

  • Przeciez wiadono ze FALA sluzy tylko stworzeniu miejsc pracy krewnym i znajomym. (18)

    Powinni ujawnić jakie są tam pensje. Abstrahując od tego że system jest drogi i niepotrzebny. Wystarczyło zainstalować biletomaty w pojazdach. A aplikacji komercyjnych jest kilka. Po co zatem aplikacja FALI?

    • 217 4

    • Nie tylko tam (1)

      Powinni ujawnić wszystkich w państwowych spółkach i jakie mają powiązania rodzinne,także przyjrzeć się przetargom.

      • 26 2

      • nie tylko w państwowych

        inne formy własności nie są wolne od nepotyzmu.

        • 2 0

    • Są czasem ogłoszenia o prace (14)

      Najniższego szczebla stanowiska - 7 tys brutto xddd

      Nie chcę chyba wiedzieć ile wychodzi na prezesa, tym bardziej, że ostatnio stwierdzono że potrzebny jest im kolejny XD

      • 22 0

      • Te pensje sa za nic

        Co ci ludzie właściwie robią?

        • 16 0

      • 5k na rękę? (12)

        Faktycznie, szaleństwo. Ze 20% więcej niż na kasie w Biedronce...

        • 2 20

        • Tylko ze w biedronce ludzie pracuja. Tym sie rozni (11)

          A średnia pensja jest podejrzewam wyzsza. I to są pieniądze za nic.

          • 22 0

          • Jak za nic? (10)

            Mieszkańcy (pomijając tą bandę kupionych krzykaczy) chcą nowoczesnych rozwiązań w komunikacji, a nie biletomatów rodem z PRL. Jeszcze niech najlepiej na gotówkę chodzą, nie?

            A ktoś te rozwiązania musi wymyślić i nadzorować ich wprowadzenie.

            • 0 29

            • No wymysliliscie w spolce rozwiazanie. Dlugo nad tym.mysleliscie ? (6)

              Kompromitacja na kompromitacji. W zasadzie to kwalifikuje się do sprawdzenia przez organa. A jak już wysłaliście to co teraz robicie. ?

              • 22 1

              • Gdzie te kompromitacje? (4)

                Jak na razie widać tylko szczucie godne TVP i nic więcej w temacie.
                Czyżby zaraz miał przyjść "zbawca komunikacji miejskiej" z tramwajami jeżdżącymi 500km/h i budujecie mu tło?

                • 0 21

              • Ten wasz system to jedna wielka kompromitacja. (3)

                A jeszcze nie zaczal działać. Pytanie czyto w ogóle zadziala.

                • 16 1

              • No właśnie, jeszcze nie wiadomo jak ma wyglądać (1)

                Ale trolle już na posterunku wypisują jak to nie wypali.

                Macie tam na farmie jasnowidzów?

                • 1 15

              • Ludzi myślących

                • 7 0

              • Lepiej, żeby nie, bo yo marnotrawsto sił i środków.

                • 2 0

              • ile lat już myślicie?

                • 3 0

            • Krzykaczy ??? Konkretnie Ciumulungu (1)

              Krzykaczy ?? Podróże Kształcą... Proponuję wsiadać w wolnym czasie do Rayaner lub Wizzair i w dowolnym mieście na świecie sprawdzić system ...

              Wróć !

              Do Čech Prague masz za Darmo n, lub Pan 'busem za piątaka ...

              Zaraz się oczęta otworzą ile kosztuje bilet kwartalny na wszystkie linie metra , komunikację miejską i podmiejską ...

              Ach to jednak można ????

              • 14 0

              • Oczywiście że można.

                Wystarczy nie oddawać kolei podmiejskiej centralnej władzy, ale jakoś w to w Polsce nie wierzę.

                W tej chwili 70% ceny miesięcznego metropolitalnego to SKM.

                • 2 3

            • Jak sie okazuje, rozwiązania już są i mają się dobrze. Należy opłacić godziwie kierowcow, którzy też ciężko pracują.

              • 1 0

    • 159 mln + 25 mln rocznie.

      • 3 0

  • No skoro sami przyznają (3)

    że już teraz wiedzą gdzie jest tłok a gdzie nie to znaczy że Dulkiewicz chce nas po prostu inwigilować a te sprawdzanie gdzie kto jeździ to jeden wielki pic. Nie będę z tego korzystać i wam też radzę.

    • 114 4

    • Dokładnie (2)

      Słyszałem, że Dulkiewicz siedzi po godzinach w domu, obrabia te dane i sprzedaje na lewo.

      • 10 19

      • Ale zabawne, hihi. (1)

        Z którego piętra urzędu ten komentarz?

        • 30 4

        • Ten akurat

          Jest z urzędu struka

          • 6 4

  • To jest zbyt tanie rozwiązanie (11)

    To tak jakby Dulkiewicz kupiła rydwan za 1 tys zł a nie za 150 tys zł. Albo wypas 15 owiec przez 3 m-ce miałby kosztować 3 tys zł a nie 60 tys.

    • 96 6

    • Hej, zawsze można zabrać miastu 500 000 000 rocznie i zrobić z tego program willa+. (10)

      Po co samorządy mają wywalać pieniądze na jakiś tam dobrobyt mieszkańców, kiedy władza centralna może je rozdysponować dużo lepiej między swoich członków?

      • 2 27

      • Bo jak widać miasto samo nie potrafi dobrze wydać tych pieniędzy (9)

        im miasto ma mniej pieniędzy na te "inwestycje" utrudniające życie mieszkańcom tym lepiej

        • 21 3

        • Państwo wydało je dużo lepiej. (7)

          Na przykład 40 miliardów w zeszłym roku poszło na sponsorowanie rosyjskiej agresji na Ukrainę...

          • 1 17

          • ale co ma Państwo do polityki lokalnej? (6)

            Czemu u Was złe zarządzanie Dulkiewicz to wina PiSu?

            Jesteście jak odwrócone TVPiS.

            • 15 3

            • Tylko tyle że przytuliło 500 000 000 rocznie z budżetu Gdańska i kolejne miliony przez ceny energii. (5)

              1/3 tej kwoty wystarczyłaby na całkowicie darmową komunikację miejską.

              • 5 14

              • A nie gdyby nie sprzedac GPEC Niemcom? (3)

                • 9 1

              • GPEC za 2022 wywiózł 43 mln zł (2)

                Do Niemiec. Ale złego słowa na ten temat, bao to Adamowicz sprzedał.

                • 8 0

              • Czyli niecały miesiąc tego co Morawiecki wywiózł z Gdańska do Rosji? (1)

                Razem wyszło w zeszłym roku ponad 40 miliardów...

                • 1 5

              • Co jest nie tak, żeby robić takie porównania?

                • 1 0

              • Całkowicie darmowa komunikacja jest tańsza od fali.

                • 3 0

        • Miasto potrafi wydać dobrze inaczej.

          • 1 0

  • Bo prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach (3)

    Koniaczek?

    • 123 4

    • W punkt.

      • 22 0

    • i potem zrobi się protokół zniszczenia

      • 33 0

    • Dokładnie....

      z tych najbliższych i słomianych to.....przekop Mierzei Wiślanej czy elektrownia w Ostrołęce. A taka extra, ogólnokrajowa to przekręt z CPK.....

      • 13 12

  • Wszystkie dane może dostarczyć operator telefonii komórkowej (4)

    Razem z tymi co samochodami jadą. Tylko gdzie tu miś?

    • 64 9

    • Nie może, bo wtedy leśne dziadki od Korwina zaczynają wyć jak to im wolność zabierają... (2)

      • 3 12

      • A teraz nie zabierają? (1)

        • 11 0

        • Teraz robią to korporacje, czyli wszystko w porządku.

          Ot, logika kapitalistów :)

          • 4 2

    • Operator telefonii nie ma takich danych.

      Operator telefonii nie ma takich danych, potrzebna by była dodatkowa aplikacja z dostępem do GPS.

      • 3 1

  • Fala powstała tylko (2)

    Wyłącznie temu, aby dostać kasę z UE. Nic innego. Elita zapragnęła pobawić się unijnymi pieniędzmi!!!

    • 144 7

    • (1)

      Nie dostać, tylko pożyczyć...

      • 8 5

      • i co, myślisz, że zechcą oddać?

        rotfl

        • 6 0

  • W Gdyni cięcia od lat i ani bramki ani fala nie pomoże (1)

    Co z tego że będą bramki czy fala jak ZKM Gdynia sukcesywnie zmniejsza od lat częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych a ostatnie cięcia i likwidacja aż 11 linii pokazuje że fatalnie jest zarządzana ta komunikacja.

    • 74 4

    • Na Oksywiu Górnym ubyło 33%. Były 3 linie, zostały 2.

      • 3 0

  • Wygra rozwiązanie z FALI (1)

    Bo ktoś musi odpowiednią ilość pieniążków przytulić.

    Misia goni kolejny miś...

    • 115 3

    • Nie wygra. Zrobiło się za głośno. Na Śląsku w tym roku już zlikwidowali. Rozwiązanie przestarzałe.

      • 4 0

  • No dobra ale jak wsiądę do pociągu to już się nie odbiję. (21)

    Mieszkam na Chełmie, a studiuję na Oksywiu. Mam całe 3miasto do przejechania. Więc jak odbiję się w tramwaju, później pojadę pociągiem (i nie zostanę skontrolowany), a następnie wsiądę w autobus, to jak oni zczytają że przejechałem taki odcinek? Pomyślą, że się teleportowałem czy co?

    • 70 8

    • Zakładasz, że zbieranie tych danych ma sens i jest to do czegoś potrzebne

      Błąd. To ma tylko uzasadniać konieczność opłacania etatów do obróbki tych danych i stanowiska dyrektorskiego.

      • 60 2

    • (7)

      Chyba trzeba się odbić w każdym środku transportu ale kto ich tam wie :)

      • 25 1

      • No właśnie w Regio i SKM różnie z tym bywa (5)

        Miejsc do odbijania się tam napewno nie ma :)
        W Gdyni w autobusach tego nie widziałem, przynajmniej w 150.

        • 13 2

        • (4)

          Są na każdym peronie

          • 4 1

          • To napisz mi jak one wyglądają (3)

            Od urodzenia tu żyję i z niczym takim się nie spotkałam

            • 4 1

            • (2)

              Takie żółto-czarne coś. Na św. maksie obok kasowników je zainstalowali.

              • 4 0

              • Nie korzystam z żadnego świętego maksa (1)

                Więc tak czy siak nie wiem co to

                • 1 5

              • Wzgórze Nowotki po dawnemu.

                • 4 0

      • Po co się "odbijać", skoro teraz jeżdzi się bez odbijania.

        • 4 0

    • przy wejsciu na perony (6)

      Montowane sa urzadzenia...

      • 8 0

      • Jakie urządzenia? (4)

        • 3 1

        • (3)

          Drogie - inaczej nie miałyby sensu.

          • 15 1

          • To nie mogą być tanie? (1)

            • 3 0

            • Mogą, ale po co? Kto wtedy na tym zarobi?

              • 10 0

          • Wiszą od miesięcy, więc decyzja zapadła odgórnie. Bez konsultacji.

            • 3 0

      • Lepsze byłyby drony z kamerami nad przystankami

        • 7 0

    • (3)

      Nie. dostaniesz mandaty za to, że się nie odbiłeś.

      • 8 1

      • Nawet jak on nie ma gdzie się odbić?! (2)

        • 3 0

        • (1)

          szczególnie wtedy ;-)

          • 7 0

          • A dlaczego?

            • 0 2

    • To nie jest do niczego potrzebne. Sobie a muzom. Ktoś miał taki kaprys.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane