- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (447 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (139 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (51 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (500 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (282 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (304 opinie)
Fala dostarczy dane o naszych podróżach, a bramki już to robią
Najbardziej krytykowana zasada systemu Fala, a więc konieczność odbijania karty lub meldowania się w pojeździe poprzez aplikację w smartfonie, by organizator transportu wiedział, skąd i dokąd jedziemy, ma zastosowanie w trójmiejskiej komunikacji już teraz. Podobne dane, choć niepełne, daje bowiem system bramek służący do pomiaru potoków pasażerskich, zainstalowanych nad wejściami do autobusów i tramwajów.
System jest prosty: bramka zlicza pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdów, na każdym przystanku gromadząc i przesyłając dane do Zarządu Transportu Miejskiego.
W tym roku liczba bramek ma jeszcze wzrosnąć, gdy do gdańskiej floty dołączy 18 autobusów elektrycznych fabrycznie wyposażonych w urządzenia do pomiaru potoków pasażerskich. Ponadto w tym roku planowana jest także modernizacja 14 tramwajów, w ramach której pojazdy te również wyposażone zostaną w takie urządzenia.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
- Informacje z bramek zliczających dostarczają nam dane niezbędne do optymalizacji zaangażowania odpowiedniego taboru na konkretnych kursach czy wykrycia tendencji liczby pasażerów korzystających z danej linii - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W dłuższej perspektywie na podstawie danych widać, że np. z jednej linii korzysta coraz mniej pasażerów, a na innych liniach jest ich coraz więcej. Zachodzi wówczas przesłanka, aby na jednej linii ograniczyć ofertę, by móc uwolnione zasoby wykorzystać na innych liniach, na których rośnie popyt.
Tyle teorii. A jak wprowadzanie zmian na podstawie danych zbieranych z bramek zliczających pasażerów wygląda w praktyce?
Kabaret o komunikacji miejskiej w Trójmieście
Zmiany pojazdów na bardziej pojemne i korekty rozkładów
To np. rotacja autobusów i tramwajów z pojazdów mniej pojemnych na takie, które mogą przewozić więcej pasażerów.
Przykładem może być linia autobusowa 189, kursująca na trasie Maćkowy - Wały Piastowskie. Dane z bramek w autobusach wskazały, że konieczne są zmiany i zamiast autobusów standardowych na trasę na wybranych kursach powinny wyjeżdżać autobusy przegubowe.
Podobnie było na linii tramwajowej nr 12 (obecnie kursującej między Ujeściskiem a Zaspą). Ze spływających do systemu danych wynikało, że w pojazdach jest tłok. Na najbardziej obleganych kursach wycofano więc mniej pojemne tramwaje N8C, a w ich miejsce skierowano Pesy Jazz Duo. Kłopot z zatłoczeniem w pojazdach udało się zminimalizować.
Innym przykładem wykorzystania danych, które w zasadzie same spływają do bazy danych (potem je trzeba tylko uporządkować i wyciągnąć odpowiednie wnioski), są korekty w rozkładach jazdy. Tak się stało w przypadku dwóch linii autobusowych 213 i 289. Gdy ZTM zauważył, że korzysta z nich coraz więcej pasażerów, dokonał zmiany w rozkładach, zwiększając liczbę kursów.
Bramki zliczające pomagają też w zmianach statusów przystanków. Gdy jesienią okazało się, że z pary przystanków "Leśna Góra - Przychodnia", przy których dotychczas zatrzymywały się autobusy linii 136 i 283, korzysta coraz mniej pasażerów, ZTM zmienił ich status ze stałego na warunkowy ("na żądanie").
Fala ma dać podobny efekt...
Podobne założenie (dostarczania danych o podróżach) stoi u podstaw systemu Fala, którego inaugurację zapowiedziano na początek lipca. Różnica polega na tym, że dane z Fali mają dostarczać nie bramki, a sami pasażerowie, odbijając kartę w falomacie lub meldując się w pojeździe przy użyciu aplikacji mobilnej.
Skoro więc bramki tak dobrze sprawdzają się w codziennym zarządzaniu komunikacją (mimo że brakuje ich w połowie autobusów i tramwajów), może warto wyposażyć w nie resztę taboru? Ich instalacja kosztowałaby ułamek tego, co kosztuje Fala, a przy tym udałoby się osiągnąć ten sam efekt - ZTM wiedziałby, które linie są najbardziej oblegane, który tramwaj jest za ciasny, a który autobus wozi powietrze.
...pytanie tylko - po co?
Gdyby jednak okazało się, że danych nadal jest zbyt mało, wsparciem, wiedzą i doświadczeniem z pewnością mogliby się dzielić np. kierowcy czy motorniczowie, którzy jak nikt inny znają cały układ transportowy w mieście. Począwszy od przebiegu linii, przez rodzaj przystanków i taboru, który je obsługuje, aż po mityczne potoki pasażerskie. Wbrew pozorom doświadczony kierowca czy motorniczy wcale nie musi liczyć pojedynczych pasażerów i przeprowadzać skomplikowanych analiz, by wiedzieć, czy na danej linii, w danym dniu tygodnia, na danym przystanku wsiada wiele osób albo nikt.
ZTM może podeprzeć się też badaniami ankietowymi w terenie czy jeszcze bardziej wykorzystywać dane z Gdańskich Badań Ruchu.
Wreszcie - zbieranie danych o tym, gdzie i jak poruszamy się po Trójmieście, nie rozpoczęło się wczoraj. ZTM i każdy inny organizator ma olbrzymie zasoby, bazy danych i wystarczającą wiedzę wynikającą z wieloletniego doświadczenia, by móc zastosować ją w praktyce. Siatka połączeń nie spadła nam z nieba, tabor jest policzalny, przystanki nie zmieniają swojej lokalizacji z dnia na dzień. Liczba niespodzianek jest więc ograniczona do minimum i nie wymaga zaprzęgania do tego kosmicznej technologii.
Tańszych i równie efektywnych rozwiązań jest więc sporo. Wystarczy chcieć i umieć z nich właściwie skorzystać.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody na sprzedaż w Trójmieście
Miejsca
Opinie (339) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-13 07:03
(2)
Ta Fala to kompletny niewypał i kolejny przykład marnotrawienia miejskich pieniędzy.
- 125 3
-
2023-03-13 19:36
Spytajcie sławnego piekarza,on doradzi co zrobić z tą Falą i parkiem kulturowym!
- 1 1
-
2023-03-13 23:53
Zlikwidować
A pieniądze przekazać rzondowi Zjednoczonej Prawicy, który wyda je na ważniejsze projekty, np. poszerzenie przekopu mierzei do sześciu torów
- 0 4
-
2023-03-13 07:04
Przeciez wiadono ze FALA sluzy tylko stworzeniu miejsc pracy krewnym i znajomym. (18)
Powinni ujawnić jakie są tam pensje. Abstrahując od tego że system jest drogi i niepotrzebny. Wystarczyło zainstalować biletomaty w pojazdach. A aplikacji komercyjnych jest kilka. Po co zatem aplikacja FALI?
- 217 4
-
2023-03-13 07:57
Nie tylko tam (1)
Powinni ujawnić wszystkich w państwowych spółkach i jakie mają powiązania rodzinne,także przyjrzeć się przetargom.
- 26 2
-
2023-03-13 19:25
nie tylko w państwowych
inne formy własności nie są wolne od nepotyzmu.
- 2 0
-
2023-03-13 08:51
Są czasem ogłoszenia o prace (14)
Najniższego szczebla stanowiska - 7 tys brutto xddd
Nie chcę chyba wiedzieć ile wychodzi na prezesa, tym bardziej, że ostatnio stwierdzono że potrzebny jest im kolejny XD- 22 0
-
2023-03-13 09:07
Te pensje sa za nic
Co ci ludzie właściwie robią?
- 16 0
-
2023-03-13 09:11
5k na rękę? (12)
Faktycznie, szaleństwo. Ze 20% więcej niż na kasie w Biedronce...
- 2 20
-
2023-03-13 09:17
Tylko ze w biedronce ludzie pracuja. Tym sie rozni (11)
A średnia pensja jest podejrzewam wyzsza. I to są pieniądze za nic.
- 22 0
-
2023-03-13 09:26
Jak za nic? (10)
Mieszkańcy (pomijając tą bandę kupionych krzykaczy) chcą nowoczesnych rozwiązań w komunikacji, a nie biletomatów rodem z PRL. Jeszcze niech najlepiej na gotówkę chodzą, nie?
A ktoś te rozwiązania musi wymyślić i nadzorować ich wprowadzenie.- 0 29
-
2023-03-13 09:32
No wymysliliscie w spolce rozwiazanie. Dlugo nad tym.mysleliscie ? (6)
Kompromitacja na kompromitacji. W zasadzie to kwalifikuje się do sprawdzenia przez organa. A jak już wysłaliście to co teraz robicie. ?
- 22 1
-
2023-03-13 10:26
Gdzie te kompromitacje? (4)
Jak na razie widać tylko szczucie godne TVP i nic więcej w temacie.
Czyżby zaraz miał przyjść "zbawca komunikacji miejskiej" z tramwajami jeżdżącymi 500km/h i budujecie mu tło?- 0 21
-
2023-03-13 11:18
Ten wasz system to jedna wielka kompromitacja. (3)
A jeszcze nie zaczal działać. Pytanie czyto w ogóle zadziala.
- 16 1
-
2023-03-13 13:35
No właśnie, jeszcze nie wiadomo jak ma wyglądać (1)
Ale trolle już na posterunku wypisują jak to nie wypali.
Macie tam na farmie jasnowidzów?- 1 15
-
2023-03-13 17:40
Ludzi myślących
- 7 0
-
2023-03-14 00:22
Lepiej, żeby nie, bo yo marnotrawsto sił i środków.
- 2 0
-
2023-03-13 19:15
ile lat już myślicie?
- 3 0
-
2023-03-13 10:21
Krzykaczy ??? Konkretnie Ciumulungu (1)
Krzykaczy ?? Podróże Kształcą... Proponuję wsiadać w wolnym czasie do Rayaner lub Wizzair i w dowolnym mieście na świecie sprawdzić system ...
Wróć !
Do Čech Prague masz za Darmo n, lub Pan 'busem za piątaka ...
Zaraz się oczęta otworzą ile kosztuje bilet kwartalny na wszystkie linie metra , komunikację miejską i podmiejską ...
Ach to jednak można ????- 14 0
-
2023-03-13 10:25
Oczywiście że można.
Wystarczy nie oddawać kolei podmiejskiej centralnej władzy, ale jakoś w to w Polsce nie wierzę.
W tej chwili 70% ceny miesięcznego metropolitalnego to SKM.- 2 3
-
2023-03-14 00:20
Jak sie okazuje, rozwiązania już są i mają się dobrze. Należy opłacić godziwie kierowcow, którzy też ciężko pracują.
- 1 0
-
2023-03-14 00:15
159 mln + 25 mln rocznie.
- 3 0
-
2023-03-13 07:05
No skoro sami przyznają (3)
że już teraz wiedzą gdzie jest tłok a gdzie nie to znaczy że Dulkiewicz chce nas po prostu inwigilować a te sprawdzanie gdzie kto jeździ to jeden wielki pic. Nie będę z tego korzystać i wam też radzę.
- 114 4
-
2023-03-13 07:20
Dokładnie (2)
Słyszałem, że Dulkiewicz siedzi po godzinach w domu, obrabia te dane i sprzedaje na lewo.
- 10 19
-
2023-03-13 07:21
Ale zabawne, hihi. (1)
Z którego piętra urzędu ten komentarz?
- 30 4
-
2023-03-13 08:43
Ten akurat
Jest z urzędu struka
- 6 4
-
2023-03-13 07:05
To jest zbyt tanie rozwiązanie (11)
To tak jakby Dulkiewicz kupiła rydwan za 1 tys zł a nie za 150 tys zł. Albo wypas 15 owiec przez 3 m-ce miałby kosztować 3 tys zł a nie 60 tys.
- 96 6
-
2023-03-13 08:20
Hej, zawsze można zabrać miastu 500 000 000 rocznie i zrobić z tego program willa+. (10)
Po co samorządy mają wywalać pieniądze na jakiś tam dobrobyt mieszkańców, kiedy władza centralna może je rozdysponować dużo lepiej między swoich członków?
- 2 27
-
2023-03-13 08:31
Bo jak widać miasto samo nie potrafi dobrze wydać tych pieniędzy (9)
im miasto ma mniej pieniędzy na te "inwestycje" utrudniające życie mieszkańcom tym lepiej
- 21 3
-
2023-03-13 08:49
Państwo wydało je dużo lepiej. (7)
Na przykład 40 miliardów w zeszłym roku poszło na sponsorowanie rosyjskiej agresji na Ukrainę...
- 1 17
-
2023-03-13 08:59
ale co ma Państwo do polityki lokalnej? (6)
Czemu u Was złe zarządzanie Dulkiewicz to wina PiSu?
Jesteście jak odwrócone TVPiS.- 15 3
-
2023-03-13 09:13
Tylko tyle że przytuliło 500 000 000 rocznie z budżetu Gdańska i kolejne miliony przez ceny energii. (5)
1/3 tej kwoty wystarczyłaby na całkowicie darmową komunikację miejską.
- 5 14
-
2023-03-13 10:37
A nie gdyby nie sprzedac GPEC Niemcom? (3)
- 9 1
-
2023-03-13 13:02
GPEC za 2022 wywiózł 43 mln zł (2)
Do Niemiec. Ale złego słowa na ten temat, bao to Adamowicz sprzedał.
- 8 0
-
2023-03-13 13:36
Czyli niecały miesiąc tego co Morawiecki wywiózł z Gdańska do Rosji? (1)
Razem wyszło w zeszłym roku ponad 40 miliardów...
- 1 5
-
2023-03-14 00:30
Co jest nie tak, żeby robić takie porównania?
- 1 0
-
2023-03-14 00:28
Całkowicie darmowa komunikacja jest tańsza od fali.
- 3 0
-
2023-03-14 00:26
Miasto potrafi wydać dobrze inaczej.
- 1 0
-
2023-03-13 07:05
Bo prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach (3)
Koniaczek?
- 123 4
-
2023-03-13 07:11
W punkt.
- 22 0
-
2023-03-13 07:33
i potem zrobi się protokół zniszczenia
- 33 0
-
2023-03-13 07:35
Dokładnie....
z tych najbliższych i słomianych to.....przekop Mierzei Wiślanej czy elektrownia w Ostrołęce. A taka extra, ogólnokrajowa to przekręt z CPK.....
- 13 12
-
2023-03-13 07:06
Wszystkie dane może dostarczyć operator telefonii komórkowej (4)
Razem z tymi co samochodami jadą. Tylko gdzie tu miś?
- 64 9
-
2023-03-13 08:21
Nie może, bo wtedy leśne dziadki od Korwina zaczynają wyć jak to im wolność zabierają... (2)
- 3 12
-
2023-03-13 08:33
A teraz nie zabierają? (1)
- 11 0
-
2023-03-13 09:27
Teraz robią to korporacje, czyli wszystko w porządku.
Ot, logika kapitalistów :)
- 4 2
-
2023-03-13 15:02
Operator telefonii nie ma takich danych.
Operator telefonii nie ma takich danych, potrzebna by była dodatkowa aplikacja z dostępem do GPS.
- 3 1
-
2023-03-13 07:07
Fala powstała tylko (2)
Wyłącznie temu, aby dostać kasę z UE. Nic innego. Elita zapragnęła pobawić się unijnymi pieniędzmi!!!
- 144 7
-
2023-03-13 10:15
(1)
Nie dostać, tylko pożyczyć...
- 8 5
-
2023-03-13 12:27
i co, myślisz, że zechcą oddać?
rotfl- 6 0
-
2023-03-13 07:08
W Gdyni cięcia od lat i ani bramki ani fala nie pomoże (1)
Co z tego że będą bramki czy fala jak ZKM Gdynia sukcesywnie zmniejsza od lat częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych a ostatnie cięcia i likwidacja aż 11 linii pokazuje że fatalnie jest zarządzana ta komunikacja.
- 74 4
-
2023-03-14 00:34
Na Oksywiu Górnym ubyło 33%. Były 3 linie, zostały 2.
- 3 0
-
2023-03-13 07:10
Wygra rozwiązanie z FALI (1)
Bo ktoś musi odpowiednią ilość pieniążków przytulić.
Misia goni kolejny miś...- 115 3
-
2023-03-14 00:36
Nie wygra. Zrobiło się za głośno. Na Śląsku w tym roku już zlikwidowali. Rozwiązanie przestarzałe.
- 4 0
-
2023-03-13 07:10
No dobra ale jak wsiądę do pociągu to już się nie odbiję. (21)
Mieszkam na Chełmie, a studiuję na Oksywiu. Mam całe 3miasto do przejechania. Więc jak odbiję się w tramwaju, później pojadę pociągiem (i nie zostanę skontrolowany), a następnie wsiądę w autobus, to jak oni zczytają że przejechałem taki odcinek? Pomyślą, że się teleportowałem czy co?
- 70 8
-
2023-03-13 07:26
Zakładasz, że zbieranie tych danych ma sens i jest to do czegoś potrzebne
Błąd. To ma tylko uzasadniać konieczność opłacania etatów do obróbki tych danych i stanowiska dyrektorskiego.
- 60 2
-
2023-03-13 07:29
(7)
Chyba trzeba się odbić w każdym środku transportu ale kto ich tam wie :)
- 25 1
-
2023-03-13 07:49
No właśnie w Regio i SKM różnie z tym bywa (5)
Miejsc do odbijania się tam napewno nie ma :)
W Gdyni w autobusach tego nie widziałem, przynajmniej w 150.- 13 2
-
2023-03-13 09:16
(4)
Są na każdym peronie
- 4 1
-
2023-03-13 11:32
To napisz mi jak one wyglądają (3)
Od urodzenia tu żyję i z niczym takim się nie spotkałam
- 4 1
-
2023-03-13 11:41
(2)
Takie żółto-czarne coś. Na św. maksie obok kasowników je zainstalowali.
- 4 0
-
2023-03-13 12:43
Nie korzystam z żadnego świętego maksa (1)
Więc tak czy siak nie wiem co to
- 1 5
-
2023-03-13 14:38
Wzgórze Nowotki po dawnemu.
- 4 0
-
2023-03-14 00:39
Po co się "odbijać", skoro teraz jeżdzi się bez odbijania.
- 4 0
-
2023-03-13 08:20
przy wejsciu na perony (6)
Montowane sa urzadzenia...
- 8 0
-
2023-03-13 08:32
Jakie urządzenia? (4)
- 3 1
-
2023-03-13 11:13
(3)
Drogie - inaczej nie miałyby sensu.
- 15 1
-
2023-03-13 12:43
To nie mogą być tanie? (1)
- 3 0
-
2023-03-13 14:39
Mogą, ale po co? Kto wtedy na tym zarobi?
- 10 0
-
2023-03-14 00:41
Wiszą od miesięcy, więc decyzja zapadła odgórnie. Bez konsultacji.
- 3 0
-
2023-03-13 09:03
Lepsze byłyby drony z kamerami nad przystankami
- 7 0
-
2023-03-13 10:11
(3)
Nie. dostaniesz mandaty za to, że się nie odbiłeś.
- 8 1
-
2023-03-13 11:31
Nawet jak on nie ma gdzie się odbić?! (2)
- 3 0
-
2023-03-13 12:28
(1)
szczególnie wtedy ;-)
- 7 0
-
2023-03-13 12:43
A dlaczego?
- 0 2
-
2023-03-14 00:38
To nie jest do niczego potrzebne. Sobie a muzom. Ktoś miał taki kaprys.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.