• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Ja korzystam z lotniska w Gdansku . Nie potrzebuje zadnego CPK . (4)

    5 minut , odprawa i lot .

    • 17 19

    • a kogo to obchodzi czy ty potrzebujesz?

      Polsce jest potrzebne

      • 1 2

    • Może jeszcze w Gdyni otwórzcie i Sopocie,Trójmiasto się liczy .

      • 0 1

    • chyba poza sezonem w nocy i w kierunku Białorusi... (1)

      • 6 2

      • Jak latasz na Bialorus to wiesz lepiej .

        • 2 1

  • CPK to pomysł z ubiegłego wieku jeszcze (3)

    W 2003 r., kiedy na czele Ministerstwa Infrastruktury stał Marek Pol, działał międzyresortowy zespół, który miał wskazać najlepszą lokalizację dla centralnego lotniska. Spośród siedmiu proponowanych przez samorządy najwyżej oceniono Mszczonów i Modlin. W 2005 r., za rządów Marka Belki, Urząd Lotnictwa Cywilnego zlecił hiszpańskiemu konsorcjum Ineco-Sener przygotowanie studium wykonalności centralnego lotniska. Już wtedy wskazano, że najlepszą lokalizacją dla tej inwestycji byłby Baranów, czyli dokładnie to miejsce, w którym port planowany jest teraz.
    Z kolei za czasów rządów PO-PSL, w 2010 r., firma PwC przygotowała opracowanie Koncepcja lotniska centralnego dla Polski. Analiza wykazała, że powstanie takiej inwestycji jest niezbędne. Głównym argumentem za budową było rychłe osiągnięcie granic przepustowości Okęcia. W 2011 r. ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił: Gdybym miał dziś rekomendować rządowi decyzję, to zaleciłbym rozpoczęcie poważnych prac przygotowawczych.

    • 15 8

    • wskazać miejsce to małe dziecko potrafi

      oczywiste że powinno powstać między Łodzią i Warszawą, bliżej Warszawy, wystarczy spojrzeć na mapę, ważne jest żeby to zostało wybudowane, bo jest bardzo potrzebne, mam dość słuchania cudzoziemców naśmiewających się z lotniska w Warszawie i naszych kolei

      • 0 1

    • O proszę jest i magiczna szuflada Kopacz!

      • 2 0

    • no ale to ty o tym wiesz i ci którzy się tym tematem interesują

      prawda jest taka, że 90% krytyków nigdy nawet pewnie samolotem nie leciała i gada głupoty nakręcane przez * polityków opozycji. A oni są jak chorągiewki, które zmieniają zdanie w zależności od stołka na którym siedzą.

      • 5 4

  • zenada (3)

    nic wam sie na tym portalu nie podoba co robi rzad wszystko na nie tragedia najlepiej nic nie robic i mowic pinidzy ni ma i ni bedzie to sa wasi idole w trojmiescie tzn nieudacznicy

    • 11 6

    • Nic co robi ten rząd mi się nie podoba! (1)

      Taka prawda.

      • 1 4

      • bo jesteś nieobiektywny

        żeby było jak było! wtedy wszystko się podobało, wyłącz lepiej tv

        • 2 0

    • Najzabawniejsze, że im ta polityka Tuska odpowiada.

      A on tylko zaciera ręce widząc takich naiwnych ludzi żeby znowu dojść do władzy i nic nie robić. Gdyby ci ludzie nie kierowali się nienawiścią tylko mózgiem to ci z opozycji mieliby maksymalnie 8% i mogę się założyć, że donald nawet nie byłby zainteresowany tym krajem i siedział gdzieś za granicą. Teraz w końcu coś się ruszyło w Polsce i widać inwestycje.

      • 3 3

  • cpk nigdy nie powstanie (1)

    tylko horała przygarnie jeszcze pare milionów

    • 5 9

    • dokładnie, tak jak trasa Kaszubska

      też nie powstanie, nawet nie zaczną budować, pisałem to 4 lata temu, i dalej będę pisał, jak połowa znawców

      • 3 0

  • Nadzieja

    Mam nadzieję że nigdy nie powstanie bo po co? Mieszkam w Gdańsku i nasze lotniskowe jest super 15 min i jestem na lotnisku miałbym jechać kilka godzin i dodatkowo więcej płacić bzdura

    • 2 3

  • Ale się trol uaktywnił

    Jeden pisows-ki pisarczyk pisze połowę postów.

    • 1 5

  • Nawet za 28 lat ta linia kolejowa nie powstanie (4)

    Pieniądze wyrzucone w błoto. Do czasu realnych możliwości wybudowania zmienią się przepisy jak i możliwości technologiczne i trzeba będzie jeszcze raz projektować.

    • 50 45

    • o mierzei też lewacy tak płakaliście a teraz do budy (1)

      • 4 7

      • Drogi Piotrze

        Masz oczywiście rację. Na mierzei ruch jak na Picadilly. Kontenerowce stoją w kolejce, tankowce chcą się bokiem prześlizgnąć, Elbląg zasypany węglem. Wielki sukces!

        • 7 2

    • To oczywiście możliwe

      bo taka linia była planowana za Gierka zaczęto nawet prace w okolicy CPK.
      Była planowana za PO, z rozjazdem na Poznań w okolicach Torunia/Bydgoszczy i w obu przypadkach nie została zbudowana przez kryzysy paliwowy lat 70tych i roku 2008/2009.
      Nie zmienia to faktu, że taka linia jest potrzebna, tak jak były potrzebne A1 i S7 pomimo tego, że były DK1 i DK7.

      • 11 2

    • akurat linie kolejowe CPK niech projektuje, ale z lotniskiem to znak zapytania.

      • 6 8

  • Linia z Malborka do Grudziądza jest przebudowywana (5)

    Ale, to taka bieda inwestycja i ma już 4,5 roczne opóźnienie. Przy PKP nawet PZPN to Chiny.

    • 121 21

    • PO co siejesz ferment (3)

      Juz dawno jest oddana do użytku

      • 9 11

      • Odcinek Kwidzy - Grudziądz (1)

        wyżej wymieniony odcinek jest obsługiwany przez zastępczą komunikację autobusową. Za Kwidzynem nie ma chyba nawet aktualnie torów. Więc nie do końca wiem co jest oddane do użytku

        • 9 0

        • W wiadomościach widział , że oddana to oddana.

          • 6 0

      • Chyba nie łosiu...z Malborka do Kwidzyna owszem ale z Kwidzyna do Grudziądza NIEE, wiec Marta powyzej ma racje

        • 9 0

    • Dlatego pkp plk została wykluczona z przygotowania / budowy tej nowej linii

      • 16 3

  • "Tak, tak, krowa to piękny ptak, tylko skrzydeł jej brak".

    • 0 3

  • Świetne w końcu Polska się rozwija

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane