• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Jakie CPK??? (3)

    To pomysł na wyciągnięcie mega kasy z budżetu dla wszystkich znajomych królika. CPK nigdy nie powstanie, ale co się władza utuczy przy okazji to ho, ho.

    • 5 9

    • Tak było za poprzedniej władzy, przykład - elektrownia atomowa. (2)

      CPK zostało wpisane do sieci głównych szlaków komunikacyjnych Unii i powstanie.

      • 1 1

      • (1)

        No niemożliwe, nagle przyklask Unii jest OK? Hipokryci...

        • 1 2

        • Jeszcze trochę ich PiS przyciśnie to się nauczą co to suwerenny kraj :)

          Brawo! Zresztą łaski nie robią, bo to nasze pieniądze a unia to nie jest żaden kraj.

          • 1 1

  • (7)

    Będzie lotnisko na miarę zamożności Polski. A ja czekam na budowę kosmodromu w Wąchocku. Mam nieużytki do sprzedania. Marzyć można, nic nie kosztuje, gorzej z wykonawstwem. Ogromna kasa potrzebna, z podatków suwerena, czy z chińskich pożyczek.?

    • 36 25

    • Plany budowy kosmodromu już są. (2)

      Plany budowy są - ale nie w Wąchocku ale w Pcimiu.

      • 2 3

      • Za POprzedników, to chyba były plany budowy toru F1, o elektrowni atomowej, która miała powstać do 2020 roku (1)

        to zostawię bez komentarza. ale jeśli się nic nie planuje, tylko zwija kraj jak to robili POprzednicy, to niczego się nie osiągnie. Drwiny są dobre dla Donalda i reszty ferajny, która miała problem z budowaniem nawet autostrad. Ile firm upadło przy tych inwestycjach ! ?

        • 3 3

        • Zobaczę wybudowane w terminie super lotnisko to uwierzę .Kuwejt będzie nam zazdrościł bogactwa. Tylko czym dojadę na to mega lotnisko z Wąchocka? Na razie mizeria. Elektrownie atomowe, wypasione lotnisko , bron z Korei, kasy w kraju nie brakuje. To dlaczego ciągłe podwyżki dla suwerena?

          • 1 0

    • Żenada

      Turcja ma swój kosmodrom, Iran, Izrael i wiele biedniejszych od nas krajów też. Za to tylko w Polsce publiczny aplauz uzyskują ludzie bez ambicji, którym wystarczy to co mają Niemcy.

      • 2 1

    • Lepiej nic nie budować

      Po co komu konkurencja?

      • 1 0

    • Nic nie budować,

      przystanki autobusowe zlikwidować. Niemiec będzie się cieszył jak ty.

      • 3 0

    • Odnośnie drwin tytułowych

      A "dziennikarze" malują teksty

      • 1 0

  • Kto to wymyślił? (32)

    Jakieś linie lotnicze będą chciały z tego korzystać? Mamy jechać przez pół Polski aby później lecieć dwie godziny albo mniej? Bo tyle trwa większość lotów w obrębie Europy.

    • 144 98

    • Wszystkie praktycznie wyraziły chęć korzystania z CPK (5)

      + zgłosiły się kolejne chętne, które miały w poważaniu do tej pory nasze lotniska. W dodatku kto ci powiedział, że CPK będzie obsługiwał połączenia lokalne ? Według założeń ma to być hub międzykontynentalny głównie i główna siedziba LOT. On ma pełnić rolę pomostu Europa Azja, Europa Ameryki, Europa Afryka, Europa Australia. Do krótszych lotów będą lotniska pokroju Gdańsk i Kraków, i ewentualnie CPK.

      • 10 15

      • I z zalozenia bedzie obslugiwal 150mln pasazerow rocznie . (3)

        Chyba tylko w power pointach matousza .

        • 12 5

        • jak zapowiadali budowę przekopu (2)

          była grupa ameb, która wszędzie w mediach mówiła o tym, że nawet łopaty nie wbiją.

          • 3 10

          • A wbili Lopaty .?

            • 1 0

          • wydali naszą kasę i ktoś pływa przez ten przekop oprócz turystów ?!

            • 3 1

      • Jak nie będzie dolotów do CPK

        To naprawdę wisi mi koło fujary, że będzie on hubem co będzie obsługiwał San Escobar i Pernambuco. Szybciej i wygodniej trafię na miejsce przez FRA lub MUC. Oh, wait, już to robię...

        • 18 8

    • (18)

      jak widać po łapkach, u większość ludzi jest megalomania, cel uświęca środki - stać nas przecież na wydanie tyle kasy na lotnisko z dala od wszystkiego, tylko po to by móc potem powiedzieć : "mamy". Mam nadzieję, że projekt CPK upadnie wraz z nieudolnym PISowskim rządem, nieważne w którym momencie budowy - bo jest po prostu bez sensu!

      • 55 28

      • No ale nowe lotnisko zamiast Okęcia jest nieunknione (12)

        Okęcie jest w środku miasta. Można oczywiście myśleć czy akurat teraz, czy za 10 lat.

        • 33 10

        • chłopie a bierzesz pod uwagę co się dzieje na rynku lotniczym? co robią firmy takie jak airbus czy boeing? (5)

          w jakiego rodzaju samoloty inwestują i czego oczekują od nich klienci? jak nie, to sobie poczytaj na ten temat i ogarnij jak będzie kształtował się rynek lotniczy w najbliższych dekadach

          • 11 4

          • mówisz o wycofaniu A380 i 747 z produkcji ? (1)

            Skoro masz to na myśli, bo tak mniemam to dopisz dlaczego je wycofują. Następca 747 jest opracowywany od ponad 15 lat i jest wycofywany bo już osiągnął kres swojego rozwoju. Ma być zastąpiony B777-8F i jego dalszymi modyfikacjami (mniejsza masa, większy zasięg i łatwiejsza i szybsza budowa).

            • 3 1

            • A co z A380 , lepiej przemilczec .

              • 1 0

          • huby przesiadkowe sa i beda na Bliskim Wschodzie (2)

            Dlatego, ze to ich linie glownie operuja na dowolnych dlugich trasach i z przesiadkami wlasnie w Katarze, Dubaju czy niedlugo w Rijadzie. W dodatku oni maja nieograniczone fundusze, zeby sciagac do siebie przewoznikow na przesiadki czy latac na granicy oplacalnosci. CPK musi sie spiac finansowo a z CPK serio nikt nie bedzie korzystal jako Hubu oprocz Polakow. Niemcy maja lotniska w Berlinie i Frankfurcie, na polnocy masz lotnisko Helsinki czy Oslo, z Londynem nie bedziemy konkurowac. Z Paryza oblatujesz pol Afryki. To kto ma tam latac?

            • 11 7

            • Moim zdaniem chodzi głównie o Chiny

              • 2 0

            • dodałbym Stambuł.

              Rijad to za kilka dobrych lat...

              • 6 0

        • Ale jest Modlin, ktory ma możliwość rozbudowy (4)

          Obok S7, połączyć A2 z Modlinem. Rozbudować połączenie z Warszawą i pociąg podciągnać bliżej terminala.

          • 43 13

          • Modlin (3)

            też nie jest blisko, będą problemy środowiskowe przy rozbudowie większe niż w CPK.
            np. Wisła + BugoNarew.
            Dlaczego uważasz, że zrobienie lotniska typu CPK będzie tańsze w Modlinie niż w Baranowie?

            • 24 12

            • bo tak ryży powiedział

              • 8 14

            • Szkoda czasu na trolli. (1)

              Oni przepisują z kartek z wytycznymi, nic nie dociera. Niestety.

              • 23 5

              • jak pisałem, można się zastanawiać kiedy robić nowe lotnisko

                ale jak podejmiesz decyzję, że likwidujesz Okęcie, ze względu na brak możliwości rozbudowy, a przede wszystkim jego położenie w środku miasta (były plany że robimy drugi pas na zachód od obecnego, z zakopaniem jednocześnie kawałka obwodnicy pod nim, ale z czasem (za PO) wycofano się z tego) to co proponujesz. Musisz rozbudować Modlin do dwóch pasów (z rezerwą na więcej) i z infrastrukturą jak w przypadku CPK co spowoduje podobne a może i większe problemy i koszty jak w Baranowie lub robić w innym dogodniejszym miejscu.
                Lotnisko z dala od miasta ma oczywiście również minusy bo np. dojazd z Okęcia jest do wielu miejsc w Warszawie bardzo dogodny, a z CPK tak nie będzie, jak nie jest i nie będzie z Modlina.

                • 12 4

        • od 2002 o tym mowa

          ale niektórzy sklerozę mają, to trochę jak z przekopem, za którym PO było a potem im się o 180 stopni odmieniło jak karakan to poparł i obiecał.

          • 7 6

      • nie wiem jak to skomentować, bo nie masz żądnej wiedzy na ten temat (3)

        1. Lotnisk nie buduje się w mieście ani w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Zamknięcie Lotniska Chopina jest planowane od 2002 roku, wtedy też wielu obecnych polityków PO zabiegało o to aby przyśpieszyć proces. Najbardziej zależało na tym prezydentowi miasta Warszawa, bo cały teren trafia pod zabudowę. Już w 2015 roku były pokazywane plany nowych ulic i kwartałów zabudowy na ternie obecnego lotniska. Do tego hałas w mieście i w przypadku awaryjnym ryzyko wielu ofiar bo nie ma alternatywy ani miejsca w razie W. Wszystkie ścieżki podejścia są nad miastem i gęstą zabudową.

        2. Każde lotnisko powinno mieć możliwość rozbudowy i strategię na lata. Jak ona wygląda w największych lotniskach w Polsce ? W większości nie ma nawet na to opcji, bo niedojdy intelektualne w urzędach miast nie zadbały o rezerwy terenowe. Wypisz wymaluj Gdańsk się kłania, gdzie o tym mówiono już w 2007 roku. Co się dzieje ? Zabudowują kolejne działki obok, brak rezerwy na kolejny pas startowy i brak planów na ścieżki podejścia na nowy kierunek (bo to powinno uwzględnione być przy rozbudowie miasta). Potem gęby otwierają, że hałas jest...ciekawe czemu....

        3. Plan CPK w 80% to kolej, ale upośledzone dzieci wielbiące PO spuszczają się nad samym lotniskiem....no tak w Berlinie jest....

        • 14 16

        • 2002 wtedy trollu nie bylo PO . (1)

          A twoj argument ze ktos nie ma wiedzy , nie swiadczy ze ty jestes takim mozgiem wiedzacym i ogarniajacym wszystko .

          • 13 10

          • Przeczytaj to jeszcze raz ( ze zrozumieniem )

            ,,wtedy też wielu obecnych polityków PO,,
            Kto tu mówi, że wtedy istniało PO ?

            • 1 3

        • Uwielbiam Teksty nie znasz się

          Moim zdaniem ogólnie ty też się nie znasz.
          1. Lotnisk nie buduje się na terenie miast? Jest to nie prawda, bo większość wielkich lotnisk jest na terenie Miasta. Londyn, Berlin, Paryż itd. A nowych wielkich lotnisk się ogólnie w europie nie buduje patrz ostatnie problemy w Berlinie. Co do prezydenta Warszawy, to mu zależało aby to przenieść na lotnisko w Modlinie, które jest oddalone od Warszawy, ale dodatkowo podlega pod Samorząd. Pisanie, że miasto by przejeło tereny jest śmieszne, bo lotnisko w Chopin nawet po otwarciu CPK nie zostanie zlikwidowane i będzie posiadało podobną skalę do dzisiaj. CPK nie będzie wstanie odebrać ruchu, bo ludziom zależy na czasie. Podróż kolejną 1h plus rezerwa 1h to dołożenie do podróży dodatkowo 2h.
          2, Mówienie o Gdańsku jako braku planu to też brednie, bo Gdańsk nigdy nie osiągnie nawet granicy możliwości wykorzystania 1 pasa, więc rezerwa na drugi Pas nie miała nigdy sensu. Gdańsk ma plany na rozwój na lata, bo wykonanie rozbudowy obecnej to jest na lata, bo po ostatniej zmianach możliwości zostały zwiększone do ok 7mln. Czyli poziom do którego nam jeszcze sporo brakuje.
          3. CPK to kolej, ale powiedz po co? Obecna siatka jest wystarczająca, a tylko wymaga tu zwiększenie częstotliwości. Bo CPK nie przyspieszy kolei. Po drugie gro to podruże koleją są do Warszawy i z Warszawy, więc budowanie kolei daleko od warszawy nie ma sensu, bo co z tego, że pojedzie ona o30 czy nawet 50km szybciej skoro aby dotrzeć do Warszawy to będzie się trzeba przesiąść na CPK.

          • 3 1

      • Przyjdzie Duduś i powie, że to symbol. Zupełnie jak przy przekopie Mierzei.

        • 9 2

    • To nie będzie lotnisko do latania po Europie. Choć faktycznie z Gdańska wielu kierunków nie mamy.

      • 3 1

    • Sorry, to ma być p2p, na znaczniejsze odległości

      Czyli omijamy Frankfurt czy Monachium

      • 1 2

    • Berlin lepszy?

      Z Berlina krócej?

      • 1 6

    • (2)

      W każdym cywilizowanym kraju tak to działa

      • 5 9

      • (1)

        W Niemczech czy Francji masz jedno centralne lotnisko?

        • 10 3

        • tam masz kilka o podobnej wielkości

          przykład pierwszy z brzegu to Leipzig-Halle gdzie ma swoją główną bazę DHL, Lotnisko München (główny port Lufthansy), Lotnisko Frankfurt, Lotnisko Berlin Tegel, Lotnisko Hamburg a to tylko Niemcy....Nas nie stać na kilka takich lotnisk i w zupełności wystarczy jedno duże i szybka kolej dojazdowa z największych miast.

          • 7 5

    • I jak tam somsiady?

      Macie jeszcze amunicję na prowadzenie wojenki?

      • 2 5

  • (1)

    CPK nigdy nie powstanie! To jest zarabianie kasy przez pisowców na niczym.

    • 29 26

    • To teraz załóż sobie na głowę wianek i jedź na skargę do Brukseli.

      • 2 2

  • budujemy kolejnego misia (5)

    by otworzyć oczy niedowiarkom

    • 59 43

    • Pisowskie fantasmagorie.... (3)

      Suweren się "nakręca" a decydenci robią wielkie pieniądze, na tzw "robotach przygotowawczych", bo miliardów na roboty zasadnicze nie ma i nie będzie.

      • 17 18

      • Via Carpatia i CPK wpisane do sieci głównych szlaków komunikacyjnych Unii (2)

        Teraz będzie łatwiej o dofinansowanie, także patrz i płacz bo te inwestycje stają się faktem.

        • 12 6

        • Odróżnij dwie rzeczy... (1)

          rozbudowę kolei i budowę KDP od doprowadzania linii kolejowych do wyimaginowanego lotniska Horały i innych pisdzielców na które nie ma zabezpieczonych środków finansowych, ani własnych ani unijnych....misiaczku!

          • 4 7

          • To misiaczku załóż sobie na głowę wianek i jedź na skargę do Brukseli :)

            • 2 1

    • Na razie to zarząd tego "Misia" zarabia 2mln zł rocznie, a nawet miejsca pod CPK nie mają.

      • 12 10

  • ekran wytrzyma więcej niz papier

    ...na dodatek jest znacznie mniej trwały...

    • 1 3

  • No, wysoko władcy postawili poprzeczkę. Czy przeszacowało? (5)

    Tego nie wie nikt; no może Tusk? Ale jemu nawet jego matka nie wierzy, więc na odwrót za późno. Najwyżej do Krakowa z Gdańska dojadę w 3h.

    • 42 49

    • Pisz po niemiecku, bo po polsku ci nie wychodzi.

      • 3 0

    • Tylko nie tusk (2)

      Każdy tylko nie ten Niemiec

      • 10 13

      • Buraku zajmij sie sedesami . (1)

        • 7 8

        • Odpowiedź typowego, kulturalnego, wykształconego wyborcy PO.

          • 8 8

    • Może jeszcze dożyjesz, jak masz mniej niż 20 lat

      To Nie ChRL, żeby linie KDP w trzy lata budować.

      • 3 5

  • jak 1166 dni to jest Dwa lata i Dwa miesiace to sie zgadzam budowa bedzie ukonczona w terminie, 2038rok!.

    • 0 2

  • Ciekawe?

    Ciekawe czy będzie taka korba żeby opusciła szybko szlabany?

    • 0 3

  • a co z szumnie zapowiadanymi

    remontami linii 201 i 202,którymi zwykli Polacy dojeżdżają do pracy/zapowiedzi w 2017 i nic/

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane