• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT szuka pracowników. Praca dla 30 kierowców i motorniczych

Maciej Korolczuk, Patryk Szczerba
20 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do końca roku spółka GAiT zamierza zatrudnić ok. 20 nowych kierowców i 10 motorniczych. Do końca roku spółka GAiT zamierza zatrudnić ok. 20 nowych kierowców i 10 motorniczych.

Czy spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje znów ma problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych? Nieoficjalnie tak mówią sami pracownicy, wskazując na dużą rotację zwłaszcza wśród kierowców autobusów. Spółka oficjalnie przyznaje, że prowadzi rekrutację i do końca roku planuje zatrudnić ok. 30 nowych osób, ale zapewnia, że sytuacja kadrowa w spółce jest stabilna i nie ma żadnego zagrożenia w realizacji umowy przewozowej. O stabilności sytuacji zapewniają także przedstawiciele gdyńskich spółek przewozowych.



Czy mógłbyś pracować jako kierowca autobusu lub motorniczy?

O problemie z odpływem pracowników w miejskiej spółce GAiT po raz pierwszy zrobiło się głośno w 2017 r., gdy niskie płace i pogłębiający się kryzys z taborem sprawiły, że z firmy odeszła znaczna część załogi: część na emeryturę, część do konkurencji, inni wyjechali za granicę, a jeszcze inni postanowili się przebranżowić i zmienili zawód. Z kłopotami kadrowymi udało się uporać w ciągu dwóch lat.

W listopadzie 2019 r. spółka oficjalnie przyznała, że dziury w zatrudnieniu udało się załatać.

Czyżby problem znów wracał? Tak przynajmniej twierdzą sami pracownicy. Jeden z kierowców, z którym rozmawialiśmy mówi, że rotacja w firmie jest ogromna.

- W tej chwili na korytarzach w firmie mówi się, że brakuje ok. 30 a nawet 40 kierowców - mówi nam jeden z pracowników spółki. - Cały czas trwa rekrutacja, bo rotacja na stanowiskach jest ciągła. Bez przerwy przychodzą nowi ludzie na miejsce tych, którzy odchodzą. Zdarza się, że nowi ludzie rozczarowani zarobkami i samą pracą rezygnują już po pierwszym czy drugim dniu pracy. Wielu z nich nie jest świadoma, jak ciężka i wymagająca jest to praca. Na szkoleniach i kursach raczej nie mówi się o porannym wstawaniu czy kończeniu pracy późnym wieczorem. Do tego dochodzi odpowiedzialność za powierzony wóz i przede wszystkim za ludzi, których się wozi. Trzeba mieć też twardą skórę, gdy się słyszy, że urlop latem można mieć raz na kilka lat. Ci wytrwalsi zostają, inni - gdy tylko znajdą lepszą pracę - odchodzą - mówi nasz rozmówca.
Ulotka zachęcająca do podjęcia pracy w GAiT. Ulotka zachęcająca do podjęcia pracy w GAiT.

Do kursów zachęca nadzór ruchu



Tak jak mówi, rekrutacja do spółki trwa w zasadzie bezustannie. Nowych pracowników szukają nawet... pracownicy nadzoru ruchu, którzy na pętlach roznoszą ulotki zachęcające potencjalnych pracowników do zapisania na kurs i podpisania umowy o pracę u miejskiego przewoźnika.



- Szukasz nowej profesji? Bądź jednym z pierwszych, którzy odkryją nowe możliwości na trójmiejskim rynku szkoleń. Czekają na ciebie rekruterzy z powerem, instruktorzy z pasją i wykładowcy z charyzmą - czytamy na jednej z ulotek.

Związkowcy: rekrutacja nie wynika tylko z wakatów



Sygnały od zatrudnionych w spółce kierowców próbujemy zweryfikować w dwóch oficjalnych źródłach.

Pierwsze to Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Na kwestię wakatów w firmie patrzy on z umiarkowanym optymizmem. Jak mówi, większa skala rekrutacji może wynikać z wielu czynników - nie tylko z problemu z wakatami.

- Większe zapotrzebowanie na pracowników w komunikacji miejskiej może brać się z planowanego powierzenia spółce większej liczby wozokilometrów. Skoro będziemy musieli zwiększyć pracę przewozową, to potrzebujemy zwiększenia zatrudnienia. To proces zupełnie naturalny - podkreśla i jednocześnie dodaje: - Nie zmienia to faktu, że ludzie w poszukiwaniu innej, lepszej pracy odchodzą z firmy. W ostatnim czasie kadry poinformowały mnie o ośmiu pracownikach, którzy złożyli wypowiedzenie. Zrobili to z różnych przyczyn m.in. zdrowotnych - dodaje.
Wśród motorniczych problem z wakatami jest mniejszy. Wkrótce pracę rozpocznie w GAiT pięciu nowych motorniczych. Wśród motorniczych problem z wakatami jest mniejszy. Wkrótce pracę rozpocznie w GAiT pięciu nowych motorniczych.

GAiT: chcemy zatrudnić ok. 30 osób



Drugie źródło to spółka GAiT. Jak wynika z oficjalnych danych, obecnie w spółce obsadzonych jest ponad 550 etatów kierowców i ponad 310 etatów motorniczych. Przedstawiciele miejskiego przewoźnika potwierdzają, że poszukiwani są nowi pracownicy. Do końca roku spółka planuje zatrudnić jeszcze ok. 20 kierowców autobusów i ok. 10 motorniczych.

- Już wkrótce zatrudnionych zostanie kolejnych pięciu nowych motorniczych i jedenastu nowych kierowców, którzy obecnie są w trakcie kursów na motorniczych i kierowców w GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy w spółce GAiT. - Prowadzone są także kolejne etapy rekrutacji chętnych do podjęcia pracy w GAiT. Aktualnie, w tym roku spółka planuje zatrudnić jeszcze ok. 20 kierowców i ok. 10 motorniczych. Plany zatrudnienia uwzględnią naturalną rotację, w tym przejścia na emerytury, a także możliwość zwiększenia wskaźnika zwolnień chorobowych wynikających ze zmiennej sytuacji związanej z Covid-19. Plany te zależne są także od zamówień organizatora transportu, tj. m.in. zmian dotyczących oferty przewozowej, zmian w rozkładach jazdy, przekładających się na liczbę pojazdów na trasach.
Jednocześnie Dobrowolska zapewnia, że sytuacja kadrowa w spółce jest stabilna i nie ma żadnego zagrożenia w realizacji umowy przewozowej.

- Realizujemy bez przeszkód wszystkie zlecone nam przez organizatora transportu zadania, w tym także dodatkowe - rezerwowe - podkreśla i przypomina, że spółka w 2021 roku została uznana za najlepszego pracodawcę w Polsce w kategorii transport i logistyka, w rankingu magazynu Forbes. - Jesteśmy największą firmą komunikacyjną na Pomorzu. Zatrudniamy ponad 800 kierowców i motorniczych. Naszym celem jest zagwarantowanie gdańszczanom bezpieczeństwa i komfortu podróży, a naszym pracownikom dobrych warunków pracy, w której będą się spełniać.
Nowi pracownicy poza stałym i stabilnym zatrudnieniem (w oparciu o umowę o pracę) oraz regularnie wypłacaną pensją kuszeni są też dodatkami.

To m.in.

  • wczasy "pod gruszą",
  • paczki świąteczne dla dzieci,
  • kolonie i obozy dla dzieci,
  • ubezpieczenie zbiorowe,
  • karty Multisport,
  • możliwość udziału w wielu sekcjach sportowych działających w GAiT.


W Gdyni kierowców do przewożenia pasażerów ma nie zabraknąć. W Gdyni kierowców do przewożenia pasażerów ma nie zabraknąć.

W Gdyni sytuacja stabilna



Sytuacja jest stabilna także w Gdyni. Zapewniają o tym przedstawiciele spółek przewozowych.

- Odejścia są związane z osiągnięciem wieku emerytalnego. Mieliśmy obawy i trudności w czasie pandemii, kiedy wielu kierowców chorowało i trzeba było uzupełniać braki. Przeminęły, a obecnie sytuacja jest dobra. Nie mamy braków - zapewnia Bogusław Stasiak, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Także w Przedsiębiorstwie Komunikacji Autobusowej zapewniają, że nie ma zagrożenia, że któregoś dnia zabraknie kierowców.

- Mamy otwartą rekrutację na kierowców. Na różne sytuacje staramy się reagować wcześniej. Pozyskujemy pracowników poprzez ogłoszenia, ale też poprzez dużo indywidualnych kontaktów. Prowadzimy szkolenie dla osób posiadających kategorię B, niewykluczone, że zatrudnimy niebawem kierowców z Ukrainy i Białorusi. Pracujemy elastycznie - część pracowników nie ma w firmie przypisanej jednej funkcji, są też niepełne etaty - opowiada Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Miejsca

Opinie (437) ponad 20 zablokowanych

  • podstawowe pytanie: za ile? i dlaczego tak mało? (1)

    • 13 0

    • tego akurat nikt nie wie do dnia wypłaty. System wynagrodzeń jest tak zawiły, że nikt nie wie ile zarobi.

      • 2 0

  • Nie ma widełek (1)

    I nie ma owocowych czwartków, więc podziękuję

    • 6 1

    • w GAiT nie ma czasu nawet zjeść więc owoce niepotrzebne.

      • 3 0

  • za dobrze i tak nieroby maja na tych autobusach (1)

    3200 zl to max jak nie to wyjazd i przyjda Ukraince

    • 2 19

    • za tyle to już Ukraińcy nie robią

      • 3 0

  • (1)

    A może coś o zarobkach?
    Czy wstyd?

    • 10 0

    • Wstyd

      • 10 0

  • (1)

    Słyszałem że syn Tuska tam pracuje jako kierow a

    • 4 6

    • syn Tuska pracuje w ZTM, a nie w GAiT

      • 2 1

  • Fajna robota. 10 godz za kolkiem non stop bo ZTM nie potrafi ulozyc rozkladu aby kierowca mial przerwe. Na niektorych liniach nawet nie ma toalety

    • 19 0

  • Przewodniczacy zwiazkow nich lepiej zamilknie. Nc nie potrafi zalatwic. Od lat brak ubezpieczenia dla kierowcow od ew szkod. Kierowcy dostaja faktury na grube tysiace bo zarysowali autobus.

    • 16 0

  • znowu szukają?

    • 8 1

  • 500 funtiow za tydzien podkreslam za tydzien w Londynie jakies 7 lat temu dla nowych uczacych sie kierowcow w firmie FIRST. (6)

    Rozumiecie to ?Rozumiecie jaka to przepasc finansowa?I nie mowie bo koszty zycia tam znacznie wzrosly ale bedac tam z rodzina macie godne zycie...a tu Morawiecki z Kaczynskim i wielu im podobnym udaje ,ze jestesmy juz zachodem i na wszystko nas stac..Przypomne-mieli Pegazusa a wiec i haki wiec mogli wygrac wybory...Nie wierze tym oszusta i nie wierze w ich zaklamane sondaze....I teraz wisienka na torcie...za najnizsza krajowa za Tuska1700zl -mozna bylo kupic okolo 1200 bochenkow chleba...za wladzy tych pisowskich-mord zdradzieckich-za najnizsza krajowa 3200zl mozecie kupic okolo 670 bochenkow chleba....tak zdewaluowal sie pieniadz drodzy emeryci i piecetplusowicze....Macie swoj dodruk i Morawieckie rozdawnictwo.Ten facet powinien wisiec powieszony za przyslowiowe -jaja.

    • 7 8

    • Dzbanie tu rzadzi PO

      • 3 1

    • Tu jest Polska a nie Londyn !

      Trzeba patrzeć na średnią zarobków w Polsce a nie w Londynie Brukseli czy Madrycie każdy chce więcej zarabiać nie tyko kierowcy z GAiT pani co sprząta ulice panowie dbający o stan ulic ekspedientka w sklepie czy pani fryzjerka wszyscy chcą zarabiać godnie więc nie rozumiem dla czego to kierowcy czy motorniczy mają być jakąś uprzywilejowaną kastą ?

      • 2 2

    • ale Tusk robi teraz w Gait (2)

      • 6 3

      • Tusk. To w ZTM jest specjalistą od Buspasow znaczy gdzie namalować linie a i tak tym buspasem będą jeździli wszyscy nie uprawnieni

        • 3 0

      • Dowiedz sie gdzie pracuje i ile zarabia -jest jego wypowiedz na oszczerstwa szuji z TVP...wypowiedz Tuska w tej sprawie na

        Dowiesz sie wtedy ile warte sa oszczerstwa redaktora z tvp info w sprawie wysokich zarobkow i ,pracy pana Michala -po znajomosci .Tam jest odpowiedz ile lat studiow i jakie zarobki . Na pytanie Tuska to ile pan zarabia w TVP-bo ja moge panu powiedziec ile zarabia moj syn-zapadla wymowna cisza... To ile tak naprawde zarabiacie w tvp Kurskiego? 30-40 tysiecy miesiecznie ? W koncu dostaliscie juz chyba drugi raz po 2 miliardy zlotych...dodam ,ze na onkologie juz nie starczylo...

        • 2 6

    • Albo fanatyzm cię zaślepia albo pracujesz za kopiejki putina.

      Już nie pamiętasz, ktora to opcja POlityczna utrzymywała zarobki na poziomie szyjących kapcie w Bangladeszu samemu kombinując na VAcie?

      • 2 1

  • " Niewykluczone że będziemy przyjmować kierowców z Ukrainy i Białorusi " ! (5)

    To po co ten apel o kierowców skoro decyzja już zapadła ?

    • 58 2

    • Żeby boruty nie było

      • 1 0

    • (1)

      Kurs dla kierowcy autobusu kosztuje ponad 7 tysięcy złotych, przy tych zarobkach to trzeba kilka miesięcy żeby sobie to odrobić. Tymczasem dla ukraińców wszelkie kursy są darmowe... czy Polski pracodawca nie powinien dbać przede wszystkim o polskiego pracownika?

      • 18 0

      • Nie

        Pracodawca - polski czy nie polski, powinien dbać o każdego pracownika.

        • 3 0

    • Fajnie (1)

      Tylko czy te osoby będą potrafiły jeździć.
      Umnie w firmie też wzięli faceta z Ukrainy ale na kursie sprawdzającym wyszło że nie ma pojęcia jak jeździć dużym pojazdem i w końcu wyszło że prawko sobie załatwił i musieli go pożegnać.

      • 21 0

      • nie wolno zle pisac o ukraincach. o nich tylko dobrze albo wcale bo zwyzywaja cie od ruskow

        • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane