- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (348 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (33 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (75 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska 1734. Część 3 (19 opinii)
Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.
Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników
Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.
Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.
Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą
W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.
- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.
Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?
W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).
Miejsca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-23 04:15
(1)
Jak taka kasę zarabiają to np czemu kierowca autobusy ma taki humorek niemiły marudzi jak ma pomóc niepelnosprawnemu bo ciągle na minusie jeździ
- 1 9
-
2019-11-23 08:15
Bo tyle nie zarabiają,czytasz i wierzysz w tą propagandę dla gawiedzi.
- 9 0
-
2019-11-23 10:43
A ile z nich mówi po Polsku, następnie jeżeli kultura jazdy jest taka jak w ich krajach, to za nich dziękuję. (4)
- 3 4
-
2019-11-23 10:49
(3)
Nie ma zadnych obcokrajowcow
- 2 2
-
2019-11-23 11:09
Jak niema oczywiście najwięcej Urajnców, Hindusi, Nepalczycy, widziałem nawet typowego murzyna. (2)
Nikt mądry nie pójdzie do takiej roboty, tylko z państwa o niższym bycie.
Beka 4 tys.- 1 1
-
2019-11-23 11:48
(1)
pracuję w GAIT i żadnego obcokrajowca, do tego nie mówiącego po Polsku, nie spotkałem
- 2 1
-
2019-11-24 03:21
No to jestes widocznie z nowo przyjętych.
- 0 0
-
2019-11-23 11:00
Wolna Niedziela (1)
My też chcemy mieć WOLNE w niedziele jak w handlu !!!
Jeśli handel ma wolne to komunikacja też , co Wy na to
Albo wszyscy pracujemy albo nikt- 17 2
-
2019-11-23 11:52
zmień pracę i weź kredyt
- 1 3
-
2019-11-23 11:27
Za ile godzin pracy takie pieniądze ? To podstawowa informacja.
- 9 0
-
2019-11-23 11:47
Dziwne bo planowanie ciągle wydzwania, żeby przyjść z wolnego bo ludzi brakuje.
- 10 0
-
2019-11-23 11:49
nie walcie w ch*ja. jeżdża u nas prywatne firmy, i kierowcy jeżdżąc tam w 8godz wymiarze, mają ponad 5k netto na rękę
4tyś to już teraz jest śmiech na sali.
- 8 0
-
2019-11-23 11:50
no i znów propaganda w postaci "srednich" zarobków (2)
Kierowca zarabia 2000 każdy dyrektor 5000 każdy w zarządzie (gdzie nigdy nie brakuje samych swoich od pani Dulkiewicz) po 15tyś ...
- 12 2
-
2019-11-23 14:37
ty (i tych dwóch co dało ci plusa) rozumiesz co czytasz ? (1)
"Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto)"
- 1 0
-
2019-11-23 17:52
łącznie z premiami, nadgodzinami, stażowym i wszystkim innym, co wpada na konto
- 1 0
-
2019-11-23 11:52
(3)
ZObaczymy w okresie świątecznym. Poszły grafiki na grudzień i połowa ludzi już planuje L4 żeby świąt w pracy nie spędzić
- 13 1
-
2019-11-23 11:57
to ta "połowa" jak kasta sędziów .. bo jakże można "planować" L4 ? Bo na pewno niezgodnie z prawem ...
Weź kredyt i zmień pracę- 1 6
-
2019-11-23 15:03
(1)
To niech się zwolnia z pracy . I ida pracować na kase do Biedronki . To jest psi obowiązek kierowcy pracować w ten dzień co przypada mu zmiana bo ta firma pracuje 24 godziny
- 1 3
-
2019-11-24 08:19
Twój psi ,to czekać grzecznie na przystanku.
- 2 0
-
2019-11-23 11:58
Zatrudnienie ludzi którzy mają aparat słuchowy dopracy na motornika zkm
Warto zatrudnić osób który chcą też jeździć jako pracownik zkm nawet jest w aparatu
- 0 3
-
2019-11-23 12:12
Klos (1)
Ale mechaników elektryków do naprawy tramwaj i brakuje
- 5 0
-
2019-11-23 12:15
kierowców też brakuje, bzdury tu wypisują.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.