• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie. Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie.

Radni miasta Gdańska sprawdzają, czy możliwe jest przywrócenie przeprawy pieszo-rowerowej między Nowym Portem zobacz na mapie GdańskaTwierdzą Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Na Martwej Wiśle mogłyby pojawić się łodzie płaskodenne - tzw. galary. 12-osobowe jednostki na swój pokład byłyby w stanie zabrać także rowery i osoby niepełnosprawne. - Wystarczy dobra wola urzędników, by połączenie mogło funkcjonować już od przyszłego sezonu - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański.



Czy miasto powinno przywrócić pieszo-rowerowe połączenie między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Charakterystyczne drewniane łodzie na Martwej Wiśle pojawiły się w ubiegłym roku. Na co dzień cumują przy Stoczni Cesarskiej, skąd można wybrać się w 30- i 70-minutowe rejsy po Motławie czy wodach portowych. Teraz pojawiła się szansa na to, że galary pojawią się także między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

- Kursowanie naszej jednostki mogłoby być nawet trzykrotnie tańsze w utrzymaniu niż poprzedni prom samochodowy - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański. - Ze względu na ewentualne postępowanie przetargowe nie mogę mówić o wszystkich aspektach finansowych, ale z naszej analizy wynika, że tylko samo cumowanie w jednym sezonie to koszt ok. 140 tys. zł. Przygotowaliśmy kilka wariantów, bo np. korzystanie z infrastruktury należącej do Muzeum Gdańska jest tańsze, niż cumowanie przy nabrzeżu, którym zarządza Gdański Ośrodek Sportu.

Zobacz jak wygląda Galar Gdański



Na Martwej Wiśle miałaby się pojawić nowa, 12-osobowa jednostka, wybudowana specjalnie do obsługi pieszych i rowerzystów (jednostka mogłaby być większa, ale wówczas wedle prawa stałaby się statkiem, co zwiększyłoby koszty jej utrzymania). Dzięki wyspecjalizowanej budowie, przy pomocy profesjonalnej rampy, mogłyby korzystać z niej także osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach. Łódź posiadałaby też nadbudówkę, by chronić pasażerów przed opadami deszczu lub silnym słońcem. Koszt budowy takiej jednostki wynosi ok. 90 tys. zł.

Bilet na kurs w jedną stronę miałby kosztować nie więcej niż 5 zł za osobę dorosłą. O tym, że zapotrzebowanie na to połączenie jest spore, władze miasta przekonały się choćby podczas ubiegłorocznej majówki, gdy między Nowym Portem a Wisłoujściem kursował kuter Baltic Star. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.

Wideo archiwalne



Galar miałby pływać od kwietnia do października. Jedynym ograniczeniem w kursowaniu między oboma brzegami byłoby ewentualne załamanie pogody i wiatr przekraczający cztery stopnie w skali Beauforta.

W poniedziałek bliźniaczą jednostkę testowali radni miasta.

- Chcieliśmy przekonać się, czy przywrócenie połączenia między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście jest możliwe przy zastosowaniu tego typu jednostek - przyznaje Kamila Błaszczyk, radna miasta. - Galary są stabilne, szybkie i zwrotne. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie, a w zasadzie przywrócenie przeprawy przez Martwą Wisłę cieszyłoby się dużym zainteresowaniem, ale oczywiście kluczową kwestią są finanse.
W ubiegłym roku Biuro Rozwoju Gdańska rozesłało zapytania do firm, które mogłyby przygotować analizę finansową takiego przedsięwzięcia. Ostatecznie do sporządzenia analizy nie doszło, bo zainteresowana firma w ostatniej chwili odstąpiła od podpisania umowy.

- Aby udźwignąć to finansowo, trzeba by uzyskać zewnętrzne finansowanie - dodaje Cezary Śpiewak-Dowbór, radny miasta. - Oczywiście najłatwiej byłoby rozpisać przetarg i zrobić to za miejskie środki, ale w perspektywie cięć finansów w samorządach trzeba myśleć o innych rozwiązaniach np. przy użyciu ekonomii społecznej. W uzyskaniu środków z zewnątrz mogłyby też pomóc agencje rozwoju gospodarczego, specjalizujące się w pozyskiwaniu inwestorów zewnętrznych.
Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.
Idea przywrócenia połączenia między Nowym Portem a Wisłoujściem podoba się też Karolowi Ważnemu. Radny miasta Gdańska także wziął udział w poniedziałkowych testach na Martwej Wiśle i przyznaje, że wkładem miasta mogłoby być np. zwolnienie z opłat za korzystanie z nabrzeży i przystanków tramwaju wodnego.

- Otwartą kwestią pozostaje udostępnienie miejskiej infrastruktury nieodpłatnie. Tym bardziej, że jest ona gotowa do użytku, ewentualnie można pomyśleć o jej uzupełnieniu o obiekty małej architektury czy wiaty. Aby zwiększyć szansę na uzyskanie unijnych środków można na dachu galarów zastosować ekrany solarne - mówi Ważny.
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych lat tuż obok powstać ma Plac Nadwodny. Niewykluczone, że będzie to też najlepsza okazja do przywrócenia pieszo-rowerowej przeprawy na Martwej Wiśle, choć jak przyznają radni i przedstawiciele fundacji - ambitny plan zakłada, by galary mogły pływać już w przyszłym roku.

Opinie (185) ponad 20 zablokowanych

  • Kolejny gwaniaczek z fundacja po dotacje (16)

    Załóż firmę i działaj normalnie

    • 111 25

    • czyli zapisz się do złodziejskiej zmiany Pis (11)

      Dostaniesz synekurkę i darmowe loty samolotem

      • 17 23

      • Jesteś uposledzony (7)

        Rudy i jego szajka też latali (tylko za lotyrudego wydano ponad 6 mln) - zapomniałeś pajacu ?

        Wszyscy którzy kandydowali do sejmu i senatu powinni być świadomi, gdzie jest ich nowe miejsce "pracy" - i powinni sobie wynająć mieszkanie w Warszawie a ewentualne dojazdy do domu rodzinnego oragnizować na własny koszt, bo co to podatnika obchodzi...

        • 14 9

        • who is rudy? (3)

          • 5 7

          • To ten Niemiec z Gdanska (2)

            • 9 5

            • ale który Niemiec? (1)

              • 4 2

              • Rudy Niemiec po matce Niemce

                • 2 0

        • Tylko zapomniałeś powiedzieć, że Rudy i jego szajka latali rejsowymi. (2)

          • 9 6

          • Ale 6 mln poszło (1)

            • 6 3

            • W ciągu ilu lat te 6 mln? 8 lat? Zresztą jak

              latali LOTem to dawali mu zarabiać bo przynosił same straty. Dopiero po dotacji 400 mln od PO jakoś działa. A PISowcy dalej bredzą, że miał być zaorany. To zdecydujcie się.

              • 0 2

      • Borusewicz latał z Warszawy do domu psa wyprowadzać (1)

        Nie przeszkadzało to PO wtedy?

        • 9 5

        • nic wam już PiSowcy nie zostało tylko kłamliwy płacz że "oni też brali"

          • 7 11

      • Czego to Flaszka nie obieca przed wyborami ...

        • 7 4

    • Z Mevo sobie nie radzą (2)

      • 9 3

      • Dokładnie (1)

        Tylko nie Fundacja+ kasa miejska.
        Klasyka wyciągania publicznych pieniędzy

        • 12 3

        • Tak się wpłaca pieniądze na szesciokolorowych ...

          • 4 3

    • Gej Zeta Wybroczna napisała o tym wczoraj

      • 8 4

  • powinna być linia kolejowa łącząca Nowy Port z Wisłoujściem (1)

    • 1 4

    • Kolejka chyba linowa.

      • 0 0

  • Za wikipedią: (3)

    "Galar dawny polski rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. (...) Po przybyciu do Gdańska galary często były sprzedawane na drewno."
    Jednorazowego? To ma być taki pływający miś? Jaka jest żywotność takich jednostek? Skoro już miasto ma sypnąć kasą, to czy nie lepiej na coś trwałego i mogącego posłużyć przez wiele lat? Mieliśmy platformy na kółkach, rydwan, ostatnio padł pomysł na zarośnięte przystanki i chyba wystarczy już tej urzędniczej fantazji... Poza tym czy świadczenie usług transportowych przez fundację nie stoi w sprzeczności z polskim prawem?

    • 8 0

    • (2)

      A o przedsiębiorstwie społecznym Pan słyszał?

      • 0 1

      • Tu nie chodzi o formy prawne przedsiębiorstwa,tylko chyba pomysł jest nietrafionyy z punktu widzenia praktycznego ,te galery są wywrotne,tam stacjonują wojska specjalne,przepłynięcie ich szybkich jednostek powoduje dość duże fale,chodzi o bezpieczeństwo,znamy dramat jaki się rozegrał kiedyś na Motławie.

        • 1 0

      • Ki czort

        Już te hypstery nie wiedza co wymyśleć

        • 1 0

  • Parodia jakas to bardzi niebezpieczne i rpoblemowe !Najlepsze wyjscie to Udostepnic tunel dla roerzystów wydzielic im pas (1)

    Od momentu otwarcia tunelu buraki w blachosmrodach spowodowały tysiąc wypadków i tym samym potwierdziły ze to oni wszędzie są zagrożeniem!!

    • 1 4

    • Tak powinno być,ktoś nie przemyślał tej opcji na etapie projektowania.

      • 0 1

  • Chyba trzeba przeprosić prom,który pływał.

    Te galery chyba są za delikatne. Prom pływał było ok sprawdzony temat. Przeprawa promem była praktyczna i miała swój urok. W razie jakichś problemów z tunelami jest dodatkowe połączenie z dzielnicami na wyspie.

    • 5 0

  • Czy galary przywrócą....? (9)

    Co to za moda żeby na końcu zdania stwierdzającego wstawiać znak zapytania?

    • 26 22

    • (4)

      Co to za moda, żeby w miejsce skracanego cytatu wstawiać cztery kropki bez zawiasów?

      • 8 1

      • albo np. "miał pojechać"

        co zawsze znaczy "pojechał"

        • 0 0

      • To nie był cytat

        • 0 0

      • Zawiasy to możesz dostać

        za kaleczenie polszczyzny.

        • 5 0

      • sam jesteś zawias, a może i zawijas?

        jestę polakię

        • 0 3

    • Bo zdanie zaczynające się od "czy" nie jest stwierdzeniem tylko pytaniem, ciołku (2)

      A na końcu pytania stawia się pytajnik

      • 7 1

      • W tytule artykułu nie ma "czy" - geniuszu. (1)

        Jest zdanie oznajmujące ze znakiem zapytania na końcu.To jeden z ulubionych wytrychów językowych w mediach elektronicznych. Ten znak zapytania niejednokrotnie ratuje autora przed procesem albo kompromitacją. Proszę nie krytykować wpisu, tylko zorientować się, czego on dotyczy.

        • 5 0

        • Bo prawidłowo tytuł artykułu powinien być taki:

          Czy galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

          • 3 0

    • Galary nie przywracają.

      Galary zawracają.

      • 3 0

  • Ostatni drakkar

    Tusk splamił swój honor

    • 3 1

  • Miasto ma dostać dofinansowanie na opłaty na rzecz miasta za cumowanie?

    • 4 0

  • (1)

    Trochę się powiększy, wydłuży, poszerzy, doda się nadbudowke, mocniejszy silnik, maszt, światła, wymagane przepisami wyposażenie ratunkowe, wzmocni się konstrukcje bo wszystko swoje waży i z nawiązującej do historii drewnianej Łodzi zrobi się prawdziwy regularny prom.. .

    • 81 3

    • Nieważne co, ważne aby przywrócić regularne połączenie, bo brak przeprawy w takim miejscu to nieporozumienie.

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    żadne tam kutry czy galary (20)

    tylko mały prom osobowy (+rowery) na ok. 20-30 osób. Łatwy do wejścia i zejścia. Tak jak to jest w wielu miastach (Kopenhaga, Hamburg, .... Sztokholm). Czy naprawdę półmilionowego miasta Gdańska nie stać aby przywróćić komunikację pieszo-rowerową na Twierdzę Wisłuojście, Bazę Promową i Westerplatte. Do tego mały busik (może być elektryczny) wożący od promu do tych miejsc. Nie wszyscy mogą dojśc (starsi, dzieci, niepełnosprawni) To ożywi te obiekty - a szczególnie Twierdzę. Jeżeli nie stać i miasto nic nie zrobi w tej kwestii (promu) to ma rację rząd, który mówi o zapmnianym Westerplatte.

    • 196 32

    • Słuszny kierunek (7)

      Może dobra zmiana sypnie groszem po aneksji Westerplatte.

      • 17 7

      • Wszystko co potaficie to daj, daj daj.

        Jeszcze mało dostajecie? Wstyd! A potem krzyk, że wolne miasto Gdańsk. Jak wolne to łapy precz od pańtwowych pieniędzy.

        • 3 2

      • Chyba na pomniki. (4)

        Przecież cała ta akcja jest tylko po to, żeby zmienić obchody 80 rocznicy wybuchu wojny w apel smoleński...

        • 23 18

        • trollllllllllllllllllllllllllllll (3)

          • 8 8

          • I nikt nie wyrwał harcerzowi mikrofonu (2)

            Żeby hołdować Kaczorowi, prawda?

            • 7 5

            • (1)

              Galar nie ma szans przy kolizji ze statkiem.
              Pozatym nie ma zadaszenia przed deszczem, ulewami.
              Silny wiatr stwarza zafalowanie wyższe niż burta.
              Tego rodzaju pojazd można bezpiecznie dla otoczenia użyć jedynie prywatnie, na prywatnym jeziorze.
              Dziś małe promy to solidne aluminiowe, przemyślane i estetyczne konstrukcje i powinny być napędzane hybrydowo, a ich przystanki dostosowane dokładnie do nich.

              • 14 1

              • Jak jest zła pogoda to i turystów nie ma

                A jak jest dobra to sobie galar radzi

                • 1 6

      • na odrzutowce dla Kuchcińskiego sypną

        • 5 4

    • Sensowna propozycja, ale kasy coraz bardziej brakuje na wszystko oprócz rydwanów i POlecanych (2)

      • 9 6

      • (1)

        Za to nie brakuje kasy na prywatne loty Kuchcińskiego, jego rodziny i zgrai giermków.

        • 8 7

        • Tak jak nie brakowało kasyna prywatne laty Tuska i jego rdziny.

          Nie mówiąc o lotach Borusewicza, żeby wyprowadzić pieska.

          • 6 9

    • odkąd pis rządzi to złotówki nie dołożyli i stękają, tylko kłamać potrafią

      • 5 5

    • budżet Gdańska w 2020 może być mniejszy o ponad 100 mln zł (2)

      dzięki polityce rządu więc miasta może nie stać

      • 17 11

      • (1)

        ...i nie będzie drugiego rydwanu i konia na Motławie?

        • 13 10

        • Nastąpiła inkorporacja Westerplatte do Kaczylandu. Już teraz nic nie stoi na przeszkodzie wybudowaniu 2 srebrnych wież jako Muzeum Westerplatte. W W-wie się nie udało.

          • 11 7

    • Tego miasta nie stać. (1)

      Musi ładować 3mln. w prywatny portal propagandowy.

      • 10 10

      • A mogli by za to wynajmować Gulfstreama.

        No, prawie, milion by musieli dołożyć.

        • 4 1

    • Masz zielone światło. Zainwestuj i zrealizuj.

      • 4 2

    • mentalność polskiego wyborcy

      ma być wypas, ale o kosztach nie dysktujmy

      • 9 4

    • Oczywiście,że stać

      dziesiątki milionów wywalane na atrakcje dla roweraków. Rydwan to przy tym nieistotna zabawka

      • 10 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane