- 1 Setki wniosków o wycinkę drzew (82 opinie)
- 2 Chciał zabić psa. Przejechał po nim autem (316 opinii)
- 3 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (255 opinii)
- 4 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (1119 opinii)
- 5 Ulica z Mostem Miłości do remontu. Będą odwierty w nawierzchni (45 opinii)
- 6 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (134 opinie)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-09-01 09:42
znaczy czekamy na pierwszego trupa jako efekt krzywych schodow
... dopiero wowczas przemowi rozsadek a ktos kompetentny zda sobie sprawe , ze na stanowisku
Konserwatora Zabytkow nie powinno zatrudniac sie idiotow- 5 3
-
2018-09-01 09:32
a kto podpisze dopuszczenie do eksploatacji po remoncie?
zastawią deskami i będziemy podziwiać zabytek?
- 4 4
-
2018-09-01 09:08
a te betonowe pokrywy kanalizacyjne
ohydaaaa!
- 8 1
-
2018-09-01 08:04
Wojewódzki Konserwator Ochrony Zabytków z powołania Wjewody Drelicha Pani agnieszka kowalska (1)
- 10 0
-
2018-09-01 08:47
No właśnie..... wszędzie pisuary mącą.
A jak kłamią!
- 3 0
-
2018-09-01 07:48
Nie czepiajcie się Budynia (1)
Dla wyjaśnienia,Wojewódzki Konsekreator Zabytków nie podlega Samorządowi.On podlega Ministrowi Kultury czyli Glińskiemu i tak macie odpowiedź...A swoją drogą jakieś dziwne nazwisko Martyn Janduła?
- 6 3
-
2018-09-01 07:57
Przepraszam,użyłem nazwiska rzecznika prasowego PKP
Panie Rzeczniku,to że Konserwator jest po prostu głupi to chyba nie musi oznaczać że Pan popierając się opinią WKZ zgadza się z jego zdaniem Niech PKP się odwołać o od tej głupoty,bo Konserwator duby smalone plecie.Akurat Wrocław jest b.dobrym przykładem i tu i tam duży wpływ Niemców na architekturę, ale to nie znaczy że zużyte elementy tej architektury nie trzeba zamienić na wierne repliki proste?!
- 1 1
-
2018-09-01 07:29
Konserwatora zapraszam na leczenie psychiatryczne!!! Bareja wiecznie żywy....
- 14 0
-
2018-09-01 07:09
a gdzie bezpieczeństwo i wygoda pasażerów ?
- 12 0
-
2018-09-01 06:24
Strach pomyśleć, jak będą wyglądały toalety po remoncie!
- 19 0
-
2018-09-01 06:10
Jak ktos zlamie noge to konserwator bedzie placil odszkodowanie?
- 17 0
-
2018-09-01 02:01
(1)
ja to bym pomyślał o dobtych polacżenić a nie o tym czy schody są równe stare czy krzywe .ważne jest zdążyć na dany pociąg! !!!!!
- 8 3
-
2018-09-01 02:37
Ale...
Ale po krzywych możesz nie zdążyć
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.