- 1 Zimą polecimy z Gdańska do Dubaju (112 opinii)
- 2 Nowy trop ws. zaginięcia Iwony Wieczorek (619 opinii)
- 3 Koniec poszukiwań mężczyzny w morzu (50 opinii)
- 4 Pięć płotów, które "podzieliły" Trójmiasto (126 opinii)
- 5 Odpocznij przy rzekach i potokach w Gdyni (38 opinii)
- 6 Manhattan we Wrzeszczu zostanie zburzony (511 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-09-03 08:36
Urzędnicy to sa jednak durnie
hehe to moze najlepiej nic nie remontowac niech bedzie jak bylo i kase sie zaoszczedzi :)
- 4 0
-
2018-09-03 11:34
widocznie pani konserwator dostala taki prikaz z komitetu centralnego słusznej partji aby w Gdansku w nic nie inwestowac
Niech wejdzie w szpilkach dwadziescia razy w góre i w dół po tych krzywych stapniach zobaczymy co powie. Tylko pilnowac aby nie zboczyła ... Trzeba było te krzywe schody pod UW przywiesc a na dworcu postawic nowe
- 4 0
-
2018-09-03 12:51
hmmm tylko poczekac az drogi i tory zostana objete ochrona konserwatorska:P
asfalt na ul.Pomorskiej w Gdansku juz chyba dawno pod nia podlega:P
- 3 1
-
2018-10-23 07:59
Konserwatorzy zabytków
i obrońcy przyrody to ludzie zdefektowani emocjonalnie.
- 0 3
-
2018-12-01 14:54
śmiech na sali
Ten konserwator zabytków to jakiś palant. Jak komuś się coś stanie to po odszkodowanie do konserwatora zabytków.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.