- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (173 opinie)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (134 opinie)
- 3 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (25 opinii)
- 4 Jakie wyzwania dla nowych władz Gdyni? (112 opinii)
- 5 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (65 opinii)
- 6 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (75 opinii)
"Zanim ruszą tramwaje na Morenę" - pisano 35 lat temu
"Zanim ruszą tramwaje na Morenę", "Tramwaj na Morenę coraz bliżej". Co różni te dwa tytuły prasowe? Jeden z nich pochodzi sprzed kilku tygodni, drugi - sprzed 35 lat.
Oto jak dziennikarze zapowiadali budowę trasy na Morenę.
Przykład pierwszy: "W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce, która nie była remontowana, wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej".
Gdy te dwa akapity czyta osoba, która nic nie wie na temat budowy tramwaju na Morenę, może uznać że pochodzą z jednego artykułu prasowego. Nic bardziej mylnego. Pierwszy pochodzi z naszego artykułu: "Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku". Drugi akapit opublikowano w Dzienniku Bałtyckim w 1978 roku w artykule: "Zanim ruszą tramwaje na Morenę i Chełm".
Trudno nie doznać déjà vu. Dlaczego obecne informacje brzmią niemal identycznie jak te sprzed 35 lat?
- Plany szerokich pasów w ulicy Rakoczego, Nowolipie i Bulońskiej, i puszczenia nimi linii tramwajowej, powstały już w latach 70. To była podobna sytuacja jak z tramwajem na Chełm. Jednak wtedy nie było takiego taboru, który byłby w stanie poruszać się po spadkach powyżej 5 proc. - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.
O tym problemie wspomina też autor artykułu w Dzienniku Bałtyckim sprzed 35 lat: "Różnice poziomu predestynują bowiem teren raczej do zakładania na nim kolejek zębatych, a nie tradycyjnych tramwajów: konieczne jest więc przemieszczenie ogromnych mas ziemi."
- Pomysły na tę linię tramwajową były najróżniejsze. Jeden z wariantów był taki, żeby tramwaj w kierunku Siedlec jechał poziom wyżej, ale ten pomysł upadł. Drugi był taki, żeby ruch z Nowolipia na Łostowicką przerzucić górą nad Kartuską, i żeby tramwaj wjeżdżał pod tę estakadę. One upadły głównie z przyczyn finansowych i konieczności zajęcia terenu - wspomina Kosiedowski.
Gdańsk zakładał, że w 1979 roku wyda na inwestycję 68 mln zł, w 1980 - 92 mln zł. Tramwaj na Morenę miał ruszyć w 1981 roku.
Obecnie koszt budowy nowej linii tramwajowej szacuje się na ponad 250 mln zł. W związku z tym, że trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, inwestycja otrzyma co najmniej 59 proc. dofinansowania unijnego. Tramwaj ma ruszyć w 2015 roku.
- Choć plany powstały blisko 40 lat temu, nie różnią się istotnie od tych, które realizujemy teraz. Największym novum, które wywalczyli sobie mieszkańcy, jest przystanek "Warneńska", gdzie autobusy będą wjeżdżały na przystanki tramwajowe. Dzięki temu będzie się można łatwo przesiąść z autobusów jadących od strony ul. Bulońskiej w kierunku Jaśkowej Doliny do tramwaju - wyjaśnia Kosiedowski.
Projekt linii na Morenę jest już gotowy, obecnie trwa procedura załatwiania pozwolenia na budowę, które firma Gdańskie Inwestycje Komunalne, jako inwestor zastępczy miasta, otrzyma prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Do obsługi tej linii Gdańsk planuje kupić do końca roku pięć nowych tramwajów. Pojazdy mają być niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc.
Opinie (165) 10 zablokowanych
-
2013-02-17 15:03
u nas (6)
we wsi, to tylko sołtys opowiadał o takich machinach jak tramwaje
- 84 9
-
2013-02-17 15:07
(5)
nie narzekaj, macie przecież trolejbusy :)
- 50 4
-
2013-02-17 16:12
(4)
śledziobusy!!!
- 15 2
-
2013-02-17 16:46
na co stac prostaka z Gdanska? (3)
...wylacznie na obrazanie innych, ale co sie dziwic jak w Gdanksu nie wyregulowano jeszcze Motlawy a o Stogach, Zabiance, Zaspie, Oruni, ba nawet ul. Dlugiej wspominal nie bede bo wygladaja jak po wojnie...
- 5 23
-
2013-02-18 10:33
nie innych
tylko śledzi
- 0 0
-
2013-02-17 20:57
Kocham Trójmiasto! (1)
Gdynia i Sopot są piękną częścią mojego Trójmiasta. W ogóle nie rozumiem tych waśni, to jest chorobliwe g-wno. Są jakieś elementy które nas Polaków stale chcą dzielić, nie dajmy się prowokować.
- 9 4
-
2013-02-17 22:47
ciesz sie ze masz ciepla wode, ok rozumiem tobie to wystarczy...
- 0 1
-
2013-02-18 08:31
TRAMWAJ.... PIRAT PORADZI SOBIE Z WJAZDEM NA MORENĘ!!AHOJ!! (1)
35 lat wcześniej nie można by było wjechać tramwajem na Morenę !!DZIŚ technika poszła do przodu i nasze produkowane w Bydgoskiej firmie PESA dadzą radę wjechać na to wzgórze...To dobra inwestycja , bo rozładuje ruch samochodowy. co da nam więcej powietrza nadającego się jeszcze do oddychania!!
No i Bractwo Pirackie RP będzie mogło robić wypady do tej dzielnicy a wiem , ze są tam ładne dziewczyny i bogaci ludzie!!??
HERSZT BRACTWA PIRACKIEGO RP
CZERWONY KORSARZ Z GDAŃSKA
SŁAWOMIR- 1 0
-
2013-02-18 10:11
Co ma piernik do wiatraka?
Panie Pirat, zajmij się uczciwą robotą.
- 1 0
-
2013-02-18 09:40
a pamiętacie jak bojkotowali maca...donalda, tępota morenowa!
- 1 1
-
2013-02-17 15:25
Nie wstyd ci, Budyn? (4)
Nic dla mieszkancow nie robisz.Nic poza imprezami, gdzie wcisniety w zaciasny garnitur piejesz przy mikrofonie swoja propagande.
- 91 30
-
2013-02-17 21:13
A ty na imprezie... (1)
w ciasnym dresiku? Kisiel jesteś, bo do Budynia ci daleko.
- 3 10
-
2013-02-18 09:39
krewny czy debil?
- 7 0
-
2013-02-17 17:29
Jak to nic? A dziury w grogach to nazywa się nic !!!
Rakoczego i Piecewska - rekord w skali Budynia :)))
- 11 3
-
2013-02-17 15:58
...ale za to sanktuarium na Łostowicach załatwi...
- 5 5
-
2013-02-18 09:38
podłączcie ten tramwaj bo tak się ciskają z braku opieki nocnej...
- 0 0
-
2013-02-18 09:23
Jestem za, a nawet przeciw!
- 0 0
-
2013-02-17 17:35
Przeszlo 70 lat buduja ring 1 i konca nie widac (1)
- 5 5
-
2013-02-18 09:22
kup sobie okulary
- 2 1
-
2013-02-17 16:46
Co to jest 35 lat !? (1)
Hitler, w 1939 przelatując nad Polską, zamamrotał pod nosem: cyt."pie...lona gospodarka..." Też się sprawdziło, a minęło prawie 75 lat
- 10 5
-
2013-02-18 09:21
prezydent RFN Gauck kilka tygodni temu powiedział
że Polacy są bardziej pracowici niż Niemcy. Potwierdza to wielu bywalców.
- 2 0
-
2013-02-17 23:47
pani Katarzyno ??? kilka pytan (1)
1.wybudowali ???
2.a może ekipy budowlane na miejscu ????
3.aa pozwolenie na budowe i kasa jest ???
4.wykonawca wiadomo kto bedzie ???
skoro na tak wiele pytan niema odpowiedzi to poco to BICIE PIJANY ?????- 4 2
-
2013-02-18 09:17
każdy projekt komunikacyjny winny być odpowiednio przygotowany
również medialnie
- 0 0
-
2013-02-17 18:49
Porównanie dwóch akapitów: (2)
Ten z 1978 jest napisany o wiele ładniejszym językiem. Dzisiaj prawdziwe dziennikarstwo zanika.
- 21 8
-
2013-02-17 21:42
(1)
można kogoś lubić lub nie, ale po raz kolejny ukazujesz swój prymitywizm kulturalny w stylu pali kota
- 4 7
-
2013-02-18 08:54
To zademonstruj swój dla odmiany, zamiast innych krytykować. Jestem pewien, że przy twoim niesamowitym potencjale poczuję się maleńki i nieważny :)
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.