• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę" - pisano 35 lat temu

Katarzyna Moritz
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena. 35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena.

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę", "Tramwaj na Morenę coraz bliżej". Co różni te dwa tytuły prasowe? Jeden z nich pochodzi sprzed kilku tygodni, drugi - sprzed 35 lat.



Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny. Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny.
Oto jak dziennikarze zapowiadali budowę trasy na Morenę.

Przykład pierwszy: "W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce, która nie była remontowana, wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej".

Czy należało tak długo czekać z linią tramwajową na Morenę?

Przykład drugi: "Dużo pieniędzy i wysiłku pochłonie np. estakada nad trasą politechniczną. Obecnie trwają prace wstępne na ul. Kartuskiej i na skrzyżowaniu tejże z ul. Nowolipie. Jeszcze w tym roku powstaną rozjazdy tramwajowe na pętli, które będą wyprowadzały nową trasę. Skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Nowolipie będzie dwu, a właściwie trzypoziomowe. Tramwaj będzie przejeżdżał tunelem, pod ziemią wykonany zostanie - równolegle do linii tramwajowej - jeden ciąg pieszy. Rozwiązanie takie powstało ze względu na dzieci. Otóż w pobliżu skrzyżowania znajduje się szkoła".

Gdy te dwa akapity czyta osoba, która nic nie wie na temat budowy tramwaju na Morenę, może uznać że pochodzą z jednego artykułu prasowego. Nic bardziej mylnego. Pierwszy pochodzi z naszego artykułu: "Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku". Drugi akapit opublikowano w Dzienniku Bałtyckim w 1978 roku w artykule: "Zanim ruszą tramwaje na Morenę i Chełm".

Trudno nie doznać déjà vu. Dlaczego obecne informacje brzmią niemal identycznie jak te sprzed 35 lat?

- Plany szerokich pasów w ulicy Rakoczego, Nowolipie i Bulońskiej, i puszczenia nimi linii tramwajowej, powstały już w latach 70. To była podobna sytuacja jak z tramwajem na Chełm. Jednak wtedy nie było takiego taboru, który byłby w stanie poruszać się po spadkach powyżej 5 proc. - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.

O tym problemie wspomina też autor artykułu w Dzienniku Bałtyckim sprzed 35 lat: "Różnice poziomu predestynują bowiem teren raczej do zakładania na nim kolejek zębatych, a nie tradycyjnych tramwajów: konieczne jest więc przemieszczenie ogromnych mas ziemi."

- Pomysły na tę linię tramwajową były najróżniejsze. Jeden z wariantów był taki, żeby tramwaj w kierunku Siedlec jechał poziom wyżej, ale ten pomysł upadł. Drugi był taki, żeby ruch z Nowolipia na Łostowicką przerzucić górą nad Kartuską, i żeby tramwaj wjeżdżał pod tę estakadę. One upadły głównie z przyczyn finansowych i konieczności zajęcia terenu - wspomina Kosiedowski.

Gdańsk zakładał, że w 1979 roku wyda na inwestycję 68 mln zł, w 1980 - 92 mln zł. Tramwaj na Morenę miał ruszyć w 1981 roku.

Obecnie koszt budowy nowej linii tramwajowej szacuje się na ponad 250 mln zł. W związku z tym, że trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, inwestycja otrzyma co najmniej 59 proc. dofinansowania unijnego. Tramwaj ma ruszyć w 2015 roku.

- Choć plany powstały blisko 40 lat temu, nie różnią się istotnie od tych, które realizujemy teraz. Największym novum, które wywalczyli sobie mieszkańcy, jest przystanek "Warneńska", gdzie autobusy będą wjeżdżały na przystanki tramwajowe. Dzięki temu będzie się można łatwo przesiąść z autobusów jadących od strony ul. Bulońskiej w kierunku Jaśkowej Doliny do tramwaju - wyjaśnia Kosiedowski.

Projekt linii na Morenę jest już gotowy, obecnie trwa procedura załatwiania pozwolenia na budowę, które firma Gdańskie Inwestycje Komunalne, jako inwestor zastępczy miasta, otrzyma prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Do obsługi tej linii Gdańsk planuje kupić do końca roku pięć nowych tramwajów. Pojazdy mają być niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc.

Opinie (165) 10 zablokowanych

  • co za szczęście! (2)

    "Różnice poziomu predestynują bowiem teren raczej do zakładania na nim kolejek zębatych, a nie tradycyjnych tramwajów: konieczne jest więc przemieszczenie ogromnych mas ziemi."

    Jakie to szczęście, że nie przemieszczano ogromnych mas ziemi, tylko poczekano na lepsze tramwaje. Opatrzność!

    • 17 4

    • Zgłoś się jutro z łopatą do GIKu i powiedz, że im za darmo tą ziemie przerzucisz.

      • 6 1

    • Zwracam uwagę na bogactwo języka jakim ówcześnie były pisane artykuły prasowe. Teraz w dobie tabloidyzacji mediów wszelakich i postępującego wodogłowia w społeczeństwie napisaliby: "jest pagórkowato i tramwaj tam centralnie nie podjedzie no, bo za stromo nie, więc trzeba przewalić wuchtę piachu".

      • 15 0

  • tramwaje (3)

    co za bajki w miasteczku Liberec ongiś - bo teraz już nie jeżdżą - tramwaje poruszały się po ulicach o dużym spadku , kto był tam to potwierdzi.Po prostu nie było ( w Gdansku ) kasy na linie tramwajową na Morene i tyle.Jestem za tym by jak najszybciej zbudować torowiska i uruchomic linie tramwajową do tego dużego przecie osiedla w Gdansku. Warto by kontynuowac prace nad projektem lini trawajowej w kierunku Gdanska Południe ( Zakoniczyn , Szadółki, Otomin etc,). A może pokusić sie o budowę lini metra z centrum Gdanska do osiedli południowych ?

    • 16 5

    • i lotnisko!

      Gdańsk-ujeścisko international

      • 10 1

    • kasy jak kasy

      konstal nie robił takich pojazdów, a prototypy to nie była ich specjalność

      • 2 1

    • na Hradczany

      Na Hradczany w czeskiej Pagze jest bardziej stromo a tramwaje jeździły tam od lat 50-tych

      • 3 0

  • Morena to już spore miasto (3)

    "Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku" - nie przewidywali wówczas jednostek E, F i G, które mamy obecnie na osiedlu "LWSM Morena". A jeszcze wcześniej zakładano, że na Morenie nie będzie wieżowców z uwagi na bliskość lotniska.

    • 9 5

    • (2)

      morze i spore ale wiesniakow ci tam nie brakuje

      • 3 8

      • "młody, wykształcony, z dużego miasta" (1)

        może i wypłynie w morze

        • 9 0

        • stara,lub stary biedny i zakompleksiony prawdopodobnie z warminsko- mazurskiego............

          • 5 1

  • Co to jest 35 lat !? (1)

    Hitler, w 1939 przelatując nad Polską, zamamrotał pod nosem: cyt."pie...lona gospodarka..." Też się sprawdziło, a minęło prawie 75 lat

    • 10 5

    • prezydent RFN Gauck kilka tygodni temu powiedział

      że Polacy są bardziej pracowici niż Niemcy. Potwierdza to wielu bywalców.

      • 2 0

  • Tramwaj na Morenę (3)

    Myślę, że 35 lat temu tramwaj na Marenę był jak dzisiaj loty załogowe na Marsa - czyli "może kiedyś". W roku 1977 nie było jeszcze osiedla i jedynie rosły budynki na Morenie (kilka sztuk). Wtedy ulicą Jaśkową Doliną można było wieczorem iść na spacer do Migowa nie schodząc z jezdni. Żadne samochody w tamtym kierunku nie jeździły (poza autobusem 149 i w ciągu dnia samochody budowlane). Teraz myślę, że bardziej poważnie ten temat brzmi więc czekajmy na torowisko a później na tramwaje.

    • 18 2

    • (1)

      o tak pamiętam 149:) jedyny autobus który koło zarządu miał przystanek. Fajna była jeszcze linia 242 - taka pospieszna - i jedyna, która jeździła na górę do Migowa i później do Gdańska. A pamięta ktoś jak nie było wiaduktu w stronę Kartuskiej (tego do Carrefoura) i wszystkie autobusy śmigały w dół koło kościoła? I nie było korków!!!!!

      • 6 1

      • ja pamiętam

        kupę lat stała nie dokończona konstrukcja wiaduktu nad Trasą Politechniczną której nota bene nie ma do dzisiaj i to jest wstyd!

        • 0 0

    • z lotami załogowymi na Marsa to nawet trafne porównanie.wiadukt na rakoczego ukończyli jakieś 20 lat później więc przez te lata tramawaje musiałyby fruwać w powietrzu :p

      • 3 0

  • wtedy to planowano

    estakadę i tunel, teraz po najmniejszej linii oporu. No ale chociaż budują teraz.

    • 9 2

  • Gdańsk jest zadłużony na 100 lat !!! (1)

    Jeśli nie dostaniemy datków z Unii do nic nie będzie jak za komuny, sama propaganda z Budyniem na czele

    • 18 5

    • Te roczne datki z Unji to 3% rocznego PKB Polski

      Wiec mysle ze bez nich by było tak samo!

      • 3 1

  • Miasto w dlugach tonie a oni pisza dyrdymaly (1)

    Polska cala tez w dlugach tonie ludzie traca prace bo wszystko tu sie wali a oni robia sobie jaja i kpiny ze spoleczenstwa i stosuja chwyty propagandowe by ludzi kupic tak by na nich glosowali

    • 18 9

    • ale o co chodzi? maja nie pisać o budowie tramwaju na piecki migowo bo jest "kryzys"?

      • 4 0

  • Przeszlo 70 lat buduja ring 1 i konca nie widac (1)

    • 5 5

    • kup sobie okulary

      • 2 1

  • te dwa artykuły są zupełnie niepodobne (4)

    autorka postawiła na początku błędną tezę i uparcie jej broni przez cały artykuł. otóż 35 lat temu pisano: "Skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Nowolipie będzie dwu, a właściwie trzypoziomowe. Tramwaj będzie przejeżdżał tunelem" - jak to się ma do "ekonomicznego" projektu Budynia? albo: "Dużo pieniędzy i wysiłku pochłonie np. estakada nad trasą politechniczną", czego dziś nikt by nie napisał, bo estakada od kilkunastu lat istnieje przecież.

    • 18 2

    • (2)

      w którym roku powstała ta estakada? chodzi o estakadę koło ch morena?

      • 2 0

      • (1)

        ta obok Cerfura i nowego gdańskiego sądu, wjazd na osiedle Morena - budowali ją chyba na przełomie komuna - pookrągłostołowy PRL-bis z "jednogłośnie wybranym" prezydentem Jaruzelskim

        • 0 4

        • estakada nad projektowaną Trasą Politechniczną

          W latach 80-tych XX w. przez ponad 10 lat przy tej estakadzie w budowie nikt nie widział żadnego robotnika. Tak sobie nie skończona niszczała aż do połowy lat dziewięćdziesiątych.

          • 0 0

    • to nie chodzi o detale

      chodzi o to że obecni 30-latkowie, nawet nie wiedzą że blisko 40 lat temu myślano o linii na Morenę. obecnie też są szumne tytuły i ciekawe co z tego wyjdzie???

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane