• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Radny Nowego Portu zabiega o zielone torowiska

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pierwsze od lat takie torowisko w Gdańsku
Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności.

Łukasz Hamadyk, były radny miasta a obecnie przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy w Nowym Porcie zabiega w magistracie, by na fragmencie torowiska tramwajowego w ciągu Marynarki Polskiej, tłuczeń zastąpić nawierzchnią trawiastą. Urzędnicy nie mówią nie, ale zastrzegają, że to kosztowne rozwiązanie.



Czy w Gdańsku powinny powstawać zielone torowiska?

Radny przekonuje, że zielone torowiska to standard nie tylko w Europie zachodniej (w Niemczech nawet 70 proc. torowisk jest zielonych), ale i w innych miastach w kraju. Przykładów nie brakuje też w Gdańsku: tramwaje jeżdżą po obsianych trawą torach w Jelitkowie i na węźle Kliniczna.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

- W imieniu Zarządu Dzielnicy oraz Rady Dzielnicy złożyłem wniosek na ręce pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by fragment torowiska tramwajowego w Nowym Porcie wykonać z powierzchni zielonej - mówi Łukasz Hamadyk. - Takie projekty realizowane są w innych miastach, a w Europie funkcjonują już od niemal 100 lat. My dopiero zaczynamy iść w tym kierunku. Proponowany fragment znajduje się w centralnej części dzielnicy od skrzyżowania torowisk na ul. Marynarki Polskiej z ul. Ks. M. Góreckiego z ul. Wolności i do skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej z ul. Wyzwolenia. W tej okolicy nie ma zbyt wielu terenów zielonych, czego skutki widoczne są podczas większych opadów deszczu, a przy idącemu w szalonym tempie zabetonowywaniu kolejnych terenów w Letnicy, ten problem będzie się tylko nawarstwiał.
Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie

Miasto nie mówi nie, ale...


O szanse na realizację postulatów mieszkańców Nowego Portu zapytaliśmy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem torowisk tramwajowych w mieście.

- Gdańska Polityka Zieleni zakłada tego typu rozwiązania - przyznaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Uważamy ich wdrożenie za potrzebne i właściwe. Podkreślić należy, że realizacja jest możliwa w procesie inwestycyjnym i uzależniona od pozyskania środków na ten cel. Wykonanie zielonego toru to nie tylko wymiana tłucznia na trawę, ale zmiana konstrukcji całego toru tramwajowego.
Szansę na przebudowę torowiska na wskazanym przez radnego odcinku zwiększa fakt, że jest on ujęty jako jedno z zadań Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV. Niestety, obecnie program ten nie ma zapewnionego źródła finansowania.

Zielone torowiska można podzielić na dwa rodzaje: z pokryciem trawiastym i pokryciem roślinnością ekstensywną, do której zaliczyć można różne gatunki rozchodników i mchów. Istnieją także dwa sposoby zazieleniania torowisk.

- Pierwszym z nich jest wysiew danej mieszanki roślin. O ile w przypadku trawy ten sposób jeszcze ma racje bytu (choć np. wprowadza okresowe ograniczenia w prędkości osiąganej przez tabor), tak w przypadku rozchodników jest on raczej rzadko spotykany - zamiast tego zdarzają się przypadki klasycznego nasadzania tych roślin. Drugim sposobem jest układanie gotowych mat wegetacyjnych z w pełni rozwiniętą roślinnością. Jest to sposób gwarantujący efekt natychmiastowy i pomijający problem mało efektywnego siewu np. w porach jesiennych. Maty wegetacyjne charakteryzują się prostym i szybkim montażem. Ich dodatkową zaletą jest także możliwość sprawnego usunięcia fragmentu pokrywy roślinnej w sytuacji awaryjnej, kiedy zaistnieje potrzeba dostania się do konstrukcji torowiska - wylicza Kiljan.
Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna. Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna.

...potrzeba środków finansowych na realizację i późniejsze utrzymanie


Niestety oba rozwiązania nie są tanie ani łatwe w utrzymaniu. Zazielenienie przy użyciu trawy z rolki wymaga minimalnej grubości warstwy wegetacyjnej wynoszącej 8-13 cm oraz stałych zabiegów pielęgnacyjnych (nawodnienia, koszenia czy odchwaszczania).

Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ponad 520 tys. zł (netto). Maty rozchodnikowe, które są bardziej wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie wymagają koszenia i łatwo demontują się w przypadku awarii są jeszcze droższe. Koszt budowy analogicznego odcinka może wynieść minimum 550 tys. zł (netto).

- Trawiaste torowiska wymagają instalacji automatycznego nawadniania, co wpływa na koszty ich utrzymania - mówi Kiljan. - Maty rozchodnikowe nie wymagają systemu nawodnienia, cechuje je odporność na długie okresy suszy oraz atrakcyjny wygląd przez niemal cały rok.
Zakładając najtańszy wariant, na wykonanie 240-metrowego odcinka torowiska w Nowym Porcie miasto potrzebowałoby ok. 1,2 mln zł.

ZALETY
1. Aspekt estetyczny:
- poprawa walorów estetycznych infrastruktury tramwajowej.
2. Aspekt społeczny:
- redukcja hałasu od 4-8 dba,
- codzienny kontakt z zielenią w drodze do pracy.
3. Dodatkowy obszar biologicznie czynny:
- pozwala na wprowadzenie zieleni w nowych przestrzeniach, gdzie są ograniczone możliwości, wprowadzenia innej formy zieleni.
4. Retencjonowanie wód opadowych:
- opóźnienie spływu wody deszczowej i jej magazynowanie (np. wełna wykorzystywana jako warstwa torowiska zielonego jest w stanie zgromadzić 80 proc. swojej objętości),
- wpisuje się w politykę w zakresie walki ze zmianami klimatycznymi.
5. Redukcja zanieczyszczenia powietrza:
- przechwytywanie pyłów,
- pochłanianie dwutlenku węgla i produkcja tlenu,
- zwiększenie wilgotności powietrza i zmniejszenie temperatury nagrzewania nawierzchni.

WADY
1. Wysoki koszt założenia i utrzymania zielonych torowisk:
- wymaga przebudowy układów torowych, które częściowo były poddane modernizacji.
2. Utrudnione prace związane z przeglądami, naprawą czy działaniami awaryjnymi.
3. Brak doświadczenia:
- małe doświadczenie w stosunku do wprowadzonych rozwiązań w Polsce, brak badań.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł dobry ale skąd oni te ceny biorą? (8)

    To jak z tymi ławkami, że jak, kupisz na wolnym rynku to ławka 500 ta sama ławka jak miasto ma zrobić to 3000... Ta trawa, jej nasiona i ziemia to chyba z bursztynu

    • 139 10

    • Jak kupisz ławkę w Castoramie i się rozpadnie, to Twój problem. (2)

      Jak miasto kupi, musisz dać gwarancję, że żule, albo dresy nie rozpieprzą jej przez x lat. To kosztuje.

      • 12 12

      • (1)

        G. prawda. To dokładnie takie same ławki.

        • 14 8

        • ale z doliczonym wziątkiem ... oPiSowo takim jak w Srebrna+ dla ks.kapelana

          • 7 7

    • 800 m2 trawnika za ponad pół bańki... dobrze, że pod domem mam tylko jakieś 200-300 m2, to mogę żyć ze świadomością, że wpitzieliłem w to tylko jakieś 100-150 tyś zł :)

      • 6 4

    • kolega załozy firmę trawnikowo - torową

      podnajmie inną do wykonania roboty. To wszystko kosztuje. Taki Miś jakiegoś cwaniaka.

      • 5 2

    • Te radny to 0

      • 1 1

    • Ten koszt rzeczywiście jest z kosmosu (1)

      Po prostu zasypać ziemią i samo wyrośnie - jak widać na zdjęciu powyżej - nie rosną tam żadne specjalne rośliny, nawadnianie też nie jest potrzebne.
      Nasi urzędnicy żyją w jakimś matrixie - za te pieniądze można kupić całkiem ładny dom z działką.

      • 7 0

      • Dla kogo ten dom chcesz kupić

        Torowiska są dla wszystkich

        • 0 0

  • Trawa coraz droższa

    piasek na wagę złota :)

    • 9 1

  • "Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ponad 520 tys. zł (netto"

    • 7 1

  • Drogi Panie Radny (2)

    A co z zawieszeniem taboru, które hałasie jak ruskie tanki? Może się Pan tym zainteresuje, dlaczego po torowiskach tłuką się pojazdy z ubytkami w bieżniach kół?

    • 8 3

    • (1)

      a co ma do tego Radny Dzielnicy? Do UM i jaśnie nam rządzącej A.D. z tym

      • 3 0

      • a to, że po NP takie tramwaje kursują.

        • 0 0

  • Super, będę miał gdzie kozy wypasać

    • 10 0

  • W gdyni nie znajom

    Bo torow tych ni mają

    • 3 0

  • To nie jest standard w innych polskich miastach

    Nawet mamy tego dosyć dużo w porównaniu do innych miast w Polsce

    • 2 1

  • Tak naprawdę jedyna zaleta tych torowisk to tłumienie hałasu oraz ładny wygląd. Reszta to bełkot marketingowy, a już szczególnie zabawna jest retencja - pod tą trawą jest nieprzepuszczalna warstwa.

    • 6 1

  • Trawę nasadzić w Toruniu bo do Rydzyka na okrągło latają Pisory (4)

    głupoty opowiadają aż wstyd , wczoraj był SAsin, niedawno był Sellin i ten ścinacz drzew i inne pisowe chłopaki

    • 8 12

    • Nie wciskaj wszędzie polityki. (3)

      Żyć bez tego nie możesz czy robisz to dla kasy ?

      • 5 2

      • Przeczytaj inne Pisurów teksty, czy oni mają monopol na politykowanie ,wchodzą w każdy (2)

        temat dotyczący Gdańska i cienko manipulują myląc miasto ze wsią gdzie ich i twój elektorat jest . Gdańszczanie są przeciw Pisowi doskonale o tym wiesz ,wybory to pokazały więc po co miałby ktoś brać pieniądze za coś co już jest ,a więc hejterzy od Pisu chcą Gdańszczan skłócić i biorą za to forsę

        • 2 5

        • Skłócić POwiadasz....... Może inni Gdańszczanie też chcą żyć w "normalnym" mieście, gdzie Pani Prezydent będzie dbała o dobro współne, a nie biegała PO gazeciarskich redakcjach i TVenNach i użalała się na prawo i lewo jak to jest jej niedobrze żyć na tym świecie, bo z każdej strony ją atakują.

          • 2 1

        • to wytłumacz mi kto normalny by sprzedał GPEC niemcom?

          60 baniek zgarnia Lipsk z mieszkańców Gdańska a oni składają się na ECS. Takie są fakty i zaklinanie POwskiej głupoty niczego nie zmieni. Dla mnie to najemcy nie gospodarze . wszystko dla prywatnej kasy. Zwykła hołota.

          • 2 1

  • Idea słuszna ale....

    Utrzymanie torowiska w przyzwoicie ,, zielonym '' stanie to nie lada sztuka szczególnie w tak upalne lata. dodatkowo szkodzi zieleni sól z piaskarek rozsypywany na ulicę graniczącą z torowiskiem. Nie bez znaczenia jest też piasek z tramwajów który prawidłowo powinien być odkurzany a jako, że nie jest skutecznie zamula torowisko -trawiaste również.
    Osobiście uważam, że na tak krótkim odcinku, blisko zwrotnic i ulicy ten pomysł jest bez sensu.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane