• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • podwyżka biletów (1)

    no to już jest uzasadnienie podwyżki biletów. kupujemy wam duzo nowego taboru a to kosztuje dlatego podwyższamy cenę biletów

    • 3 9

    • Nie słyszałem nic o podwyżce

      • 4 0

  • Bez zaskoczenia ! (2)

    Kto ,co ,za ile i kiedy kupi decyduje urząd miasta . Mieszkańcy nie mają tu nic do powiedzenia ,Szkoda się wysilać nad pomysłami. Ale spieszą się z opróżnianiem kasy miejskiej .

    • 4 8

    • Wiesz co to jest publiczny przetarg idioto?

      • 2 0

    • to powiedz coś konstruktywnego

      • 2 0

  • Piękny przykład wynaturzenia konkurencji (4)

    Gdańsk (konkretnie Gmina Miasta Gdańska) jest właścicielem ZKM sp. z o.o. oraz posiada zakład budżetowy ZTM.
    Gdańsk kupuje autobusy swojej firmie (ZKM), a potem za pomocą swojego zakładu budżetowego (ZTM) ogłasza przetarg na obsługę linii, którysamo wygrywa (ZKM).
    Czemu? Bo oprócz tego, że szefem ZKMu jest Lis Icki - ziomal szefa Gdańska - Adama Owicza, to przecież ZKM nie musi przynosić zysku, bo jak spółka miejska może zaciągać kredyty i mieć długi nie powiększając zadłużenia miasta.
    Piękne :)

    • 15 16

    • I dzięki tym kredytom wozisz d*pę w nowych tramwajach

      • 1 1

    • blisko, ale niedokładnie. (2)

      ZTM nie ogłasza przetargów a ZKM ich nie wygrywa. W przetargach wygrywały PKS i Warbus. ZTM powierza wykonanie usług ZKM na większości linii, co akurat jest zgodne z prawem.

      Podobnie dzieje się w Warszawie, Radomiu, Poznaniu, Gdyni, Szczecinie, Krakowie....

      • 8 0

      • (1)

        ZTM ogłasza. ZKM będzie wygrywać, bo musi. I nie wszystko, co jest zgodne z prawem nie jest patologią (jak choćby zadłużanie miejskich spółek, aby nie pokazywać długu w mieście).

        • 1 9

        • ZTM ogłasza, ale jedynie na wybrane pakiety linii. Tak jak napisałem powyżej. Zdecydowana większość linii - tak jak napisałem powyżej. Czy patologią jest powierzanie wykonania usług? Dyskutowałbym.

          • 2 1

  • Jeśli autobusy to tylko polskie! (2)

    AUTOSAN się sprawdził w innych miastach.

    • 16 4

    • To jest autokar

      • 0 0

    • Autosan nie istnieje (syndyk nie może sprzedać), podobnie jak Jelcz.

      Polskie i niezłe mamy Solarisy, AMZ. Solbusa nie komentuję.

      • 6 1

  • a remonty drog?!! (1)

    a może by tak za polowe tych pieniędzy trochę dróg wyremontować?
    są ulice, i to w centrum, po których jeździ się jak po polach po żniwach :(

    • 10 22

    • Do remontów unia nie dokłada, czy tak trudno to zrozumieć?

      • 2 0

  • (1)

    Niech zaczną brać w końcu pod uwagę sugestie motorniczych przy zakupach tego bydgoskiego złomu!!!

    • 17 11

    • Bo to związkowcy som i wiedzom najlepiej

      • 3 0

  • Ankieta, bo nie dano (2)

    Jaką linią tramwajową w Gdańsku lubisz jeździć najbardziej?

    a) Proszę nie wsiadać
    b) Przejazd techniczny
    c) Przewóz pracowników

    • 23 23

    • Idiota

      • 1 1

    • Zjazd do bazy ZKM ;)

      • 6 2

  • Tak a wcześnie nakupowali niepotrzebnie niemieckiego złomu!! (10)

    Teraz się okazuje ze jednak jakimś cudem kasa się znalazła ciekawe, że to akurat po przegranej PO. Jeszce trochę i się okaże ze i park wodny będą budować :)
    Dla przypomnienia kłamstwa PO Budyniolandii, nie ma kasy na nowe tramwaje i nie będzie. Nie ma kasy na nowe autobusy i nie będzie! Teraz jak to zawsze w PO jakimś cudem kasa się znalazła!! Ambitne plany? Warszawa chce kupic 5 razy więcej, więc jednak jest. Konferencji - debaty czyli bankiet tylko dla znajomych królika jak zawsze! Tramwaj jest jak zawsze najbardziej kosztowną linią, położenie torów, pasy zieleni, itp. Ale oto właśnie chodzi by wydać najwięcej kasy i najwięcej przestrzeni zmarnować. A autobusy tu nie mogli się nie skompromitować, bo jak podali jak zawsze ma to być najniższy standard czyli kolejne mietki z Turcji od znajomego Zasady!! Bo na kupowaniu polskich autobusów elektrycznych czy na gaz to niedostali by w łapę!!

    • 41 117

    • Jak widać PO sie napracowała by nakraś podatków (1)

      • 2 2

      • Co za ignorant albo kłamca ?

        • 0 3

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz.

      • 5 1

    • Nie gamoniu,to po prostu nowa perspektywa środków unijnych!

      Właśnie zaczynamy perspektywę unijną 2014-20: nowe projekty,nowe dofinansowania... Zaczyna coś świtać w główce?

      • 3 2

    • odstaw psychotropy (2)

      • 6 2

      • a ty leming wazeline :) (1)

        • 3 5

        • na zasilku siedzisz to sobie słownik ortograficzny poczytaj, jakąs ksiazke

          to moze jeszcze jakiegos innego słowa sie nauczysz oprocz jednego - leming

          • 2 0

    • Nie mylmy pojęć. Rządzący Gdańskiem skutecznie poprawiają stan pojazdów komunikacji miejskiej i choć ja bym to zrobił dużo lepiej hehe ale tutaj nie narzekajmy. Czym innym niepopieranie PO jako formacji. Powodów "sto":
      1) Afera taśmowa
      2) Afera hazardowa
      3) Afera wyciągowa
      4) Afera stadionowa
      5) Afera autostradowa
      6) Afera stoczniowa
      7) Afera AmberGold
      8) Afera Elewarru
      9) Afera z informatyzacją MSW
      10) Afera z budową gazoportu w Świnoujściu oraz dostawami gazu z Kataru
      11) Afera z budową elektrowni atomowej (od 5 lat trwa "wybieranie" jej lokalizacji, a kasa dla zarządów specjalnych spółek leci)
      12) Afera z opóźnieniem publikacji przez Rządowe Centrum Legislacji ustawy o rajach podatkowych
      13) Grabież Polakom połowy oszczędności emerytalnych zgromadzonych w OFE (153 mld zł)
      14) Wydłużenie obowiązku pracy (wieku emerytalnego) o 7 lat u kobiet i 2 lata u mężczyzn
      15) Rozrost biurokracji (sto tysięcy nowych etatów)
      16) Drastyczny wzrost zadłużenia kraju (z 530 mld zł do blisko 1 bln zł)
      17) Podniesienie VAT-u na wszystko
      18) Podwyższenie o 1/3 składki rentowej (ZUS) dla przedsiębiorców
      19) Zamrożenie na 8 lat kwoty wolnej od podatku, kwot uzyskania przychodu oraz progów podatkowych
      20) Podniesienie akcyzy na paliwo
      21) Likwidacja ulg podatkowych (budowlana, internetowa)
      22) Zmniejszenie o 1/3 zasiłku pogrzebowego
      23) Wprowadzenie nowego podatku paliwowego - tzw. opłaty zapasowej
      24) Nałożenie na Lasy Państwowe haraczu w postaci podatku od przychodu (a nie dochodu!)
      25) Prace nad wprowadzeniem podatku smartfonowego i tabletowego
      26) Prace nad wprowadzeniem podatku audiowizualnego
      27) Przyjęcie zabójczego dla polskiej gospodarki pakietu klimatycznego
      28) Zgoda na wprowadzenie do Polski GMO
      29) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu dostępu obywateli do informacji publicznej
      30) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu wolności zgromadzeń
      31) Przyjęcie ustawy o "bratniej pomocy" (tzw. ustawa 1066)
      32) Spuszczenie w sejmowym klozecie kilku milionów podpisów złożonych pod obywatelskimi inicjatywami referendalno-ustawodawczymi
      33) Utajnienie raportu o nieprawidłowościach w ZUS do jakich doszło w latach 2008 - 2013
      34) Próba nocnej zmiany Konstytucji RP, która umożliwiłaby sprzedaż Lasów Państwowych
      35) Doprowadzenie do tragicznego stanu publicznej służby zdrowia (czekanie po kilka lat na wizytę u lekarza specjalisty)
      36) Podpisanie z Rosją niekorzystnej umowy gazowej (najdroższy gaz w Europie)
      37) Blisko 3-letni paraliż legislacyjny w sprawie wydobywania gazu łupkowego
      38) Drenaż Funduszu Rezerwy Demograficznej
      39) Wyprzedaż majątku narodowego za ponad 65 mld zł (w tym spółek strategicznych takich jak Azoty Tarnów);
      40) Ograniczenie potencjału militarnego
      41) Brak przemyślanej i suwerennej polityki zagranicznej
      42) Wszechobecny nepotyzm i kolesiostwo (tysiące stanowisk opłacanych z publicznej kasy dla platformianych kolesi)

      • 9 10

    • dortmundy to dla mieszkańców 3 klasy

      Stogi,Przeróbka,Dolne Miasto,Nowy Port.

      • 2 10

    • Złom z niemiec też się przyda na jeszcze nieodręmontowane trasy gdizie nowych szkoda do czasu remontu.

      • 8 5

  • ostatnio kupione pesy są do niczego (3)

    lepsze były te wcześniejsze, a jak ktoś tu wcześniej powiedział: najlepsze są bombardiery, najwięcej miejsc siedzących mają

    • 9 9

    • Bombardiery mają ciasne przejścia (1)

      przy takich odległościach między przystankami czasem ciężko wysiąść. Do tego brakuje drzwi przy kabinie motorniczego. Poza tym to jednak udana konstrukcja - na której Pesa mogła zobaczyć, jak wygląda tramwaj w środku (Bombardiery były montowane w hali Pesy w Bydgoszczy)

      • 2 0

      • Były montowane w Krakowie

        Wiem gdzie mnie wysyłali na kurs serwisu Bombardiera , stały sobie razem z montowanymi dla Krakowa,trzy kremowo czerwone dla Gdańska.

        • 2 0

    • Dobra są, więcej ludzi się mieści

      jest też 12miejsc siedzących, dzięki czemu, starsze i chore osoby mogą usiąść

      • 2 2

  • solarisy

    Kupia solarisy z polskiego obozu pracy.pracownik tam srednio zarabia 2500 , a wlasciciele sa w pierwsze 10 najbogadszych polakow .pracownik wiaze ledwo koniec z koncem a wlasciciele zyja w luksusie.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane