• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk drugi w Polsce pod kątem wydatków na transport publiczny

as
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł. Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł.

591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie). Tym samym Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem wydatków z budżetu miasta na komunikację. Wyżej jest jedynie Warszawa.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

Wpływy z biletów kupionych przez pasażerów nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego, dlatego większość miast w całej Polsce dokłada pieniądze z budżetu na nie tylko poprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje z nią związane.

W 2018 r. budżet na transport publiczny wyniósł w Gdańsku 280 mln zł, z kolei w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych. W związku z tym roczne dopłaty do transportu publicznego z budżetu miasta wynoszą w Gdańsku 591,15 zł (w przeliczeniu na każdego mieszkańca). W Warszawie jest to nieco ponad 900 zł, we Wrocławiu i Łodzi 430 zł, z kolei w Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Krakowie i Lublinie - ponad 300 zł.

- Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jest ona dla nas bardzo wysokim priorytetem, a co za tym idzie, bardzo zwiększyły się nakłady na komunikację. Gdy w 2018 roku rozpoczynała się kadencja, budżet na ten cel wynosił około 280 mln złotych. Natomiast w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych.
Tak duże kwoty uwarunkowane są nie tylko utrzymaniem transportu publicznego, ale także zapewniają możliwość rozbudowywania połączeń i utrzymywania cen biletów w miarę korzystnych cenach. Wzrost nakładów związany jest ze zwiększeniem jakości usług, inwestycjami i nowym taborem. Wymieniona kwota stanowi uzupełnienie wpływów z biletów kupowanych przez pasażerów, które samodzielnie nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego.

- Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Pamiętać należy także, że to między innymi dobra komunikacja miejska powoduje, że coraz więcej ludzi chce mieszkać w Gdańsku - a liczba mieszkańców Gdańska ciągle rośnie - i co za tym idzie tu pracować oraz płacić podatki, co pozytywnie wpływa na stronę dochodową budżetu - uspokaja.
as

Miejsca

Opinie (299) 7 zablokowanych

  • (16)

    czas na pozwyżkę cen biletów !!!

    • 79 43

    • No to mnie rozbawiło ..

      Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego ...

      • 0 0

    • to jest chore na co wywalane są publiczne pieniądze....a kiedy poważna debata nt stan dróg w wojewódzkim mieście Gdańsk!! (1)

      ....to jest plucie kierowcom/mieszkańcom w twarz .....socjaliści nie liczą się z kierowcami !

      • 6 8

      • Socjaliści rozdali darmowe miejsca parkingowe, nauczyli, że ulica jest wspólna, więc auto zamiast na posesji trzyma się przed domem... generalnie komunizm pełną gębą. Masz auto - trzymaj na swojej prywatnej działce, albo kogoś, kto Ci pozwala parkować u siebie. Skoro drogi są wspólne to czas, żeby były na nich opłaty. Koniec socjalizmu. Będą opłaty to będzie biznes i powstaną prywatne parkingi. Teraz nikt tego nie robi, bo wszędzie darmo można auto porzucić.

        • 2 1

    • GPEC sprzadany niemcom

      nie trzeba było sprzedawać gpec niemcom,

      • 3 0

    • Chyba twojego rozumu

      • 0 1

    • (1)

      Czas na podwyżkę cen benzyny

      • 3 3

      • I opłaty za parkowanie,

        a także likwidacja bezpłatnych miejsc na postawienie samochodu.

        • 8 1

    • Akurat taka podwyżka (4)

      nie uderzy zbytnio po kieszeni i służyć będzie bezpośrednio mieszkańcom, natomiast uwielbiany i hołubiony przez suwerena rząd przygotował parę extra pozycji by ratować roztrwoniony budżet i pro bolszewicką propagandę!

      • 14 19

      • dokładnie tak (1)

        na paski TVPiS HEJTnienawiści znaleźli 2mld...
        na ratowanie życia Polskich Dzieci już kasy nie ma i nie będzie!
        ... ludzie musieli się sami składać na ratowanie życia dzielnej Tosi i malutkiego Adasia

        • 7 4

        • Jakim trzeba być

          bezmózgowcem, by minusować taką wypowiedź ? A podobno Polacy to....gorliwi katolicy, szczególnie ci w rzadzie......

          • 4 4

      • Ostatni jaki był u Putina to był chyba Pawlak z rządu PO ? (1)

        • 4 4

        • Ekhm...

          Władimir Titow relacjonował, że polscy przedstawiciele byli zadowoleni ze sposobu, w jaki Rosjanie przyjęli prezydenta Lecha Kaczyńskiego, a władze rosyjskie" z "uznaniem przyjęli umiarkowany ton wypowiedzi polskiego prezydenta". Lech Kaczyński w Katyniu mówił: "żyjemy myśląc o przyszłości, pamiętamy o przeszłości, ale myślimy o niej w pokojowy sposób".

          "Późniejsze przyjęcie zakrapiane wódką (za zgodą osobistego lekarza Kaczyńskiego) zaowocowało toastami za Putina, przyjaźń, Rosję i Polskę" - pisał ambasador USA, opierając się na relacji Władimira Titowa.

          • 5 2

    • była podwyżka cen prądu, więc wcale się nie zdziwię

      tramwaje, SKM to przecież wszystko na prąd

      • 5 0

    • Wszystko drożeje (2)

      w tym panstwie z trocin i dykty, wiec i muszą drożeć uslugi. A kasa potrzebna jest rzadzacym przede wszystkim "na igrzyska" by suweren mial jak najdluzej zludzenie dobrobytu

      • 8 7

      • Kiedyś było Państwo z żelaza (1)

        A i szczepionki można było poza kolejnością skubnąć, kradliśmy było spoko, teraz dziadostwo....

        • 3 1

        • Misiu, to twoje "kiedyś" było w zeszłym tygodniu.

          • 1 2

  • Porównanie.

    Szanowna/y redaktorze. Porównaj stawki wzkm autobusu z GAiT i BP Tour, oraz stawki za wzkm tramwajowy Gdańska i Bydgoszczy. Proszę pamiętać, że wzkm tramwajowy liczony jest w Gdańsku podwójnie
    Wyniki będą bardzo ciekawe.
    Wszyscy operatorzy w Polsce zazdroszczą GAiT tak wysokich stawek, co roku zwiększanych, z łatwością uzyskiwanych z UM.

    • 7 2

  • "Wysoki poziom jakości" (2)

    Panie Sebastianie, czy my mówimy o tym samym mieście, Gdańsku?

    Mówiąc wysoki poziom miał Pan na mysli:
    A) opóźniony i trwający 2 lata remont linii tramwajowej na Stogi
    B) nadal nie rozpoczętą budowę nowej warszawskiej, która miała powstała dawno temu
    C) nadal nie rozpoczętą budowę linii tramwajowej Nowa Politechniczna vel GPW
    D) zawieszenie linii i ograniczenie kursowania komunikacji w tym roku
    E) brakiem przedłużenia linii 283 przez Letnicę, mimo pięknego chwalenia się przez Pana na fb nowymi przystankami w 2019 roku

    PS. Można zaznaczyć kilka odpowiedzi :)

    • 48 6

    • Częste awarie, opóźnienia .....

      Etc, etc

      • 0 0

    • A) to myślę, że wykonawca powinien zostać w jakimś sensie konsekwetnie ukarany, ale bywa... nie jest to nowość nigdzie, że niektóre inwestycje są opóźnione z różnych nieprzewidzianych powodów.
      B i C) z tego co wiem to miesiąc temu był artykuł na temat tutaj w przypadku Nowej Politechnicznej, nie wiem dokładnie jak z Nową Warszawską, ale raczej podobnie i projekt powstanie w dwa lata.
      D) nikt nie przewidział takiej sytuacji, jak CoVID-19 możemy wierzyć czy nie wierzyć, ale jednak jest to uzasadnione. W innych dużych miastach też są cięcia linii, więc widzę, że tylko na wokół siebie się patrzy ;-).
      E) nie wiem co do linii 283, ale jak się chwali nowymi przystankami to raczej nie jest to informacja, że jakaś linia zostanie przedłużona.

      • 1 6

  • Takie duże wydatki (3)

    nie najlepiej świadczą o ludziach zarządzających tym interesem.

    • 39 6

    • pewnie można by coś zoptymalizować ale to są drobniaki (1)

      Jak czytam wpisy tutaj pod tematami komunikacyjnymi to mamy:
      - zwiększyć pensje kierowcom bo brakuje i odchodzą.
      - dlaczego takie słabe częstotliwości? Dołożyć kursów.
      - dlaczego sprowadzamy stary ciasny tabor z Niemiec, a nie kupujemy dużych nówek?
      - dlaczego nie ma jednego biletu na aytobus/tramwaj i SKM?
      Nie są to postulaty ograniczenia wydatków.

      • 7 0

      • A darmowy bilet dla dzieci i młodzieży? To nie była zbędna, przedwyborcza rozrzutność?

        • 2 0

    • Pytanie

      A może ta kasa jest wyprowadzana do zewnętrznych prywatnych firm?

      • 3 3

  • Nierentowne kursy (2)

    Pracuje w komunikacji ponad 20 lat. Ile ta ja kursów wykonuje z zaledwie kilkoma pasażerami a czasem na pusto. Nikt tego nie kontroluje. W dobie internetu każdy może sobie sprawdzić godzinę odjazdu , po co więc trzymać sztywno ze musi być co 10, 20,30 min. Zrobić rozkład wg natężenia

    • 1 5

    • nie każdy kurs musi być zapełniony na maksa czy choć rentowny (1)

      Jaki jest sens korzystania z komunikacji która praktycznie nie kursuje?

      Co pasażerowi po tym, że może sprawdzić godzinę odjazdu skoro często w miejscu docelowym musi być o określonej porze a nie np. 40 minut wcześniej?
      Co po tej godzinie jeśli pasażer z powodu drobnego, kilkuminutowego opóźnienia jednego autobusu nie zdąży na przesiadkę na inną linię i w efekcie prawie godzinę będzie musiał czekać na następny kurs?

      Uważasz, że wychodzenie z domu np. 30 minut wcześniej niż potrzeba tylko dla tego, że autobus jeździ zbyt rzadko jest atrakcyjne i zachęca do korzystania z komunikacji?

      Efekt jest wprost przeciwny, im rzadziej dana linia kursuje tym jest mniej popularna i wydaje się coraz mniej potrzebna, i tak można wycinać kolejne kursy aż do ostatecznej likwidacji, najpierw danej linii a następnie całej komunikacji.

      • 3 0

      • Komunikacja w Gdańsku niestety oparta jest na przesiadkach. Teraz często trzeba czekać na drugi autobus, czy tramwaj kilkanaście minut, a gdyby było tak jak proponujesz to już byłby horror. Teraz mam wyznaczoną wizytę u lekarza na godzinę i nie zostaję wpuszczona do budynku, bo jestem zbyt wcześnie, ale właśnie tak pasuje mi komunikacja.

        • 2 0

  • Skoro teraz piszą o komunikacji miejkiej. (1)

    Wiedzcie,
    Będą podwyżki ceny biletów.

    • 8 0

    • ceny prądu poszły w górę...

      • 1 1

  • Dzielnice miasta są bardzo porozrzucane, a sam Gdańsk jest bardzo rozległy

    Więc nie ma się co dziwić, że koszty duże.

    • 1 5

  • Lumpom z PiSu ciężko dogodzić. (3)

    Wszystko im nie pasuje.

    • 6 17

    • traktowanie przeciwników i większości społeczeństwa jak lumpy (2)

      oraz święte przekonanie o własnej wspaniałości jest główną przyczyną klęski PO. To dzięki takim kardynalnym błędom PO rządzi PiS.
      Przyznał to sam Schetyna.

      • 6 1

      • (1)

        Teraz to juz mniejszość, pis skisł.

        • 0 2

        • jeśli nawet, załóżmy - co nie jest prawda

          to co w zamian?
          W nawrócenie Schetyny to ja nie wierzę (choć ostanio inaczej śpiewa) a w białego konia Tuska, tym bardziej. A nie mam zamiaru dawać szansy nieopierzonym szczeniakom...

          • 1 0

  • Dobra komunikacja?

    Dobry żart dyrektora ZTM - dobra komunikacja powoduje, że ludzie chcą mieszkać w Gdańsku ahahhahahahahaa. Tramwaje wiecznie spóźnione, przepełnione. Autobusy bez włączonej klimatyzacji... ahahah Siatka połączeń fatalna. Na węzłach przesiadkowych - autobusy nie czekają na nadjeżdżające tramwaje i vice versa . Brak automatów do kupna biletów w pojazdach i na przystankach (jedynie w kilkudziesięciu miejscach przy głównych ulicach). Bark jednej stawki biletów w Trójmieście... ahhahhaha Dobra komunikacja??? ahahahhahaa

    • 11 0

  • Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną (15)

    Normalnie brzmi jak epoka PRL,wszystko dla ludu. Tylko nie problem wydać x mln , musi to być racjonalne

    • 126 17

    • Jakie zmiany w wydawaniu środów proponujesz? (13)

      - Zminiejszenie liczby kursów na niektórych/wszystkich liniach?
      - Obcięcie pensji kierowcom i motorniczym?
      - Niekupowanie nowych autobusów/tramwajów?
      - Zrezygnowanie z ważności miejskich w SKM?
      - Skasowanie bezpłatnych dla dzieci?

      Tak, tak wiem - zmniejszenie biurokracji i pensji prezesów - no ale to są bajki o żelaznym wilku,a nie racjonalny sposób na polepszenie transportu.

      • 8 7

      • Ja odpowiem. (10)

        Proste zmiany w wydawaniu środów:
        - zlikwidowanie komunikacji finansowanej ze środków publicznych (nie wszyscy korzystamy więc nie możemy wszyscy za to płacić!)
        - obcięcie pensji kierowcom i motorniczym (wobec powyższego, gdyby taka działalność jak komunikacja zbiorowa miała gospodarczy sens, pensje kierowców i motorniczych ukształtuje wolny rynek tychże usług)
        - niekupowanie nowych autobusów/tramwajów (nic państwu/samorządom/suwerenowi do tego - to w przypadku prywatnej komunikacji zbiorowej są kwestie prywatne)
        - Zrezygnowanie z ważności miejskich w SKM (nie ma komunikacji zbiorowej publicznej to nie ma problemu publicznego)
        - Skasowanie bezpłatnych dla dzieci (oczywiście, że bilety bezpłatne dla jakichkolwiek kategorii osób są absurdem i nierównym traktowaniem - jak prywatny przewoźnik tak sobie będzie chciał robić to ok, ale publiczny nie ma prawa tak różnicować ludzi!)
        - najważniejsza zmiana (od siebie) - zakaz deficytu budżetowego zarówno centralnego jak i samorządowych a do tego środki publiczne mogą być wydawane (jeśli w ogóle muszą) na rzeczy wspólne dla wszystkich, nie dla żadnych grup społecznych, ale dla wszystkich 100%, a tym samym należy zlikwidować wszelkie podatki oprócz tych, które służą do utrzymania tych kilku podstawowych spraw jak reprezentacja kraju na zewnątrz, Policja i Wojsko itd. i które winny być pobierane w formie podatków pogłównych i katastralnych.

        • 1 21

        • To kuce Korwina jeszcze istnieją? (2)

          • 6 0

          • (1)

            Istnieją, istnieją :D Konfederację to powinni zdelegalizować raz i na zawsze. Dla dobra ludzkości. To połączenie faszystów, paranoików i zwykłych populistów. Ktoś kto wierzy, że dzięki likwidacji podatków będzie miał lepiej jest dla mnie zwykłym ignorantem a przede wszystkim totalnym naiwniakiem xD To tzw. kiełbasa wyborcza, podobnie zresztą jak hasła o ograniczeniu biurokracji itp.

            • 5 0

            • Fenomen Konfederacji polega na tym, ze z jej popierania sie wyrasta. Nie przestaja wierzyc tylko ci z niskim IQ.

              • 1 1

        • Ale ja nie korzystam z wojska. (6)

          Więc też do likwidacji.

          • 13 1

          • Korzystasz. (5)

            • 0 6

            • (4)

              A ja nie korzystam z kosciola i chcialbym aby panstwo przestalo placic im miliardy. Nie ogladam tez TVP.

              • 10 1

              • Oczywiście, ze nie powinnismy dopłacać do Koscioła. Żadnego. (3)

                Wierni danej religii niech sobie sami sponsorują swoje świątynie itp.

                • 3 0

              • Powinno być jak w Niemczech. (2)

                Płacisz podatek na kościół, jak się z niego wypiszesz, to przestajesz.

                Tylko wtedy liczba wiernych spadłaby z 90% do 3%...

                • 3 2

              • Ale po co przez pośrednika? (1)

                wierni mogą się składać bezpośrednio na utrzymanie swojego Kościoła... tak jak katolicy na tacę dają np. Po co ten podatek i państwo do tego?!

                • 1 0

              • bo w Niemczech jest to sprawny system redystrybucji

                korzystający z efektu skali
                A nie organizacja przestępcza, stojąca na drodze pieniądza pomiędzy podmiotami gospodarczymi i pobierająca haracz. W naszym "kraju" bardzo opłaca się być pośrednikiem. Im bardziej uciążliwym lub asymetrycznym, tym lepiej...

                • 0 0

      • Niech przestaną kraść paliwo i tankować swoje prywatne auta

        • 0 0

      • mylisz prostotę

        z prostactwem.

        A masz do czynienia z nieprostym problemem...
        Za odpowiedzi na takie pytania płaci się zarządom miast. Po to są wynajmowane/wybierane. Jak nie dajesz rady -> dymisja.

        • 1 0

    • Dokladnie tak urzedasy w Gdańsku maja doswiadczenie w marnowaniu mln bez efektywnie!!

      To się nazywa niegospodarność ,ale najwyraźniej potem się prezentuje jako powód do dumy!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane