• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia dostaną pieniądze na projekty nowych dróg

Maciej Naskręt
11 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy. Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy.

Nowa Bulońska w Gdańsku i Nowa Węglowa w Gdyni to inwestycje drogowe, do których opracowania dołoży się Unia Europejska. Pieniądze zostaną wydane na dokumentację projektową. Obie drogi mają powstać w latach 2014 - 2020.



Dzięki unijnym dotacjom bliżej jest do budowy dwóch ważnych inwestycji. Gdynia otrzymała 1,4 mln zł dofinansowania na opracowanie projektu budowlanego ulicy Nowej Węglowej, która będzie wiodła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska przez południowe tereny kolejowe zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni i dalej tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Natomiast Gdańsk zaoszczędzi na przygotowaniu dokumentacji na potrzeby budowy ul. Nowej Bulońskiej, która połączy ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańskaul. Jabłoniową w Jasieniu zobacz na mapie Gdańska. Prace w tym przypadku mają kosztować 2 mln zł.

- Pod koniec czerwca Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu obu inwestycji. Wcześniej zostały one pozytywnie ocenione pod kątem możliwości ich wykonania w zakresie techniczno-technologicznym, finansowo-ekonomicznym i ochrony środowiska. Ponadto inwestycje zostały zweryfikowane pod względem formalnym i zgodności ze Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego oraz celami RPO - tłumaczy Sławomir Lewandowski z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Dofinansowanie obu trójmiejskich inwestycji pokryje 75 proc. całego kosztu związanego z zamówieniem projektów budowlanych. Dla Nowej Węglowej koszt ten wynosi nieco ponad 1,9 mln zł, a ul. Nowej Bulońskiej 2 mln zł.

- Regionalny program operacyjny umożliwia dofinansowanie wydatków na opracowanie dokumentacji inwestycji, które miałyby toczyć się w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Korzystamy z tego. Z nadejściem 2014 r. będziemy posiadać już niezbędne opracowania do budowy Nowej Bulońskiej, która jest inwestycją strategiczną dla południa Gdańska - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy twoje miasto dobrze wydaje pieniądze na nowe drogi?

Planiści z Gdańska szacują, że na budowę 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej o przekroju dwóch jezdni - każda po dwa pasy - w budżecie trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia pewnie poznamy, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne. Nowa trasa między Moreną a Jasieniem sprawi, że korki z ulic Myśliwskiej, Piekarniczej czy Rakoczego zwyczajnie znikną.

O połowę tańsza ma być ul. Nowa Węglowa w Gdyni, która będzie miała podobne parametry, co droga planowana w Gdańsku.

- Prawdopodobnie na 1,5-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni wydamy ok. 100 mln zł. Droga ma zapewnić rozwój północnej części Śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - tłumaczy Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wszystko wskazuje na to, że obie drogi miałyby powstać w latach 2014-2020. Władzom Gdyni i Gdańska trudno jednoznacznie wskazać dokładną datę wbicia pierwszej łopaty. Nikt nie wie bowiem, jak duże koszty budowy obu dróg zrekompensuje Unia Europejska. Bruksela musi wcześniej przygotować i uchwalić budżet do końca dekady.

Obie nazwy przyszłych ulic - Nowa Węglowa i Nowa Bulońska - mają wyłącznie charakter roboczy. Po ich wybudowaniu z pewnością zmienią nazwę. Podobnie stało się z ul. Nową Łódzką, a dzisiejszą al. Havla.

Opinie (195) 9 zablokowanych

  • Czyli jednak pomyłka w tekście (6)

    Węglowa zamiast Wałowej.
    A gdzie jest "dziękuje", Panie Naskręt ?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 8 5

    • Proszę bardzo, cała przyjemność po mojej stronie. (3)

      Pozostaję do usług.

      • 2 2

      • upiard (2)

        • 2 1

        • Co to upiard ? (1)

          • 1 2

          • upierdliwiec

            • 6 0

    • ehh red. Naskręt - na jego kwieciste teksty ( ze względu na rózne 'kwiatki' przezeń w nich popełniane) zawsze można liczyć :-) (1)

      • 3 4

      • wiesz jak jest jaki portal taki redaktor

        • 2 2

  • Ta droga w Gdyni, Pytanie brzmi po co? ta droga jest niepotrzebna. (3)

    są inne ważniejsze inwestycje, np. dalej różowa do sopotu!

    • 25 3

    • Ależ jest bardzo potrzebna!

      • 3 3

    • a dalej

      2. tunel pod przejazdem na hutniczą,
      3. dwa pasy na kwiatkowskiego (podjazd do dąbka) i dalej. itd. itp.
      tutaj robią robotę dla developera, którego już wkrótce wybiorą...

      • 7 0

    • Też się zastanawiam

      Weglowa ?Po jakiego wała tam 2 pasmowa droga? Chyba ze dla rolkarzy rowerów i deskorolek, zeby mieli dobre trasy, ale wydawać 100 mln. Cóż strefa prestiżu

      • 6 0

  • PYTANIE

    Ja Unia może dołożyć, skoro jeszcze nie ustalono nawet kwot na perspektywę 2014-2020. Ktoś tu KŁAMIE.

    • 7 4

  • Po co nowe ??

    Skończcie najpierw stare (Słowackiego) !!!

    • 23 1

  • moze by tak ktos dokonczyl slowackiego i kosciuszki ... ?

    • 26 1

  • A OPAT w Gdyni

    jak nie było, tak nie ma i tak nic nie wskazuje na to, że będzie. No ale za to Gdynia będzie miała lotnisko w gminie Kosakowo.

    • 10 4

  • (9)

    To jeszcze ktoś wierzy w te brednie, że "dołoży się Unia"?!

    W chwili, gdy większość społeczeństwa już obudziła się ze snu i rozumie mechanizm finansowania UE, że w ostatecznym rozrachunku jesteśmy stratni, nawet będąc tzw. beneficjentem i że to nic innego jak znane z ZSRR i innych socjalistycznych tworów przerzucanie pieniędzy (uszczuplonych o prowizję urzędasków, którzy je przerzucają) z jednego miejsca w drugie?

    Jak trzeba być aroganckim, żeby dziś wciąż agitować to nieporozumienie? UE to niesamowita firma, porównałbym ją z Pier-Gio. Za cudze pieniądze nastawiała sobie tylu tablic reklamowych o swojej rzekomej dobroci, co żadna inna w historii. Gdzie nie spojrzeć, to obdarowała nas tym ta niesamowita Unia. Ich drukarnie muszą zatem pracować pełną parą.

    Oj, obudzicie się z ręką w nocniku. Tacy jak wy, redaktorzy, również.

    • 15 17

    • (8)

      to cie ponioslo teraz pewnie pamietasz jeszcze czasy komunisty i teraz masz tylko jedna mysl tepic wszystko co nowe ale coz takim ludzia jak ty juznie da rady przetlumaczyc niektorych rzeczy

      • 3 6

      • (7)

        "Ludzią", mówisz? Niektórym przydałoby się przetłumaczyć ich ojczysty język, którego zaczynają się wstydzić, jak widać.

        Nowe? Jeśli dla Ciebie UE jest "nowa", to gratuluję spostrzegawczości! Mam myśl: tępić idiotyzmy i myśleć logicznie, której brak jeszcze jednostkom tzw. eurooptymistów. Przyjdzie czas, gdy i Ty zrozumiesz. A jeśli nie, to pomyślą za Ciebie ci, którym dajesz się sterować i wtedy nagle zostaniesz "oświecony".

        Tylko kompletni ekonomiczni ignoranci akceptują jeszcze UE w takiej formie, w jakiej jest. Powrót do EWG to jedyna droga, żeby w ogóle myśleć o jakimś sukcesie czy nawet wyjściu z kryzysu. Ale do tego trzeba trochę rozumu, a nie leczenia kompleksów, że niby wszystko co "europejskie" i "niepolskie" to jest świetne, a kto tego nie chce, ten hamulcowy i beret.

        • 4 7

        • (6)

          ty to moze przeniesmy sie spowrotem w komune bedzie lepiej co ty na to znowu bedzie mozna na legala sie opi....i beda dawac za to kase wiem rozumiem ciebie w 100% ze placisz na radio marysia i tv tram rozumiem twoje rozgoryczenie ale prosze cie nei wciskaj mi tu kitu powodzonka

          • 2 5

          • (5)

            Nadal nie rozumiesz, jak bardzo blisko komunizmu jest Unia Europejska. Żyjesz w marach "nowoczesności". To, że widzisz iPada w sklepie jest dla Ciebie wyznacznikiem postępu i oderwania od przeszłości. Wspierasz socjalizm, który dziarsko dąży z powrotem do komuny za pomocą rąk takich ludzi jak Schultz, Baroso, Buzek i inni zadeklarowani socjaliści z manią władzy.

            Wtręt o Radiu Marysia tylko potwierdza, jak bardzo jesteś zagubiony. Dla Ciebie każdy, kto mówi coś wbrew Tobie to moher albo PiSowiec. Nie zrozumiałeś nawet, z której strony ta krytyka UE się tutaj wzięła, tylko rzucasz na oślep tak jak przez ostatnie 20 lat rzucali Ci do łbów z TV jak masz myśleć.

            Z jednej strony to smutne, z drugiej pocieszające, że takie jednostki jak Ty zaczynają być wyjątkami, a świadomość społeczna rośnie. Wstyd tylko, że nadal są media bez zażenowania agitujące za tymi totalitarnymi lub totalitaryzującymi tworami. Tylko co się dziwić, w końcu ten portal wyrósł na współpracy z Głosem Wybrzeża - pierwszej lewackiej agitce.

            • 5 6

            • (4)

              skoro tak tepisz ue powiedz mi tylko jedna rzecz czy przed unia bylo tak ze dostawales kase bezzwrotna na otworzenie firmy ??? ja dostalem wlasnie po wejsciu pl do uni 20 tys sluchaj stac mnie teraz naprawde na wszystko firma dziala swietnie i idzie do przodu dalo by rade kiedys cos takiego zrobic ??/ raczej nie

              • 4 3

              • (2)

                Bezzwrotna kasa na otworzenie firmy... Tak, tak... Forsa za naklejenie Pier-Gio na auto - mniej więcej podobny rodzaj przekonywania.

                Jeśli zrozumiesz makroekonomiczne skutki takich socjalistycznych rozwiązań, to sam zauważysz, że postęp i kapitał powinien wynikać z pracy, a nie z tego, że ktoś coś obiecuje dać. To są podstawy ekonomii, ale ciemne masy zawsze do tej pory leciał jak ćmy do tych, którzy im coś "dają"...
                Poczytaj o wymiarze gospodarczym kredytów, które zaciągnęliśmy jako społeczeństwo na poczet spełnienia warunków dofinansowań, na prowizje hord urzędników przerzucających te pieniądze z jednego końca Europy na drugi i z powrotem, na stopień zidiocenia i poziom prawa europejskiego, gdzie prawie nikt nie wie, co właśnie uchwala, jeśli nie siedzi przypadkiem w jakiejś komisji (a to zdarza się 1/100-200 przypadków głosowań). Poczytaj w końcu o tym jak powinna działać zdrowa gospodarka i jakimi prawami powinna się rozwijać. Na pewno nie prawami zadłużania na potęgę i ciągnięcia kijka z marchewką od potężnej instytucji z rządem wybranym przez siebie samego (zdziwiony? tak - obecny prezydent UE, a w przyszłości Twój prezydent, stojący ponad naszym krajowym, został wybrany przez własnych kolegów na podstawie ustaleń grupki totalitarystów)...

                Można tak wymieniać bez końca, tylko pytanie, czy warto, skoro Ciebie interesuje tylko, ile Ci ktoś dał na firmę? Gierek też dawał. Przed chwilą śmiałeś się, że za komuny dawano pracę, ale jak ktoś na tej samej zasadzie dał Ci forsę, to już jest świetnie. Czy Ty w ogóle myślisz?

                • 4 6

              • (1)

                po co mu tłumaczysz o koleżeństwie u władzy w unii jak on nawet tego nie widzi w naszych rządach jak stołki są rozdawane kolesiom, dla poparcia.

                • 3 2

              • To nawet nie chodzi o koleżeństwo (chociaż też), ale o doszczętnie chory system.

                • 2 0

              • dostałeś kasę? ok

                do tego zwolnienia na zus srus.
                Urzędnicy zrobili swoje ale taką decyzją rozwala się rynek i istniejące firmy. Tworzy się dla nich konkurencję, którą przy tej dobroci nie można pokonać. Przynajmniej cenowo a to dla 99% jest najważniejsze.
                Taki jak Ty w ochronce powoduje obniżanie cen do absurdalnych poziomów. Nadal ok?

                • 3 1

  • Czemu drogi są DROGIE ?

    A " działki" to myślicie, że idą z czyichś prywatnych kieszeni ?

    Myślisz, że np. naprawiany dach jest z innego świata ?

    • 2 4

  • Paranoja (1)

    Jak widać na zdjęciu węglowa w Gdyni nieźle zakorkowana ;-) Znowu pieniadze będą wyrzucone w błoto, tam nie ma potrzby budowy drogi! Nowo wyremontowna i poszerona ul. Polska świeci pustkami!!!!

    • 23 3

    • 100 milionów PLN na nikomu niepotrzebną drogę w Gdyni, czekamy na wytłumaczenie pana Bezstronnego!!!

      • 12 0

  • (1)

    1,4 mln zł na "projekt"
    to w XXI wieku dujezdnową drogę trzeba "projektować"
    a może jeszcze ogłosić przetarg na "projekt"
    przy którym nachapią się znajomi królika...

    • 8 8

    • :)

      to sam narysuj w paincie, a potem idź z łopatką i grabkami i zacznij kopać. Tyle kasy zarobisz że hohoho :) ale pamiętaj potem że jak coś źle wykopiesz to pójdziesz siedzieć :) sio sio sio

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane