• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia dostaną pieniądze na projekty nowych dróg

Maciej Naskręt
11 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy. Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy.

Nowa Bulońska w Gdańsku i Nowa Węglowa w Gdyni to inwestycje drogowe, do których opracowania dołoży się Unia Europejska. Pieniądze zostaną wydane na dokumentację projektową. Obie drogi mają powstać w latach 2014 - 2020.



Dzięki unijnym dotacjom bliżej jest do budowy dwóch ważnych inwestycji. Gdynia otrzymała 1,4 mln zł dofinansowania na opracowanie projektu budowlanego ulicy Nowej Węglowej, która będzie wiodła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska przez południowe tereny kolejowe zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni i dalej tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Natomiast Gdańsk zaoszczędzi na przygotowaniu dokumentacji na potrzeby budowy ul. Nowej Bulońskiej, która połączy ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańskaul. Jabłoniową w Jasieniu zobacz na mapie Gdańska. Prace w tym przypadku mają kosztować 2 mln zł.

- Pod koniec czerwca Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu obu inwestycji. Wcześniej zostały one pozytywnie ocenione pod kątem możliwości ich wykonania w zakresie techniczno-technologicznym, finansowo-ekonomicznym i ochrony środowiska. Ponadto inwestycje zostały zweryfikowane pod względem formalnym i zgodności ze Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego oraz celami RPO - tłumaczy Sławomir Lewandowski z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Dofinansowanie obu trójmiejskich inwestycji pokryje 75 proc. całego kosztu związanego z zamówieniem projektów budowlanych. Dla Nowej Węglowej koszt ten wynosi nieco ponad 1,9 mln zł, a ul. Nowej Bulońskiej 2 mln zł.

- Regionalny program operacyjny umożliwia dofinansowanie wydatków na opracowanie dokumentacji inwestycji, które miałyby toczyć się w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Korzystamy z tego. Z nadejściem 2014 r. będziemy posiadać już niezbędne opracowania do budowy Nowej Bulońskiej, która jest inwestycją strategiczną dla południa Gdańska - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy twoje miasto dobrze wydaje pieniądze na nowe drogi?

Planiści z Gdańska szacują, że na budowę 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej o przekroju dwóch jezdni - każda po dwa pasy - w budżecie trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia pewnie poznamy, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne. Nowa trasa między Moreną a Jasieniem sprawi, że korki z ulic Myśliwskiej, Piekarniczej czy Rakoczego zwyczajnie znikną.

O połowę tańsza ma być ul. Nowa Węglowa w Gdyni, która będzie miała podobne parametry, co droga planowana w Gdańsku.

- Prawdopodobnie na 1,5-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni wydamy ok. 100 mln zł. Droga ma zapewnić rozwój północnej części Śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - tłumaczy Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wszystko wskazuje na to, że obie drogi miałyby powstać w latach 2014-2020. Władzom Gdyni i Gdańska trudno jednoznacznie wskazać dokładną datę wbicia pierwszej łopaty. Nikt nie wie bowiem, jak duże koszty budowy obu dróg zrekompensuje Unia Europejska. Bruksela musi wcześniej przygotować i uchwalić budżet do końca dekady.

Obie nazwy przyszłych ulic - Nowa Węglowa i Nowa Bulońska - mają wyłącznie charakter roboczy. Po ich wybudowaniu z pewnością zmienią nazwę. Podobnie stało się z ul. Nową Łódzką, a dzisiejszą al. Havla.

Opinie (195) 9 zablokowanych

  • naprawcie wszystkie te drogi które zostały zniszczone podczas budowy Obwodnicy Południowej.

    ul. Niegowska, Lipce, Zawiejska, Żuławska zostały wręcz wjeżdżone i rozjeżdżone przez wywrotki, betoniarki i ciężki sprzęt budowlany.

    • 9 1

  • Najłatwiej się wydaje cudze pieniądze (3)

    Koszt budowy obwodnicy Nowogardu: 16 milionow za kilometr- rok 2012
    Koszt budowy ekspresówki Olsztynek -Nidzica: 35 milionow za kilometr- rok 2012
    Kosz budowy A1 na śląsku Piekary-Maciejów ( trudny teren) 62 miliony za km
    Koszt budowy ulicy nowa Bulońska w Gdańsku: ok 120 milionów za km

    • 14 3

    • zaraz urzedasy zaczna wciskac nam kity, ze (2)

      1. ceny materialow budowlanych poszly w gore
      2. ceny robocizny poszly w gore
      3. koszty transportu poszly w gore...

      i takie tam.

      • 2 5

      • Odejmij od tego cenę wykupu gruntów (1)

        Problem w tym, że u nas idzie sporo kasy na wykup gruntów. Koszt samej drogi nie jest wielki, ale mieszkamy na terenach podmokłych to sporo kosztują prece przygotowawcze.

        • 3 1

        • Cena gruntów?

          A gdzie jest napisane w tym artykule o cenie gruntów ? Jest cena budowy .

          • 3 3

  • No jo !- a co z gdyńskim Metrem ?

    • 5 0

  • ŻE JAK ? (5)

    "Nowa trasa między Moreną a Jasieniem sprawi, że korki z ulic Myśliwskiej, Piekarniczej czy Rakoczego zwyczajnie znikną."

    Ona tylko do końca zablokuje Bulońską na skrzyżowaniu z Rakoczego w porannym korku. To skrzyżowanie MUSI być przebudowane. Relikt wielopoziomowego skrzyżowania na jednej płaszczyźnie z PRL generuje same wypadki !

    • 9 4

    • NB ma być dopiero projektowana (3)

      A przebudowa tego skrzyżowania i budowa tramwaju na Morenę już jest zaprojektowana i ma ruszyć budowa w przyszłym roku. Więc zanim projekt NB zrobią zaczną ci wszystko już robić na Morenie.

      Więc się nie martw za wcześniej. Ale korki i tak przeniosą się na skrzyżowanie Potokowa - Słowackiego. A także na skrzyżowanie z Jaśkową Doliną.

      • 2 1

      • dokładnie, poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej

        jedynym wyjściem dla Gdańska jest stawianie na rozwój komunikacji publicznej, rowerowej i pieszej.

        • 1 2

      • (1)

        Bardzo optymistyczne podejście. Plan tego skrzyżowania wraz z tramwajem wygląda lepiej, ale jak z jego przepustowością ? Kiedy tramwaj ma tam zawracać w tzw. trójkącie.
        Korki na Potokowej/Słowackiego to racja.
        Do rozładowania tego zatoru potrzebna jest ulica Nowa Politechniczna, która połączy Bulońską z Miszewskiego na Wrzeszczu i dalej do Rzeczypospolitej.

        Na początek zacząłbym od gruntownej przebudowy dolnego odcinka Myśliwskiej + rondo Piekarnicza/Myśliwska.

        • 3 0

        • Skrzyżowanie z Bulońską

          Tego nie wie nikt jak będzie wyglądała ta przepustowość. Bo też ilość aut ciężko określić. Obecnie non stop w Gdańsku się otwiera jakiś biurowiec, rozbudowują się osiedla, a także dokańczają nowe drogi. Przez co ludzie ciągle zmieniają drogę dojazdu. Sam jeżdżę mniej więcej codziennie podobną trasą i coraz mniej przewidywalny jest mój czas dojazdu. Bo nawet nie ma już jakiś zależności odnośnie dnia itd.

          Co do Skrzyżowania Potokowa-Słowackiego to musi zostać one przebudowane, bo w tym wyglądzie one dużo więcej nie zniesie.

          • 1 2

    • z tego co wiadomo

      ...pomysł na to skrzyżowanie już jest. kiedys trójmiasto nawet o tym chyba pisało.
      a ilość wypadków by spadła jakby ludzie umieli jeździć i czytać wszystkie znaki drogowe - zamiast jazdy 'asiezmieszszszszcze' i że pierwszeństwo ma ten z lewej bo ten z prawej ma swój pas.

      • 0 2

  • Gdynia XXIw.

    A kiedy zasiedziali włodarze Gdyni ucywilizują ul.Olgierda w górnym odcinku ?
    Miasto z aspiracjami a poboczne drogi jak za Wójta Radtkego.

    • 6 1

  • 100mln za jakaś drożkę gdzieś na jakims zadupiu?? wtf

    • 9 4

  • może by teraz zająć się remontem tego co już (jeszcze) jest (1)

    Nie wiem gdzie takie wnioski się zgłasza ale jeżdżąc codziennie po Gdańsku na taxi dochodzę do wniosku, że 2 drogi powinny być w pierwszej kolejności wyremontowane: Myśliwska (od Kartuskiej) i Sobieskiego. Tam bardzo często jestem zmuszony jeździć (przepis mówi, że mam jeździć najkrótszą trasą) a za remonty zawieszenia (co drugi miesiąc) nikt mi nie płaci.

    • 9 0

    • Fakt, Sobieskiego to straszna porażka

      • 3 0

  • smiech! 1.5 km drogi, a planowania jakby budowali autostrade!

    200 mln zl? za 1.5 km? Przekretem pachnie na odleglosc. Za tyle to powinni wybudowac z 60 km drogi. W Czechach koszt budowy kilometra AUTOSTRADY wynosi miedzy 1 a 2 mln dolarow. Dlaczego u nas zawsze tak drogo? Czy to PO kolezensku jakas firma bedzie budowac?

    • 8 3

  • Oczywiście na Nowej Bulońskiej co 300m (1)

    Oczywiście na Nowej Bulońskiej co 300m nalezy zrobić światła, a firma ELDRO odpowiednio je zaprogramuje, tak aby każdy odstał swoje patrząc zza czerwonego światła na puste skrzyżowanie.

    • 7 3

    • Nie wspominając o fotoradarze i ograniczeniu do 50 km/h mimo dwupasmówki.

      • 4 1

  • TUNEL PUCKA - CHYLONIA w GDYNI I TYLE W TEMACIE

    :)

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane