• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Gdynia dostaną pieniądze na projekty nowych dróg

Maciej Naskręt
11 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy. Tak dziś wygląda ul. Węglowa w Gdyni. Kosztem 100 mln zł ma zmienić się w dwujezdniową ulicę. Na razie Gdynia dostanie ok. 1,4 mln zł dotacji na opracowanie projektu jej rozbudowy.

Nowa Bulońska w Gdańsku i Nowa Węglowa w Gdyni to inwestycje drogowe, do których opracowania dołoży się Unia Europejska. Pieniądze zostaną wydane na dokumentację projektową. Obie drogi mają powstać w latach 2014 - 2020.



Dzięki unijnym dotacjom bliżej jest do budowy dwóch ważnych inwestycji. Gdynia otrzymała 1,4 mln zł dofinansowania na opracowanie projektu budowlanego ulicy Nowej Węglowej, która będzie wiodła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska przez południowe tereny kolejowe zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni i dalej tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Natomiast Gdańsk zaoszczędzi na przygotowaniu dokumentacji na potrzeby budowy ul. Nowej Bulońskiej, która połączy ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańskaul. Jabłoniową w Jasieniu zobacz na mapie Gdańska. Prace w tym przypadku mają kosztować 2 mln zł.

- Pod koniec czerwca Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o dofinansowaniu obu inwestycji. Wcześniej zostały one pozytywnie ocenione pod kątem możliwości ich wykonania w zakresie techniczno-technologicznym, finansowo-ekonomicznym i ochrony środowiska. Ponadto inwestycje zostały zweryfikowane pod względem formalnym i zgodności ze Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego oraz celami RPO - tłumaczy Sławomir Lewandowski z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Dofinansowanie obu trójmiejskich inwestycji pokryje 75 proc. całego kosztu związanego z zamówieniem projektów budowlanych. Dla Nowej Węglowej koszt ten wynosi nieco ponad 1,9 mln zł, a ul. Nowej Bulońskiej 2 mln zł.

- Regionalny program operacyjny umożliwia dofinansowanie wydatków na opracowanie dokumentacji inwestycji, które miałyby toczyć się w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Korzystamy z tego. Z nadejściem 2014 r. będziemy posiadać już niezbędne opracowania do budowy Nowej Bulońskiej, która jest inwestycją strategiczną dla południa Gdańska - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy twoje miasto dobrze wydaje pieniądze na nowe drogi?

Planiści z Gdańska szacują, że na budowę 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej o przekroju dwóch jezdni - każda po dwa pasy - w budżecie trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia pewnie poznamy, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne. Nowa trasa między Moreną a Jasieniem sprawi, że korki z ulic Myśliwskiej, Piekarniczej czy Rakoczego zwyczajnie znikną.

O połowę tańsza ma być ul. Nowa Węglowa w Gdyni, która będzie miała podobne parametry, co droga planowana w Gdańsku.

- Prawdopodobnie na 1,5-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni wydamy ok. 100 mln zł. Droga ma zapewnić rozwój północnej części Śródmieścia, ale także wypchnąć z centrum ruch tranzytowy, zmierzający do i z portu oraz stoczni - tłumaczy Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wszystko wskazuje na to, że obie drogi miałyby powstać w latach 2014-2020. Władzom Gdyni i Gdańska trudno jednoznacznie wskazać dokładną datę wbicia pierwszej łopaty. Nikt nie wie bowiem, jak duże koszty budowy obu dróg zrekompensuje Unia Europejska. Bruksela musi wcześniej przygotować i uchwalić budżet do końca dekady.

Obie nazwy przyszłych ulic - Nowa Węglowa i Nowa Bulońska - mają wyłącznie charakter roboczy. Po ich wybudowaniu z pewnością zmienią nazwę. Podobnie stało się z ul. Nową Łódzką, a dzisiejszą al. Havla.

Opinie (195) 9 zablokowanych

  • Podobno (1)

    mają przedłużyć Sikorskiego na Chełmie od Tesco do Orunii Grn.tymi polami

    • 2 2

    • Póki co to nie.

      Po wybudowaniu Havla ta droga straciła priorytet.

      • 3 1

  • (1)

    Nowa Bulońska ???
    Widze będzie przebiegać środkiem zieleni, najlepiej tereny zielne usunąc a ludzie niech się duszą w blokowiskach.

    • 4 7

    • Te "tereny zielone" to zapyziałe działki, gdzie mieszka element - mimo że na działkach nie powinno się mieszkać. Widzę tych ludzi codziennie z okna i podczas dojazdów do i z pracy - nieciekawe klimaty. Poza tym są to tereny zielone do ich wyłącznego użytku. Dla nie-działkowców nie wnoszą nic, bo nikt spoza ROD nie ma do nich dostępu. W tym miejscu porządny park z prawdziwego zdarzenia by się przydał - to są tereny zielone, a nie meliniarskie działeczki (nie twierdzę, że wszystkie działki są na takim poziomie; ale te na Jasieniu wołają o pomstę do nieba).

      • 6 0

  • prosty przykład budowali droge przylecieli POlitycy przecieli wstege

    za 2 miesiące rozpruli cała drogę ale wtedy juz Polityków nie było!!

    • 1 4

  • to moze lepiej niebudowac bo w POlskiej rajskiej wypie Tuska budowa drogi oznacza bankructwo firmy budowlanej

    Pokolei kazda firma co buduje jaka kolwiek droge wtym kraju ogłasza bankructwo!!
    na całym swiecie to najlepszy najbardziej pewny interes bo państwo placi a le w Polsce oznacza bankructwo!!

    • 1 6

  • Gdynia jako miasto dynamicznie się rozwijające,skupiające bogactwo północnej Polski

    potrzebuje jak tlenu nowych inwestycji drogowych i ogólnie w szeroko pojętą infrastrukture.Tylko dzięki rozbudowie istniejącej siatki ulic o nowe ,niezagospodarowane tereny i nieużytki ,możemy przyciągnąć nowych inwestorów do naszej słonecznej i wiecznie uśmiechniętej Gdyni.

    • 7 12

  • Światła na Morenie przy KFC (3)

    Nowe połączenia i owszem, bardzo dobrze. NIech się drogi budują ...ale z głową Panowie I Panie Urzędnicy... Morena jest zawsze tak naładowana, a brak świateł na skrzyżowaniu przy KFC dopinguje tylko coraz to większe oczekiwanie na przejazd... Super, że Myśliwską pociągnęli.. ale gdzie?..350 m dale?.. nie można było połączyć to już z Kartuską, czy WZką czy nawet z wyjazdem przy Auchan / Decathlon? Inwestucje do d...py które ni eprzynoszą widocznych efektów.. NIe efektowne a efektywne rozwiązania...
    A dojazdówki na Morenę???.. dziury i dziury.. wystarczyłoby zrobić tak jak Hynka przy Lidlu... Zdjąć minimalną warste starej drogi i zalać na nowo... Działa?..jak widać działa ale na Zaspie.. Ku.ź.wa ta bezmózga masa w U.Małomiejskim...

    • 4 2

    • Co racja to racja!!

      Jest na Morenie straszne nateżenie w ghodzinach porannych... nie mowie o sezonie letnim ale po wakacjach zaś stanie na wyjeżdzie z osiedla!!!

      • 0 0

    • NB włąsnie połączy was z W-Z, Więc na obwodnicę będziesz miał dobry wyjazd (1)

      Wraz z budową trawaji na morenę przebudują ci skrzyżowanie i będziesz miał wszystko. A projekt na Tramwaje już jest i teraz czas na przetarg.

      • 1 0

      • Czas!

        • 0 0

  • Po co?

    Te pieniądze powinny iść na rozbudowę linii tramwajowych (Gdańsk) i wymianę taboru komunikacji miejskiej (Gdynia).

    • 3 1

  • panie Stępa !!!- puknij sie pan ! nowe drogi nowe projekty? ,a co ze starym przejazdem kolejowym na Puckiej ? (1)

    Po zatem nie jednego Bubla już żeście stworzyli np.węzeł wzgórze ...

    • 6 3

    • węzeł jest ok mi się podoba jedzie się też nie najgorzej,to jest centrum miasta!

      • 1 3

  • ktoś to logicznie potrafi wytłumaczyć?? (1)

    ,,Nowa trasa między Moreną a Jasieniem sprawi, że korki z ulic Myśliwskiej, Piekarniczej czy Rakoczego zwyczajnie znikną."

    jakoś ciężko to zrozumieć bo brak logiki w tym jest.

    jak mogą zniknąć korki skoro korki tworzą się na głównej trasie miasta (grunwaldzka).
    chyba że planistą chodzi o wizualne pozbycie się korków???

    • 3 2

    • Na Grunwaldzkiej to akurat powoli znikają

      W porównaniu z tym co było kilka lat temu na grunwaldzkiej, to teraz jest dużo lepiej. Korki teraz się tworzą na dojazdach do Grunwaldzkiej, bo jest ich jeszcze trochę za mało.

      • 2 1

  • Morska coraz bardziej obciążona

    A kiedy OPAT ????

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane